Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #1 Skrevet 31. desember 2017 Jeg hadde to barn som kastet opp siste arbeidsdag før jul. Det var min tur og rolig på jobb, derfor ble jeg hjemme. Jeg skulle kobbe torsdag og fredag, men da var jeg blitt dårlig selv. Nå mener sjefen at Det var beleilig at jeg og barna ble syke slik at jeg fikk sammenhengende ferie. Det hadde jeg i utganspunktet søkt om, men fikk avslag. Jeg skjønner jo hva hun sier, men jeg kan ikke styre når jeg og barna spyr. Jeg trodde heller ikke en sykt barn-dag kunne bestrides? Kan jeg på noen måte bevise at jeg hadde virus når jeg spydde siste gang natt til fredag? Det er så fortvilende at hun ikke har tillit til meg, jeg har helt seriøst nesten ingenting fravær. I år har jeg for første gang nesten veit opp sykt barn fordi begge også hadde vannkopper i starten av året. Det var visst også mistenkelig. Som om jeg prøvde å bruke opp retten innen nyttår. Jeg er seriøst helt sjokkert, dette hadde jeg aldri trodd jeg skulle bli beskyldt for. Anonymkode: f4145...5d7
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #2 Skrevet 31. desember 2017 Arbeidsgiver kan nekte å ta imot egenmelding ja, og kreve legeattest. Om det er mistanke om skulk kan arbeidsgiver kreve at du tar barnet til lege og får attest på at det er sykt så du må være hjemme. Om du hadde søkt julefri og fått nei, og måtte være hjemme også sykdom hadde ihvertfall jeg ringt lege og fått sykemelding for å bevise at jeg ikke skulket. Altfor mange skulker og misbruket egenmeldinger, og den mistanken ville jeg ikke hatt på meg Anonymkode: 5a0be...772
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #3 Skrevet 31. desember 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Arbeidsgiver kan nekte å ta imot egenmelding ja, og kreve legeattest. Om det er mistanke om skulk kan arbeidsgiver kreve at du tar barnet til lege og får attest på at det er sykt så du må være hjemme. Om du hadde søkt julefri og fått nei, og måtte være hjemme også sykdom hadde ihvertfall jeg ringt lege og fått sykemelding for å bevise at jeg ikke skulket. Altfor mange skulker og misbruket egenmeldinger, og den mistanken ville jeg ikke hatt på meg Anonymkode: 5a0be...772 Jeg kan jo ikke gå til lege med et barn som var syk for en uke siden. Jeg fikk ikke vite dette før lørdag morgen. Fordi jeg selv har spydd alle virkedagene i julen har jeg heller ikke kunne stikke innom med meldingen. Jeg søkte riktig nok om ferie for lege siden, men forventet egentlig avslag og tok det ikke tungt. Derfor tenkte jeg heller ikke på å dra til legen. Jeg har som sagt lite fravær, de har aldri hatt grunn til å mistenke meg. Vi blir også som IA-bedrift oppfordret til å ikke bruke helsesystemets ressurser når vi kan bruke egenmelding. Anonymkode: f4145...5d7
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #4 Skrevet 31. desember 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan jo ikke gå til lege med et barn som var syk for en uke siden. Jeg fikk ikke vite dette før lørdag morgen. Fordi jeg selv har spydd alle virkedagene i julen har jeg heller ikke kunne stikke innom med meldingen. Jeg søkte riktig nok om ferie for lege siden, men forventet egentlig avslag og tok det ikke tungt. Derfor tenkte jeg heller ikke på å dra til legen. Jeg har som sagt lite fravær, de har aldri hatt grunn til å mistenke meg. Vi blir også som IA-bedrift oppfordret til å ikke bruke helsesystemets ressurser når vi kan bruke egenmelding. Anonymkode: f4145...5d7 Du kan vel i det minste få bekreftet barnas sykdom fra barnehagen? Veldig spesielt av arbeidsgiver om du ikke har mye fravær ellers. Jeg forstår det om du hadde mye «beleilig» fravær og var typen som tok en egenmelding i «ny og ne» som mange gjør. Når dere i tillegg er IA skal jo arbeidsgiver ha mer tillit til de ansatte. Jeg tror jeg hadde bedt om et møte med arbeidsgiver og tillitsvalgt for en samtale der du legger frem hvor lite fravær du har og at du forstår det passet dårlig denne gangen, men at du føler det ubehagelig med bestridelsen og om ledelsen mener at dere skal gå til legen til tross for IA-bedrift. Anonymkode: 4ab7b...c7c
Kathrine. Skrevet 31. desember 2017 #5 Skrevet 31. desember 2017 Neste gang får du ta bildet av spyet og sende ho. Husk å få med deg selv og avis med dagens dato på bildet. Makan til oppførsel fra arbeidsgiver.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #6 Skrevet 31. desember 2017 Mannen min tok bilde av diaréen til ungen vår for sjefen mener at alle som har sykt barn skulker. Sjefen har aldri betvilt han i ettertid Anonymkode: a116d...2d5
Yellow Brick Road Skrevet 31. desember 2017 #7 Skrevet 31. desember 2017 Uproft av arbeidsgiver. Det er lov å tenke det, og kanskje ikke så rart at det tenker det heller, for dessverre finnes det folk som har det med å bli beleilig syke, men arbeidsgiver bør holde seg for god til å si det. Og skulle de ha god grunn til å tro at du er en av dem, så burde de ha en ordentlig samtale med deg om det, ikke bare slenge ut en kommentar. Jeg synes at du skal ta på deg rollen som den profesjonelle her og be om en samtale med sjefen hvor du sier at du har en viss forståelse for at de kunne tenke tanken, men at da bør de ta det opp med deg på en ordentlig måte.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #8 Skrevet 31. desember 2017 Haha dette skjedde meg en gang. Måtte forklare legen min situasjonen. Legen klikka og tok enn saftig personlig telefon til sjefen 😂😂 Anonymkode: 9741e...07e
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #9 Skrevet 31. desember 2017 Ja, det kan bestrides. Både egenmelding og sykt barn. Jeg har selv gjort det. Passe veldig fint å bli syk på gitte tidspunkt for enkelte. Dette var et mønster hos denne medarbeideren, noe jeg skjønner det ikke er hos deg. Jeg fikk medhold. Den andre saken var det kollegene som kom med. Hun ene satt i lunsjen og formidlet hvor mange sykt barn dager hun hadde igjen i året og når det passet å ta de ut. Problemet ditt nå er at du ikke har tillit hos henne. Jeg hadde bedt om en prat med henne når dere er tilbake på jobb. Anonymkode: 1c331...921
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #10 Skrevet 31. desember 2017 En sjef kan tenke hva han/hun vil, men slike kommentarer bør ikke komme. Enten så får hun be om legeattest, eller holde munn. Sånn svada "ja, dette var beleilig..." slengkomentar er uproft. altså ja, det kan bestrides, og kreves legeattest. Men det hun gjør er noe en leder bør holde seg for god til. Sånn til neste gang så ville jeg nok bedt om legeattest fra fastlegen (feks via Tlf) om sykdom skulle oppstå ETTER at en har søkt om ferie og fått avslag.... Selv har jeg brukket armen, dagen etter julebordet, på vei til jobb -Da sørget jeg for attest, bilde av rtg bildet og gipsen, som jeg sendte sjefen 😂😂🙈 Anonymkode: 64193...df0
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #11 Skrevet 31. desember 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: En sjef kan tenke hva han/hun vil, men slike kommentarer bør ikke komme. Enten så får hun be om legeattest, eller holde munn. Sånn svada "ja, dette var beleilig..." slengkomentar er uproft. altså ja, det kan bestrides, og kreves legeattest. Men det hun gjør er noe en leder bør holde seg for god til. Sånn til neste gang så ville jeg nok bedt om legeattest fra fastlegen (feks via Tlf) om sykdom skulle oppstå ETTER at en har søkt om ferie og fått avslag.... Selv har jeg brukket armen, dagen etter julebordet, på vei til jobb -Da sørget jeg for attest, bilde av rtg bildet og gipsen, som jeg sendte sjefen 😂😂🙈 Anonymkode: 64193...df0 Anonym knappen trengtes ikke 😜 Anonymkode: 64193...df0
litekreativtbrukernavn Skrevet 31. desember 2017 #12 Skrevet 31. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: En sjef kan tenke hva han/hun vil, men slike kommentarer bør ikke komme. Enten så får hun be om legeattest, eller holde munn. Sånn svada "ja, dette var beleilig..." slengkomentar er uproft. altså ja, det kan bestrides, og kreves legeattest. Men det hun gjør er noe en leder bør holde seg for god til. Sånn til neste gang så ville jeg nok bedt om legeattest fra fastlegen (feks via Tlf) om sykdom skulle oppstå ETTER at en har søkt om ferie og fått avslag.... Selv har jeg brukket armen, dagen etter julebordet, på vei til jobb -Da sørget jeg for attest, bilde av rtg bildet og gipsen, som jeg sendte sjefen 😂😂🙈 Anonymkode: 64193...df0 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Anonym knappen trengtes ikke 😜 Anonymkode: 64193...df0 ...jammen det var som f da...
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #13 Skrevet 31. desember 2017 Jeg har en kollega som alltid er syk i romjulen. Alltid. Hun er også syk på inneklemte dager. Det er blitt så ille at sjefen bare bestiller vikar om hun ikke har ferie. Anonymkode: 1b802...6e9
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #14 Skrevet 31. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det kan bestrides. Både egenmelding og sykt barn. Jeg har selv gjort det. Passe veldig fint å bli syk på gitte tidspunkt for enkelte. Dette var et mønster hos denne medarbeideren, noe jeg skjønner det ikke er hos deg. Jeg fikk medhold. Den andre saken var det kollegene som kom med. Hun ene satt i lunsjen og formidlet hvor mange sykt barn dager hun hadde igjen i året og når det passet å ta de ut. Problemet ditt nå er at du ikke har tillit hos henne. Jeg hadde bedt om en prat med henne når dere er tilbake på jobb. Anonymkode: 1c331...921 Ja inntekten for disse dagene er et langt mindre problem. Det stikker ekstra at jeg har jobbet ekstremt hardt og fått avdelingen vår i mål med flotte resultater i høst mens sjefen og to andre kolleger var borte. Sjefen kom tilbake i desember og burde ha oppfattet det da vi fører egne resultatskjema. Det eneste hun da gjorde var å skryte av en ny kollega som hadde laget en ny mal for slike registreringsskjema. Tenk at kollegaen var så dyktig og initiativrik! Sagt på en måte jeg oppfattet som kommuniserte «i motsettning til deg». Når dette så skjer tenker jeg at det er veldig urettferdig at jeg etter å ha lagt inn så mye ekstra, har mindre tillit enn før. Anonymkode: f4145...5d7
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #15 Skrevet 31. desember 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en kollega som alltid er syk i romjulen. Alltid. Hun er også syk på inneklemte dager. Det er blitt så ille at sjefen bare bestiller vikar om hun ikke har ferie. Anonymkode: 1b802...6e9 Ja jeg tviler ikke på at det finns slike arbeidstakere, men jeg er ikke en av dem. Det burde de vite etter at jeg har jobbet der i sju år, hatt småbarn hele tiden samtidig som jeg er en av dem med minst fravær på avdelingen. Anonymkode: f4145...5d7
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #16 Skrevet 31. desember 2017 Du snakket vel .de sjefen om morgenen den første dagen du var borte i romjulen? Ba hun om sykmelding da? Anonymkode: cf56b...be9
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #17 Skrevet 31. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du snakket vel .de sjefen om morgenen den første dagen du var borte i romjulen? Ba hun om sykmelding da? Anonymkode: cf56b...be9 Jeg snakket med stedfortreder, sjefen hadde ferie. Anonymkode: f4145...5d7
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #18 Skrevet 31. desember 2017 Vi må altid ringe sjefen, selv om hun ikke er på jobb! Det er regler på dette, og tanken bak er vel å få klarlagt slike ting og at det er vanskeligere å ringe sjefen enn en annen ansatt..... men dette er ikke greit for din del HI! Men jobber selv med en person som driver på med å bli syk til slike dager.... sliter på oss andre! Jeg ble selv beskyldt for å ville ha ferie hele sommeren, da jeg ble uplanlagt gravid og spydde hele dagene fra uke 6..... det var ikke noe greit å høre fra en sjef Anonymkode: 02a7b...1db
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #19 Skrevet 31. desember 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi må altid ringe sjefen, selv om hun ikke er på jobb! Det er regler på dette, og tanken bak er vel å få klarlagt slike ting og at det er vanskeligere å ringe sjefen enn en annen ansatt..... men dette er ikke greit for din del HI! Men jobber selv med en person som driver på med å bli syk til slike dager.... sliter på oss andre! Jeg ble selv beskyldt for å ville ha ferie hele sommeren, da jeg ble uplanlagt gravid og spydde hele dagene fra uke 6..... det var ikke noe greit å høre fra en sjef Anonymkode: 02a7b...1db Min sjef ønsker ikke å bli vekket 06:00 med mindre det er nødvendig med vikar. Derfor ringer vi alltid arbeidsplassen og hører om det er nødvendig først. På andre avdelinger sender de bare e-post, så ulik praksis der. Anonymkode: f4145...5d7
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #20 Skrevet 1. januar 2018 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Arbeidsgiver kan nekte å ta imot egenmelding ja, og kreve legeattest. Om det er mistanke om skulk kan arbeidsgiver kreve at du tar barnet til lege og får attest på at det er sykt så du må være hjemme. Om du hadde søkt julefri og fått nei, og måtte være hjemme også sykdom hadde ihvertfall jeg ringt lege og fått sykemelding for å bevise at jeg ikke skulket. Altfor mange skulker og misbruket egenmeldinger, og den mistanken ville jeg ikke hatt på meg Anonymkode: 5a0be...772 Ikke uten videre nei. Arbeidsgiver må gi beskjed samtidig som melding om sykdom kommer at det ønskes bekreftelse fra lege. Samtidig kan ikke dette kreves dersom legen sier nei til konsultasjon (noe legen vanligvis gjør av hensyn til andre pasienten ved ordinær omgangssyke eller ukomplisert influensa). Anonymkode: a92ac...390
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #21 Skrevet 1. januar 2018 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi må altid ringe sjefen, selv om hun ikke er på jobb! Det er regler på dette, og tanken bak er vel å få klarlagt slike ting og at det er vanskeligere å ringe sjefen enn en annen ansatt..... men dette er ikke greit for din del HI! Men jobber selv med en person som driver på med å bli syk til slike dager.... sliter på oss andre! Jeg ble selv beskyldt for å ville ha ferie hele sommeren, da jeg ble uplanlagt gravid og spydde hele dagene fra uke 6..... det var ikke noe greit å høre fra en sjef Anonymkode: 02a7b...1db 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan jo ikke gå til lege med et barn som var syk for en uke siden. Jeg fikk ikke vite dette før lørdag morgen. Fordi jeg selv har spydd alle virkedagene i julen har jeg heller ikke kunne stikke innom med meldingen. Jeg søkte riktig nok om ferie for lege siden, men forventet egentlig avslag og tok det ikke tungt. Derfor tenkte jeg heller ikke på å dra til legen. Jeg har som sagt lite fravær, de har aldri hatt grunn til å mistenke meg. Vi blir også som IA-bedrift oppfordret til å ikke bruke helsesystemets ressurser når vi kan bruke egenmelding. Anonymkode: f4145...5d7 Da forklarer du dette for sjefen. Anonymkode: a92ac...390
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #22 Skrevet 1. januar 2018 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi må altid ringe sjefen, selv om hun ikke er på jobb! Det er regler på dette, og tanken bak er vel å få klarlagt slike ting og at det er vanskeligere å ringe sjefen enn en annen ansatt..... men dette er ikke greit for din del HI! Men jobber selv med en person som driver på med å bli syk til slike dager.... sliter på oss andre! Jeg ble selv beskyldt for å ville ha ferie hele sommeren, da jeg ble uplanlagt gravid og spydde hele dagene fra uke 6..... det var ikke noe greit å høre fra en sjef Anonymkode: 02a7b...1db Er svært ulik praksis ulike steder. Jeg har aldri jobbet noe sted der sjefen selv ønsket å få telefon. Telefonvaktene videreformidlet beskjed, slik var regelendring fleste steder. Anonymkode: a92ac...390
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #23 Skrevet 1. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er svært ulik praksis ulike steder. Jeg har aldri jobbet noe sted der sjefen selv ønsket å få telefon. Telefonvaktene videreformidlet beskjed, slik var regelendring fleste steder. Anonymkode: a92ac...390 ‘Regelen’ Anonymkode: a92ac...390
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #24 Skrevet 1. januar 2018 Enig i at pga du ba om fri og fikk avslag, så burde du ha gått til legen da barnet ble sykt, kun for å bevare troverdighet. Det burde du ha gjort da du selv ble syk også. Anonymkode: 85d42...04d
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #25 Skrevet 1. januar 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig i at pga du ba om fri og fikk avslag, så burde du ha gått til legen da barnet ble sykt, kun for å bevare troverdighet. Det burde du ha gjort da du selv ble syk også. Anonymkode: 85d42...04d De fleste legekontor ønsker IKKE omgangssyke pasienter på kontoret, så da må jo legen bare stole på at det er omgangssyke i hus, og da er jo prosessen om legen bortkastet. Legen må jo bare stole på pasienten, noe arbeidsgiver burde gjort i dette tilfellet i og med hun ikke pleier å ha fravær. Anonymkode: f5a79...7ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå