Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #1 Skrevet 30. desember 2017 Min far ligger på sykehus. Antakelig er det ikke lenge igjen. Har har en masse eiendeler og en masse penger. Deler av formuen er testamentert til barnebarna og noe til veldedige organisasjoner og forskning. Det eneste vi barna får er pliktdelsarven og det er helt ok for oss. Min stemor er gjort arveløs. Dette har hun vært klar over siden den dagen de giftet seg og derfor er det fullt tillatt at hun ikke arver noe. Og nå. Allerede før han er gått bort. Mens vi sitter på sykehuset og venter på øyeblikkene der han er våken og kan høre hva vi har å si og forsøke å se det han vil si, da buser stesøsknene mine på med at deres mor ikke bør være arveløs og at vi bør be han endre testament fordi de tross alt har vært gift i noen år. Så lager man altså bråk om en arv (deres barn igjen arver forresten halvparten av det de «ekte» barnebarna gjør ihht testamente). De vil altså ugyldiggjøre et testamente som er fullt lovlig før testamentator er død. Hurra for min herlige familie!! Anonymkode: 57c98...ee3
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #2 Skrevet 30. desember 2017 Vel, du får bare si at det er usmakelig av dem å komme med på dødsleiet, og at testamentet er det ingen av dere som bestemmer over. Det er hans penger og hans valg 100%. Anonymkode: 29137...e64
Holzhaus Skrevet 30. desember 2017 #3 Skrevet 30. desember 2017 Litt usmakelig ja. Stemor arver også uansett 4g jf. arveloven paragraf 6 og 7. Regner med dere er klar over det men at dette er så lite i forhold til totalten at det regnes som ingenting.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #4 Skrevet 30. desember 2017 4 timer siden, Holzhaus skrev: Litt usmakelig ja. Stemor arver også uansett 4g jf. arveloven paragraf 6 og 7. Regner med dere er klar over det men at dette er så lite i forhold til totalten at det regnes som ingenting. Nei. Hun arver ikke noe. Arveloven sier også at dersom hun er klar over ar hun blir gjort arveløs, så blir hun det Anonymkode: 57c98...ee3
aanonym Skrevet 30. desember 2017 #5 Skrevet 30. desember 2017 Man ikke anledning til ensidig å gjøre sin ektefelle arveløs. Da må din stemor aktivt ha sagt fra seg arven. Det er ikke nok at din far har erklært at hun er arveløs.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #6 Skrevet 30. desember 2017 Så rart av han å gjøre sin kone arveløs... Anonymkode: 28824...7ca
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #7 Skrevet 30. desember 2017 3 minutter siden, aanonym skrev: Man ikke anledning til ensidig å gjøre sin ektefelle arveløs. Da må din stemor aktivt ha sagt fra seg arven. Det er ikke nok at din far har erklært at hun er arveløs. Mange ting som spiller inn her, de kan ha hver sine verdier med særeie og ingenting med felleseie i ekteskapet sitt. Anonymkode: 25f0c...931
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #8 Skrevet 30. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så rart av han å gjøre sin kone arveløs... Anonymkode: 28824...7ca Regner med hun har egne verdier. Hi sier jo at bare pliktdelsarv går til barn også, resten fordeles på barnebarn, bonusbarnebarn og veldedighet. Siden de ikke er uvenner tyder jo det på at kone og barn har egne verdier så de klarer seg godt Anonymkode: 25f0c...931
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #9 Skrevet 30. desember 2017 Jeg trodde ikke det var mulig å komme unna pliktdelsarven (ca 380.000 tror jeg) til ektefellen, selv om hun viste om testamentet. Anonymkode: 3009b...5e2
Holzhaus Skrevet 30. desember 2017 #10 Skrevet 30. desember 2017 3 hours ago, Anonym bruker said: Nei. Hun arver ikke noe. Arveloven sier også at dersom hun er klar over ar hun blir gjort arveløs, så blir hun det Anonymkode: 57c98...ee3 Hvilken paragraf?
aanonym Skrevet 30. desember 2017 #11 Skrevet 30. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg trodde ikke det var mulig å komme unna pliktdelsarven (ca 380.000 tror jeg) til ektefellen, selv om hun viste om testamentet. Anonymkode: 3009b...5e2 Jo, hun kan erklære at hun sier fra seg arven. Sikkert det som har skjedd, HI formulerer seg bare litt krøkkete.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #12 Skrevet 30. desember 2017 22 minutter siden, aanonym skrev: Jo, hun kan erklære at hun sier fra seg arven. Sikkert det som har skjedd, HI formulerer seg bare litt krøkkete. Jeg tror ikke hun kan gjøre det før han er død, men det kan hende jeg tar feil. Anonymkode: 3009b...5e2
Væpnet dame Skrevet 30. desember 2017 #13 Skrevet 30. desember 2017 52 minutter siden, Holzhaus skrev: Hvilken paragraf? § 7.Ektemakens rettar etter § 6, jfr. kap. III, kan berre avgrensast ved testament som han har fått kunnskap om før arvelatarens død. Vilkåret om at ektemaken må ha fått kunnskap om testamentet, gjeld likevel ikkje, dersom det var umogeleg eller det etter tilhøva ville være urimeleg vanskeleg å varsle han. Ektemaken sin rett til minstearv på 4 eller 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda kan likevel ikkje avgrensast.
Væpnet dame Skrevet 30. desember 2017 #14 Skrevet 30. desember 2017 Akkurat nå, Welment skrev: § 7.Ektemakens rettar etter § 6, jfr. kap. III, kan berre avgrensast ved testament som han har fått kunnskap om før arvelatarens død. Vilkåret om at ektemaken må ha fått kunnskap om testamentet, gjeld likevel ikkje, dersom det var umogeleg eller det etter tilhøva ville være urimeleg vanskeleg å varsle han. Ektemaken sin rett til minstearv på 4 eller 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda kan likevel ikkje avgrensast. Jeg er ikke HI da, men landet ved likevel. Så lenge stemor er klar over at hun ikke får arv, så får hun det heller ikke om det foreligger testamente
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #15 Skrevet 30. desember 2017 30 minutter siden, Welment skrev: Jeg er ikke HI da, men landet ved likevel. Så lenge stemor er klar over at hun ikke får arv, så får hun det heller ikke om det foreligger testamente Les siste setning. Anonymkode: 3009b...5e2
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #16 Skrevet 30. desember 2017 trist det blir slik når noen dør Anonymkode: 4a214...e16
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2017 #17 Skrevet 30. desember 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: trist det blir slik når noen dør Anonymkode: 4a214...e16 Ikke er han død heller.... HI her. Beklager sent svar, men er en del på sykehuset for tiden. Pappa har særeie og av denne har han ikke testamentert noe til kona. De hadde hvert sitt da de ble sammen og har fortsatt hvert sitt. De har separate kontoer og alt er separat bortsett fra bosted. Han har en del eiendommer via et AS han driver sammen med min bror, men broren min er 100% eier av alle andeler. Min far får kun utbytte etter avtale med firma, så han eier jo egentlig ikke dette i det hele tatt sånn sett. Disse guttene er advokater begge to, så de vet hva de driver med når det kommer til testamente. Ser det er linket til en paragraf over her og det er vel den de bruker. Men en ting jeg har lært som datter av en advokat er at man ikke bare kan lese lovteksten slik den står, men det ligger masse bak en lov. Slik man kan lese av lovdata, så må man hoppe fremmog tilbake i lovtekster, forskrifter, juridisk litteratur og høyesterettsdommer, så en paragraf er ikke bare en paragraf. Anonymkode: 57c98...ee3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå