Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #1 Skrevet 30. desember 2017 Er i en lei situasjon nå i jula. Jeg har egne barn sammen med mannen, og et eldre stebarn. Helt siden det første barnet vårt ble født, startet familien min å kjøpe julegaver. Både ekte barnebarn og stebarnet fikk julegaver, om ikke like dyrt så likevel gaver for å ikke forskjellsbehandle søsken. Også mitt eneste søsken kjøpte gave til alle barna. Dette har foregått i noen år nå. Så også i år kom det julegaver fra mitt søsken, men kun til våre barn, ikke stebarnet? Stebarnet er blitt så gammel at det går på mellomtrinnet. Vi ble ganske overrasket, og valgte å åpne disse før stebarnet kom, for å skåne følelsene. Dagen etterpå, spør stebarnet om NN har glemt julegaver i år? Vi ble litt sånn, hmm... Jeg vet ikke helt... Så spurte stebarnet om de andre fikk? Jeg sa jeg husket ikke helt, at vi får se på lappen i mårra (pleier skrive opp hvs de får så vi kan ha litt oversikt og takke folk for gavene). Etter det har ikke stebarnet spurt mer. Jeg sendte melding til mitt søsken og spurte om de har glemt julegave til HH (stebarnet mitt) i år, siden det ble noen spørsmål... Meldingen ble ikke kommentert. Spurte noen dager etterpå om noe annet, dette ble svart på. Vi skulle i juleselskap og jeg håpte på en oppklaring litt diskret så ikke barna skulle høre det, men nei. Ikke kunne vi be de andre barna takke for gavene heller, for å skåne stebarnet! Vi syns ikke dette er greit! Forskjellsbehandle søsken, på julaften, og så helt uten forklaring, og ingen oppklaring etterpå, og etter å ha tidligere gitt gaver noen år. Hva gjør vi nå? Dette kan selvsagt ikke skje igjen Anonymkode: c6c6c...629
aanonym Skrevet 30. desember 2017 #2 Skrevet 30. desember 2017 Spør rett ut og forlang et ordentlig svar.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #3 Skrevet 30. desember 2017 Du skulle ringt søskenet ditt og ikke sendt bare en sms om noe slikt. Greit de gjør som de vil, men dere burde fått vite om det er slik det skal være fremover. Anonymkode: e671d...772
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #4 Skrevet 30. desember 2017 Stebarnet ditt får vel gaver fra sin mors familie? Hvorfor skal dine barn skånes for å få gave fra egen familie? Anonymkode: 96b8a...99a
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #5 Skrevet 30. desember 2017 Det er ikke greit å utelukke et barn, ikke i mitt hode. I vår familie får alle stebarn gave og beløpene er lik. Det er endel stebarn tilsammen hos våre familier. Jeg ville tatt det opp med henne. Anonymkode: d0f90...a15
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #6 Skrevet 30. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Stebarnet ditt får vel gaver fra sin mors familie? Hvorfor skal dine barn skånes for å få gave fra egen familie? Anonymkode: 96b8a...99a Nei kom igjen... "Mine, dine og våre" burde gå hånd i hånd. Man trenger altså ikke å kjøpe rare gaven, og man kommer langt med at det er tanken som teller. Anonymkode: eb5aa...28e
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #7 Skrevet 30. desember 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stebarnet ditt får vel gaver fra sin mors familie? Hvorfor skal dine barn skånes for å få gave fra egen familie? Anonymkode: 96b8a...99a Det som er spesielt er at de tidligere har gitt gaver og nå har sluttet. Uten et ord eller en forklaring. Barnet vil selvsagt føle det som en straff eller fordi barnet har gjort noe galt. Det er bare slemt gjort av voksne mot et barn. Jeg kunne aldri gjort noe slikt mot mitt 'bonustantebarn'. Man gir gaver til de man liker, er nær og har et forhold til. Uansett hvem andre de måtte få gaver fra Anonymkode: 12925...c91
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #8 Skrevet 30. desember 2017 Vi har et bonusbarn i familien. Han er 23 nå,men får gave på lik linje med sine to søstre. Anonymkode: 70b70...632
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #9 Skrevet 30. desember 2017 Ring og forlang et svar. Det et selvfølgelig ikke ok. Anonymkode: d1e21...6fb
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #10 Skrevet 30. desember 2017 Det var skikkelig dårlig gjort 🙁 Jeg vil tro alle har råd til en liten gave altså. Uff. Min søster hadde fått høre det for å si det sånn. Jeg kjøper gave til lillesøstern til svigerinnen min. Har møtt henne én gang på 7 år, men hun feiret jul med min bror og vi er alle en familie. Å ekskludere barn, jeg vet ikke hva jeg skal si engang. Anonymkode: 55349...21c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #11 Skrevet 30. desember 2017 Har de noe forhold til barnet da? Mine søsken gir ikke gave til mine stebarn,nettopp fordi de kun møter dem noen få ganger i året. Nesten ikke det engang. Kanskje søskenet ditt fra start så for seg å bli bedre kjent med barnet, enn det som har blitt realiteten? Uansett dumt å ikke gi et svar på hvorfor det velger å gjøre som det gjør selvsagt. Anonymkode: 60407...369
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #12 Skrevet 30. desember 2017 Feiret stebarnet ditt jul hos dere? Lurer siden du skrev at dere åpnet julehavene når barnet ikke var tilstede? For feiret ikke barnet hos dere så kan dette være årsaken til at det ikke fikk. Dessuten så er det som andre nevner gaver til stebarnet både fra mors og fars side. I tillegg forventes det fra stemor og stefar sin side også? Blir ikke det litt i overkant mye å forvente/forlange? Anonymkode: cde5c...80d
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #13 Skrevet 30. desember 2017 Om det går på mellomtrinnet så kan det jo hende din søster/bror tenker at det er det tidspunktet vi er ferdige med gave på. Etter konf. f.eks? Men, jeg synes også det burde vært avklart på forhånd. Det er så vond følelse å bli utelatt på den måten helt plutselig. Da er det bedre å være forberedt på det. Anonymkode: 89fb8...b26
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #14 Skrevet 30. desember 2017 Har din søster kontakt med stebarnet ditt? Hvis ikke de ikke har noe særlig kontakt så ser jeg ikke problemet. Stebarnet får vel gaver fra morssiden av familien og ditt barn får vel ikke gaver fra den siden? Jeg har en god venninne som har et barn selv pluss ett stebarn. Jeg kjøper ikke julegaver til stebarnet siden vi ikke har noe særlig kontakt. Mine barn er venner med hennes barn, men ikke med stebarnet. Blir jo rart at man «må» kjøpe gave til ett barn man omtrent ikke har kontakt med bare fordi.. Anonymkode: 4b9a8...24c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #15 Skrevet 30. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Om det går på mellomtrinnet så kan det jo hende din søster/bror tenker at det er det tidspunktet vi er ferdige med gave på. Etter konf. f.eks? Men, jeg synes også det burde vært avklart på forhånd. Det er så vond følelse å bli utelatt på den måten helt plutselig. Da er det bedre å være forberedt på det. Anonymkode: 89fb8...b26 Mellomtrinnet er ikke ungdomsskole, altså. Det er 5. - 7. Anonymkode: 29234...31d
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #16 Skrevet 30. desember 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Du skulle ringt søskenet ditt og ikke sendt bare en sms om noe slikt. Anonymkode: e671d...772 Søskenet mitt ringte, jeg forberedte meg på en forklaring, men neida det gjaldt noe helt annet, og så blir samtalen avsluttet. Jeg ble så perpleks at jeg fikk ikke summa meg helt før samtalen var over. 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Har de noe forhold til barnet da? Anonymkode: 60407...369 Ja det vil jeg si. Har kjent barnet i mange år, vi bor på samme sted, vi besøkes, treffes hos familie osv. 8 timer siden, Anonym bruker skrev: 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Feiret stebarnet ditt jul hos dere? Lurer siden du skrev at dere åpnet julehavene når barnet ikke var tilstede? For feiret ikke barnet hos dere så kan dette være årsaken til at det ikke fikk. Dessuten så er det som andre nevner gaver til stebarnet både fra mors og fars side. I tillegg forventes det fra stemor og stefar sin side også? Blir ikke det litt i overkant mye å forvente/forlange? Anonymkode: cde5c...80d Ja stebarnet kom litt utpå dagen så vi valgte å åpne akkurat disse gavene på morgenen. Vi forventer ingenting. Jeg har venner av meg som aldri har gitt til stebarnet. Det som er spesielt i denne saken, er at de har gitt i flere år tidligere og så nå uten forvarsel var det ingenting. 5 timer siden, Anonym bruker skrev: TS her. Jeg har fått et slags svar? Og det var at det ikke skal skje igjen. Så om det var glemt eller gjort med viten og vilje, vet jeg ikke. Når stebarnet etterspør gaver fra disse, så er det jo klart det er en forventning. Har fått i flere år og så plutselig ikke, jeg ville jo tenkt det samme selv, som voksen. Anonymkode: c6c6c...629
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå