Gå til innhold

Sønnen min vil ikke ta medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får en barn til å ta flytende medisin som smaker fælt uten å bruke tvang? Sønnen min mangler en vitamin som gjør han slapp og trøtt hele tiden. Han er 6 år å nekter plent å ta medisinen som han må ta hver dag. Selvsagt er det vi voksne som bestemmer at dette må han bare gjøre,men noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å unngå tvang og hylskriking hver dag?

Anonymkode: ce8ea...343

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må den tas som den er, eller kan den blandes ut i noe?

Anonymkode: b8665...cf0

Skrevet

Hvis det går an å blande den med noe ville jeg gjort det, hvis ikke så hadde det blitt med tvang hvis han ikke tar den frivillig.

Anonymkode: 9def1...55d

Skrevet

Kan den taes som tablett? Evt finnes det en mer barnevennlig smak? Har du undersøkt dette med lege/felleskatalogen?

Kan du gi han mer matvarer som inneholder dette vitaminet?

Hvis nei på alle disse spørsmålene, og det er et livsviktig vitamin, så må det selvfølgelig gies med makt, men barnet er jo så stort at han forstår dette om han blir forklart det. Fortell hva følgene blir dersom han ikke tar dette vitaminet, altså hva som skjer med kroppen når man har for lite av det. 

Anonymkode: ff403...93e

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan den taes som tablett? Evt finnes det en mer barnevennlig smak? Har du undersøkt dette med lege/felleskatalogen?

Kan du gi han mer matvarer som inneholder dette vitaminet?

Hvis nei på alle disse spørsmålene, og det er et livsviktig vitamin, så må det selvfølgelig gies med makt, men barnet er jo så stort at han forstår dette om han blir forklart det. Fortell hva følgene blir dersom han ikke tar dette vitaminet, altså hva som skjer med kroppen når man har for lite av det. 

Anonymkode: ff403...93e

Han nekter plent å spise noe som helst kjøtt så det er ikke så lett. Skal sjekke ut om det er mulig å ta som tablett.

Anonymkode: ce8ea...343

Skrevet

Sønnen her i huset måtte ta jerntilskudd en periode. Og det smaker jo høgg. Han nekta alt av medisiner. Men vi forklarte hvorfor han trengte å ta dette og sa at han måtte ta det, enten med tvang eller frivillig. Første gangen ble det med tvang, men da skjønte han at vi mente det vi sa. Så etter det tok han det frivillig. Vi hadde en avtale om at etter han hadde tatt det, skulle han få velge hva enn han ville ha å drikke for å fjerne smaken. Han var da 4 år. 

Anonymkode: 56d65...976

Skrevet

barnet er ikke sjefen, så her må de bare

Anonymkode: 424cd...456

Skrevet

Dersom ikke noe annet hadde nyttet, ville jeg ha forsøkt et slags belønningssystem. 

Skrevet

Min 9 åring tar tabletter, se om det Går?

Anonymkode: 9c598...f2b

Skrevet

Jeg tenker dere bare må være tydelige på at medisinen må ned, frivillig eller ikke. Si gjerne at dere ikke har lyst til å tvinge ham, men at dere må bestemme at han skal ta medisinen fordi han trenger den for å få det bedre. Spør om han har forslag selv til hvordan dere kan løse det uten at dere må tvinge ham. Kanskje har han lyst på et belønningssystem?

Prøv å få til en avtale med ham, og prøv å få gitt medisinen på en tid på dagen da han pleier å være i godt humør og ikke sulten/sliten. 

Skrevet

En seksåring er gammel nok til å forstå alvoret i dette. Han har bare to valg her: ta den med tvang og hylskriking, eller selv ta ansvar og få den ned før dere må tvinge ham. 

Anonymkode: 8eec5...7b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...