Gå til innhold

Alopecia areata/flekkvis håravfall


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

ti år siden siste utbrudd.. Nå har jeg fått en hårløs flekk i bakhodet igjen. Det verste er å ikke vite hvor omfattende det blir..

Finnes det noen her inne som har erfaring med sykdommen og kan si litt om egne erfaringer?

 

Sukk....

Anonymkode: f18d6...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har. Erfaring altså. Hatt det i 8 års tid. Plager meg ikke nevneverdig lenger for flekkene kommer en av gangen stort sett og under det andre håret. I begynnelsen når det kom fikk jeg mange flekker på en gang og stressa veldig. Nå er jeg gravid og da forsvinner det. Gjorde det sist graviditet også. Teit autoimmun sykdom! :klem:

Anonymkode: 73da1...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg hadde utbrudd sist. Jeg får dette bare når jeg har vært under veldig stress. De gangene jeg har fått det har jeg fått flere hårløse flekker. Etter en stund har håret kommet tilbake på disse flekkene, men da har håret vært grått de plassene. Etter en god stund (kanskje 1-2 år) har min naturlige hårfarge (brun) kommet tilbake der også. Eneste gang jeg stresset skikkelig i forhold til dette var da jeg ble skallet midt på toppen av bakhodet. Ingen hår kunne legges over for å skjule det. Prinsesse Caroline av Monaco mistet alt håret engang. Hun har fått alt tilbake.. 

 

Anonymkode: edc4d...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har det. Varierer veldig både størrelse og hvor mange flekker jeg har når det skjer. Går veldig på selvfølelsen. Jeg har tynt hår også så for meg er det helt jævlig! Har hårdel fra Ruhs. De er de aller flinkeste i Norge! 

Har nå tatt test med legen,  for i utlandet så er det ei overbevisning om at østrogenmangel er en del av årsaken selv om det er en autoimmun sykdom. 

Jeg har meget lavt nivå. Testet 4 ganger i syklusen min. Så jeg skal begynne med østrogen. 

Anonymkode: 6f783...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen dere,

Det ene utbruddet jeg har hatt fikk jeg tre flekker- en stor på toppen av hodet (klarte å skjule den med sideskill) og to ganske små helt fram i panna og en på siden. Jeg klarte å skjule disse uten nevneverdig problem, håper det går bra denne gangen også...

Interessant dette med østrogenmangel! når jeg tenker tilbake, så var det etter graviditet jeg fikk det sist gang, og også denne gangen. Lett å tenke at det kan ha en sammenheng.

Uansett, det er litt godt å vite at en ikke er alene om noe slikt, så setter pris på tilbakemeldingene :)

og ja- TEIT sykdom!

 

HI

Anonymkode: f18d6...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den teite sykdommen. Har akkurat fått ny flekk nå, 10 mnd etter fødsel. Begge svangerskapene mistet jeg ikke hår, og tok tid før jeg mistet hår igjen. 

Oppdaget sykdommen for første gang da jeg var 16 år, ble så stresset at jeg hadde en svær flekk på toppen, og flere små flekker. Valgte å barbere vekk all håret. Heldigvis har ikke det skjedd flere ganger, kun vært en flekk om gangen. 

 

Er møkkalei av sykdommen, vet aldri hvor neste flekk blir, eller hvor stort. Interessant det med østrogenmangel, får prøve å finne mer informasjon om det. 

Anonymkode: aaa10...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...