Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #1 Skrevet 28. desember 2017 Har født før men ønsker ikke å gå gjennom smerten igjen, er det virkelig farlig å ta epidural?? 😯😯 Anonymkode: 9883e...ae7
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #2 Skrevet 28. desember 2017 Alt er potensielt farlig, å gå i trappa er farlig for du kan falle, kjøre bil er farlig for du kan kræsje... Alle medisiner har potensielle bivirkninger, alle kirurgiske inngrep medfører risiko osv osv, men så må man veie opp mot hverandre da, hva som er best for å komme gjennom på en helsemessig og psykisk god måte. Noen ganger er det verdt risikoen.... Anonymkode: 3cf2d...f2e
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #3 Skrevet 28. desember 2017 Ja. Du kan bli lam Anonymkode: 505a5...260
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #4 Skrevet 28. desember 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Alt er potensielt farlig, å gå i trappa er farlig for du kan falle, kjøre bil er farlig for du kan kræsje... Alle medisiner har potensielle bivirkninger, alle kirurgiske inngrep medfører risiko osv osv, men så må man veie opp mot hverandre da, hva som er best for å komme gjennom på en helsemessig og psykisk god måte. Noen ganger er det verdt risikoen.... Anonymkode: 3cf2d...f2e Takk leste her flere som sier man kan bli lam Anonymkode: 9883e...ae7
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #5 Skrevet 28. desember 2017 Ja ungen kan få pusteproblemer ++ Anonymkode: 75830...133
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #6 Skrevet 28. desember 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja ungen kan få pusteproblemer ++ Anonymkode: 75830...133 En svensk studie der to millioner fødende ble undersøkt, var det kun seks som fikk en nerveskade. Pusteproblemer - det finnes motgift om det skulle bli reaksjoner på epidural hos mor eller barn? Anonymkode: 9883e...ae7
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #7 Skrevet 28. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja ungen kan få pusteproblemer ++ Anonymkode: 75830...133 Eh nei. Anonymkode: d9a6d...283
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #8 Skrevet 28. desember 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk leste her flere som sier man kan bli lam Anonymkode: 9883e...ae7 Sjansen for det er minimal Men sjansen for at fødselen stopper opp, at riene blir for svake eller at du får spinalhodepine er absolutt tilstede Anonymkode: 3cf2d...f2e
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #9 Skrevet 28. desember 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: En svensk studie der to millioner fødende ble undersøkt, var det kun seks som fikk en nerveskade. Pusteproblemer - det finnes motgift om det skulle bli reaksjoner på epidural hos mor eller barn? Anonymkode: 9883e...ae7 Ja det finnes da motgift, men vil du gi ungen enda mere medikamenter? Anonymkode: 75830...133
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #10 Skrevet 28. desember 2017 Vanlig bivirkning er riesvekkelse, da kreves oxytocindrypp. Studie viser link mellom kunstig oxytocin og barseldepresjon. Epidural gir økt bruk av sugekopp/tang. Økt forekomst av alvorlige rifter (Bl a pga manglende trykketrang og ofte bruk av ryggleie pga nummenhet i ben. Ryggleie gir også trangere bekken = tyngre og presse = oftere bruk av tang/sugekopp) Epidural kan gi nerveskader i rygg. Infeksjon ved innstikksted (mindre vanlig). Feber er ikke uvanlig. Det samme med epiduralhodepine. Har født en med epidural og en uten. Etter fødsel nr to sa jeg til mannen min ti timer senere at dette vil jeg gjøre igjen (uten smertelindring). Så mye bedre når kroppen ikke ble tuklet med. Anonymkode: e93c0...cc8
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #11 Skrevet 28. desember 2017 Ti timer skulle være to timer Anonymkode: e93c0...cc8
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2017 #12 Skrevet 28. desember 2017 Kjære vene... de hadde jo ikke tilbudt epidural hvis det hadde vært høy risiko for skade på mor eller barn... Hadde epidural på begge mine, første endte i akutt ks (stjernekikker, urelatert til epiduralen). Nr to var en helt smertefri, fantastisk fødsel. Ti timer fra første ri hjemme til ungen var ute. Hadde glatt hatt epidural igjen. Er ikke så opptatt av statusfødsel. Anonymkode: d12c8...cd7
Twintipp Skrevet 28. desember 2017 #13 Skrevet 28. desember 2017 Det sies at det ikke skal skade foster.. Jeg hadde det under første fødsel og vært helt smertefri. Fikk også epiduralbedøvelse jeg hadde konstant på maksdose i 8 dager nonstop for et par år siden. Epiduralen var det siste og den minste lille bekymringen jeg hadde.. Det ble aldri nevnt at det var noe fare forbundet med den.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2017 #14 Skrevet 29. desember 2017 Du kan få spinalhodepine, permanente eller midlertidige lammelser, det øker risikoen for å måtte ta keisersnitt/ klipp/ sugekopp. Det kan gjøre fødselen lengre. Det øker risikoen for rifter. Er også en sjanse for at det ikke kommer til å fungere eller at de må stikke inn den nålen flere ganger får å få det til. Så er en del mulige bivirkninger. Anonymkode: b40bf...43b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå