Overfjellogfjord Skrevet 27. desember 2017 #1 Skrevet 27. desember 2017 Bor i generasjonsbolig , mor har nettopp falt bort og far sitt siste ønske er at vi skal kjøpe huset , slik at han bor trygt med familie rundt seg den siste tiden han har igjen .min bror var enig og ønsket oss huset . Vel og merke noe billigere en takst , men med klausul på at han skal bo her ut sin tid . Min svigerinne har satt seg på bakbena . Og vært skikkelig stygg mot min sørgende far . trist at de inngifte blir så grådige . Så utrolig leit .stelte og ga omsorg til min mor frem til hun døde . Det samme vil jeg gjøre med min far .
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #2 Skrevet 27. desember 2017 Inngifte har ikke stemmerett i slike saker. Dette skal avgjøres mellom gjenlevende ektefelle og livsarvinger. Punktum, og ute av gjenstand for diskusjon. Anonymkode: 3e565...48f
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #3 Skrevet 27. desember 2017 Håper broren din gir henne finger'n. Kondolerer til dere. Anonymkode: 8e183...622
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #4 Skrevet 27. desember 2017 Han kan fint selge dere sin del av huset. Det er vel 3/4 av det. Prisen velger han selv. Den siste fjerdedelen skal deles på livsarvinger. Det vil si at av denne fjerdedelen er halve din og den andre halve din bror sin. Finner dere ut hva 1/6 av takst er, så kan dere betale dette til din bror og hans kone og så avtaler dere pris på resten. Inngifte har som regel ikke noen rett til å bestemme, men de har sitt å si uansett hvis ektefellen er enig med de. Anonymkode: a65f0...919
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #5 Skrevet 27. desember 2017 Kondolerer ❤ Svigerinnen din har ingenting hun skulle ha sagt. Lettere sagt enn gjort for din bror, men sånn er det faktisk. Anonymkode: 2da8a...b17
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #6 Skrevet 27. desember 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Inngifte har ikke stemmerett i slike saker. Dette skal avgjøres mellom gjenlevende ektefelle og livsarvinger. Punktum, og ute av gjenstand for diskusjon. Anonymkode: 3e565...48f Siden valg av bolig er noe ekteparet må bestemme sammen så må jo begge to være enige. Spesielt siden det kan være krevende og medfølge mer ansvar å bo så tett på nær familie som vil trenge hjelp i årene fremover. Men hvis de tar over et hus under slike forutsetninger så betyr det selvfølgelig også at man ikke kommer etterpå og bli så ufin og stygg, det er helt uakseptabel. Anonymkode: 64e34...7c4
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #7 Skrevet 27. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Siden valg av bolig er noe ekteparet må bestemme sammen så må jo begge to være enige. Spesielt siden det kan være krevende og medfølge mer ansvar å bo så tett på nær familie som vil trenge hjelp i årene fremover. Men hvis de tar over et hus under slike forutsetninger så betyr det selvfølgelig også at man ikke kommer etterpå og bli så ufin og stygg, det er helt uakseptabel. Anonymkode: 64e34...7c4 Ser nå at jeg misforstod litt det HI hadde skrevet, jeg trodde broren og kona hadde tatt over huset og his svigerinne hadde blitt stygg etterpå. Litt trøtt, beklager. Da er jeg enig med deg, anonym 48f. Siden det er HI som skal ta over huset og broren er enig har ikke brors kone noe hun skal ha sagt. Anonymkode: 64e34...7c4
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #8 Skrevet 27. desember 2017 Hi, jeg foreslår at du, din bror og deres far tar et møte med en advokat som kan informere dere alle om fordeler/ulemper med å gjøre det på en slik måte for alle parter. Så må din bror ta en selvstendig avgjørelse. Mulig han taper litt i arv ved at han går med på dette, men jeg vil tro det ikke er snakk om at du skal ta over huset veldig mye under takst? Dessuten, det at du ved å bo i samme hus som far får hovedbyrden (og gleden) ved å ta deg av far når han blir dårligere, så er jo det også noe som er verdt en del for din bror, vil jeg tro. Han vil kunne bruke mindre tid på å passe på og bekymre seg for deres far når han blir dårligere, han vet at du er der. I tillegg vil jeg tro det betyr en del for din bror hvordan du tok deg av deres mor før hun døde. I tillegg har det jo også en sentimental verdi å vite at deres felles barndomshjem ikke går ut av slekten, det kan også være verdt en god del. Vi hadde et arveoppgjør på min ene forelders side. En person ønsket å ta over huset, men måtte da ta det til litt redusert pris, ikke full takst (var ikke mye under takst). Det satte andre seg imot, også inngiftede, og huset ble solgt til fremmede til markedspris. I ettertid er det de som nektet å selge til litt redusert pris som klager mest på hvor uendelig trist det er at hjemstedet er solgt... Arveoppgjør får dessverre frem det verste eller beste i folk... Kondolerer med tapet av din mor, HI. Prøv å få et møte med din bror og far og se om dere tre kan komme til en enighet. Håper dere finner en god løsning. Klem Anonymkode: 64e34...7c4
Overfjellogfjord Skrevet 27. desember 2017 Forfatter #9 Skrevet 27. desember 2017 Tusen takk for god tilbakemeld . Er redd dette kan bli en stygg sak . Da far ønsker nå og gjøre sin sønn arveløs . Dette var vel egentlig dråpen . Men skal forslå advokat . Takk takk . Men tror egentlig ikke han vil møte opp . Da min bror og svigrinde er mer opptatt av hva vi kan tjene på huset ved salg etter min fars bortgang . Noe vi self. Ikke ønsker og gjøre . Vi vil jo bo her . Får bare så utrolig vondt av min far som må oppleve så mye dritt den siste tiden av sitt liv .
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #10 Skrevet 27. desember 2017 14 minutter siden, Overfjellogfjord skrev: Tusen takk for god tilbakemeld . Er redd dette kan bli en stygg sak . Da far ønsker nå og gjøre sin sønn arveløs . Dette var vel egentlig dråpen . Men skal forslå advokat . Takk takk . Men tror egentlig ikke han vil møte opp . Da min bror og svigrinde er mer opptatt av hva vi kan tjene på huset ved salg etter min fars bortgang . Noe vi self. Ikke ønsker og gjøre . Vi vil jo bo her . Får bare så utrolig vondt av min far som må oppleve så mye dritt den siste tiden av sitt liv . Huff, høres vondt ut. Forstår det ligger med bak enn det du har fortalt. Snakk med din far først og forsøk å overtale ham til å forstå at det beste for alle, også han selv og deg, er at dere finner en god og fredelig løsning. Finn en god advokat som kan sette seg inn i saken og som først og fremst kan ha din fars beste i mente, men som også kanskje kan fungere som en megler mellom far og dere søsken. Din svigerinne bør selvfølgelig ikke være med på disse møtene med advokat. Sjekk med advokat hva som kan gjøres og ikke kan gjøres, for det er viktig at det som gjøres er helt vanntett hva loven sier, da risikerer dere ikke at det bråkes så mye i ettertid. Hvis din far er godt opp i årene, snakk også med advokaten om det kan være lurt å få en legeerklæring på at din far er ved sine fulle fem, ikke dement, ikke deprimer osv., for hvis han skulle bli det senere kan din bror ev. krangle i ettertid og forsøke å sannsynliggjøre at din far ikke var tilregnelig da han ev. gikk med på en ordning med huset som din bror ikke liker. Tror det er lurt å skaffe en advokat som er god på arveoppgjør først som sist. La advokaten først og fremst representere din far, den beste løsningen for din far vil trolig være den beste løsningen for alle. Hvis alt skjærer seg så vil jeg tro din far kan kreve å få skiftet boet slik at din bror får sin del av morsarven, og så står din far rimelig fritt til å gjøre hva han vil med det han selv eier etterpå. Men også der, pass på at alt gjøres helt riktig, bør ha advokat der også! Håper dere greier å løse det på en fredelig måte! Anonymkode: 64e34...7c4
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #11 Skrevet 27. desember 2017 Din far har rett til å sitte i uskiftet bo til han dør. Hvorfor skal dere da selge/kjøpe nå? Din svigerinne har kanskje bare gjort din btor oppmerksom på at han kan tape mye på den løsningen dere prøver på nå? inngiftede har ingenting de skal ha sagt. Det er selvsagt, men her er dere enige om en ordning som tilgodeser deg og faren din. Broren din må gå ta et steg tilbake og vurdere det med klart hode. Anonymkode: d1a82...6e7
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #12 Skrevet 27. desember 2017 Jeg har nylig vært i begravelse av en gammel familiemedlem som hadde ikke egne barn. Han var veldig rik og etterlot flere hus/leiligheter,penger,alt mulig. Det var veldig vondt å se hans brors barn krangle og flokke seg rundt mannen bare pga det han eide. Ham trengte hjelp den siste tiden,ønsket prat,besøk men de bare snakket om hva han eide og hvem skulle arve. Så innmari trist. Prøv å beskytte faren din for slike samtaler og besøk. Anonymkode: e78f4...5cc
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #13 Skrevet 27. desember 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har nylig vært i begravelse av en gammel familiemedlem som hadde ikke egne barn. Han var veldig rik og etterlot flere hus/leiligheter,penger,alt mulig. Det var veldig vondt å se hans brors barn krangle og flokke seg rundt mannen bare pga det han eide. Ham trengte hjelp den siste tiden,ønsket prat,besøk men de bare snakket om hva han eide og hvem skulle arve. Så innmari trist. Prøv å beskytte faren din for slike samtaler og besøk. Anonymkode: e78f4...5cc Tror nesten vi har samme familiemedlem, for slik er det i min familie også nå. Heldigvis var det testamente, så de får krangle i vei, de kommer ingen vei med det uansett. Anonymkode: c7223...d2d
februarprins2013 Skrevet 27. desember 2017 #14 Skrevet 27. desember 2017 er hun inngift har hun uansett ingenting og si.. kondolerer så masse
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #15 Skrevet 27. desember 2017 Så utrolig trist når det blir krangling om arv...... Lurt å ta kontakt med advokat!! Ja, det er dyrt, men det er nok verdt det i denne situasjonen! Anonymkode: 2f0c7...4f6
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #16 Skrevet 27. desember 2017 Hvorfor skal dere kjøpe huset under takst da? Er det ikke bedre om dere kjøper for takst så slipper dere alt dette styret? Om far tar et skifte nå så skal arven etter din mor fordeles på deg, din bror og din far, om dere da får en takst på huset betaler du den ut din bror og din far til takst også eier du huset. Far får da en del penger på bok, i tillegg til at jeg regner med han har pensjonen sin, også kan han betale litt husleie til deg hver måned. Da kan ikke din bror reagere på noen ting, da er arveoppgjøret etter din mor tatt på riktig måte, og den dagen din far dør skal dere bare dele det han har på kontoen sin for han eier ingenting. Anonymkode: 4a64b...8b3
Hol(l)yCoW Skrevet 27. desember 2017 #17 Skrevet 27. desember 2017 Kondolerer først og fremst. Er dere helssøsken? Far kan isåfall bestemme selv at han vil sitte i uskifte. Da bor han helt trygt til han dør og ingen kan gjøre noe med det. Da disponerer han bruk av hus og midler fritt, men han kan ikke selge huset med mindre alle er enige. Han kan også velge å skifte nå. Om foreldrene dine hadde felleseie, eier han typisk 1/2 mens resten skal fordeles i arv. Av det skal barna arve 3/4, og han arver den siste 1/4. Om han har store verdier på bok kan han gjøre broren din arveløs for sin egen 1/2del, men ikke for delen til din mor som allerede er død. Arveløs innebærer heller ikke at man arver ingenting, men dersom han har verdier over 1 mill per barn kan han fordele resten i et testamente fritt.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2017 #18 Skrevet 27. desember 2017 13 timer siden, Overfjellogfjord skrev: Bor i generasjonsbolig , mor har nettopp falt bort og far sitt siste ønske er at vi skal kjøpe huset , slik at han bor trygt med familie rundt seg den siste tiden han har igjen .min bror var enig og ønsket oss huset . Vel og merke noe billigere en takst , men med klausul på at han skal bo her ut sin tid . Min svigerinne har satt seg på bakbena . Og vært skikkelig stygg mot min sørgende far . trist at de inngifte blir så grådige . Så utrolig leit .stelte og ga omsorg til min mor frem til hun døde . Det samme vil jeg gjøre med min far . Slik er det noen må lage kvalme. Noen blir straffet uten grunn. Jeg vart straffet pga at jeg er sambu med søskenbarnet. Har ikkje sakt eller gjort noen ting. Familie er splitta av 8 personer grådig plan som enda med 35 000 kr på kvar. Kvalmt. Håper det ordner seg. Anonymkode: fab5f...eed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå