Gå til innhold

Tror jeg må gjøre det slutt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som jeg har vært mye alene med oppigjennom årene. Det ble slutt mellom meg og faren til barnet da barnet ble født. Det er snart ti år siden.

Jeg prøver så godt jeg kan at vi alle tre (jeg, barnet og faren) skal være litt sammen alle tre i blant. Vi er venner, og jeg tror sterkt på at det er bra for barnet at vi spanderer tid sammen alle tre. Jeg tror det skaper trygghet og gode minner.

I alle år har vi vært sammen noen timer på julaften, på grunn av at vi tror dette skaper fine minner for barnet vårt.

Jeg har nå ny kjæreste og han reagerer så sterkt på at jeg er sammen med min ex og vårt barn iblant. Han sier han forstår hvorfor vi gjør det mens han også samtidig sier han ikke forstår og han får angst av det. (??) Dette følte han sterkt behov for å snakke om og gi sin mening om på julaften da vi var sammen i rundt 2 timer, som han visste vi skulle og han tilsynelatende syns var greit. Det ødela hele julaften for min del, fordi vi kranglet og diskuterte om dette hele kvelden. 

Jeg blir så lei meg og føler jeg må velge mellom hans behov og hva jeg føler er best for mitt barn. Vet ikke hva jeg skal gjøre og er veldig rådvill akkurat nå. Jeg tenker kanskje at jeg må gjøre det slutt, fordi jeg frykter dette ikke vil bli bedre/han alltid vil være «sjalu». Jeg vil jo selvsagt helst ikke det, men føler jeg ødelegger for han med de valgene jeg tar i beste mening, og med mitt barns velvære som prioritet.

Er det noen som har noen råd eller er i samme situasjon?

Anonymkode: 827d1...084

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal gjøre det som er best for barnet ditt. Punktum.

Skrevet

Du må så klart gjøre det slutt, egoistisk av deg å ikke ta hensyn til barnefar også er det fy fy å være alenemor, bli sammen med eksen din igjen du.

Anonymkode: 54e48...d8a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må så klart gjøre det slutt, egoistisk av deg å ikke ta hensyn til barnefar også er det fy fy å være alenemor, bli sammen med eksen din igjen du.

Anonymkode: 54e48...d8a

Du er jo lettere ufordragelig!

Anonymkode: b50bf...5a4

Skrevet (endret)

Når du får kjæreste så følger det med en pakke, den inneholder barn, godt samarbeide og vennskap med eks. Hvis den nye kjæresten ikke vil ha hele pakka så er han ikke noe for deg. Dette viste han om, og likevel måtte lage ufred. Dropp han!

Endret av frk Nilsen
Skrevet

Er det vanlig at mye kjærester blir så sjalu? Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det og føler jeg gjør noe slemt mot han. Han sier at «å feire jul med sin ex er helt sinnsykt og helt uvanlig». Ingen av de han kjenner gjør det sånn osv..

Skrevet

HI over her

Skrevet

Jeg er i samme situasjon, jeg har barn med en mann , og er kjæreste med en annen mann, som forøvrig er sjalu.

Jeg har hatt mange runder med han jeg er sammen med, og det har vært en del krangling da jeg har kontakt med barnets biologiske familie og inviterer de på høytidsdager og bursdag til barnet mitt. 

Etter en storkrangel i fjor om dette, så gav jeg kjæresten et valg, enten godtar han at jeg gjør det som er best for mitt barn, eller så er det slutt.

Jeg har  satt foten ned når det gjelder feiringer av jul og fødselsdager. Min nåværende kjæreste får holde seg unna feiringer som barnet og jeg har , sammen med farsfamilien til barnet, dette fordi jeg ikke orker et sjalusidrama og en såret unge, på de dagene vi liksom skal kose oss og ha en hyggelig feiring. 

Utrolig nok har kjæresten min funnet seg i disse nye reglene.

Så kanskje du skal lage noen kjøreregler for din kjæreste også og fortsette å gjøre det som du mener er best for barnet ditt 😊

Anonymkode: bd7b4...646

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i samme situasjon, jeg har barn med en mann , og er kjæreste med en annen mann, som forøvrig er sjalu.

Jeg har hatt mange runder med han jeg er sammen med, og det har vært en del krangling da jeg har kontakt med barnets biologiske familie og inviterer de på høytidsdager og bursdag til barnet mitt. 

Etter en storkrangel i fjor om dette, så gav jeg kjæresten et valg, enten godtar han at jeg gjør det som er best for mitt barn, eller så er det slutt.

Jeg har  satt foten ned når det gjelder feiringer av jul og fødselsdager. Min nåværende kjæreste får holde seg unna feiringer som barnet og jeg har , sammen med farsfamilien til barnet, dette fordi jeg ikke orker et sjalusidrama og en såret unge, på de dagene vi liksom skal kose oss og ha en hyggelig feiring. 

Utrolig nok har kjæresten min funnet seg i disse nye reglene.

Så kanskje du skal lage noen kjøreregler for din kjæreste også og fortsette å gjøre det som du mener er best for barnet ditt 😊

Dette hjelper 🙂 kanskje det er en måte å ta det på. Men syns forøvrig det er trist at han ikke skal ta del i fellesskapet også. Det hyggeligste hadde jo vært om alle hadde vært sammen. Men hvis ikke det er noe alternativ så må man kanskje gjøre det sånn.

Skrevet

Far til mitt barn er sammen med ei som er så sjalu at det har ødelagt all god tone og alt godt samarbeid. Det ønsker du virkelig ikke for det er ett helvete å skulle ivareta barnets beste midt i noe slikt.

Hver gang jeg prøver å ta opp noe ifht barnets beste/trygghet sitter denne damen å påvirker far til å tro at jeg kun gjør det for å være vanskelig og at jeg sikkert har følelser for han enda og at jeg hater henne å gjør ting pga det.

Det er barnet som lider under slik sykelig sjalusi :(

Anonymkode: 4245d...741

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det vanlig at mye kjærester blir så sjalu? Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det og føler jeg gjør noe slemt mot han. Han sier at «å feire jul med sin ex er helt sinnsykt og helt uvanlig». Ingen av de han kjenner gjør det sånn osv..

Om du så var den eneste i hele verden som gjorde dette - og det er du ikke, det er helt klart, og fint for barnet at dere kan samarbeide - så er det nå deg han liksom har valgt og da hører dette med. Han kan like det eller gå. Hva andre han kjenner gjør eller ikke gjør er jo uinteressant, da får han gå og pule på dem i stedet om det passer bedre.

Skrevet

Vel du kan hilse og si til han at vi er på vei til MIN far med mine tre barn, ny mann og faren til mine andre to barn ! Dette gjør vi vert år og er kjempe koselig!

Anonymkode: 642ba...de8

Skrevet

En ting er at han synes det er litt ubehagelig, det får så være. Men at en voksen mann får "angst" og argumenterer som en liten drittunge hadde vært en soleklar dealbreaker. Om han har vonde følelser rundt dette må han jobbe med det, du gjør dette for barnet ditt. Hadde dumpet han tvert, for han der blir det bare jobb med.

Skrevet

Det er liksom flere ting som er feil. Enten har han faktisk angst, og dette utløser et anfall, og i så tilfelle ville jeg skygget banen for det er ensbetydende med en haug med problemer for fremtiden. Eller så er han av typen som bruker alvorlige diagnoser som en spøk, og det er rimelig usexy det og.

I tillegg har han så dårlige sosiale antenner at han presterer å dra dette opp på den ene spesielle dagen i året osv., og det ender i bråk for hele resten av den spesielle kvelden. Drar frem som argument at "alle han kjenner er annerledes"... Æsj.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette hjelper 🙂 kanskje det er en måte å ta det på. Men syns forøvrig det er trist at han ikke skal ta del i fellesskapet også. Det hyggeligste hadde jo vært om alle hadde vært sammen. Men hvis ikke det er noe alternativ så må man kanskje gjøre det sånn.

Ja, jeg håpet også at vi kunne gjøre dette i fellesskap. Men kjæresten min nekter å være i en sammenkomst hvor min eks eller mine ekssvigerforeldre er til stede. Eks familien min har ingen problemer med at jeg har funnet en ny kjæreste i livet, men det er min nye kjæreste, som både er og lager problemer ut av det. 

Så derfor ble dette løsningen her- at han rett å slett ikke er med på feiringen fordi det blir for mye for en sjalu mann å takle. Så får han heller feire jul med barnet og meg de årene vi ikke feirer med farsfamilien. Dvs bursdagselskaper til barnet vil alltid bli feiret med eksen og hans familie, så da blir det opptil kjæresten min om han vil være med på feiringene eller ikke, men skal han være med, så får han ikke lage kvalme i selskapet eller etterpå. 

Nå skal det sies at kjæresten min har dårlig selvtillit og jeg tror  det er der skoen trykker når det kommer til,sjalusifaktene hans..

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Varsellampene blinker når en person bruker dømmende uttrykk som "helt sinnssykt". Han prøver å fucke med hodet ditt og få deg til å overta hans virkelighetsbeskrivelse. 

Han tar dessuten feil, det er vanlig å feire jul med ekser når man har barn, selv om ikke alle gjør det.

Anonymkode: 0b9f4...b72

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Varsellampene blinker når en person bruker dømmende uttrykk som "helt sinnssykt". Han prøver å fucke med hodet ditt og få deg til å overta hans virkelighetsbeskrivelse. 

...og, skulle jeg tilføye: folk som snakker sånn prøver å manipulere. Du skal liksom bli mer og mer usikker på deg selv og vettet ditt helt til du overtar hans skrudde ideer. Han får deg "for seg selv" på den måten. Neste post er å begynne å luke ut hvilke venninner du kan ha, hvilke hobbyer du kan dyrke og hvilke tider på døgnet du kan være ute...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

...og, skulle jeg tilføye: folk som snakker sånn prøver å manipulere. Du skal liksom bli mer og mer usikker på deg selv og vettet ditt helt til du overtar hans skrudde ideer. Han får deg "for seg selv" på den måten. Neste post er å begynne å luke ut hvilke venninner du kan ha, hvilke hobbyer du kan dyrke og hvilke tider på døgnet du kan være ute...

Omtrent det samme tenker jeg.

Hi, din kjæreste forsøker å kontrollere og manipulere deg fordi HAN har problemer. Såsant han ikke har en angstproblematikk generelt så får ikke en voksen mann angst av å være sammen med din eks og hans familie når dere ikke har vært sammen på så mange år. Har han så store psykiske problemer med angst, da burde han ha oppsøkt profesjonell hjelp for lenge siden - men det har han vel ikke? Og om det er slik at han trekker angstkortet bare i slike anledninger, da gjør han det for å kontrollere deg, manipulere deg til å ta mer hensyn til ham enn til barnet ditt. Ordbruken hans er som anonym over her sier ment å skulle få deg til å tvile på deg selv slik at du skal tro han har rett og dermed begynne det som er bra for HAM. Hva som er bra for barnet ditt betyr ikke så mye for ham, tydeligvis.

Det at han i tillegg velger å gjøre en scene på selve julaften bare bekrefter at dette ikke er en mann å satse på når du har barn, HI! Dump ham, for din egen del like mye som for ditt barns skyld.

Sånn generelt er det vel sjelden at foreldre greier å ha et slikt forhold som det du og din eks har greid å ha i så mange år. Det som ofte skjer er jo at en eller begge får nye partnere og at høytidsfeiringene gradvis endres til å være sammen med nye partnere. Mitt inntrykk er i hvert fall at det er det vanligste. Men det er flott når man likevel kan greie å oppføre seg som voksne og omgås vennskapelig der det er naturlig, for barnas beste.

En god venn av meg feirer jul sammen med sin ekskone, sin ekssamboer og hennes nye partner og sin egen nye samboer. Dette gjør de for barnas skyld, ingen har vonde følelser rundt det, tvert imot er de alle glade for det, for ingen av dem har mye annen familie. Det har aldri vært sjalusi eller drama rundt dette, alle har vært opptatt av å skape en best mulig storfamilie for barnas del. Bruddet med ekssamboeren var alt annet enn fint (pga. ting hun hadde gjort), men likevel ble de enige i å ikke dvele ved det som hadde vært, men heller si seg ferdig med forholdet og gjøre sitt for at de kunne skape trygghet og stabilitet og forutsigbarhet for barna.

Dump kjæresten din, for slik han snakker til deg, måten han ønsker å skape drama på gjør at det er tvilsomt at han vil greie å akseptere dine ev. krav (slik en annen fikk til) uten å gjøre tiden før og etter høytider/bursdager utrivelig for deg. Et forhold skal ikke være så komplisert, da er man ikke med rett partner. Og er det slik at han får angst av å være sammen med deg (når han visste hvordan livet ditt var da han ble sammen med deg), da er det jo heller ikke bra for ham å være sammen med deg. Dermed gjør du begge en tjeneste ved å gjøre slutt på forholdet.

Anonymkode: c479d...561

Skrevet

Det jeg er redd for at du gjør som den nye kjæresten vil, slutte med det nære båndet til barnefar. At du velger kjæresten foran barnet 🙁 Hvis du velger å fortsette forholdet, så MÅ du bestemme kjørereglene ja. Uff. Ser det for meg at du legger deg helt flat for husfredens skyld. Kom igjen mor ! Stå opp for deg og barnet ditt ❤ Det fins mange andre potensielle kjærester altså

Anonymkode: 9f861...d9f

Skrevet

Etter så mange år som eks kjærester så syns jeg det er spesielt at dere fremdeles ønsker å feire jul sammen. 

Jeg syns kjæresten din har et poeng 

Anonymkode: abc15...687

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Etter så mange år som eks kjærester så syns jeg det er spesielt at dere fremdeles ønsker å feire jul sammen. 

Jeg syns kjæresten din har et poeng 

Antar du er i et forhold med en mann som har barn fra før av. Noe du selv ikke har...

Anonymkode: b5921...f58

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Antar du er i et forhold med en mann som har barn fra før av. Noe du selv ikke har...

Jeg er gift med en mann som har et barn fra før ja. Men jeg har også et barn fra før. Vi har 2 barn felles også. Kunne aldri tenkt meg å henge med min eks 

Syns du burde bli sammen med eksen din jeg 

Gjest Marge Simpson
Skrevet (endret)

Hvor lenge har dere vært kjærester? Kanskje han trenger litt tid?

Jeg har vært i en litt lignende situasjon, bare at han ikke brukte ord som angst og helt sinnsykt. Han synes det var så fantastisk av eksen og meg å bevare vennskapet pga barna etter det ble slutt. Men da han fikk se hvordan dette fungerte i praksis og hvor mye faktisk barnefar vsr involvert i livet mitt så fikk pipa en annen lyd. Han ble sjalu  og han var redd for å miste meg til eksen. Det skal sies at eksen og jeg hadde nylig gjort det slutt.

Men selvom han var sjalu så forstod han hvorfor vi hadde den kontakten. Han trengte bare litt tid til å bli trygg eller hva jeg skal si. Dette var en helt ny situasjon for han også. Han og barnefar (og eks-svigerfamilie) har god kontakt i dag, de møtes på juleaften når barna leveres eller hentes og det samme på nyttårsaften, i barnas bursdager og ellers i året. 

Endret av Marge Simpson
Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er gift med en mann som har et barn fra før ja. Men jeg har også et barn fra før. Vi har 2 barn felles også. Kunne aldri tenkt meg å henge med min eks 

Syns du burde bli sammen med eksen din jeg 

Jeg? Hvorfor skal jeg bli sammen med ex’en min? Har det godt sammen med mannen min og far til begge mine to barn jeg...

Skrevet

Dette er en diskusjon. Dersom terskelen for å anbefale å dumpe han er en diskusjon, så kommer hun til å dø alene. Dårlig råd.

Ta diskusjonen igjen når dere har det bra og ingen er sure. Noe må diskuteres mer enn 1 gang i livet. Det er kanskje slik at han allerede har ofret mye fritid og penger på andre menneskers kjøtt og blod og at dette ikke bør tas for gitt. Det er ikke enkelt å ta alt som kommer med pakkeløsningen i praksis og bare slenge ut "dette visste han fra før". Han har valgt et vanskeligere liv som kan ende med ditt og vårt barn og det koster noe selv om man var klar over situasjonen. Det er et enklere liv for han å bli sammen med en kvinne som ikke har barn fra før. Ikke alle her som har forståelse for hans side av saken. 

Anonymkode: 6d71d...f4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...