Gå til innhold

Er jeg sær som synes dette er ekkelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann drikker med mat i munnen. Jeg hater det, og har bedt ham om å la være. Det er så vanvittig uappetittlig å se på at han tygger f.eks. hamburger med Pepsi Max i munnen, eller blander egg, laks og melk. Ugh, jeg brekker meg nesten bare av å skrive om det. Men er ikke det dårlige bordmanerer, da? Eller er det jeg som er sær? Jeg synes i alle fall at man skal svelge maten før man drikker, og ikke blande alt i en ulekker grøt mens andre må se på. 

Anonymkode: 391f2...20c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er sær! Mange trenger ekstra væske for å klare og svelge maten. Er ikke rart mange forhold sliter når det er slike ting som er et problem. 

Anonymkode: a89c2...4f1

Skrevet

Han trenger ikke ekstra væske, det er bare en vemmelig uvane. Og i mine øyne burde man orke å ha manerer, noe annet er respektløst. 

Hi

Skrevet

Om du ser maten i munnen hans får du heller be han spise med munnen lukket.

Anonymkode: f90d5...82c

Skrevet

Det vanligste er å svelge ned mat før man drikker, men som hun over sier så trenger noen litt ekstra væske, men jeg vil tro det ikke da gjelder hver munnfull, men innimellom.

Men at du synes det er så ekkelt at du brekker deg, det synes jeg er rart. Når han har drikke i munnen sammen med maten så må han jo holde munnen lukket mens han tygger og inntil han har svelget.

Jeg mener man skal ha god bordskikk, og har til og med dumpet en veldig tidlig en gang fordi jeg ikke orket tanken på å spise sammen med fyren hver eneste dag, men det var langt mer ekstremt. Men hos deg så virker det å være mer som ligger bak måten han spiser på - har dere andre problemer i forholdet siden dette er blitt et så stort problem for deg?

Anonymkode: 4eac4...2e5

Skrevet

Enig at det er litt uappetittlig.

Anonymkode: d6d17...d70

Skrevet

At noen har både litt mat og litt drikke i munnen ser du jo ikke siden munnen er igjen, så hvordan det kan være ekkelt skjønner ikke jeg.....

Så lenge han tygger med munnen igjen og ikke lager masse smattelyder har han god bordskikk selv om han tar en slurk drikke uten å svelge først altså.

Anonymkode: 98a50...265

Skrevet

Herlighet, ikke rart det er krig i verden! Du kan jo starte med å ergre deg over noe viktig, ikke alt det uviktige.

Anonymkode: 80925...7fe

Skrevet

Jeg kan brekke meg av det, å mannen her får beskjed om å la være, alle har vi våre ting. Jeg har Misofoni og sliter generelt med enkelte spiselyder (værst når det er en slags smatting med munnen igjen). Slitsomt for de rundt og jeg prøver å ta meg sammen, men han tar hensyn med å ikke drikke mens han spiser, han vil jo ikke at jeg skal ende opp med å synes han er ekkel

Anonymkode: a9e44...f62

Skrevet

Hvis problemet er at du forestiller deg en ekkel grøt av laks og eggerøre og melk fordi du ser han drikker før han svelger, er det du som er sær.

Om du faktisk må se på blandingen mens han tygger, kan han lære seg å tygge med munnen igjen. 

Skrevet

Jeg har aldri tenkt over at det kan virke ekkelt å drikke mens man har mat i munnen. Jeg har en greie med at jeg må drikke brus mens jeg har potetgull i munnen. Når jeg reflekterer nå, så ser jeg jo at det kanskje er litt vemmelig. 

Når det er god vin til maten, så må man jo blande!!

Anonymkode: 8b785...179

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri tenkt over at det kan virke ekkelt å drikke mens man har mat i munnen. Jeg har en greie med at jeg må drikke brus mens jeg har potetgull i munnen. Når jeg reflekterer nå, så ser jeg jo at det kanskje er litt vemmelig. 

Hvorfor det?

Anonymkode: 57a0c...e35

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det?

Anonymkode: 57a0c...e35

Sånn at vinen skal komme til sin rett. Jeg trodde det var vanlig, men ser jo at jeg muligens tok feil.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Æsj!!!

Anonymkode: 19266...c44

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sånn at vinen skal komme til sin rett. Jeg trodde det var vanlig, men ser jo at jeg muligens tok feil.

Ja. Folk med normal folkeskikk drikker ikke med mat i munnen altså. Og vin er godt til mat, ikke sammen med. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Folk med normal folkeskikk drikker ikke med mat i munnen altså. Og vin er godt til mat, ikke sammen med. 

Jeg har normal folkeskikk, men dette har jeg som sagt aldri tenkt over. Nå som jeg er klar over det skal jeg selvfølgelig ikke gjøre det blant folk.

Skrevet

Det er imot "Skikk og bruk" å skylle ned maten med drikke. Trenger man det, er det enten fordi man jafser i seg for store munnfuller av maten (heller ikke dannet), eller fordi man tar medisiner som gir unormal munntørrhet. Det bør ikke være nødvendig å skylle ned mat på den måten før man kommer på gamlehjem. Udannet. 

Anonymkode: 349b9...a25

Skrevet

Ja, det er både enkelt og vekdig dårlig bordskikk.

Anonymkode: d1637...af2

Skrevet

Ekkelt, skulle det stå..

Skrevet

Har kun lest HI, ikke resten av tråden. HI, du har min støtte; det er virkelig vemmelig. Moren min gjør dette til tider, og jeg blir helt fra meg av kvalme🤮 Krev at han slutter!!!

Anonymkode: a9242...ae4

Skrevet

Takk! Jeg begynte virkelig å lure på om alle syntes det var helt OK å blande alt mulig i munnen mens andre skal forsøke å beholde matlysten. 

Jeg har krevd, men han gjør det ofte selv om han prøver å la være. Nå nettopp: julebrus og ostepop 🤢

Hi

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Jeg begynte virkelig å lure på om alle syntes det var helt OK å blande alt mulig i munnen mens andre skal forsøke å beholde matlysten. 

Jeg har krevd, men han gjør det ofte selv om han prøver å la være. Nå nettopp: julebrus og ostepop 🤢

Hi

Grøss!!!

Skrevet

Det er ekkelt! 

Selvsagt svelger man maten før man drikker?

Anonymkode: bdbcd...b20

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, HI.

Folk som tar så mye mat på én gang at de må ha væske for å skylle det ned.....er utrolig ekle.

Skrevet

Mat og drikke skal jo blandes uansett. Om det skjer i munnen eller magen må da være det samme.

Mye mat og drikke smaker bedre sammen enn hver for seg. Rødvin og sjokolade eller øl og spekemat er fantastisk. Ofte serveres jo til g med mat og drikke slik at du må ha det samtidig i munnen som når du har cornflakes og melk til frokost eller kjøttsuppe til middag.

Anonymkode: 847fd...7ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...