Gå til innhold

Grønn førstegangs.. Hjælp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så utrolig mange spm... Ingen i min omgangskrets har barn!

- Noen som vet når babyen begynner å sove ute i vogna? Og opp til hvilken alder? (Litt ift kjøp av vognpose..Vår-barn på vei)

- Hvor tidlig trenger babyen "utetøy", i form av ytterjakke etc?! Antar jeg ikke trenger å kjøpe dette i str 50/56?!

- Og sånn omtrent når sover babyen på eget rom? (Regner med dette kan variere fælt, men...)

- Hvor tidlig kan man legge et barn under babygym? Har jo hørt om overstimulering, så det er vel sikkert mulig med slikt også..

Syns det er ufattelig mye å sette seg inn i, gjør så godt jeg kan.. Men fortsatt mye jeg føler jeg er helt på bærtur med!! Og jeg forstår at mye av dette varierer fra barn til barn.. Men jeg setter uansett pris på alle mulige erfaringer.. Selvom det kanskje ikke blir helt likt for meg :) 
Takk for at du tok deg tid til å lese.. (Og evt svare) 
Ha en fortsatt fin romjul.. Hilsen stresset førstegangs.....

Anonymkode: 8014c...9d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei 

Baby kan sove i vogn ute neaten fra starten så lebge vognen står lunt og du ser den og ha gjerne en babycall i vognen.

Utetøy trenger ikke baby ha en god ulldress eller fleecedress på vinteren, lue, tynne votter og tykke sokker/ lester det er varmt i dunposen. 

De kan sove lenge i vognen om du har en som liker det så kjøo en god romslig pose og heller ha ett ekstra pledd inni.

Eget rom varierer fra 6mnd til 3 år det må du selv se enn baby og prøve.

Babygym er jeg usikker på men 4mnd? Når han starter og intresere seg for andre ting enn deg😊 men de sksl ikke ligge der lenge i starten😊 sitt gjerne ved siden av i begynnelsen så han finner ut at det ikke er skummelt og ikke forlat rommet😊

Det er helt narurlig og være stresset men du lærer fort din baby og da leser du signaler og alt blir bra😊

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

- Noen som vet når babyen begynner å sove ute i vogna? Og opp til hvilken alder? (Litt ift kjøp av vognpose..Vår-barn på vei)

- Hvor tidlig trenger babyen "utetøy", i form av ytterjakke etc?! Antar jeg ikke trenger å kjøpe dette i str 50/56?!

- Og sånn omtrent når sover babyen på eget rom? (Regner med dette kan variere fælt, men...)

- Hvor tidlig kan man legge et barn under babygym? Har jo hørt om overstimulering, så det er vel sikkert mulig med slikt også..

Syns det er ufattelig mye å sette seg inn i, gjør så godt jeg kan.. Men fortsatt mye jeg føler jeg er helt på bærtur med!! Og jeg forstår at mye av dette varierer fra barn til barn.. Men jeg setter uansett pris på alle mulige erfaringer.. Selvom det kanskje ikke blir helt likt for meg :) 

Våre har sovet ute i vogn fra fødsel (sommerbarn). Sovet i vogn til de har sluttet å sove på dagtid (ca to år for eldste, minste sover ennå) 

Vår minste dress/regntøy osv var 80. Jakke hadde de før dette, men brukte mest strikkeklær før 1 år egentlig. Husker vi hadde en jakke i 68, som vi bare brettet opp litt når den var for stor. Men gikk mest i strikkajakker egentlig. Ikke kjøp så mye i de minste størrelsene, de vokser fort første tiden.

Babygym har vi brukt fra ca 2 mnd. 

Vår eldste sov på eget rom fra 1 år, yngste ca 6 mnd. Veldig forskjellig sovemønster på dem. Eldste var en evig kamp å legge og skulle sove oppå meg hele tiden, men minste bare sover av seg selv. 

Prøv å stress ned og kos deg med forberedelsene :) 

Anonymkode: 4ba4f...72c

Skrevet

Du ser baby har fått nok når de snur seg vekk fra stimulien, blir rødlig og lett marmorert i huden, nyser/hikker 😊

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. vår sov ute fra han var 1 uke gammel.

2. min brute dress frem til han var ca 2mnd da han ble født på vinter og jakke fra 2mnd alderen

3. han sov hos oss til han var ca 2 år ,da fikk vi en leilighet med 2 soverom, men vet flere av venninnene mine hadde de på egen rom fra nyfødt og noen fra 6mnd alderen

4. min lå på babygym fra 3 ukers alder, var kjempe postivt i forhold til hans utvikling

Anonymkode: be336...bde

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pust med magen :) Med litt bleier og pledd er mye gjort ;) 

Sove i vogn: vår første, f April, likte aldri å sove i vogn. Vår andre, født nå i oktober, ble med på vogntur og sov godt i den fra han var 12t gammel. Uansett, lammeskinn fra lillelam i vogna er gull verdt :) 

Utetøy: Ha et par fleecdresser og Evt en ulldress (onepice) fra 56 Har hatt det på begge mine, kjekt å dra utenpå når man skal ut. -Ellers så er bilstolpose verdens beste oppfinnelse! Barna sitter mye tryggere (lite klær under beltene), og man kan supplere med teppe inni på kalde dager.

Sove: Min første samsov jeg med til han var 2-3år, og min andre blir nok til det også. Da sov jeg og babyen(e) best. (Funker ikke for alle, men funket for oss)

Babygym: Yngste viser litt interesse nå, fra 8-9uker. Og jeg kan drikke en varm kaffe igjen (liten kopp) 🙌🏻✨😅 

Ellers siterer jeg Astrid Lindgren sine kloke ord "gi barna kjærlighet, kjærlighet og mer kjærlighet, så kommer folkevettet av seg selv" :) -Du er flink, stress ned, ingen barn "følger boka", dette går fint 👍

Anonymkode: b1028...b7e

Skrevet

Tusen takk for alle gode svar!! 💜😍 Jeg skal prøve å senke skuldrene litt, og slappe av.. Går jo helt sikkert fint, men føler meg så veldig lite opplyst! At jeg ikke kan noen ting.. Står på bar bakke uten kunnskap, og det er litt ekkelt!!

Men - morsinstinktet kommer og da vet jeg vel bare hva jeg skal gjøre 😍 

Ift vognpose; så jeg bør kjøpe det selvom jeg får et vår-barn? Skal jeg da kjøpe en vår/høst-pose eller dra på med vinterpose, og heller kle barnet lett på våren/høsten når h*n legges i posen i vogna?? Hørt noe om easygrow nature eller noe?! 

Fleecedress og ulldress skal jeg anskaffe👍🏻 Takk for tips!! 

Godt å vite at man kan spørre andre flotte mødre der ute😍🙌🏻 Dere er gull verdt altså

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har barn født på sommeren, høsten og vinteren. 

Mine har aldri sovet alene ute i vognen. De har sovet i vognen når vi gikk tur eller var ute på ærend og slikt, men jeg har aldri latt ungene sove alene ute. 

Sommerbabyen er født i august og da brukte vi kun dyne når vi var ute eller helseteppe på de varmeste dagene. Med de to andre som er født på høsten og vinteren så har vi brukt vognpose fra dag en.

Ytterjakker og slikt trenger de vel ikke før de begynner å sitte i vognen. Før det så bruker man jo vognpose og den dekker jo alt utenom ansiktet. Før vi begynte med jakker brukte vi hele dresser, er ikke så glad i fleece siden det ikke puster og man blir fort klam så vi har brukt mye ulldresser. Både tykke og tynne.

Mine har vært rundt 1,5-2 år før de har sovet på eget rom. Vi har samsovet med alle. Minste er 11 mnd og vi samsover enda. Men jeg vet om andre som har flyttet babyen på eget rom fra de var 3-6 mnd gammel, men det synes jeg er for tidlig.

Rundt 3-4 mnd begynte vi å bruke babygym.

Men som du skriver, det varierer hvordan man gjør det fra mor til mor. Bare husk på å stol på deg selv. Man lærer underveis😊

Anonymkode: 8f9ef...2e3

Skrevet

Sant som du sier ang yttertøy; de har jo vognpose! Har kun kjøpt èn ulldress til nå, og fått en i fleece nå til jul. Ellers har vi også en hjemmestrikket heldress, den gjør vel samme nytten :) 

Vi har kjøpt baby-bay, så babyen vil jo sove ved siden av meg fra starten (antar det kanskje går som samsoving?!) Og som jeg har skjønt kan de vel sove i denne i ca 1 års tid, kanskje litt lenger. Spørs vel litt hvor fort babyen vokser. Vi skal kjøpe sprinkelseng i morgen, og har pusset opp stort, fint rom til bebis :) Men om h*n skulle vokse ut av baby-bay, kan vi evt flytte sprinelsengen inn på vårt soverom, fremt til jeg synes h*n er gammel nok til å prøve å sove på eget rom??

Vi har en vinterhage med store vinduer, og da tenkte jeg evt å la baby sove i vognen utenfor der :) Med babycall i vogna, og jeg har full oversikt. Men h*n får frisk, deilig luft og kan ha utsikt mot epletrærne i hagen (noe jeg har hørt er positivt for babyen å kunne ligge å se på.)

Skrevet

Mine barn har sovet ute i vogna helt fra vi kom hjem fra sykehuset. Begge nektet å sove noen andre plass enn i vogna på dagtid fra de var 6-7 mnd. De sov i vogn hele soveperioden, til de var 2-3 år. Minste har sovet mindre ute i vogn hjemme enn eldste, da jeg kunne sette vogna til eldste på trappa, og hadde kort vei dit, og hørte han lett når han våknet. Bodde annerledes når vi fikk minste, og kunne verken se eller høre henne fra utenfor ytterdøra, så hun sov oftest i vogna i kjellergangen. Hadde sannsynligvis vært annerledes hvis jeg hadde babycall, men det hadde jeg ikke. Så ikke helt behovet for det.
Jeg hadde voksipose til dem, var veldig fornøyd med den, men vi bor i Finnmark, hvor en god pose er et must på høst, vinter og vår.

Jeg har hatt høst og vinterbarn, og hadde ikke jakke til dem i begynnelsen, men hadde utedress. Jeg hadde for øvrig en utedress som begge brukte første vinteren, den var str 68/74 og var litt stor i begynnelsen, men fungerte helt fint, og var god plass til ulltøy under når det var behov for det.

Husker ikke når de fikk eget rom, mener det var i 10-12 mnd alder.

Synes du har fått mange fine svar ang babygym.

Det går nok bra, stress ned. Dere finner det som passer best for dere. Fortsatt god jul til deg også :)

Anonymkode: b4e05...f29

Skrevet

Når det gjelder jakker har de vært, i mine barns tilfelle, helt ubrukelige frem til de begynner å gå selv. De sklir opp ryggen når de ligger i vogna og en ulldress og vognpose/teppe har virket mye mer behagelig for dem. 

Mitt tips er å vente med innkjøp og se an babyen, kjøp heller ved behov. Du vil jo lett se når babyen begynner å interessere seg for leker feks, og da passer det kanskje med babygym også. 

Anonymkode: 5d5d7...c63

Skrevet

Hei :)

Unger i Norge sover ofte ute fra fødsel av. Hvis du får vårbaby, så kanskje en overgangspose hadde vært noe å ha i hus før fødselen? Vognpose er et must uansett, men ikke sikkert du trenger før neste høst/ vinter, egentlig. Uten mulighet for å ha ungen sovende ute i vogn blir du veldig låst til å være hjemme. Det hadde ikke jeg orka. 

Trenger ytterjakke når de ikke ligger i bagen i vogna lenger ihvertfall. Ikke kjøp noe nå og vent heller til du trenger. Tror vi har hatt fra str. 74 eller noe, men hatt masse ull fra nyfødt av. 

Det med eget rom varier veldig. Men la vel yngste på rommet fra omkring sju måneders alder. Eldste fra litt over året, vi bodde på toroms da hun ble født. Men er jo veldig stor forskjell på å legge seg på rommet og å bli der hele natta. Minste på 15 mnd ender opp i vår seng cirka halvparten av nettene nå. Samme med eldstemann på den alderen. Det ga seg litt før hun ble to. 

Babygym er vel aktuelt fra de er sånn 2 mnd eller noe? De ligger jo uansett ikke så lenge der når de er små da. Har flaks om du rekker å både tisse og å smøre deg brødskive. Overstimulering har vi vært mest plaget av fra besteforeldre og gamletanter på selskap osv... 

Tror dette skal gå helt fint, jeg. Husker også at jeg stresset litt med sånt før første kom. Nå som jeg venter tredje er skuldrene lave, for å si det sånn. Alt går seg til, bare se det an! God romjul til deg også :)

Skrevet

De fleste av disse tingene tror jeg du kommer til å finne svar på helt naturlig når barnet er der. Hvor tidlig de sover ute i vogn kommer litt an på årstid og hvordan du bor. Min minste sov ute i vogn fra 2 dager gammel, født i juni og terrasse rett utenfor. Tror de begynte å få litt interesse av babygym fra 2 mnd alder cirka. Trenger ikke mye utetøy, en ulldress og lue holder fint inntil de begynner å sitte mer opp, 6-7 mnd. Noen sover på eget rom fra starten, andre sover hos foreldre til 1 år eller mer. Ikke bekymre deg for ting på forhånd, det faller seg naturlig når du har babyen der, da ser du liksom hva den trenger. 

Anonymkode: b4493...5c3

Skrevet

Ja, det gjør det helt sikkert.. Men jeg går virkelig å uroer meg for ALT!! Jeg stresser, skal fikse og styre noe til babyen hele tiden.. Hver dag! Klarer liksom ikke slappe av, fordi jeg vil at alt skal være i hus før den lille kommer.. For jeg vil heller bruke den siste tiden før fødsel til å slappe av og tenke at forberedelsene er klare :) Hehe.

Men jeg får vel bare senke skuldrene, puste ut og tenke at når baby er på plass, så skjønner jeg hva jeg skal gjøre :))

Tusen hjertelig takk for alle tips!! <3 :strix:

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle gode svar!! 💜😍 Jeg skal prøve å senke skuldrene litt, og slappe av.. Går jo helt sikkert fint, men føler meg så veldig lite opplyst! At jeg ikke kan noen ting.. Står på bar bakke uten kunnskap, og det er litt ekkelt!!

Men - morsinstinktet kommer og da vet jeg vel bare hva jeg skal gjøre 😍 

Ift vognpose; så jeg bør kjøpe det selvom jeg får et vår-barn? Skal jeg da kjøpe en vår/høst-pose eller dra på med vinterpose, og heller kle barnet lett på våren/høsten når h*n legges i posen i vogna?? Hørt noe om easygrow nature eller noe?! 

Fleecedress og ulldress skal jeg anskaffe👍🏻 Takk for tips!! 

Godt å vite at man kan spørre andre flotte mødre der ute😍🙌🏻 Dere er gull verdt altså

Vi har kjøpt bilstolpose (får sannsynligvis mars-baby), og har fått tips om å bruke den både i bilstol og vogn de første månedene (skal passe barnet til det er ca 6 mnd). Dermed venter vi med å kjøpe vognpose til høsten, sannsynligvis når vi bytter til sittedel. Bor på vestlandet der ca alle årstider er like. Kjøpte bilstolpose på 40% på Barnas Hus, og har i tillegg kjøpt helårsdyne i dun til vogna (40% på Kid sist uke), så da satser vi på å variere mellom de to i vår/sommer/tidlig høst.

Anonymkode: 97ba6...d6a

Skrevet

Det meste du lurer på vil ordne seg når baby kommer.

Om du får baby i april/mai er det ikke sikkert du trenger vognpose før til høsten. Jeg har hatt dunpose fra odenwalder til to barn, strålende fornøyd. Lang pose kan brukes til barnet er stort. For deg kan det kanskje holde med et skinn i bunnen av vognen og dyne om det ikke er kaldt når du skal ut og gå.

Babyer kan sove ute fra starten av.

Min erfaring er at yttertøy til babyer er lite i bruk. har i grunn hatt for mye klær til begge barna, de trenger ikke så mye som man tror om du kan vaske klær når du vil.

Lykke til med forberedelser, det er en mental prosess dette som gjør deg klar til småen kommer:babysmokk:

Skrevet

Takk og takk!! Jeg skal stikke innom en «babybutikk» og evt snakke med noen som jobber der. Høre hva de evt anbefaler til et vår-barn😊 

Blir vel en pose før eller siden, men veldig ålreit å høre hva alle dere andre gjør og har gjort tidligere 🌸😊

Prøver å roe meg ned litt, og koser meg med både «oppussing» og innredning av babyrommet!! Det er så koselig 💜 Takk igjen for gode råd og tips!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...