Gå til innhold

Er det noen vits i å gå til legen med bihulebetennelse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hatt vondt i over to uker nå og det blir ikke noe bedre, skyller med saltvann og snyter meg hele tiden, men er like tett i hele hodet. Men er det egentlig noe medisin å få? Har ikke feber, men er veldig redusert likevel..

Anonymkode: bea42...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du kan få noen tabletter som løser opp + antibiotika. Har du gått med det i over en uke, er det helt greit å gå til legen. 

Bihulebetennelse vil ikke nødvendig gi utslag på CRP. 

Kom deg til lege, bihulebetennelse er grusomt vondt.

Anonymkode: b650c...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke det. Bihulebetennelse er skikkelig kjipt, men antibiotika reduserer sykdomsforløpet med et døgn eller noe, og vi må virkelig redusere forbruket av ab. Men ring legen og hør hvis du er usikker. En venninne av meg fikk en nesespray hun mente virket bedre enn den konvensjonelle. 

Anonymkode: 9827a...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lege gir ikke ut antibiotika for bihulebetennelse. Bruken av antibiotika må ned og ved bihulebetennelse forkorter det bare sykdomsforløpet med max 2 dager. Sist hadde jeg dobbeltsidig. Ble mye nesespray, smertestillende og hvile. 

Anonymkode: e7cb1...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller ikke antibiotika når jeg hadde bihulebetennelse sist. Fikk beskjed om å være flink til å bruke nesedråper, koke opp vann i en kjele og ha hodet over kjelen med et håndkle over og ta smertestillende. Det går jo over av seg selv, er ikke farlig og antibiotika reduserer ikke sykdomsvarigheten noe særlig og da er det unødvendig å ta det. 

Anonymkode: 32500...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bihulebetennelse er som regel en virusinfeksjon og da hjelper ikke antibiotika. Vi må bli mer restriktive med antibiotikabruken før det er for sent. Du lan prøve nesespray eller tabletter som løser opp, som du får av legen din.

Anonymkode: bd87d...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det virus og da har ikke antibiotika noe effekt. Det finnes medisiner som tar ned hevelsen i bihulene, men det er mye bivirkninger på dem så man får ikke de heller før man har vært syk en stund, men siden du har gått i to uker kan det godt hende du får det.

Sist jeg hadde bihulebetennelse fikk jeg antibiotika, men da hadde jeg nesten 40 i feber og høy crp.

Anonymkode: 297f8...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hatt vondt i over to uker nå og det blir ikke noe bedre, skyller med saltvann og snyter meg hele tiden, men er like tett i hele hodet. Men er det egentlig noe medisin å få? Har ikke feber, men er veldig redusert likevel..

Anonymkode: bea42...e3a

Har et godt tips til deg, om du er int? Jeg har vært plaget med bihulebetennelse i over 2 år av og på. Det eneste som hjelper, eller iallefall hjelper betraktelig er dette her:

litt vanskelig å forklare men prøver 😉 Hold tungen oppe i munnen mens du setter pekefingeren mellom brynene, hold både tungen og pekefingeren i 20 sekunder og slipp. Du vil føle at det åpner seg i nesen etterhvert og at trykket slipper taket. 

Prøv om du vil.

Anonymkode: 7ad59...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med behandling da ja. 

Hos meg vet jeg at hvis det ikke er bedring innen ti dager må jeg på antibiotika. I fjor gikk jeg for lenge og hadde CRP på 130 og 39 i feber. Antibiotika virket ikke før dag fem så var skikkelig dårlig. Og når det løsnet, herre så mye som kom ut da. Og det stinka skikkelig. 

Anonymkode: 3cf52...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke på tide med behandling med antibiotika bare fordi man er lei. Antibitotika virker fortsatt ikke på virusinfeksjon. Du har jo ikke engang febe. Når antibiotikaen ikke virket før dag fem, høres det ut som om det ikke var antibiotikaene som faktisk hjalp, men at kroppen ordnet opp selv.

Anonymkode: bd87d...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke på tide med behandling med antibiotika bare fordi man er lei. Antibitotika virker fortsatt ikke på virusinfeksjon. Du har jo ikke engang febe. Når antibiotikaen ikke virket før dag fem, høres det ut som om det ikke var antibiotikaene som faktisk hjalp, men at kroppen ordnet opp selv.

Anonymkode: bd87d...d9b

crp på 130 er ikke virus...

Selv om tommelfingerregelen er feber ved bakterieinnfeksjon er det ikke alltid sånn, noen får ikke så lett feber. Vi har flere sånne i familien min.

For noen år siden ble mamma lagt inn på sykehuset med crp på over 200 og lungebetennelse, uten feber. Hun måtte ha antibiotika intravenøst.

Tidligere i høst fikk sønnen min halsbetennelse og hadde etterhvert så vondt i halsen at han overhodet ikke klarte svelge. Jeg drøyde med legebesøk fordi han ikke hadde feber og tenkte han var litt dramaqueen. Da vi til slutt gikk til legen fordi han ikke hadde fått i seg hverken tørt eller vått tittet legen i halsen hans og sa "Himmel og hav, her er det en skikkelig halsbetennelse". De tok en strep-test som var positiv på streptokokker, og han måtte ha penicilin, uten å ha hatt antydning til feber.

Anonymkode: 297f8...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

crp på 130 er ikke virus...

Selv om tommelfingerregelen er feber ved bakterieinnfeksjon er det ikke alltid sånn, noen får ikke så lett feber. Vi har flere sånne i familien min.

For noen år siden ble mamma lagt inn på sykehuset med crp på over 200 og lungebetennelse, uten feber. Hun måtte ha antibiotika intravenøst.

Tidligere i høst fikk sønnen min halsbetennelse og hadde etterhvert så vondt i halsen at han overhodet ikke klarte svelge. Jeg drøyde med legebesøk fordi han ikke hadde feber og tenkte han var litt dramaqueen. Da vi til slutt gikk til legen fordi han ikke hadde fått i seg hverken tørt eller vått tittet legen i halsen hans og sa "Himmel og hav, her er det en skikkelig halsbetennelse". De tok en strep-test som var positiv på streptokokker, og han måtte ha penicilin, uten å ha hatt antydning til feber.

Anonymkode: 297f8...16d

CRP på 130 kan godt være virus.

Streptester kan være falskt positive, og noen er bærere (men jeg tror på at han hadde skikkelig halsbetennelse, synet lyver ikke.) 

http://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/oevre_luftveier/bihuler/akutt_sinusitt

HI, du får vurdere selv om det virker som om du har en bakteriell bihulebetennelse. Noen fastleger behandler med bakterielle med antibiotika øyedråper, det har jeg fått forsøke og det virket bra :) da slipper du dårlig mage og :P

http://tidsskriftet.no/2013/10/originalartikkel/kloramfenikol-oyedraper-i-behandling-av-maxillarsinusittliknende-plager

Anonymkode: fe815...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CRP på 130 kan være virus, jo. Sier ikke at du ikke hadde en bakteriell infeksjon (det hadde du sikkert), men CRP er ikke så enkelt. Jeg tror fortsatt at kroppen din ordnet opp av seg selv, selv om det var en bakteriell infeksjon. Da tror jeg du ikke fikk riktig antibiotika til dine bakterier. Riktig antibiotika skal vanligvis virke fortere.

Hcorfor du drar inn halsbetennelse og lungebetennelse i diskusjonen, forstår jeg ikke. Det er ikke det som diskuteres her. Disse infeksjonene er oftere bakterielle i forhold til bihulebetennelser. 95% av bihulebetennelser er virusinfeksjon, og da er det bortkastet med antibiotika.

Anonymkode: bd87d...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

CRP på 130 kan være virus, jo. Sier ikke at du ikke hadde en bakteriell infeksjon (det hadde du sikkert), men CRP er ikke så enkelt. Jeg tror fortsatt at kroppen din ordnet opp av seg selv, selv om det var en bakteriell infeksjon. Da tror jeg du ikke fikk riktig antibiotika til dine bakterier. Riktig antibiotika skal vanligvis virke fortere.

Hcorfor du drar inn halsbetennelse og lungebetennelse i diskusjonen, forstår jeg ikke. Det er ikke det som diskuteres her. Disse infeksjonene er oftere bakterielle i forhold til bihulebetennelser. 95% av bihulebetennelser er virusinfeksjon, og da er det bortkastet med antibiotika.

Anonymkode: bd87d...d9b

Det var bare eksempler på at det kan være bakterielt selv om man ikke har feber. Det beste etter 14 dager med sykdom er vel å gå til legen for å få tatt en crp, for det kan jo være HI er av de 5% som har en bakteriell infeksjon.

Anonymkode: 297f8...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var bare eksempler på at det kan være bakterielt selv om man ikke har feber. Det beste etter 14 dager med sykdom er vel å gå til legen for å få tatt en crp, for det kan jo være HI er av de 5% som har en bakteriell infeksjon.

Anonymkode: 297f8...16d

Selvsagt er det ok å gå til legen. Hvis det ikke er indikasjon for antibiotika, finnes det jo annen symptomlindre medisin behandling han kan tilby. Jeg mener bare at man ikke skal gå til legen med forventning om antibiotika og rett og slett kreve det. Ja, det er legens ansvar, men det kan være vanskelig å si nei til en bestemt pasient. Mange fastleger gidder ikke ta kampen og skriver ut fordi det er det letteste.

Anonymkode: bd87d...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var bare eksempler på at det kan være bakterielt selv om man ikke har feber. Det beste etter 14 dager med sykdom er vel å gå til legen for å få tatt en crp, for det kan jo være HI er av de 5% som har en bakteriell infeksjon.

Anonymkode: 297f8...16d

Som allerede sagt over, så er crp ikke veldig bra på bihulebetennelse. Det er hvilke symptomer HI har som er viktigst.

 https://emedicine.medscape.com/article/232670-workup#c1

Anonymkode: fe815...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

CRP på 130 kan være virus, jo. Sier ikke at du ikke hadde en bakteriell infeksjon (det hadde du sikkert), men CRP er ikke så enkelt. Jeg tror fortsatt at kroppen din ordnet opp av seg selv, selv om det var en bakteriell infeksjon. Da tror jeg du ikke fikk riktig antibiotika til dine bakterier. Riktig antibiotika skal vanligvis virke fortere.

Hcorfor du drar inn halsbetennelse og lungebetennelse i diskusjonen, forstår jeg ikke. Det er ikke det som diskuteres her. Disse infeksjonene er oftere bakterielle i forhold til bihulebetennelser. 95% av bihulebetennelser er virusinfeksjon, og da er det bortkastet med antibiotika.

Anonymkode: bd87d...d9b

Tror du blander meg med en annen nå. Jeg hadde CRP på 130. Godt mulig det ikke var bakteriell og kroppen ordnet opp. Men jeg hadde altså vært dårlig i ti dager. Var hos legen to ganger og CRP steg 50 på to dager så legen mente det var bakteriell da et virus burde vært nedadgående eller på stedet hvil etter så lang tid. Jeg fikk forøvrig ery-Max da jeg ikke tåler så mye annet. Den kan ta inntil fire dager før man får effekt sa legen. 

Sånn, da har du fått en litt mer detaljert forklaring. 😊

Uansett, hi burde oppsøke lege etter så lang tid, hun burde se en bedring etter så mange dager. 

 

Anonymkode: 3cf52...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...