Gå til innhold

Jenter på 6 og 7 år som deler rom, det er bråk hver kveld


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er rådløs, de bare skriker,banner og nekter å høre på meg. Hvilken konsekvenser kan jeg gi?orker ikke dette mer. 

Anonymkode: 4d24c...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker de har godt av å kjenne på konsekvensene av ikke høre etter så da kan de legge seg til forskjellige tider. 6åringen i seng kl 19 og 7 åringen kl 20. 

Anonymkode: 097eb...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt denne utfordringen i perioder. Da legger vi en i foreldre-senga og en i egen seng, og bærer inn når begge sover. 

Å sovne på samme rom er «belønning» for god oppførsel. Blir det tull så skiller vi dem. 

Anonymkode: e5379...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinne i taket med en gardin fra, en unge på hver side av gardinen. For hver gang det er tull må de legge seg 15 min tidligere neste dag.

Skriker og banner de til deg? Det hadde virkelig blitt slått hardt ned på her altså, de har jo null respekt for deg.

Anonymkode: a1b00...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja de skriker og kaller meg drittmamma. Det er bare belønning om en av dem får sove i min seng. Er helt rådløs her jeg sitter. 

Anonymkode: 4d24c...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja de skriker og kaller meg drittmamma. Det er bare belønning om en av dem får sove i min seng. Er helt rådløs her jeg sitter. 

Anonymkode: 4d24c...b3b

Det er jo du som velger om det skal være en belønning eller en konsekvens. Hvis de bråker når de er sammen så må de sove hver for seg. 

Samme for deg om de opplever det som en belønning. Du oppnår jo uansett det som er hensikten; skille dem så de sovner uten tull. 

Eventuelt kan du snakke med dem om en belønning. Avtale at hvis de klarer å sovne fint fra mandag til fredag så kan de velge kino eller bowling på lørdag. Belønning virker ofte bedre enn konsekvenser. 

Anonymkode: e5379...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja de skriker og kaller meg drittmamma. Det er bare belønning om en av dem får sove i min seng. Er helt rådløs her jeg sitter. 

Anonymkode: 4d24c...b3b

oooh, da hadde det blitt månelyst her altså. 

Har jenter som er litt eldre selv, de er 9 og 10 år. Litt krangel og spetakkel mellom søsken må man jo regne med av og til, men hylig, skriking og banning på den måten er ikke greit.

Dere må på en måte begynne på nytt, med blanke ark, og det må gjøres helt klart at den type oppførsel overhodet ikke er akseptert.

Hva om dere har et familieråd på dagtid i morgen. Innkall til familieråd, sett dere rundt kjøkkenbordet og si at nå må dere ha en alvorlig samtale og finne en løsning på problemene dere har. Si at nå er de så store at de må selv være med å komme med forslag og selv være med å bestemme hvordan dere skal ha det som familie. Begynn med to problemer som dere i dag sammen skal løse i dette familierådet, og at du gjerne vil høre hva de foreslår som løsning. Problem 1 er hvordan de snakker til deg når de blir sinte på deg, at det ikke er greit å snakke sånn og at det må slutte. Hva foreslår de av løsninger. Problem 2 er når de skal legge seg om kvelden og bråket som blir da.

La de snakke , la de komme med forslag og ikke minst, spør hva de synes er passende straff om de ikke gjør som de skal. Du kan foreslå at om de ikke legger seg fint må de legge seg et kvarter tidligere neset dag, hva synes de om det? Prat med dem når de er rolige og se om den fremgangsmåten kan fungere.

Fungerer det ikke hadde jeg lynsjet de når kvelden kom ;)

 

Anonymkode: a1b00...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja de skriker og kaller meg drittmamma. Det er bare belønning om en av dem får sove i min seng. Er helt rådløs her jeg sitter. 

Anonymkode: 4d24c...b3b

Hvis de er omtrent like kranglete, må du være på hugget og få med deg første utspill. Den som tuller seg først, må legge seg først neste dag, og den andre får legge seg i din seng samme kveld. Ny sjanse til å legge seg fint samtidig kvelden etter der igjen.

Vær gjerne ærlig på at dette sliter deg ut, at dere kan ikke ha det slik og at du derfor innfører disse reglene. Så gjennomfører du, uansett hvor mye de bærer seg. Det kan vel knapt bli verre, så ha det som din motivasjon til å stå i protestene. 

Dersom de liker å få sovne i din seng, kan du eventuelt avtale at dersom de legger seg fint, kan de bytte på å få legge seg der. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er i såpass lik alder at det blir veldig urettferdig om en får lov å være lengre oppe. 

Anonymkode: 4d24c...b3b

Men da er det en fin konsekvens av dårlig oppførsel

Anonymkode: 32470...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men da er det en fin konsekvens av dårlig oppførsel

Anonymkode: 32470...9b0

Og den som er igjen oppe, skal ikke gjøre noe som er gøy. Ikke tv, nettbrett, leke osv

Anonymkode: 32470...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kun møtt på dette problemet når jeg har sittet barnevakt da,hvis de ikke klarte å sove på samme rom uten å tulle så la jeg det ene barnet i foreldrene sin seng,å bærte barnet tilbake til sin seng når barnet var sovnet skikkelig.

Anonymkode: b218b...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...