Gå til innhold

Kikhoste på avdelingen i barnehagen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er påvist kikhoste på avdelingen i barnehagen. Vi har fulgt vaksinasjonsprogrammet til punkt og prikke, men vet jo det ikke gir full immunitet. Nå er barnet (5 år) blitt sykt (ca 1.5 døgn) med rå hoste, høy feber og rennende nese. Ville dere dratt til legevakt og tatt prøver for kikhoste for så eventuelt å komme i gang med behandling tidlig, eller avventet i noen dager og sett an?

(Har pratet med lv, men føler meg usikker på resultat samtalen).

Anonymkode: 509dd...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg ville drar. Begge mine fikk kikhoste til tross for full vaksinering. Vi fant det ikke ut før det var for sent å behandle og det ble flere slitsomme uker med hosting før det gikk over.

Anonymkode: a7be4...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg ville drar. Begge mine fikk kikhoste til tross for full vaksinering. Vi fant det ikke ut før det var for sent å behandle og det ble flere slitsomme uker med hosting før det gikk over.

Anonymkode: a7be4...377

Fikk et veldig inntrykk av at sjansen for kikhoste var utrolig liten og at dette nok heller var en forkjølelse. Ikke vet jeg. Leser man om kikhoste virker det så viktig å komme i gang med behandling. Synes derfor det virker rart ikke å ta inn et barn med symptomer? På den annen side, feberen ligger høyt på 39 tallet. Ved kikhoste er det kanskje mer typisk med lavere feber?

Anonymkode: 509dd...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville reist. Svigermor hadde kikhoste som barn og hun husker det fremdeles pga det var så traumatisk å føle at hun ikke fikk puste. Kanskje er det bare en forkjølelse, men det er ikke verdt å vente og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår hadde kikhoste da hun var 7 år. Vi visste ikke hva det var, og hun var den første på skolen med påvist kikhoste. Siden vi ikke dro til lege før det hadde gått noen uker med hoste virket ikke behandlingen. Legen sa at man helst burde komme igang med behandling iløpet av den første uka, så ville absolutt tatt turen til legen. Her fikk både jeg og pappaen det også, så vi alle hostet i ca 3 mnd. Minsten på 3 år var fortsatt beskyttet av vaksinen så han slapp unna. Jenta vår hostet til hun spydde nesten hver natt de tre månedene. Det unner jeg ingen. Når det faktisk er mulig å rekke å få behandling er det viktig å dra raskt til legen, spesielt når det går i barnehagen.

Lykke til.

Anonymkode: d3d5c...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville jeg gjort. Datteren min på fem ble veldig syk i påsken og det startet på den måten som du beskriver. Kommer barnet til til behandling slipper dere vond hoste i flere måneder. 

Anonymkode: f575c...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fikk et veldig inntrykk av at sjansen for kikhoste var utrolig liten og at dette nok heller var en forkjølelse. Ikke vet jeg. Leser man om kikhoste virker det så viktig å komme i gang med behandling. Synes derfor det virker rart ikke å ta inn et barn med symptomer? På den annen side, feberen ligger høyt på 39 tallet. Ved kikhoste er det kanskje mer typisk med lavere feber?

Anonymkode: 509dd...23c

Begge barna våre+deres nærmeste venner fikk det, til tross for at alle hadde fulgt vaksinasjonsprogrammet. De var fra 4-7 år. Vi voksne slapp heldigvis unna. Jeg pleier sjelden å ringe legevakta. Jeg vurderer det sånn at hvis jeg er usikker på barnas sykdom, bør en lege se på det og da drar jeg.

Anonymkode: a7be4...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vaksinert, men fikk kikhoste som barn. Fikk ingen medisin. Hostet så jeg bristet noen ribbein og sprakk blodkar i begge øynene. Var syk i rundt 3 uker. Hadde jeg ikke vært vaksinert kunne det blitt skikkelig ille. 

Jeg ville absolutt tatt barnet til lege. Lurt å få noen til å se på det og bekrefte/avkrefte kikhoste. God bedring😊🎈

Anonymkode: 3f6d7...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2017 den 16.57, Anonym bruker skrev:

Begge barna våre+deres nærmeste venner fikk det, til tross for at alle hadde fulgt vaksinasjonsprogrammet. De var fra 4-7 år. Vi voksne slapp heldigvis unna. Jeg pleier sjelden å ringe legevakta. Jeg vurderer det sånn at hvis jeg er usikker på barnas sykdom, bør en lege se på det og da drar jeg.

Anonymkode: a7be4...377

Man skal jo alltid ringe legevakten før man reiser dit da

Anonymkode: 435c7...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...