Gå til innhold

Hvordan løse dette?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i Nord-Norge og har ett barn på 3 år. Samboer har lyst å studere i Oslo fom høst 2018 (studiet varer 2 eller 3 år), men det er mye som skal klaffe. Leiligheten vi bor i nå eier jeg og faren min 50/50. Faren min foreslo at samboer kan flytte til Oslo og bo der alene i 6-12 mnd, siden det er så mye å organisere mtp å flytte. Jeg synes det høres kjipt ut og plutselig måtte bli "alenemor". Samtidig har jeg jo familie her nord som kan være behjelpelig med barnepass.

Tenker jeg også at det må være kjipt for barnet og plutselig få se pappaen så lite for er ikke sikkert vi får møttes hver helg .

Har skjønt det slik at prisene i Oslo er svindyre. Hvor langt unna Oslo må man evt for å få litt mer levelige pris på husleie? 

Hva ville du gjort? Jeg føler meg så ambivalent. Vil ikke "splitte familien", men heller ikke bo meg i hjel

Anonymkode: 0af13...3cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville leid ut leiligheten og funnet meg leilighet i Oslo sammen med mannen. Utdannelsene viktig , det er også familien deres. Å splitte opp sånn hadde jeg aldri gjort. Det er snakk om noen år, det klarer du.  Forstår at det er kjedelig men det er også en investering i deres fremtid. Kunne du blitt student også? To fluer i en smekk?

Anonymkode: a1bcc...bf0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg ville leid ut leiligheten og funnet meg leilighet i Oslo sammen med mannen. Utdannelsene viktig , det er også familien deres. Å splitte opp sånn hadde jeg aldri gjort. Det er snakk om noen år, det klarer du.  Forstår at det er kjedelig men det er også en investering i deres fremtid. Kunne du blitt student også? To fluer i en smekk?

Anonymkode: a1bcc...bf0

Jeg bodde forresten på Jessheim. Ca 30min unna med tog. Søk litt på Finn så får du ett overblikk over prisene.

Anonymkode: a1bcc...bf0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg ville leid ut leiligheten og funnet meg leilighet i Oslo sammen med mannen. Utdannelsene viktig , det er også familien deres. Å splitte opp sånn hadde jeg aldri gjort. Det er snakk om noen år, det klarer du.  Forstår at det er kjedelig men det er også en investering i deres fremtid. Kunne du blitt student også? To fluer i en smekk?

Anonymkode: a1bcc...bf0

Det som er problemet med å leie ut leiligheten er at hvis vi skal selge den så må vi ha bodd der i minst ett år hvis ikke må vi skatte 28 %. Ergo la oss si at vi leier ut leiligheten i 2 år. Da må vi bo der i 1 år etter at han er ferdig med utdannelsen hvis ikke må vi skatte når vi selger den.

jeg skal ikke bli student pga er ferdig med utdannelsen i juni. Det passer bra for da kan jeg hjelpe samboer økonomisk . HI

Anonymkode: 0af13...3cc

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bodde forresten på Jessheim. Ca 30min unna med tog. Søk litt på Finn så får du ett overblikk over prisene.

Anonymkode: a1bcc...bf0

30 min med tog fra Jessheim til Oslo? Hvordan er leieprisene på Jessheim?

Jeg har tenkt tanken at det kanskje er bedre å bosette seg litt utenfor Oslo og heller få lengre reisevei og billigere husleie. Hva med Nittedal?

HI

Anonymkode: 0af13...3cc

Skrevet

Søke om studentbolig?

Anonymkode: 79121...178

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er problemet med å leie ut leiligheten er at hvis vi skal selge den så må vi ha bodd der i minst ett år hvis ikke må vi skatte 28 %. Ergo la oss si at vi leier ut leiligheten i 2 år. Da må vi bo der i 1 år etter at han er ferdig med utdannelsen hvis ikke må vi skatte når vi selger den.

jeg skal ikke bli student pga er ferdig med utdannelsen i juni. Det passer bra for da kan jeg hjelpe samboer økonomisk . HI

Anonymkode: 0af13...3cc

Det løser dere ved at du ikke melder flytting, men beholder den som din adresse.

Anonymkode: 8751e...b56

Skrevet

Hvilken utdannelse har du? Kan du kanskje få jobb med husvære( sykepleier) eller han studentbolig for familie?

Anonymkode: db0f4...a91

Skrevet

Dere kan beholde adressen Deres. Det finnes en midlertidig løsning på dette. Ei jeg studerte med kjøpte leilighet i Oslo, men beholdt adressen i Finnmark. Får visst fine skattefordeler. 

Det jeg ville tenkt mest på, er om barnet deres får siste året i barnehagen før skolestart i området barnet skal begynne på skole. Det var helt avgjørende for meg da vi kjøpte større bolig.

Anonymkode: 0ad85...c2e

Skrevet

Jeg ville flyttet hele familien. Studenter med barn kan få leie familieleilighet gjennom studentsamskipnaden. Ville bodd sentralt i Oslo. Viktig for tilhørigheten til studiestedet. For en leilighet på det private leiemarkedet må du nok opp i 12000 kr måneden. 

Anonymkode: d8aff...472

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere kan beholde adressen Deres. Det finnes en midlertidig løsning på dette. Ei jeg studerte med kjøpte leilighet i Oslo, men beholdt adressen i Finnmark. Får visst fine skattefordeler. 

Det jeg ville tenkt mest på, er om barnet deres får siste året i barnehagen før skolestart i området barnet skal begynne på skole. Det var helt avgjørende for meg da vi kjøpte større bolig.

Anonymkode: 0ad85...c2e

En kan ikke beholde adressen når en flytter med barn. Jeg prøvde dette når jeg studerte, det var jeg og datteren min som flyttet. Fikk brev fra folkeregisteret om at vi måtte melde flytting. Det stod også at dersom jeg ikke meldte flytting, ville vi bli «tvangsflyttet».

Anonymkode: c6dae...d08

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Søke om studentbolig?

Anonymkode: 79121...178

Ja, men har samboer krav på studentbolig når han skal på ett privatstudie? HI 

Anonymkode: 0af13...3cc

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken utdannelse har du? Kan du kanskje få jobb med husvære( sykepleier) eller han studentbolig for familie?

Anonymkode: db0f4...a91

Er ferdig utdannet sykepleier i juni 😊 HI

Anonymkode: 0af13...3cc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er ferdig utdannet sykepleier i juni 😊 HI

Anonymkode: 0af13...3cc

Hva med å søke jobb på en av sykehusene som tilbyr bolig til sine ansatte? Vet at Ahus gjør dette.

Anonymkode: f4c64...aaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...