Gå til innhold

Inspirert: Foreldre med blå øyne og barn med brune

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvfølgelig kan blåøyde foreldre få brunøyde barn! Den genetiske modellen vi lærer på skolen er så forenklet at den fungerer bare som en lett introduksjon til temaet. Jeg har lyse, blå øyne, faren har lyseblå øyne og sammen har vi et barn med ganske mørke brune øyne. Det er ingen tvil her om hverken farge eller farskap.

Denne artikkelen er mer korrekt en det skjema som ble postet over:

Her

Anonymkode: 7b10c...251

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 timer siden, mipsmaster skrev:

Det er en forenklet modell, men hvor får du det fra at grønne øyne regnes som brune i genetikken? 
Grønne øyne regnes som grønne i genetikken. Noe man både ser forskjell på og vitenskapen kan forklare. Ingen grunn til å regne dem som like, fordi de er ulike. Når man ønsker å finne ut av årsaken til fargen på paprika så "regner" ikke vitenskapsmenn gul paprika som rød paprika. Så slepphendt er hverken gener eller vitenskap. (analogien tilsikter ikke at paprika humper med hverandre for å lage babymais eller annet) Gjerne forklar.

Jeg må innrømme at jeg ikke har undersøkt dette noe nærmere, lærte at grønne regnes som brune i biologitimen på vgs.

Forøvrig skyldes forskjellig farge på paprika forskjellig modenhet, ikke at de kommer fra forskjellige planter.

Skrevet
20 timer siden, mipsmaster skrev:

Flere her som burde revurdere hvilken farge de selv eller barna har. Alternativt burde flere av barna fått farskapstest til jul. 

eye-color-charts-baby-eyes.jpg

Jeg har blå og faren mørke brune. Vi har ei datter med brune og ei med grønne. Så denne stemmer ikke for vår del.

Anonymkode: 22987...585

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...