Gå til innhold

Facebook for tolvåring?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har en fornuftig tolvåring som har et talent innen idrett, og som derfor trener masse. Stort sett seks dager i uka, av og til flere ganger om dagen.

Noen av disse treningene er ikke faste, og det blir gitt beskjeder via lagets Facebook-gruppe. Vi er egentlig veldig strenge når det kommer til sosiale media, og han har derfor verken Facebook, snap, moveo eller noe annet, men nå begynner det å bli tungvint at vi hele tiden må være mellomledd og kommunisere «på vegne» av ham på Facebook.

Vurderer derfor å la ham få Facebook, selv om det sitter langt inne.

Er det mulig å legge noen begrensninger på kontoen? La ham få en konto som kun er knyttet opp mot lagets side? Eventuelt få ha tanter, onkler og besteforeldre som venner, men ingen andre?

 

Har deres tolvåringer Facebook? Er det «innafor» å gjøre det vi vurderer, og så vente med å la ham ha venner o.l. til han blir 13?

Liker ikke å bryte aldersgrenser, men det er skikkelig tungvint slik som det er nå 🙄

Anonymkode: a6477...af1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det er god nok grunn til å bryte reglene.  Hva skal jeg si da? Min datter trener like mye og trenger sjåfør hver dag. Skal jeg la henne kjøre selv? Hun er jo 17?

Anonymkode: 9f3e4...483

Skrevet

Her bruker 12 åringen Spond og det samme gjør vi foreldre i forbindelse med idretten. Kan det være et forslag å komme med til trenerne?

 

Anonymkode: 1045f...291

Skrevet

Min gutt kommer til å få fb når han blir 11 år nettopp pga idretten han driver med har egen fb gruppe. 

Jeg skal ha full tilgang til kontoen og godkjenne alle han legger til der!

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke skjønne at det er god nok grunn til å bryte reglene.  Hva skal jeg si da? Min datter trener like mye og trenger sjåfør hver dag. Skal jeg la henne kjøre selv? Hun er jo 17?

Anonymkode: 9f3e4...483

En 17 åring burde klare å komme seg på trening selv!

Skrevet

Vi har 12 årin. Vi er mellomledd frem til hun blir 13 år. Vi lærer ungene å følge lover og regler og at det ikke er greit å bryte disse bare for at det er lettvint eller annet.

 

Er då mange voksne som hadde hatt godt å fått lært dette tidligere. Desverre for mange av de som mener de kan gjøre som de vil og lærer ungene det samme.

Anonymkode: 81b06...796

Skrevet

Herlighet, er det bare regelrytterne som er våkne i dag?

Jeg hadde latt ungen få Facebook. Null stress.

Anonymkode: d8c33...072

Skrevet

Husk at man ikke bryter norsk lov når man bruker Facebook før man er 13 år, men man bryter vilkårene for tjenesten.

Så er da vel ingen krise? Høres ut som du har tenkt litt over det selv og kan holde det litt under oppsyn😊

gi han Facebook, enkelte her inne høres jo helt på bærtur ut! 

«Må ikke bryte loven!!»

😂😂

Skrevet
57 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

En 17 åring burde klare å komme seg på trening selv!

Ja, og med egen bil hadde det vært sååååååååå mye enklere,  så da kan hun jo bare kjøre?  Blir jo 18 snart uansett? Samme opplegg men denne problemstillingen er helt dust?

Anonymkode: 9f3e4...483

Skrevet

Er vel ingen under 40 som er interessert i Facebook som noe annet enn beskjedforum nå for tiden, vel? 

Anonymkode: 72dcf...5b9

Skrevet

Jeg rapporterer alle kontoer i sosiale medier jeg kommer over som bryter aldersgrensen, også nevøer og nieser. Hadde jeg kommet over den i en gruppe for idrettslaget til jentungen hadde jeg rapportert den uten og blunke.

Anonymkode: 6a40c...5fb

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg rapporterer alle kontoer i sosiale medier jeg kommer over som bryter aldersgrensen, også nevøer og nieser. Hadde jeg kommet over den i en gruppe for idrettslaget til jentungen hadde jeg rapportert den uten og blunke.

Anonymkode: 6a40c...5fb

Hvorfor skal du bestemme hva andre synes er greit? Hvem har gjort deg til den moralske sjefen av sosiale medier?

Skrevet
Akkurat nå, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Hvorfor skal du bestemme hva andre synes er greit? Hvem har gjort deg til den moralske sjefen av sosiale medier?

Det er jo bare å følge reglene for de sosiale mediene det, så er det jo ikke noe problem

Anonymkode: 7e98d...83d

Skrevet

Absolutt innafor, syns jeg. :)

Anonymkode: 1c311...eb6

Skrevet

Ojj! Her var det mange sterke meninger 😅

Nesten litt komisk at så mange her inne er så strenge på dette, når realiteten i det virkelige liv er at vår sønn nesten er den eneste på trinnet som ikke har sosiale medier. 

Vi får tenke litt mer på det til over jul ☺️

Anonymkode: a6477...af1

Skrevet
11 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Hvorfor skal du bestemme hva andre synes er greit? Hvem har gjort deg til den moralske sjefen av sosiale medier?

'It takes a village to raise a child'.

Siden foreldrene ikke har lært barnet å følge regler, må noen andre lære det at å bryte dem har konsekvenser.

Anonymkode: 6a40c...5fb

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

'It takes a village to raise a child'.

Siden foreldrene ikke har lært barnet å følge regler, må noen andre lære det at å bryte dem har konsekvenser.

Anonymkode: 6a40c...5fb

Men ikke alle har like regler! Drar du hjem til alle som ikke legger barna sine før kl 20? 

Det er ikke ulovlig å være på fb selv om du er under 13 år..

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

'It takes a village to raise a child'.

Siden foreldrene ikke har lært barnet å følge regler, må noen andre lære det at å bryte dem har konsekvenser.

Anonymkode: 6a40c...5fb

Herregud.. haha, du er sikkert mammaen som har med saksliste på foreldremøte og sitter for 5 året på rad som klassekontakt. Bry deg om deg og dine du, så kan andre gjøre hva som passer best for sine.

Skrevet
1 time siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Men ikke alle har like regler! Drar du hjem til alle som ikke legger barna sine før kl 20? 

Det er ikke ulovlig å være på fb selv om du er under 13 år..

Nei. Leggetid ol angår ingen andre enn familien. Facebook for mindreårige påvirker storsamfunnet, og flytter grenser for hva barn utsettes for. Det eer t en grunn for at kontoer for personer under 18 på Facebook ikke et søkbare ned mindre du har venner av dem på din venteliste, har fullstendig navn eller e-postadresse.

 

Overraskende mange av jentungen våres venner på 13+ har Facebook kontoer som sier de er over 18, noe som gjør dem tilgjengelig i søk hos alle, og som gjør at det ikke er filter på hvilke bilder som vises. Mindreårige får opp mindre reklame, mindre voldelige filmer og bilder,  og bilder med for mye bar hud filtreres vekk.

 

Jeg håper at hvis noen kommer over guttungen på 11 på Facebook rapporterer de kontoen hans sånn at den fjernes, og jeg regner med at de fleste andre ønsker det samme.

Anonymkode: 6a40c...5fb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Leggetid ol angår ingen andre enn familien. Facebook for mindreårige påvirker storsamfunnet, og flytter grenser for hva barn utsettes for. Det eer t en grunn for at kontoer for personer under 18 på Facebook ikke et søkbare ned mindre du har venner av dem på din venteliste, har fullstendig navn eller e-postadresse.

 

Overraskende mange av jentungen våres venner på 13+ har Facebook kontoer som sier de er over 18, noe som gjør dem tilgjengelig i søk hos alle, og som gjør at det ikke er filter på hvilke bilder som vises. Mindreårige får opp mindre reklame, mindre voldelige filmer og bilder,  og bilder med for mye bar hud filtreres vekk.

 

Jeg håper at hvis noen kommer over guttungen på 11 på Facebook rapporterer de kontoen hans sånn at den fjernes, og jeg regner med at de fleste andre ønsker det samme.

Anonymkode: 6a40c...5fb

Forby reklame på TV da. De inneholder lettkledde og vold de også. 

Lær heller barna forskjell på virkelighet og reklame/fantasi så går det dem bedre

Anonymkode: 4f79f...6d3

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og med egen bil hadde det vært sååååååååå mye enklere,  så da kan hun jo bare kjøre?  Blir jo 18 snart uansett? Samme opplegg men denne problemstillingen er helt dust?

Anonymkode: 9f3e4...483

Altså. Klarer du ikke å se forskjellen? Bilkjøring er regulert under loven, så å la 17-åringen kjøre ville vært lovbrudd. Aldersgrensene på face er vilkår selskapet Facebook i USA må rette seg etter, og har blant annet med deling av kontaktopplysninger å gjøre. Disse er ikke lovregulert. 

Sønnen min spiller to år opp i fotball. Da det var ønskelig fra trenernes side at spillerne hadde tilgang på face, fikk han det som 12-åring. Han hadde da kun oss foreldre som venner, og var bare medlem av lagssiden. Da han fylte 13 fikk han selvfølgelig frie grenser. 

Anonymkode: 69528...7a8

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså. Klarer du ikke å se forskjellen? Bilkjøring er regulert under loven, så å la 17-åringen kjøre ville vært lovbrudd. Aldersgrensene på face er vilkår selskapet Facebook i USA må rette seg etter, og har blant annet med deling av kontaktopplysninger å gjøre. Disse er ikke lovregulert. 

Sønnen min spiller to år opp i fotball. Da det var ønskelig fra trenernes side at spillerne hadde tilgang på face, fikk han det som 12-åring. Han hadde da kun oss foreldre som venner, og var bare medlem av lagssiden. Da han fylte 13 fikk han selvfølgelig frie grenser. 

Anonymkode: 69528...7a8

Men for at du skal få opprettet en profil for 12-åringen må du lyve på alderen og oppgi falsk fødselsdato. Da vil jeg si enkelt og greit ay du går foran med et fryktelig dårlig eksempel.  Lær ungen din å tøye regler fordi det passer ham? Eller ha kontroll på Facebook i ett år til. HI får det til høres ut som om det er en grusomt krevende oppgave å hjelpe guttungen med treningstider... Vel,guttungen er 12! Gjør jobben din som mor!!

Anonymkode: 9f3e4...483

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...