Gå til innhold

Kan noen forklare meg dette med voldelige barn med ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå spør jeg fordi jeg oppriktig lurer på dette. Jeg er ikke ute etter å snakke nedsettende om barn med ADHD, men jeg spør fordi jeg ikke har peiling på ADHD. Har ingen i vennekretsen eller familien som har adhd så har ikke erfaring med den diagnosen.

Jeg har forstått at når man har adhd så utarter det seg forskjellig. Det jeg lurer på angår barn med adhd som er voldelige, utagerende og ikke klarer å være rolig. De er jo frisk, altså de kan jo ikke sammenlignes med barn som har autisme eller utviklingshemning. Så hvorfor forstår de ikke at det ikke er akseptabelt å være voldelig, utagerende, lage kaos i klasserommet? Jeg forstår jo at det er noe med impulser, men forstår de ikke at dette ikke er akseptabelt? Klarer de ikke å begrense seg, når de får den tanken om at nå skal jeg slå «Per» eller nå skal jeg hoppe på pulten midt i timen, at det bør jeg ikke gjøre selvom jeg har lyst?

Igjen, jeg var at alle med adhd ikke er voldelig, utagerende osv og det er ikke meningen å rakke ned på noen. Men jeg lurer oppriktig på hva som skjer i hjernen siden de ikke har den sperren som vi andre som ikke har adhd har. Og jeg tenker mer på barn fra mellomtrinnet og oppover. 

Jeg lurer fordi min sønn har fått en gutt som har adhd i klassen. Han begynte etter sommeren og han ødlegger for alle i timen. Har har assistent, men er voldelig, utagerende og bråker i timen. Og han sier selv at han vet at det ikke er akseptabelt å oppføre seg slik, men at han kan ikke hjelpe for det fordi han har adhd. 

Anonymkode: d9dce...f2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ADHD er et handicap, en funksjonsnedsettelse. Den kognitive funksjonsnedsettelsen varierer i styrke og omfang, avhengig av type.

Funksjonsnivået til et menneske med ADHD er ikke 100%. Det er et definert handicap. Hvor du får det fra at de er «friske» skjønner jeg ikke.

Anonymkode: ea1ad...63d

Skrevet

Det er vel akkurat det de ikke klarer...å "bare" ta seg sammen, se konsekvenser osv. Når det er sagt så har min sønn mest sannsynlig adhd. Han er ikke "voldelig" men det er takket være beinhard innsats fra meg, en meget dyktig kontaktlærer en super assistent på skole og Sfo (førsteklassing) og ikke minst han selv. Det du beskriver er 100 ganger vanskeligere for han enn andre unger på hans alder, men vi kommer dit vi også. Men som sagt...det krever enormt og jeg skjønner at ikke alle foreldre/skoler osv klarer  (har kompetanse) til å jobbe godt med dette. Men det er leit for det er jo ungene som taper på det :( 

Anonymkode: cd225...cd5

Skrevet

Når det er sagt så tenker jeg at det er helt uakseptabelt å "bruke" adhd som unnskyldning for at man ikke kan oppføre seg som folk!!!

Anonymkode: cd225...cd5

Skrevet

Jeg tenker at når han selv sier han vet han ikke skal være voldelig, men at han ikke kan noe for det fordi han har adhd, da er det noen som har sviktet oppfølgingen hans og som forsvarer all uakseptabel oppførsel med diagnosen hans. Det virker som om noen i hans nærhet bruker hans diagnose som unnskyldning for å ikke lære ham normal folkeskikk, og at han har fått høre at det er en grei unnskyldning og fratatt ham ansvar for egne handlinger ved å fortelle ham at han ikke kan noe for sine voldelige handlinger.

Og om han mot formodning er så dårlig fungerende at han ikke har noen kontroll på det å la være å være voldelig mot andre, da må han enten ha enda tettere oppfølging eller ikke følge vanlig undervisning.

Det kan variere veldig hvor hardt de er rammet, men de har ikke samme kontroll på å regulere impulser, og dette kan føre til alt fra uro til bråk til utagering. Men når det kommer til vold til tross for personlig assistent, da er det langt mer som er galt, og trolig med den oppfølgingen han har fått til nå.

Dere foreldre bør be om et møte med skole og høre hvordan de har tenkt å løse problemet. De andre i klassen har rett til å være trygg på skolen og de har også rett til bedre undervisningsmiljø enn de får med så mye bråk.

Anonymkode: 56023...bff

Skrevet

Du kan faktisk sammenligne ADHD med autisme, begge deler er utviklingsforstyrrelser i hjernen. Det betyr at komponentene er normale, men dirigenten av hjernen klarer ikke å få alle delene til å spille sammen, hverken melodi eller takt.

En med Asperger kan feks utagere uten å skjønne den andres følelse. De kan skjønne (ofte fordi de har lært) at den andre reagerer ved å bli lei seg feks, men ikke ane hva de skal gjøre med det.

En med ADHD kan utagere på akkurat samme måte som en med Asperger, og i øyeblikket ikke skjønne følelsene til de rundt seg. Men i motsetning til en med Asperger skjønner de veldig godt konsekvensene etterpå. Men det hjelper så lite for den som blir utsatt for den uakseptable oppførselen.

Men jeg kan garantere deg at det er kaos for den med ADHd, selv om de later som noe annet. De har et evig tankekjør som ikke gir seg, og som for noen ender opp i utagering.

Anonymkode: 03dda...d68

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå spør jeg fordi jeg oppriktig lurer på dette. Jeg er ikke ute etter å snakke nedsettende om barn med ADHD, men jeg spør fordi jeg ikke har peiling på ADHD. Har ingen i vennekretsen eller familien som har adhd så har ikke erfaring med den diagnosen.

Jeg har forstått at når man har adhd så utarter det seg forskjellig. Det jeg lurer på angår barn med adhd som er voldelige, utagerende og ikke klarer å være rolig. De er jo frisk, altså de kan jo ikke sammenlignes med barn som har autisme eller utviklingshemning. Så hvorfor forstår de ikke at det ikke er akseptabelt å være voldelig, utagerende, lage kaos i klasserommet? Jeg forstår jo at det er noe med impulser, men forstår de ikke at dette ikke er akseptabelt? Klarer de ikke å begrense seg, når de får den tanken om at nå skal jeg slå «Per» eller nå skal jeg hoppe på pulten midt i timen, at det bør jeg ikke gjøre selvom jeg har lyst?

Igjen, jeg var at alle med adhd ikke er voldelig, utagerende osv og det er ikke meningen å rakke ned på noen. Men jeg lurer oppriktig på hva som skjer i hjernen siden de ikke har den sperren som vi andre som ikke har adhd har. Og jeg tenker mer på barn fra mellomtrinnet og oppover. 

Jeg lurer fordi min sønn har fått en gutt som har adhd i klassen. Han begynte etter sommeren og han ødlegger for alle i timen. Har har assistent, men er voldelig, utagerende og bråker i timen. Og han sier selv at han vet at det ikke er akseptabelt å oppføre seg slik, men at han kan ikke hjelpe for det fordi han har adhd. 

Anonymkode: d9dce...f2c

Vet du hva autisme er egentlig? De er like friske som en med ADHD. Hvis du leser litt om ADHD og autisme, vil du finne mange likhetstrekk. 

Anonymkode: 2af9e...55d

Skrevet

Min sønn har ADHD, men bare den ukonsentrerte delen og noe av det motoriske! Men han er ikke en av de som lager problemer i klassen, det er de «friske» som slår, hopper på pulten, river i ting, lager bråk osv! Jeg kjenner jeg kvier meg til å si at han har ADHD, for da blir han satt i bås med en gang.... Har nær kontakt med lærer, derfor vet jeg dette! Gutten min har gått 1/2 år på skolen og kan lese, så ikke problemer der heller, men har et totalt kaos i hodet. Vi står på og gjør det vi kan, på lik linje med de andre barna vår som er « friske», og han behandles akuratt likt. Tror det er en av grunnene til at medisin ikke har vært aktuelt for han heller, da det ikke er det beste for alle barn 

Anonymkode: 74d1e...21f

Skrevet

Har en jente med ADHD. Hun er veldig snill og empatisk, utrolig god mot dyr g lillesøsteren sin spesielt. Hun er også generelt veldig omtenksom mot andre og vil andre godt. Dessverre så kan hun bli veldig sint når hun blir frustrert/provosert og pga sin manglende impulskontroll kan hun da bli utagerende. Hun er fullt klar over at det ikke er ok, blir lei seg etterpå og både hun og vi jobber selvsagt mye med dette, men det er slik diagnosen hennes er og hun klarer ikke alltid å vente på tur, roe seg, jenke/tilpasse seg, forstå situasjonen og takle endringer, tåle skuffelser eller håndtere stress ol. 

Anonymkode: 80943...28b

Skrevet

Hva med barn på mellomtrinnet med ADHD som får lov til å unngå all sosial omgang ved at de får lov til å sitte på mobil og i-pad hver gang de har besøk av vennepar av foreldrene med barn på samme alder? Vi har et slikt vennepar, barna våre er på alder med barna der, den ene har ADHD, og får lov til å sitte med skjerm gjennom hele besøket, hver eneste gang. Vi har en times reisevei, så det er litt rart at barna ikke kan være sammen når vi først er der, men det er alltid slik. Så barna våre sitter da enter og ser på disse spille, eller deltar i samtaler med oss voksne. Det virker som om det ikke er noen grenser hjemme, og dette barnet med ADHD får lov til å gjøre mer eller mindre som det selv vil. Hvis vi har med gaver fordi det er et år siden vi så hverandre, får vi ikke takk en gang. Som sagt er dette barn på mellomtrinnet. Over 10 år. Ingen irettesetter dem. Jeg har mange ganger tenkt at det ikke er ADHD, men drittungeoppførsel.

Anonymkode: b9a62...d27

Skrevet

Mange med ADHD har tilleggsvansker, så det er ikke "bare" ADHD som er utfordringen. 

Anonymkode: 7e510...936

Skrevet

ADHD er en utviklingsforstyrrelse.  På samme måte som at vi ikke kan forvente at en som har amputert beina skal springe 60 meteren i gymtimen, kan man ikke forvente at en med ADHD skal forstå og reagere som en unge uten en utviklingsforstyrrelse. 

...... !!

Anonymkode: cffdd...57b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

ADHD er en utviklingsforstyrrelse.  På samme måte som at vi ikke kan forvente at en som har amputert beina skal springe 60 meteren i gymtimen, kan man ikke forvente at en med ADHD skal forstå og reagere som en unge uten en utviklingsforstyrrelse. 

...... !!

Anonymkode: cffdd...57b

Har to barn med ADHD og synest det er mange gode svar og beskrivelser på diagnosen .

Anonymkode: 21796...e97

Skrevet

Jeg har en sønn på sju år med ADHD, og hadde det ikke vært for at dette er noe som ligger familiært og jeg har flere nære familiemedlemmer i tillegg til en kjæreste med diagnosen hadde jeg nok ikke tenkt at min gutt kunne ha det. 

Han er verdens mest empatiske menneske, og han er knallgod på å fange opp sinnstemninger hos andre ut fra kroppspråk. Jeg jobber selv med barn, men skjønte tidlig at hans omsorgsfulle sider er uhyre sterke. Han er veldig følsom, var på andre, hva de føler, og hva de sier. Men så har han den andre siden - når ting blir vanskelig, når ting stritter i mot, han ikke får til, eller føler seg  selv eller at andre blir urettferdig behandlet. Da kan han utagere.  Han klarer ikke å kontrollere sinnet, eller at han blir lei seg. Reaksjonen kan bli veldig i overkant. Han forklarer det selv utrolig flott, han sier at det er som en robot som bestemmer hva kroppen skal gjøre, og når han skal bevege armer og ben. Det tror jeg er det mest utfyllende forklaringa man kan få av barn selv med ADHD eller ADD, autisme etc i den alderen. 

For øvrig skal ALDRI en ADHD-diagnose bli gitt som en "unnskyldning" for personen det gjelder til å oppføre seg sånn. Men det er noe vi voksne vet, og skjønner, og bør ha en viss forståelse for. 

Anonymkode: ef7ba...9b4

Skrevet
På 31.12.2017 den 1.27, Anonym bruker skrev:

Jeg har en sønn på sju år med ADHD, og hadde det ikke vært for at dette er noe som ligger familiært og jeg har flere nære familiemedlemmer i tillegg til en kjæreste med diagnosen hadde jeg nok ikke tenkt at min gutt kunne ha det. 

Han er verdens mest empatiske menneske, og han er knallgod på å fange opp sinnstemninger hos andre ut fra kroppspråk. Jeg jobber selv med barn, men skjønte tidlig at hans omsorgsfulle sider er uhyre sterke. Han er veldig følsom, var på andre, hva de føler, og hva de sier. Men så har han den andre siden - når ting blir vanskelig, når ting stritter i mot, han ikke får til, eller føler seg  selv eller at andre blir urettferdig behandlet. Da kan han utagere.  Han klarer ikke å kontrollere sinnet, eller at han blir lei seg. Reaksjonen kan bli veldig i overkant. Han forklarer det selv utrolig flott, han sier at det er som en robot som bestemmer hva kroppen skal gjøre, og når han skal bevege armer og ben. Det tror jeg er det mest utfyllende forklaringa man kan få av barn selv med ADHD eller ADD, autisme etc i den alderen. 

For øvrig skal ALDRI en ADHD-diagnose bli gitt som en "unnskyldning" for personen det gjelder til å oppføre seg sånn. Men det er noe vi voksne vet, og skjønner, og bør ha en viss forståelse for. 

Anonymkode: ef7ba...9b4

Bruker ikke diagnosen og noe de kan finne på å gjøre som en unnskyldning men heller en forklaring.En forklaring på hvorfor ting kan være vanskelig for mine barn.Vi prøver så godt vi kan å averge vanskelige situasjoner.

Anonymkode: 21796...e97

Skrevet

Enkelte som svarer i denne tråden er for dumme til at det er verdt å lære dem om adhd.

Anonymkode: 8cc14...eb7

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enkelte som svarer i denne tråden er for dumme til at det er verdt å lære dem om adhd.

Er det virkelig så enkelt i din verden? Dersom ikke alle har full forståelse for MITT barns bokstavdiagnose, så er de dumme? Det må da være legitimt å stille spørsmål når man oppdager at ett eneste barn med den typen diagnose skal få ødelegge skolegangen for en hel klasse, og at verden skal synes det er ok, for han har ADHD, må vite. Mange barn med ADHD fungerer helt fint, men det må faktisk være lov å forlange at de oppfører seg som folk. Det gjør jo også de fleste, enten de har slik eller sånn diagnose. Så har du de få. De som har foreldre som bruker bokstavene til å unnskylde absolutt alt mellom himmel og jord. Som mener at hele verden må ha forståelse/tilpasse seg/ godta. Helt ærlig så skyr jeg foreldrene som pesten. Ungene er på besøk hos oss, og hos oss er det mine regler som gjelder. Jeg har ennå til gode å treffe noen barn, både med og uten bokstaver overalt, som ikke klarer å forstå og innordne seg dette. 

Skrevet
15 minutter siden, gale damen skrev:

Er det virkelig så enkelt i din verden? Dersom ikke alle har full forståelse for MITT barns bokstavdiagnose, så er de dumme? Det må da være legitimt å stille spørsmål når man oppdager at ett eneste barn med den typen diagnose skal få ødelegge skolegangen for en hel klasse, og at verden skal synes det er ok, for han har ADHD, må vite. Mange barn med ADHD fungerer helt fint, men det må faktisk være lov å forlange at de oppfører seg som folk. Det gjør jo også de fleste, enten de har slik eller sånn diagnose. Så har du de få. De som har foreldre som bruker bokstavene til å unnskylde absolutt alt mellom himmel og jord. Som mener at hele verden må ha forståelse/tilpasse seg/ godta. Helt ærlig så skyr jeg foreldrene som pesten. Ungene er på besøk hos oss, og hos oss er det mine regler som gjelder. Jeg har ennå til gode å treffe noen barn, både med og uten bokstaver overalt, som ikke klarer å forstå og innordne seg dette. 

Det er så enkelt som at når noen tror det er bare å ta seg sammen, så er de for dumme til å lære noe.

Skrevet

Jeg har selv ett barn med ADHD, og dessverre har de fleste barna i familien ADHD, og barna mine har venner med ADHD. Nå kommer jo ADHD i både forskjellige varianter og grader. Men min erfaring er at jo bedre man oppdrar de med ADHD, har faste rammer og trygghet, jo bedre oppfører de seg. De mest voldelige jeg kjenner, er de som aldri har fått en oppdragelse.

Så er det og forskjell på de i alder, en 5 åring med ADHD, har lettere for å reagere med å slå ut i sinne, og ikke helt forstå konsekvensene av det, enn en 10 åring. 

Men noen har det og i alvorlig grad, og har kanskje andre diagnoser og.

Anonymkode: ef327...57b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...