Gå til innhold

Hvor ofte «må» vi passe tantebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begynt å få store barn. Selv får vi det vi trenger av barnepass fra mannens foreldre som er friske og spreke og stiller alltid opp.

Så har jeg to søsken med små barn som ikke ha besteforeldre som stiller opp. Jeg skjønner at de har behov for barnepass, men vi har travle jobber hvor vi reiser mye og vi har også mange aktiviteter. Er begrenset hvor ofte vi har lyst å passe barn. Særlig på natt.

Hva tenker dere? Hvor mye må man «ofre» seg?

Anonymkode: 8acd8...789

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må aldri. Man gjør det man vil.

Anonymkode: a31be...316

Skrevet

Dere «må» ingenting, synes jeg. Om du har lyst til å hjelpe er det mer enn nok med én overnatting per to eller tre måneder. (Nå tar jeg hensyn til travel hverdag og mange aktiviteter, som du sier.) Kanskje per fire måneder også, når jeg tenker meg om.

Anonymkode: 05e08...8e0

Skrevet

Har kun passet mitt tantebarn på natt to ganger på 11år, og mine har aldri vert på overnatting der. 

Anonymkode: d57e7...1ae

Skrevet

Om de ofte har behov for barnepass så mener jeg at de må få tak i en fast barnevakt. De kan høre med ungdommer i nabolaget eller om de feks har omgangsvenner med eldre barn, mange i tenårene som kan tenke seg og tjene litt ekstra, ikke enkelt å få seg jobb som 15/16 åring.

Du kan si til dem at dere dessverre ikke har mulighet til å sitte så ofte barnevakt da deres hverdag er travel med mye jobb,reising osv og at det ikke alltid lar seg gjøre å sitte barnevakt for små barn. 

Om de har kriser som overtid på jobb, eller andre ting som bare dukket opp så kan de spørre dere , men om de trenger barnevakt for å gå på fest,kino ol så bør de høre med noen andre.

Skrevet

Før jeg selv fikk barn, passet jeg ofte mine tantebarn fordi jeg hadde kapasitet og lyst til det. Etter at jeg selv fikk barn har jeg også passet tanteungene mine innimellom, men når det kommer til min søster som er mor til disse barna, så kan jeg ikke skryte av at hun har tatt seg tid til å passe for meg når jeg fikk barn. Kanskje hun har passet de et par timer , sånn 10 ganger på 11 år, Men hun har ikke hatt de på  i det hele tatt.

jeg trodde i utgangspunktet at man skulle hjelpe hverandre innad i familien hvis man trengte det, noe jeg er vant med fra min barndom, men sånn er det nok ikke lenger, ihvertfall ikke hos oss. 

Man må ikke noe, man gjør det hvis man har lyst, jeg hadde lyst å passe mine tantebarn, min søster hadde tydeligvis ikke så lyst og  da vet man det. 

Anonymkode: 0f562...f2d

Skrevet

Jeg trodde ikke storesøsken satt så mye barnevakt for sine nevøer og nieser. Selv passet jeg barn en gang i uken gjennom hele studietiden (yngst av tre). Ofte plukket jeg opp i bhg og hadde dem til morgenen etter. Eldste min er 14, og min søster har passet mine barn én gang i løpet av disse årene. Min bror og mannens søstre aldri, og mannens bror én gang (da vi måtte styrte avgårde til føden midt i et familieselskap). De er jo «ferdige» med småbarn. De hadde i tillegg hjelp av våre foreldre som nå har blitt gamle og syke, og trenger all hjelp de kan få selv. 

Anonymkode: 9356f...082

Skrevet

Når du har lyst. Du MÅ ikke passe andres barn. Alle har ansvar for egne barn. 

Anonymkode: 60d7b...da1

Skrevet

Aldri - om du ikke vil!

Jeg har kun 1 niese på over 30, dessverre. Om jeg hadde hatt små tantebarn ville jeg mast meg til å låne - ofte! 

Anonymkode: 4609d...8eb

Skrevet

Man må ingenting, men benytt sjangsen litt ivertfall. Vi får "aldri" passe vår nevø. Kun hennes foreldre, som til og med må reise for å passe. Vi bor rett i nærheten. Vi har sakt ja de få gangene de har spurt og vi har flere ganger sakt at vi gjerne vil passe han. Så er ikke at de skulle kvie seg for å spør heller. 

Anonymkode: 5bb20...7b8

Skrevet

Aldri! Vi har ikke passet mannens onkelunger en eneste gang ... noe mer uoppdragne ufordragelige barn  skal man lete lenge etter- og det praktises selvsagt fri barneoppdragelse....selv besteforeldrene må være to for å kunne passe de ungene, for de stikker av, tar ingen beskjeder og er voldelige mot hverandre. 

Jeg orker rett og slett ikke!

Anonymkode: 0e4c0...16c

Skrevet

Om de har dårlig tilgang på barnevakt og du vil være hjelpsom så kanskje 2-3 ganger på halvår.

Kor ofte har dere bruk for barnevakt og bruker besteforeldrene til sammenligning?

Anonymkode: ec9f8...c65

Skrevet

Stilte de opp mye for dere da barna var mindre? Mannens søster passet våre barn kanskje en gang i året da de var små (maks). Nå har hun selv fått barn, og spør om barnepass i hytt og pine (også over natten, og dette er små barn som gjerne våkner kl 5).

Jeg kjenner jeg blir mektig irritert over dette. Hadde de gjort en masse for oss, hadde det vært helt greit, men når de ikke var til stede da våre barn var små, så ønsker ikke jeg å bruke min tid på å hjelpe dem heller. Vi har begge krevende jobber og barn som skal følges opp hit og dit, har vi en frihelg vil jeg heller slappe av enn å passe småbarn. Jeg sier ofte nei, men det blir nok en fire- fem ganger i året likevel (de har også besteforeldre som stiller opp).

Anonymkode: 60524...f13

Skrevet

Du må ingenting HI, og vi vet heller ikke om de har stilt opp for dere tidligere.

Men min mening er at i en familie så hjelper man hverandre og siden de spør så har de vel et behov. For meg hadde det også spilt en rolle hva de skulle, ville strukket meg langt om noen virkelig trengte hjelp.

Om de virkelig ikke har så mye tilgang til barnevakt så bør de skaffe en fast barnevakt, nabo eller en tenåring som trenger å tjene litt.

Skrevet

Mine tantebarn kunne jeg hatt ofte på besøk, men nå må jeg ikke engasjere meg stort når de er på besøk. Har spurt de mange ganger hva vi skal finne på og svaret jeg alltid får er: hos tante skal vi ingenting. De er nemlig veldig travle, farter hot og dit hele tiden på ting så de har nesten ikke tid til å være hjemme. Så når de er med meg leker de inne og ute, pussler for seg selv eller med meg. Så jeg må ikke legge om planer for dagen om de kommer på besøk, skal jeg snekkre, handle eller hva som helst så er de med og det er ikke noe mas å ha de med på ting. Alt er nemlig gøy. Kjede seg gjør de heller aldri, selv om vi gjør ingenting. De gjør utrolig masse til å gjøre ingenting. Passer ofte yngstebarnet for han syns ikke det er gøy å være med resten når de er på cuper og kamper som er langt unna, så han  er ofte hos meg. Noen ganger bare dagen og andre gsnger helgen. Om jeg jobber så passer unegne på han, så det er heller ikke noe problem. Om ungene er hjemme eller ei har heller ikke noe å si.

Men hadde det vært tantebarn som hadde vært litt mindre krevende og jeg måtte legge om planer så hadde det blitt en helt annen sak. Da hadde jeg nok ikke orket en gang i mnd engang. Ikke det at jeg har så maneg planer, men skal jeg snekkre eller hjøre noen ting så må jeg gjøre det når jeg har tid, så å måtte utsette slikt pga at jeg må passe tsntebsrn hadde jeg ikke giddi lenge. Min familie er slik som har med unger på alt mulig, ungene er vant til at ikke er lagt opp for de eller at de skal bli underholdt hele tiden. 

Anonymkode: 2cd4a...540

Skrevet

Man må vel ingenting. Her har jeg to alene. Søsteren min og samboer (barnløse) bor i nærheten, men de er så opptatte og slitne fra jobbene sine så de orker aldri. Eller jo, de har dem en natt i året, noe jeg tror er fordi da har de gjort det. Synes bare det er leit at de ikke ønsker å tilbringe tid med de to tanteungene sine mens de er små. I løpet av ett år eller to har de sikkert egne og fa kommer de hvert fall ikke til å orke. Men gjett om hun kommer til å ønske hjelp fra meg (ja jeg kjenner søsteren min). Barnevakt er en ting, men at man ikke har lyst å være med sine tanteunger mer en en dag eller to i året, det er trist. Og da har jeg enkle unger som krever lite.

Anonymkode: 674e7...0d6

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om de har dårlig tilgang på barnevakt og du vil være hjelpsom så kanskje 2-3 ganger på halvår.

Kor ofte har dere bruk for barnevakt og bruker besteforeldrene til sammenligning?

Anonymkode: ec9f8...c65

Vi bruker besteforeldre en gang i måneden i snitt. Eller mer. Vi reiser mye med jobb og ofte krasjer det.

Jeg skjønner godt at de har behov, jeg er bare ikke i stand til å stette det behovet. Vi passer barn ca. annenhver måned og det er egentlig for mye. Vi har aldri «åpne helger». Det velger vi jo selv naturligvis, men er det sånn at vi ikke kan velge det fordi det er forventet at vi skal passe barn?

Mine søsken har aldri passet våre barn, men vi har heller aldri spurt. De har vært med dem og lekt med dem på dagtid.

hi

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har begynt å få store barn. Selv får vi det vi trenger av barnepass fra mannens foreldre som er friske og spreke og stiller alltid opp.

Så har jeg to søsken med små barn som ikke ha besteforeldre som stiller opp. Jeg skjønner at de har behov for barnepass, men vi har travle jobber hvor vi reiser mye og vi har også mange aktiviteter. Er begrenset hvor ofte vi har lyst å passe barn. Særlig på natt.

Hva tenker dere? Hvor mye må man «ofre» seg?

Synes absolutt dere burde fått til minst 6 overnattinger i året. Det må jo gå an å hjelpe hverandre.

Anonymkode: 60658...76e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes absolutt dere burde fått til minst 6 overnattinger i året. Det må jo gå an å hjelpe hverandre.

Ja hjelpe hverandre , men de hjelper jo ikke hi. Da blir det ikke hjelpe HVERANDRE 

Anonymkode: 19df6...85d

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aldri! Vi har ikke passet mannens onkelunger en eneste gang ... noe mer uoppdragne ufordragelige barn  skal man lete lenge etter- og det praktises selvsagt fri barneoppdragelse....selv besteforeldrene må være to for å kunne passe de ungene, for de stikker av, tar ingen beskjeder og er voldelige mot hverandre. 

Jeg orker rett og slett ikke!

Anonymkode: 0e4c0...16c

Du hadde aldri sagt dette om dine søskens barn

Anonymkode: ce5f5...ef9

Skrevet

Overnatting synes jeg aldri man må ta på seg hvis man ikke har spesielt  lyst. Det er mye å be om synes jeg.

Strengt tatt MÅ man jo aldri passe, men hvis dere vet at de aldri har pass og de hadde hatt godt av en kveld for seg selv ville jeg sagt ja en gang i blant, f eks  3-4 ganger i året.

Men de MÅ jo ikke ha pass av familie heller, hvis det kun er snakk om at de vil på fest kan de betale noen for å sitte barnevakt.

Vi har en på 17 mnd som aldri har blitt passet av familie, annet enn en halvtime et par ganger i løpet av hele livet hans. Vi føler ikke vi har noe som helst krav på at folk skal passe han.

Skrevet

Ville gjort det like mange ganger som de har hatt deres barn.

Skrevet

det tenker jeg er opp til hver enkelt jeg :) vil dere ikke passer de sier dere nei :) ikke verre . men hvis dere kan hjelpe til noen netter i året så er det jo fint,men ikke for mye :) 

Skrevet

Her var det mye egoistiske folk.

Dere trenger jo hjelp selv i blant, men får fikset det enkelt. Det må jo gå an å se andres behov også. 

Så klart stiller man opp for familie!

Skrevet

Vi stiller opp for min søster, som alltid har vist interresse for våres barn selv om hun ikke bodde i samme landsdel da de var små og naturlig nok derfor ikke passet dem særlig mye. Hennes barn er her fast noen timer den dagen i uka hun jobber kveld i de periodene faren jobber offshore, samt en overnatting i ny og ne.

Min svigerinne gadd ikke være tante da våre var små, og får seile sin egen sjø. Noe hun finner meget urimelig, hun har jo selvsagt mye større behov for barnefri enn vi hadde. 

Anonymkode: 567e5...fb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...