Gå til innhold

8-åringen har slitt mye med hoste, forkjølelse og tungpusthet siden hun var liten


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har tatt falske mandler/polypper for noen år siden. 

Egentlig en ganske aktiv og krevende jente, men det siste året har den dårlige pusteevnen tatt knekken på mye av aktiviteten hennes. Hun hoster mye! Hun sliter med søvnen, har gjort det hele livet. Lett for å bli syk med feber. 

Ifølge fastlegen er alt fint. Lyttet på lungene og sa at det ikke var astma. 

Er det normalt at et barn skal slite så mye med hoste og dårlig pust?

Anonymkode: 533f5...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke normalt.

Ville bedt om en henvisning til spesialist.

Har selv en sønn som var sånn, han hadde diagnosen astmabronkitt, eller barneastma, men han vokste det av seg i 5-6 års alderen og har knapt vært syk siden. Vi fikk beskjed om det da han fikk diagnosen som 2-åring, at enten ville han vokse det av seg eller han ville utvikle en annen form for astma når han vokste til, heldigvis ble vår sønn frisk, men det høres ut som datteren din har blitt verre?

 

Anonymkode: e2599...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan IKKE avgjøre om det er astma ved å lytte på!! Krev henvisning til spesialist, hvis du ikke får, bytt fastlege. 

Anonymkode: 102f5...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hun over sier, lege kan ikke avgjøre om det er astma ved å lytte på lungene. Om legen påstår det så hadde jeg byttet lege asap, for da er ikke dette en god nok lege for din datters problemer.

Jeg hadde lignende problemer som liten, viste seg å være melkeallergi. Dvs. de testet meg bare for laktose, noe jeg visstnok tålte og fikk da beskjed om at jeg måtte drikke melk av legene. Kuttet selv ut melk (mye krangling om det, for alle "må" jo drikke melk...), og ble veldig mye bedre. Som godt voksen fikk jeg testet meg for melkeallergi som det viste seg jeg hadde.

De siste årene har jeg hatt en del lignende symptomer, har ikke astma, men astmalignende utslag på tester. Det viste seg å være en kronisk infeksjon. Etter langvarig antibiotikabehandling ble jeg helt kvitt problemene.

Poenget er, datteren din kan ha astma, eller det kan være noe helt annet, mye som kan gi slike symptomer. Uansett er det IKKE normalt at barn har det slik, det er en årsak til det - ikke gi deg før hun har fått svar og hjelp!

Anonymkode: b9c8c...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er gammel nok til å blåse spirometri på fastlegekontoret, gjerne før og etter en løpetur/med og uten astmamedisin. Ville begynt der. Piper hun i pusten ved aktivitet/når hun blir syk? Er utpusten anstrengt? Da ville jeg tatt henne med tilbake og sagt fra om det. Noen steder utreder og behandler fastlegene slikt selv, andre steder er det lav terskel for å henvise. 

Men ville begynt med en ny tur til fastlegen. 

Anonymkode: 75b2d...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er gammel nok til å blåse spirometri på fastlegekontoret, gjerne før og etter en løpetur/med og uten astmamedisin. Ville begynt der. Piper hun i pusten ved aktivitet/når hun blir syk? Er utpusten anstrengt? Da ville jeg tatt henne med tilbake og sagt fra om det. Noen steder utreder og behandler fastlegene slikt selv, andre steder er det lav terskel for å henvise. 

Men ville begynt med en ny tur til fastlegen. 

Anonymkode: 75b2d...f49

Feil! Hun har krav på henvisning til barnelege. Astmadiagnosen skal stilles av spesialist. 

Anonymkode: 102f5...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil! Hun har krav på henvisning til barnelege. Astmadiagnosen skal stilles av spesialist. 

Anonymkode: 102f5...2ca

Ved usikker diagnose er det rett som du sier, da er det rett på vurdering i spesialisthelsetjenesten. Hun er gammel nok til å diagnostiseres i allmennpraksis, og kan startes der - men som jeg sa er det mange som blir henvist. Det avhenger av fastlegen, hvilket utstyr og kompetanse de har, ventelistene hos lokale spesialister og hvor langt det er til nærmeste barneavdeling. Det vil være en diskusjon mellom hi og fastlegen, hun må jo uansett innom der for å bli undersøkt før henvisning. 

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/barnesykdommer/seksjon?Tittel=astma-9339#astma---kontrollert-(ikke-rett)

Anonymkode: 75b2d...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Det er jo langt ifra sikkert at det er astma. Det kan være andre årsaker, men felles for dem alle er at dere må en ny tur til fastlegen. 

Har dere midd/mugg i huset? Hvordan er halsen? Hvis det er hoste og infeksjoner kan det være etter infeksjonene, men det må legen uttale seg om. 

Anonymkode: 75b2d...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved usikker diagnose er det rett som du sier, da er det rett på vurdering i spesialisthelsetjenesten. Hun er gammel nok til å diagnostiseres i allmennpraksis, og kan startes der - men som jeg sa er det mange som blir henvist. Det avhenger av fastlegen, hvilket utstyr og kompetanse de har, ventelistene hos lokale spesialister og hvor langt det er til nærmeste barneavdeling. Det vil være en diskusjon mellom hi og fastlegen, hun må jo uansett innom der for å bli undersøkt før henvisning. 

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/barnesykdommer/seksjon?Tittel=astma-9339#astma---kontrollert-(ikke-rett)

Anonymkode: 75b2d...f49

Men poenget er jo at fastlegen ikke tar henne alvorlig. 

Anonymkode: 102f5...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men poenget er jo at fastlegen ikke tar henne alvorlig. 

Anonymkode: 102f5...2ca

Og da ville jeg presset på for en skikkelig vurdering, eller byttet fastlege :)

Anonymkode: 75b2d...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...