Gå til innhold

Min ex truer med selvmord.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nok skrevet om dette før.

Min ex forsøkte selvmord i mars. Heldigvis overlevde han etter noen dager i koma.

Jeg har fått hjelp av en psykolog.

Han ringer, jeg velger å ikke ta telefonen. Han sender melding om at han vil ta selvmord igjen .

Han sender melding på Facebook. Hvis jeg ikke svarer fort truer han med selvmord igjen.

Det beste er jo å blokkere han, men da truer han med selvmord...

Jeg føler meg fanget...

Anonymkode: a2763...10c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke din feil om han gjennomfører. Hver gang han truer med det, ring politiet og uttrykk bekymringen din til de. Da ringer de han eller kommer innom han og snakker med han.

Anonymkode: 4703b...126

Skrevet

Ring psykiatrisk legevakt og/eller politiet, samt eventuelle faktiske pårørende han har. Deretter ignorer ham. Gjør det som en fast greie hver gang han måtte klare å formidle en selvmordstrussel til deg, men gjør det generelt mest mulig umulig for ham å ha kontakt med deg for å kunne formidle slikt.

Han er en manipulerende kødd. Det betyr ikke at han ikke faktisk vil gjøre det han sier (men det er selvsagt ikke ditt ansvar). Det er ikke noe annet du kan gjøre i det lange løp enn å skyve ansvaret tilbake til ham og samtidig si fra til de instansene som faktisk har noe med å intervenere. De gangene det ikke er noe annet enn tomme trusler må det jo bli litt pinlig å bli kontaktet av politi og legevakt til stadighet, de andre gangene er det nyttig. Uansett signaliserer det at han ikke kommer noen vei med å manipulere deg.

Anonymkode: 8ee54...eba

Skrevet

Har du fulgt rådene du fikk sist? Som hun over sier - HVER ENESTE GANG han sier han vil ta selvmord, da kontakter du politiet og forteller at han er suicidal. Og etter at du har gjort det - HVER ENESTE GANG - ringer du hans foreldre og sier at nå har du ringt politiet fordi han er suicidal og at de bør vite det.

Og så bør du kutte kontakten med ham. Det er ikke ditt ansvar å holde ham i live. Om han virkelig ønsker å ta selvmord så gjør han det uavhengig av deg. Han truer med selvmord fordi han vil manipulere og kontrollere deg. Han spiller stygt på dine følelser. Du kan ikke godta det. For om du fortsetter å godta det, da gjør du bare det motsatte av hva han trenger. Skal han leve må han leve for sin egen del. Han kan ikke leve gjennom deg.

Om han her og nå igjen har truet med selvmord - ring politiet. Begynn NÅ! Husk å fortelle at han har et selvmordsforsøk bak seg også.

Ring politiet NÅ.

Anonymkode: 4bd73...738

Skrevet

Det er faktisk ikke lov å ta livet av seg. (selv om den loven ikke har noen tilbakevirkende kraft). Men, den har en kraft i tilfeller som dette; Han truer deg med en straffbar handling - han truer med drap (selv om det er av seg selv). Dette kan du anmelde, og det kan gi han kontakt og besøksforbud. 

Her ligger ALT ansvaret hos han, og du bør følge rådet til 738 over her. 

Anonymkode: 5af7e...c25

Skrevet

Jeg har det som deg. Vi har barn sammen og min ex har også et selvmordsforsøk bak seg. Han har vært innlagt mange ganger det siste året. Stenger alle andre ute og truer meg med selvmord. Jeg har ringt både fastlegen, psykologen og politiet ved flere anledninger. Jeg er glad i han og er livredd for at han faktisk skal gjennomføre dette. Jeg skjønner at han manipulerer meg, men samtidig så vet jeg at han en dag godt kunne gjort alvor ut av truslene og da vet jeg ikke om jeg kan leve med meg selv om jeg vet at barna mine har mista pappan sin fordi jeg ignorerte hans rop om hjelp/stengte han ute/ikke viste at jeg brydde meg når han trengte det osv. 

Det er så ufattelig vanskelig å sitte i en slik situasjon. Jeg føler meg helt låst. Har ingen råd, men vil sende deg en klem. Jeg forstår deg så altfor godt. 

Anonymkode: e4622...b3f

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ikke lov å ta livet av seg. (selv om den loven ikke har noen tilbakevirkende kraft). Men, den har en kraft i tilfeller som dette; Han truer deg med en straffbar handling - han truer med drap (selv om det er av seg selv). Dette kan du anmelde, og det kan gi han kontakt og besøksforbud. 

Her ligger ALT ansvaret hos han, og du bør følge rådet til 738 over her. 

Anonymkode: 5af7e...c25

Når ble selvmord forbudt i Norge? Jeg vet et var det før 1902, men det er jo ganske lenge siden. (Å hjelpe noen med å ta selvmord er noe annet)

Anonymkode: 0c1da...427

Skrevet

Hi her.

Nå har jeg ringt Mental helse. Det var den eneste nødtelefonen jeg kunne tenke på.

De sa at jeg kunne ikke ha det slik lengre og ba meg ringe politiet.

Så jeg ringte politiet...Han som svarte var veldig forståelsesfull. De vil sende en patrulje til der exen min bor.

Så får heller exen min bli sint på meg på grunn av det...

Anonymkode: a2763...10c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Nå har jeg ringt Mental helse. Det var den eneste nødtelefonen jeg kunne tenke på.

De sa at jeg kunne ikke ha det slik lengre og ba meg ringe politiet.

Så jeg ringte politiet...Han som svarte var veldig forståelsesfull. De vil sende en patrulje til der exen min bor.

Så får heller exen min bli sint på meg på grunn av det...

Anonymkode: a2763...10c

Bra for deg👍

Du må bare la andre ta seg av dette. Slett han på Facebook og blokk han på Tlf.

Anonymkode: 7556d...377

Skrevet
14 minutes ago, Anonym bruker said:

Hi her.

Nå har jeg ringt Mental helse. Det var den eneste nødtelefonen jeg kunne tenke på.

De sa at jeg kunne ikke ha det slik lengre og ba meg ringe politiet.

Så jeg ringte politiet...Han som svarte var veldig forståelsesfull. De vil sende en patrulje til der exen min bor.

Så får heller exen min bli sint på meg på grunn av det...

Anonymkode: a2763...10c

Så bra! Dette må du gjøre neste gang også.

Han manipulerer deg. Ikke bra for verken deg eller han.

Også lurt å kontakte foreldrene hans hvis det skjer igjen

Anonymkode: 4b15e...f81

Skrevet

Huff får vondt på dine vegne 😪, har selv en ex som en helt besatt av meg og ikke klarer å gå videre uten meg. Han er også manipulerende og gir meg ofte vonde stikk. Da han truet med selvmord en gang så ringte jeg familien hans. Da måtte han innrømme for dem at han ikke hadde tenkt det. Etter det er jeg hardere til å motstå og avsløre ham. Ekkel drittsekk jeg dessverre må ha med å gjøre pga barn 😧

Anonymkode: 77e34...226

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Nå har jeg ringt Mental helse. Det var den eneste nødtelefonen jeg kunne tenke på.

De sa at jeg kunne ikke ha det slik lengre og ba meg ringe politiet.

Så jeg ringte politiet...Han som svarte var veldig forståelsesfull. De vil sende en patrulje til der exen min bor.

Så får heller exen min bli sint på meg på grunn av det...

Anonymkode: a2763...10c

Det er ingen rasjonell grunn til at han skal bli sint på deg. Han har truet med å ta selvmord. Du tar ham på alvor og tilkaller de som kan hjelpe. For du kan ikke hjelpe ham.

Fortsett å gjøre som du gjorde nå - ring politiet hver eneste gang han ev. gjør dette i fremtiden. I tillegg, kontakt familien hans og fortell dem hva du gjorde i kveld, og at du kommer til å gjøre det hver gang han kontakter deg og truer med selvmord igjen. Så synes jeg du skal fortelle dem at du i morgen også kommer til å kutte ham som venn fra fb og andre sosiale medier, for du kan ikke lenger fortsette å være hans psykolog, og du vil ikke lenger la deg manipulere av ham. Si at du ikke er den rette til å hjelpe ham, det er slutt mellom dere, men at du håper de kan hjelpe ham til å få den hjelpen han tydelig trenger. Og gjenta at du vil ringe politiet hver gang han kontakter deg og truer med selvmord.

Stå i dette, HI, det blir bedre!

Jeg har to bekjente som har gått gjennom lignende. Den enes eks tok til slutt livet sitt, ingen kunne hjelpe ham, han var tilbydt mye hjelp, men det var ikke eksdama som var problemet eller kjærlighetssorg, problemet var at han ikke taklet livet. Han hadde fått hjelp, men han ville ikke. Den andres eks truet med selvmord et par år, ødela nesten henne, hun ble deprimert og sykemeldt pga. hans trakassering. Da han fikk seg ny dame et par år etter bruddet med eksen sluttet han på dagen å kontakte eksen og true med selvmord. Så ble det slutt med ny dame, og da var det hennes tur å gå gjennom he...te med stadig trusler om selvmord. Og slik har han fortsatt fra dame til dame.

Du må bare stå i dette, Hi, og gjøre det eneste rette - ikke la deg dra inn i noe med ham, men vær 100 % konsekvent hver gang han forsøker å kontakte deg og truer med selvmord - ring politiet og familien hans. Absolutt hver eneste gang. Blir det enda verre så ber du politiet om et besøks-/kontaktsforbud for ham.

Du gjorde det riktige i kveld :)

Anonymkode: 4bd73...738

Skrevet

Sånn var eksen min også, truet med selvmord når jeg gjorde det slutt. Jeg blokkerte han på mobilen og facebook. Så en dag blir jeg oppringt av en kamerat av eksen min som kunne fortelle at han hadde tatt selvmord.. Grusomt å få d3n beskjeden å følte jo at det var min feil siden jeg ikke gjorde mer. 

Anonymkode: ce420...0d1

Skrevet

Hi, her.

Tusen, tusen takk for all støtte.

Jeg har gått til en psykolog etter hans første selvmordsforsøk. Ikke rart, egentlig. Min psykolog var, eh, er fantastisk.

Dessverre jobber ikke hun i jula, derfor måtte jeg ringe noen. Mental helse. De hjalp meg mye. 

Jeg skal treffe psykologen min etter nyttår for å snakke om dette. Jeg er ikke redd for å gå til en psykolog, av og til trenger man hjelp.

Anonymkode: a2763...10c

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi, her.

Tusen, tusen takk for all støtte.

Jeg har gått til en psykolog etter hans første selvmordsforsøk. Ikke rart, egentlig. Min psykolog var, eh, er fantastisk.

Dessverre jobber ikke hun i jula, derfor måtte jeg ringe noen. Mental helse. De hjalp meg mye. 

Jeg skal treffe psykologen min etter nyttår for å snakke om dette. Jeg er ikke redd for å gå til en psykolog, av og til trenger man hjelp.

Anonymkode: a2763...10c

Så bra, HI, flott holdning! Det er styrke i å skaffe seg hjelp når man trenger det, og det gjør du. Det du står i er tøft.

Høytidene får gjerne frem det verste og beste av følelser og kan være ekstra tøffe for alle. Bra du ringte Mental helse og fikk støtte der, og flott at du ringte politiet. Du gjør det riktige, både for deg selv og din eks. Det eneste du kan gjøre for ham er å kontakte de som kan hjelpe ham. Din jobb utover det er å ta vare på deg selv.

Håper han får og tar imot god hjelp slik at han kommer seg videre.

Lykke til til deg :)

 

Anonymkode: 4bd73...738

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nok skrevet om dette før.

Min ex forsøkte selvmord i mars. Heldigvis overlevde han etter noen dager i koma.

Jeg har fått hjelp av en psykolog.

Han ringer, jeg velger å ikke ta telefonen. Han sender melding om at han vil ta selvmord igjen .

Han sender melding på Facebook. Hvis jeg ikke svarer fort truer han med selvmord igjen.

Det beste er jo å blokkere han, men da truer han med selvmord...

Jeg føler meg fanget...

Anonymkode: a2763...10c

Du kan ikke redde ham, og du kan ikke begynne å elske ham bare på skire pure viljen. Han har problemer. Men de er ikke dine.

Anonymkode: afedf...c41

Skrevet

det truet eksen min med hele tiden også, var tomme trusler, så hadde bare blåst i og svart

Anonymkode: ae805...53d

Skrevet

Hi, her.

Jeg må bare takke igjen for hjelpen dere gav meg i går.

Jeg må innrømme at jeg ringte Mental helse tre ganger, de to første gangene på jeg på. Jeg følte ikke at dette var alvorlig nok.

Den tredje gangen snakket jeg med denne damen som hjalp meg mye. Jeg hadde heller ikke trodd at politiet ville være så hjelpsom. Takk til dere alle! 

Anonymkode: a2763...10c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...