Gå til innhold

Dette med jul (og ferier generelt) og planlegging av samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med barn som har foreldre som ikke bor sammen:

Hvor lang tid før jul visste du og far hvor barnet skulle være og hvilke datoer i juleferien?

Og vet dere f.eks. allerede hvor barnet er i påskeferien, eller hvilke uker dere har hver av ferie med og uten barn i sommer?

Jeg spør fordi min bror fremdeles ikke vet om han skal ha barnet sitt i romjulen, og eventuelt hvilke dager, og jeg mener det er veldig spesielt å ikke ha slikt planlagt enda, men på han virker det som om det er normalt å ta ting på sparket slik selv om det betyr at han fortsatt ikke har kunnet si ja eller nei til noen planer for nyttårsaften eller lignende, fordi han ikke vet om han har barnet. Sommerferien får han vite på sommeren, høstferien får han vite en dag eller to før osv. Jeg lurer bare på om dette er vanlig?

Anonymkode: 5cd55...50b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke skilt, men har mange venner som er det. Og absolutt alle har fått hjelp til å skrive en samværsavtale hos familievernkontoret hvor alle høytider og alle ferier blir avtalt.

Den avtale legges til grunn hvert år, og hvis noen av foreldrene, eller ungene etterhvert som de vokser til, ønsker endringer, så skrives en ny avtale.

Skilte foreldre som er oppegående og uten konflikter kan sikkert avtale muntlig, men det er fortsatt vanlig å planlegge sånt langt tid i forveien

Anonymkode: 01e39...a32

Skrevet

Er ikke skilt selv heller, men trodde det var vanlig å ha en avtale på når og hvor mange dager jula er, Dvs for den av forelderen som "har" barna i jula, og faste dager for bytting, slik at f.eks mor kan planlegge allerede nå hva hun skal gjøre 2. juledag om 2 år.

Trodde det var annenhver jul og påske fast. Samt hvor mange uker på sommeren. Dette må jo planlegges slik at foreldrene vet når de skal ta ferie.

Anonymkode: b4068...b37

Skrevet

Vi har det litt sånn for jeg vet aldri når far kan. Jeg må alltid planlegge å ha barnet hele tiden. 

Han skulle egentlig hatt fra Idag og spurte han igår for jeg får aldri noe endelig svar. Men jeg vet ikke hva han sier til familien sin om det. 

Skulle gjerne planlagt men er utrolig vanskelig. Det er sånn at jeg heller aldri kan ha ferie sammenhengende på sommeren for han kan kun ha en uke på sommeren og jeg er aldri sikker på når det er. 

Han har bare samvær i ferier fordi vi bor et stykke unna hverandre. Når jeg spurte hvor lenge han ville ha i jula sa han bare 2-3 dager så jeg vet ikke lenger hvordan det er. Skal alltid ha dager slik at jeg ikke kan finne på noe. 

Anonymkode: 1d832...bb4

Skrevet

Det er mitt poeng (HI) også, at de må planlegge slikt så man vet når man tar ferie, om man takker ja eller nei til invitasjoner hos andre og slikt. Det er moren som styrer alt, og min bror får kun det samværet eksen hans bestemmer at han skal få, når hun bestemmer det. Han får beskjed ekstremt sent, slik som nå: det er allerede romjul og han vet fremdeles ikke hva det blir til. Han blir bare irritert på meg når jeg tar det opp, så jeg nevner det ikke mer, men jeg skulle jo gjerne også invitert nevøen min (og min bror) på en julebrunsj en dag i romjulen for eksempel, så barna mine får vært med fetteren sin, men ingen vet noen ting om når....

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har det litt sånn for jeg vet aldri når far kan. Jeg må alltid planlegge å ha barnet hele tiden. 

Han skulle egentlig hatt fra Idag og spurte han igår for jeg får aldri noe endelig svar. Men jeg vet ikke hva han sier til familien sin om det. 

Skulle gjerne planlagt men er utrolig vanskelig. Det er sånn at jeg heller aldri kan ha ferie sammenhengende på sommeren for han kan kun ha en uke på sommeren og jeg er aldri sikker på når det er. 

Han har bare samvær i ferier fordi vi bor et stykke unna hverandre. Når jeg spurte hvor lenge han ville ha i jula sa han bare 2-3 dager så jeg vet ikke lenger hvordan det er. Skal alltid ha dager slik at jeg ikke kan finne på noe. 

Anonymkode: 1d832...bb4

Hei, vet du, jeg har noen ganger lurt på om kanskje broren min er litt slik som du beskriver..vi får jo alltid bare høre at "moren til Per" har ikke sagt noe om julen enda så jeg vet ikke" men når jeg spør hva han selv har sagt eller bedt om, så svarer han ikke veldig direkte..

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke skilt selv heller, men trodde det var vanlig å ha en avtale på når og hvor mange dager jula er, Dvs for den av forelderen som "har" barna i jula, og faste dager for bytting, slik at f.eks mor kan planlegge allerede nå hva hun skal gjøre 2. juledag om 2 år.

Trodde det var annenhver jul og påske fast. Samt hvor mange uker på sommeren. Dette må jo planlegges slik at foreldrene vet når de skal ta ferie.

Anonymkode: b4068...b37

Er ikke noe som heter at det "skal være sånn og sånn", f.eks annenhver jul og påske, men ved konflikter og der det trengs faste, skriftlige avtaler, er det nok sånn.

Hos oss avtaler vi alt muntlig, men har annenhver jul. Dvs lille-julaften og julaften sammen med barnet. Bytte skjer 1. juledag.
Alt annet trikser og mikser vi til. Vi er ganske fleksible begge to. Påska er barnet alltid noen dager hos far, de har familietradisjoner, det har ikke jeg. Derfor er barnet hos far noen dager hver påske. Nyttårsaften liker far å ha litt selskap hjemme, så da er barnet sammen med meg. Ferier ordner vi så alle får litt av det de ønsker. Min familie er spredd over det ganske land, så jeg må planlegge reiser litt mer enn far som har sin familie i nærheten. Derfor har jeg "førstedipp" på å bestille turer også gir jeg faren beskjed om når vi er borte. Han legger da opp sine ferier ut fra det. 

17. mai har vi annenhver.

Ellers passer vi også på at barnet vårt får gått i familiebursdager eller andre happenings, selv om det er "feil" helg. 

Anonymkode: 65350...53f

Skrevet

Jwg trenger stabilitet og forutsigbarhet, så her planlegger vi samvær for et år av gangen. Det planlegges om sommeren hvert år. Men jeg har bare 10 helger og en uke om sommeren med fri hele året, så for å kunne planlegge noe som helst, så må det være sånn. 

Anonymkode: 6a5c2...c39

Skrevet

Jeg kjenner ei lita jente som ikke visste hvor hun skulle være på julaften for en uke siden. Kan ikke være særlig hyggelig for barna heller med så lite forutsigbarhet.

Anonymkode: b0a3a...707

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner ei lita jente som ikke visste hvor hun skulle være på julaften for en uke siden. Kan ikke være særlig hyggelig for barna heller med så lite forutsigbarhet.

Anonymkode: b0a3a...707

Så utrolig trist!
Barn skal man lage, men å ha 0,1 promille organiseringstalent, DET trenger man ikke. Egoistiske jævler!

Skrevet

Det vanlige er å ha slikt planlagt i god tid ja, men det er ikke alle som får det til.

Eksmannen til søsteren min er sånn som aldri sier klart ja eller nei, som aldri planlegger ferie med arbeidsgiver heller og gjerne tar på seg ektra vakter og overtid uten tanke for at han egentlig skulle hatt ungene osv. Så der er det også sånn at søsteren min spør når han skal ha barna og han svarer at han ikke helt vet og får se det litt an, også blir det avgjort på ganske kort varsel når ungene skal kjøres og hentes, ha ferie med han osv. Søsteren min må alltid være parat og kan egentlig aldri stole helt på når hun han barnefri og ikke.

Men de har annenhver jul da, de bytter midt i romjula så den ene har julaften og den andre nyttårsaften. Byttedagen blir bare ikke avklart før rett før..

Anonymkode: 8f4b9...ab9

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mitt poeng (HI) også, at de må planlegge slikt så man vet når man tar ferie, om man takker ja eller nei til invitasjoner hos andre og slikt. Det er moren som styrer alt, og min bror får kun det samværet eksen hans bestemmer at han skal få, når hun bestemmer det. Han får beskjed ekstremt sent, slik som nå: det er allerede romjul og han vet fremdeles ikke hva det blir til. Han blir bare irritert på meg når jeg tar det opp, så jeg nevner det ikke mer, men jeg skulle jo gjerne også invitert nevøen min (og min bror) på en julebrunsj en dag i romjulen for eksempel, så barna mine får vært med fetteren sin, men ingen vet noen ting om når....

Skulle akkurat til å si det, sikkert mot som styrer hele greia og far som bare jatter med uten å føle at han har noe han skulle sagt. Vært borte i en del sånne tilfeller, for å si det slik. Både når det gjelder egen situasjon og folk rundt meg.

Er ufattelig frustrerende, bare tenk på kjæresten hans, hvis han har noen. Jeg mener, irriterende nok for dere, men tenk å ikke ha kontroll eller noe man skulle sagt over eget liv. Broren din derimot, klarer jeg ikke å opparbeide så mye sympati for, han får gro seg noen baller og fortelle eksen at det ikke funker for han med denne "spontaniteten". Hvis hun setter seg på bakbeina, noe som er sannsynlig etter at hun har fått diktere det hele lenge, far han forlange fvk.

Anonymkode: f87ef...ab7

Skrevet

Det er IKKE vanlig, og ikke OK. Høres ikke ut som han har noen samværsavtale. Han fungerer som avlastning for mor etter behov...

Anonymkode: 62ba4...f0c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jwg trenger stabilitet og forutsigbarhet, så her planlegger vi samvær for et år av gangen. Det planlegges om sommeren hvert år. Men jeg har bare 10 helger og en uke om sommeren med fri hele året, så for å kunne planlegge noe som helst, så må det være sånn. 

Hva slags jobb har egentlig du...? Høres ikke helt lovlig ut.

Skrevet

Mine 2 elsde på 14 og 10 gjør vi det slik med, minsta på 2,5 år er ikke hos far mer enn anhver helg og en dag i uka forløpig.

Juleferien, drar den 22 , kommer igjen 1 januar, vi har hele jula og nyttårsaften anhvert år

sommerferie 3 uker ( lillesøster skal være med 1 uke til sommeren da, hun er 3 år )

de andre feriene er opp og ned da vi har 50/50, så da er de hos foreldren ferien faller på.

Anonymkode: 5e050...4e9

Skrevet

Lillesøster var med på julaften i år siden det falt på samværhelgen hans :) og blir nyttårsaften hos meg, siden det er min helg

Anonymkode: 5e050...4e9

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags jobb har egentlig du...? Høres ikke helt lovlig ut.

Hæ?? Det er da lovlig å planlegge samværet et år frem i tid? 

Skrevet

Min X er håpløs å planlegge med. 

Julen er avtalt. Der har vi annet hvert år og i utgangspunktet gjelder det hele skoleferien. Han bor langt unna så skal de til ham drar de så snart de får fri og kommer først tilbake til skolestart.

Men så har han familie her, da. Så i blant er han her plutselig noen dager. Det vet jeg som regel ikke før noen få dager før det skjer. Da forventer han selvfølgelig å være en del sammen med ungene siden han ser dem så sjelden. Jeg skjønner det, men det er håpløst å planlegge etter. Påske-og høstferie bruker ungene være med meg, for da bruker han å jobbe. Bortsett fra at han plutselig et år kan endre planer og så står han her på et par dagers varsel og forventer å få ha ungene. For han ser dem så sjelden. Han vil bare ha dem på 17.mai om det er godvær så de kan dra på grilltur.  Ellers skal de bare være hos meg. Osv. Jeg er lutalei og samværsavtalen er ikke værdt papiret den er skrevet på. Jeg har forsøkt å stå på faste avtaler, men da saboterer han med vilje, blir sur og finner på forskjellig tull for å "straffe" meg.

Ikke ideelt for ungene og ikke ideelt for meg, men jeg tror dessverre det finns en del slike typer. 

Anonymkode: 0072e...ac2

Skrevet

Jeg og eksen har ingen skiftlig avtale og har barna 50-50. Er gode venner. Vi har barna annenhver jul og den som ikke har de på julaften får de 2.juledag og har de på nyttårsaften. Detaljene rundt tar vi som det kommer. 

Anfre ferier tar vi når det begynner å nærme seg avgjørelser for ferie for jobbene våre. Vi har de 3 uker sammenhengene hver og 4 uker tilsammen hver. Kommer an på hvor vi skal og om man skal dra med andre som må tas hensyn til. 

Høstferier og vinterferien deler vi som regel. Hvilken dag vi bytter avgjøres av hvilke planer vi har med barna. 

Vi bor 5 min unna hverandre og er gode venner. Derfor fungerer det uten noen skriftlig samværsavtale. 

Skrevet

Vi legger lite planer og fastsatte dager. Eneste er vel hvor ungene er på julaften. Ungene farter litt frem og tilbake, utifra hva som  skjer. Skal familien på hytta planlegges det tidligere, men det er sjeldent har skjedd. Idag skulle ungene egentlig til far for å feire en bursdag, men begge ungene ligger og hele slekta hans ligger etter at ene ungen smitta de på julaften. Så ingen orket å bevege seg utenfor husets fire vegger. Eldste barnet kjente litt på det igår når hun sa til meg at hun ikke hadde lyst til å måtte  dra til faren når hun var dårlig, og lettelsen så jeh på henne når jeg kunne si at faren syns det var helt greit at hsn slapp å bevege seg ut av senga. 

Hadde noen av oss hatt behov for å ha veldig faste planer og avtaler hadde det enkelt vært ordnet, men begge fsmilier tsr det veldig rolig i julen og stresser ikke med noe. Om ungene er på overnatting hos tanten sin kan farmor sende mld og høre om de vil være med på kino feks om hun plutselig så det var en gøy film som gikk. 

Anonymkode: 4e305...52f

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hæ?? Det er da lovlig å planlegge samværet et år frem i tid? 

Å bare ha 10 frihelger på et år, samt én uke fri om sommeren, var det jeg reagerte på.

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å bare ha 10 frihelger på et år, samt én uke fri om sommeren, var det jeg reagerte på.

Å sånn ja. Det var barnefri, ikke jobbfri😂 ser at den kunne misforstås

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er bonde for eksempel, er det helt vanlig.

Anonymkode: b5052...d16

Skrevet

Vi hadde fastsatt hver ferie og høytid. For all overskuelig fremtid. Men nå vil ikke ungen dit så da er det snart et år siden de hadde samvær. 

Anonymkode: 0551f...3bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...