Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #1 Skrevet 29. desember 2017 Jeg har en veldig god venn fra Syria som jeg har kjent siden han kom i 2015. Han kom fordi han hadde personlige problemer i Syria- ikke pga krig som man jo antar. Hans familie jobber i Assads regjering og er dermed ganske fredet, som han sier. Hele familien hans bor i Damaskus; og hans søsken går på universitet og lever et helt normalt liv. Jeg synes det høres helt utrolig ut, men jeg ser jo når jeg snakker med søstrene hans på FaceTime at de ikke akkurat har det som de som bor i Raqqa; disse er på restaurant, diskotek, kino, handler, osv. Han er 20 år nå, dro fra Syria som mindreårig. Han sier han er svært ulykkelig her, og at han savner familien sin, samholdet og tilhørighetsfølelsen så sterkt at for ham er dette det han vil, og at han absolutt ikke vil være i noen slags fare i hovedstaden, for "der er det ikke krig." Jeg kan jo vanskelig argumentere imot, da min kunnskap om de ulike regionenes trygghet er noe jeg overhodet ikke har peiling på. Hva hadde dere sagt, gjort, tenkt om dette var en god venn av dere som dere var veldig glad i? Anonymkode: 7e26e...86a
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #2 Skrevet 29. desember 2017 Syria er et STORT land. Nordmenn flest ser for seg noe som ligner f eks Danmark, og tror alt er en krigssone. Men Syria er stort, og Damaskus har ikke vært særlig berørt. Han må bare gjøre det som er best for ham selv. Ikke alle syns Norge er best i verden, de fleste ønsker jo helst å være sammen med dem de kjenner og leve slik de er vant til. Anonymkode: ddd3a...f77
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #3 Skrevet 29. desember 2017 For det første er det utrolig merkelif å flytte halve jordkloden pga personlige problemer. Hvordan blir det med disse problemene når han flytter tilbake, er de borte? Bortsett fra det så er det høyst forståelig at han vil tilbake til der han kommer fra dersom ingenting holder ham tilbake i Norge. Hadde vel savnet ham dersom han er så god venn som du sier, men hans liv, hans vilje. Anonymkode: adf6d...b11
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #4 Skrevet 29. desember 2017 Det er selvsagt hans eget valg, synes ikke det er noe rart i det, eller at du bør ha en mening om at han flytter. Anonymkode: ed998...897
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #5 Skrevet 29. desember 2017 Takk for svar. Joda det er vel hans eget valg .., men jeg er fryktelig glad i ham og blir kanskje derfor ekstra bekymret når han ønsker å flytte tilbake til et land i krig. Kanskje merkelig å flytte halve jordkloden, men det var nå det valget han tok, og det forstår jeg godt. Håper de personlige problemene blir bedre der, for det har de iallefall ikke blitt her, uten at jeg har lyst til å si hva det er for hans del, dersom noen kjenner ham igjen. Jaha, hvordan er det å reise dit for meg da? Han sier det vil være sikkerhetsvakter tilgjengelig overalt der det er nødvendig, men at det sjeldent er det; da alle i området "vet" hvor nær de er Assad. Jeg har litt lyst, jeg har ikke barn å tenke på og ER det virkelig så farlig i Damaskus når han vil flytte tilbake da? Er det forresten lov for norske statsborgere å reise dit, eller blir jeg tiltalt for terror umiddelbart? 😳 Anonymkode: 7e26e...86a
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #6 Skrevet 29. desember 2017 Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til eller opphold i Syria. Nordmenn som befinner seg i Syria oppfordres til å forlate landet. https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/syria_reiseinfo/id2429139/ Anonymkode: 40160...aad
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #7 Skrevet 29. desember 2017 Han har helt rett. Altså, Syria er et risikoområde sammenlignet med Norge, men det er tryggere for en syrisk borger å bo i Damaskus enn for en kineser med astma å bo i Beijing, liksom. For deg som - antar jeg - hvit kvinne å besøke ham i Syria, er farlig. Du vil peke deg ut som kidnappingsmål. Anonymkode: a3121...f3a
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #8 Skrevet 29. desember 2017 Hvordan kan du tro at du vet bedre enn ham? Du som aldri har vært i Syria kjenner da ikke hans hjemland bedre enn ham? Han vet best selv. Du skal selvfølgelig ikke blande deg. Anonymkode: 7f07e...191
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #9 Skrevet 29. desember 2017 Håper han bruker tiden hjemme på å hjelpe folket sitt Anonymkode: 47644...030
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #10 Skrevet 29. desember 2017 Du skriver at du vil reise ned å besøke han. Det er en del du må tenke på. Min erfaring kommer etter å ha besøkt Bosnia rett etter fredsavtalen ble skrevet. Ja, jeg er gammel. For det første UDI fraråder reise til Syria. Ingen, ingen forsikringsselskap vil skrive ut en reiseforsikring. Jeg fikk en, beregnet for Natosoldater. Den kostet masse, og kunne vel egentlig ikke love så mye. Flybilletter dit koster. Visum, det må du vel ha? Koster litt det også. Vaksiner. Jepp, du bør ta en del av dem. Syria har vært i krig lenge, og det er en del sykdommer som florerer i kriserammede land. Jeg tok vel 6 bare for å dra til Bosnia. Og ja, de må du også betale for. Du bør kontakte den norske ambassaden eller konsulat før du reiser dit. Jeg vet ikke om Norge har det lengre i Syria, skjekk u0t hvor nærmeste er. De kan hjelpe deg før (de vil garantert anbefale deg å følge rådene fra UDI). Og husk, de skal hjelpe nordmenn i utlandet, men de kan ikke garantere din sikkerhet! Jeg fikk råd om å kontakte den tyske ambassaden i Sarajevo da jeg reiste ned dit. Tyskland er vissnok den siste som stenger ambassaden sin i konfliktområder. Om det er sant, vet jeg ikke. Anonymkode: 24c92...7a0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #11 Skrevet 29. desember 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Håper han bruker tiden hjemme på å hjelpe folket sitt Anonymkode: 47644...030 Hvordan tenker du konkret at en av Assads følgere skal "hjelpe folket sitt"? Blir vel som å si at Henry Rinnan hjalp vårt? Anonymkode: ddd3a...f77
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #12 Skrevet 29. desember 2017 Selv om dagliglivet går sin gang i Damaskus nå er Syria er ekstremt ustabilt land. Politisk omveltning kan gjøre også denne byen til en usikker sone. Hvis Assads regime skulle falle ville hans støttespillere være ekstremt utsatt. Så hold deg hjemme. Anonymkode: afc39...ba3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå