Gå til innhold

Et lite nyttårsforsett til dere dib-damer.. Høyst anbefalt!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

"I 2018 skal jeg ikke være nedlatende eller stygg mot andre mennesker på internett"

Jeg har nesten sluttet å bli sjokkert over svarene når jeg trykker meg inn på et innlegg her inne. Selv om jeg ikke blir sjokkert, blir jeg likevel kvalm og sint over hvilke spydige svar dere kvinner pøser ut med til totalt fremmede. Kan gi et par eksempler fra et innlegg som fortsatt er aktivt. 

En kvinne har tanker om julefeiringen hos far. Hun er lei seg fordi barnet virket skuffet da det kom hjem. Barnet fikk ingen av tingene hun ønsket seg til jul, og flere andre ting "manglet" for dette barnet ifm julefeiringen. Mor skriver et innlegg på dib der hun deler sine tanker. Mest sannsynlig vil hun ha svar på om hun overreagerer når hun selv mener at far burde gjort en større innsats for å gi barnet en fin jul. Men måten mange av dere damer svarer på er helt hårreisende... 

"Det er ganske spesielt å omtale faren som BF hele veien. Det lyser dårlig kjemi." - Eh... ? Det er en forkortelse som er veldig typisk for DIB og andre forumer generelt for å vise til at det er en eks, eller noen man ikke har et forhold med. 

"Stakkars unge. Ring BV. Hårreisende å ikke leie en nisse når de har råd til det. Ta deg en bolle a mamma. Om DETTE er problemet ditt så trenger du å trekke nesa ut av navelen og se deg litt rundt. " - Er du litt sint i dag kanskje? Hvorfor er du sint? Sett deg ned og besvar det spørsmålet, så føler du deg kanskje bedre? Dårlig gjort å la ditt dårlige humøt gå utover en uskyldig kvinne. 

"Hvorfor bruker du en latterliggjørende smiley i svaret ditt. Du virker umoden til å ha en femåring. " - Åja, så fordi HI brukte en latterfull smiley da hun besvarte ditt tullete svar, så er hun plutselig for umoden til å ha et barn? Kanskje vi skal ringe barnevernet og politiet med en gang, sånn for å være på den sikre siden? 

"Det er trist at det er forventninger om å leie inn en nisse." - Hvor i innlegget skriver HI at hun forventet en innleid nisse? Hun påpeker at familien har mange venner og bekjente, og at de på en eller annen måte kunne klart og skaffe en nisse. 

La meg spørre dere. Hva hadde dere følt i samme situasjon? Hvis du måtte sende vekk barnet en jul, og barnet kom hjem og var oppriktig lei seg fordi julen ikke var som forventet? Hadde du vært lei deg på barnets vegne, slik som hi er, eller hadde du sagt til barnet at "that's life, deal with it". For ettersom svarene HI fikk i det innlegget virker det som om de fleste ville valgt nr 2..  Men ærlig talt... Vi alle ønsker våre barn det beste. 

Og dette var bare et eksempel fra.. vel.. NÅ. Jeg kunne gitt ut en lang bokserie om jeg skulle gått tilbake innlegg for innlegg. 
Det går fint an å være uenige, men kan man ikke svare på en skikkelig måte? Hva er det med kvinner og denne trangen til å trykke hverandre ned? Det er så stygt, det er så grusomt og det er så unødvendig !!!! Dere som kommer med slike spydige svar hadde alri turt å si noe liknende face to face. Nettopp fordi dere vet at det er stygt og sårende, og dere hadde ikke taklet responsen. Men på nettet er det greit, for der slipper dere responsen

Tips til 2018:
Vær grei... Slutt og let etter feil...Og spesielt til dibdamene- Slutt og vri og vende på alle innlegg som skrives her inne. 
-Gi gode svar
- Svar på det det blit spurt om
- Ikke lat som om du kjenner noen
- Si til andre, det du ønsket andre ville sagt til deg!!
- Aldri vær stygg
- Du kjenner ingen. Aldri døm noen. 

Anonymkode: ec96e...d71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig!! 

Anonymkode: 6e81f...814

Skrevet

Nei, om alle gjør det vil forumet dø.

Hva hadde egentlig vært et godkjent svar i følge deg? "Ja, stakkars jente."? Det ville jo ikke vært sant. 

Anonymkode: a2fb1...3d2

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva hadde egentlig vært et godkjent svar i følge deg? "Ja, stakkars jente."? Det ville jo ikke vært sant. 

Overhodet ikke. Man kan selvfølgelig være uenig, men da kan man svare på en normal måte. "Jeg forstår at du er lei deg pga bla bla, men du må tenke på at bf og hans familie har sitt opplegg, bla bla osv". Man trenger ikke å svare " For en bitter eks du er. Du er sjalu fordi bf har penger og fordi ikke julefeiringen gikk etter dine forventinger"

Respekt er en fin ting..

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det ville det da. Enhver person som ikke klarer å unne femåringer en hyggelig jul, er et rævhøl.

Anonymkode: 5d793...df0

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det ville det da. Enhver person som ikke klarer å unne femåringer en hyggelig jul, er et rævhøl.

Du har virkelig misforstått, det er jo ingen der som ikke unner 5 åringen en hyggelig jul

Anonymkode: 49d36...61d

Skrevet

Nei, gubevaremegvel, det håper jeg da inderlig ikke at alle dib-damer kaster seg på. Det vil gjøre forumet totalt uinteressant. Det er nok av superhyggelige forum på nettet der det florerer med fina og søta og hjerter og glitter. Sånn er det heldigvis ikke her. Vil man ha et kozemozesvar på noe, så spør man familie og venner. Vil man ha et ufiltrert svar så spør man på dib. De fleste ville selvfølgelig svart annerledes irl, nettopp fordi da snakker man med noen man kjenner og har en eller annen følelsemessig tilknytning til. Siden det ikke eksisterer på nettet, så svarer man kort, greit og det man egentlig mener. Jeg tenker jo heller at et godt nyttårsforsett ville være å holde seg unna nettet om man mener at enhver form for motbør som ikke starter med bekreftelse og smeik på kinnet er stygt og frekt. Skriftspråk er også robbet for alle de nyansene man har når man snakker med noen ansikt til ansikt. Det åpner for tolkninger på så mange ulike vis.

PS: Hi i tråden du refererer til skriver forøvrig: "Han og foreldrene kjenner mange som kunne stilt opp som nisse, og de har lommene fulle av penger til å leie en". Kanskje greit å dobbeltsjekke før du kjefter på noen?

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gi gode svar
- Svar på det det blit spurt om
- Ikke lat som om du kjenner noen
- Si til andre, det du ønsket andre ville sagt til deg!!
- Aldri vær stygg
- Du kjenner ingen. Aldri døm noen. 

Da kan forumet like godt legges ned. Det må kunne være takhøyde her, men personangrep er jo ikke lov så det er bare å rapportere, det er vårt ansvar som brukere. Men et forum hvor man bare skal svare på akkurat det som det blir spurt om, uten å kunne diskutere det videre er verdiløst.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du har virkelig misforstått, det er jo ingen der som ikke unner 5 åringen en hyggelig jul

Les tråden.

Skrevet

Sitat:

"Barn har godt av å lære seg at de ikke alltid kan få det de vil ha bare fordi de har så veldig lyst på det! Og julenisse på nyttårsaften? Bare tull! Hva lærer hun av det egentlig? Julenissen var jo hos henne på julaften, hvorfor skal han komme en gang til?  Og hvorfor må hun absolutt få det som er på ønskelisten? Her virker det som om det er du som har laget forventningene og satt standarden veldig høyt, det er absolutt ikke et must å ha julestrømpe eller å få en gave bare fordi man fikk mandelen i grøten."

Nei, hvorfor gjøre det særlig spennende og gøy bare for HENNE, lizm? Verden er full av unger som aldri får feire jul, suck it up! 

Skrevet

Les tråden.

Har gjort det

Skrevet

Sitat:

"Barn har godt av å lære seg at de ikke alltid kan få det de vil ha bare fordi de har så veldig lyst på det! Og julenisse på nyttårsaften? Bare tull! Hva lærer hun av det egentlig? Julenissen var jo hos henne på julaften, hvorfor skal han komme en gang til?  Og hvorfor må hun absolutt få det som er på ønskelisten? Her virker det som om det er du som har laget forventningene og satt standarden veldig høyt, det er absolutt ikke et must å ha julestrømpe eller å få en gave bare fordi man fikk mandelen i grøten."

Nei, hvorfor gjøre det særlig spennende og gøy bare for HENNE, lizm? Verden er full av unger som aldri får feire jul, suck it up! 

Det er jeg som skrev dette i andre tråden. Nøyaktig hva er det jeg har skrevet som "beviser" at jeg ikke unner en 5åring en hyggelig jul? 

Anonymkode: 44d16...04a

Skrevet

Enig med deg hi. Jeg har vært litt til og fra dette forumet i mange år, men det jeg har lest denne julen er jo bare trist. Helt Ok at man skal svare ærlig, men klarer ikke folk å svare ærlig uten å høvle ned folk? Være hovne, uspiselige og rett og slett slemme? 

Tenker dere i det hele tatt at det sitter en mottaker i andre enden? Hadde det vært meg som hadde spurt noen av disse spørsmålene, og så fått slike svar tilbake.. 

Skrevet

blir ikke det samme uten litt utrivelighet, det må til

Anonymkode: 2547e...f97

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg som skrev dette i andre tråden. Nøyaktig hva er det jeg har skrevet som "beviser" at jeg ikke unner en 5åring en hyggelig jul? 

Anonymkode: 44d16...04a

At barn ikke "trenger" å få verken gaver de kan like, en mandelpremie, litt gotter i en julestrømpe eller nissebesøk, og må lære seg å ikke forvente noen av disse tingene - altså hva mener du gjenstår da? Som virkelig staver ordet J-U-L for en femåring? 

At vi voksne ikke tror på nissen, ikke egentlig har noe på ønskelista, og forbinder julestemning kun med sprø svor og fin musikk i radioen, det er nå så sin sak. Jeg er selv en av dem. Men å forvente at en femåring skal syns det er hyggelig med kun en julemiddag og et antall misforståtte presanger som best passer til en 6-klassing, vel, det tolker jeg dithen at du ikke egentlig unner henne det som andre barn forbinder med jul. 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At barn ikke "trenger" å få verken gaver de kan like, en mandelpremie, litt gotter i en julestrømpe eller nissebesøk, og må lære seg å ikke forvente noen av disse tingene - altså hva mener du gjenstår da? Som virkelig staver ordet J-U-L for en femåring? 

At vi voksne ikke tror på nissen, ikke egentlig har noe på ønskelista, og forbinder julestemning kun med sprø svor og fin musikk i radioen, det er nå så sin sak. Jeg er selv en av dem. Men å forvente at en femåring skal syns det er hyggelig med kun en julemiddag og et antall misforståtte presanger som best passer til en 6-klassing, vel, det tolker jeg dithen at du ikke egentlig unner henne det som andre barn forbinder med jul. 

Og der ligger problemet, at du tolker feil

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og der ligger problemet, at du tolker feil

Nei hun tolker ikke feil, det er nøyaktig og godt oppsummert av vedkommendes svar.

Anonymkode: a30e9...f22

Skrevet

Nei hun tolker ikke feil, det er nøyaktig og godt oppsummert av vedkommendes svar.

Da jeg var barn var det ofte vi ikke fikk akkurat det vi ønsket oss. Vi hadde ikke julestrøpe og vi hdde ikke besøk av nissen. Julegrøt spiste vi på lille julaften og det var bare en person som fikk mandelen. Den som fikk den fikk overakt en bok som vedkommende skulle skrive noe om årets jul i.

Jeg husker hulene som kjempekoselige

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da jeg var barn var det ofte vi ikke fikk akkurat det vi ønsket oss. Vi hadde ikke julestrøpe og vi hdde ikke besøk av nissen. Julegrøt spiste vi på lille julaften og det var bare en person som fikk mandelen. Den som fikk den fikk overakt en bok som vedkommende skulle skrive noe om årets jul i.

Julene ikke hulene

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du må ta utgangpunkt i hvordan ting er nå, og ikke for x antall år siden når du var barn. At du synes julen var kjempekoselig med gaver du ikke ønsket deg, ei heller julestrømpe eller marsipangris hvis du fikk mandelen sier noe om hvordan samfunnet var bygd opp da. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt for å lære unger måtehold, takknemlighet, selvbeherskelse og beskjedenhet. Jeg tror imidlertid ikke at timingen er så god, hvis det må skje nettopp på julaften det året man fyller 5, og at det må skje i form av å bli snytt for alt man er vant til og snytt for helt adekvate forventninger omkring jul.

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men å kalle folk rævhøl er innafor? 🤷🏼‍♀️

Skrevet

Herrefred. Storm i et vannglass. Ungen hadde jul så det holdt - selskap, julemat, gaver (og at nissen etterlater dem og ikke kommer inn med dem er jo bare en annen tradisjon, det må man også lære). Det eneste bekymringsverdige her er at ungen tydeligvis allerede lært av sin mor at jul handler om bestillingslister, og at verden er klart oppdelt i ting jenter kan og ting gutter kan, og at mor forsterker denne innstillingen.

Skrevet
1 time siden, Nordisk skrev:

Men å kalle folk rævhøl er innafor? 🤷🏼‍♀️

Ja, når det er betimelig! 😁

Skrevet
12 timer siden, Sjokoman skrev:

Enig med deg hi. Jeg har vært litt til og fra dette forumet i mange år, men det jeg har lest denne julen er jo bare trist. Helt Ok at man skal svare ærlig, men klarer ikke folk å svare ærlig uten å høvle ned folk? Være hovne, uspiselige og rett og slett slemme? 

Tenker dere i det hele tatt at det sitter en mottaker i andre enden? Hadde det vært meg som hadde spurt noen av disse spørsmålene, og så fått slike svar tilbake.. 

Nettopp.. Ærlige svar er helt innafor. Brutale svar kan også være helt innafor, men hvorfor slenge på en ekstra kommentar eller ord som gjør svaret spydig, fremfor sakelig forstår jeg virkelig ikke. Og det er det jeg ser igjen og igjen i innlegg her inne. 
Jeg foreslår ikke at dib skal bli som en pedagogisk støttegruppe, det blir som mange sier veldig uinteressant. Mange er medlem her rett og slett fordi det er gøy med diskusjoner og uenigheter, men kan man ikke oppføre seg som voksne i disse diskusjonene? 

Krangling, uenigheter og diskusjoner er hva dette forumet hovedsakelig lever av. Men når det går ut av kontekst, og blir personangrep på "hi", så går det litt over grensen. Da diskuterer man ikke, men aktivt går inn for å være spydig/slem. Og det er det som er poenget mitt. Som i eksempelet mitt, hun er ute etter tilbakemeldinger på en julefeiring, og får som svar at hun virker umoden og ikke i stand til å ha barn?! (Og begrunnelsen til at hun er for umoden til å ha barn er fordi hun bruker forkortelsen BF.. ) Det er ingenting i dette innlegget som tilsier at HI er en dårlig forelder som fortjener å miste barna sine.. 

Det som er litt rart, er hvis noen legger ut innlegg av typen "jeg har et alkoholproblem", eller lignende. Da er det kun positive komentarer. Skikkelige svar som er forståelsesfulle og støttende.. Mens en helt alminnelig mor kan nevne at hun drakk vin mens barnet hadde overnattingsbesøk, og da er det fullstendig uakseptabelt, barnevernet bør kontaktes og hun er uegnet til å ha barn.. Virker nesten litt som om logikken her inne er " Ikke spark de som virkelig ligger nede, men sørg for at de som fortsatt står oppreist ender opp nede". 

Vær så brutale dere var vil, men les over det dere skriver en fire-fem ganger før dere poster det. Fjern ord som "idiot" "dust" "hjernedød" etc, så kanskje svaret faktisk blir konstruktivt og når frem til mottageren. Man tar ikke til seg direkte kjeft og drittkasting.. Vi er vel alle mødre og (kanskje hundeeiere) vet at stygge ord og kjefting ikke funker hvis man vil oppnå noe... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...