Gå til innhold

Synes ikke det var OK


Anbefalte innlegg

Skrevet

Et søsken av min mann ga gaver til våre barn, og sin bror. Sånn spesifikt med navn. Og det er greit nok, men jeg fikk ingenting. Det er ikke en glipp, for ofte når vi har vært på besøk hos svigers så har vedkommende sagt: "Hadet, Stian" (Min manns navn). Vet at svigermor har prata endel dritt om meg, og hun er et eller annet slags opphøyet vesen for sine barn (bortsett fra for min mann som bor et stykke unna og ser hvordan hun egentlig er). Vet ikke, jeg har bare brukt endel tid på å diskutere med mannen og finne gave til denne personen. Det var gjennomtenkt. Det er jeg som har pakket inn gavene, og stått for de fleste og det meste av dem. De tror at mannen min gjør alt, inkl. husarbeid. Det bryr meg ikke like mye siden det bare er tull 😅, men det er litt sårt å på én måte bare få bekreftet at du ikke er verdt en gave en gang i jula. Som dere skjønner er det en historie bak, og ofte føler jeg meg ignorert/Ikke likt. Det et ingen grunn til at jeg ikke skulle vært likt siden jeg ikke har gjort ingenting. Var en periode i høst der vi kuttet ut svigermor  (& co), men det var min mann som bestemte det i stor grad. Ja... nei... Synes bare det var litt sårt siden jeg er den som hele tiden prøver å "bygge bro" og redde forholdet mellom min mann og hans søsken. Men blir alltid fremstilt som den stygge ulven, det er dessverre ting svigermor har sagt til min mann som beviser det. Hun sier det samme til ham nemlig :P og tror han skal være enig. 

Det er selvsagt noe mer bak, og jeg er den eneste som kjenner denne 9 år lange historien, men ja.. Synes det faktisk var sårt. Mannen og. 

Anonymkode: 8d933...e09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik har mannens familie også vært, men hyggeligere enn du beskriver. Det henger kanskje sammen med at han er attpåklatt som de har vært vant til å skjemme bort. At han skulle være en voksen person i et likestillt forhold ble helt feil for dem. For å forsterke inntrykket deres, har jeg hatt tøffe graviditeter som har krevd mye hvile.

Jeg har også en kronisk sykdom som ofte blusser opp når jeg endelig kan slappe av. Da må jeg hvile for å bli bedre og få mest mulig ut av ferien med barna. Mannen er svært lite flink til å fortelle om slikt. De spør hvordan det går, han svarer «bra» i stedet for å si «det går greit, Trine har en dårlig periode, så hun orker ikke så mye»

Derfor forstår jeg også hvor inntrykket kommer fra. Mye hadde vært løst om mannen var litt mer glad i å «bruke ordene sine». Samtidig er han min klippe og svigers er nok situasjonen litt mer nyansert nå enn før.

Anonymkode: 35c9a...20e

Skrevet

Enten har du en veldig vanskelig svigerfamilie, eller så er det du som er vanskelig men ikke har helt selvinnsikt. Eller en kombinasjon. Vanskelig å vite når man ikke kjenner den ni år lange forhistorien.

Uansett har man ofte noe å tjene på å gå noen runder med seg selv, prøve å se hvordan man oppfattes utenfra. Vil også slå et slag for kommunikasjon, og for å gjøre gode minner til slett spill og glatte over når man er sammen. Siden dere ser hverandre så sjeldent, så er det poengløst å bruke tiden sammen på å dyrke uenigheter og hele tiden ha følerne ute på om stemningen er dårlig. Glatt over og gjør den god, så kanskje den blir det :)

Hilsen ei med bred erfaring med familiekonflikter og kranglete familiemedlemmer. Hos oss har det iallfall aldri kommet noe godt ut av å "rense luften".

Anonymkode: 21b56...865

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enten har du en veldig vanskelig svigerfamilie, eller så er det du som er vanskelig men ikke har helt selvinnsikt. Eller en kombinasjon. Vanskelig å vite når man ikke kjenner den ni år lange forhistorien.

Uansett har man ofte noe å tjene på å gå noen runder med seg selv, prøve å se hvordan man oppfattes utenfra. Vil også slå et slag for kommunikasjon, og for å gjøre gode minner til slett spill og glatte over når man er sammen. Siden dere ser hverandre så sjeldent, så er det poengløst å bruke tiden sammen på å dyrke uenigheter og hele tiden ha følerne ute på om stemningen er dårlig. Glatt over og gjør den god, så kanskje den blir det :)

Hilsen ei med bred erfaring med familiekonflikter og kranglete familiemedlemmer. Hos oss har det iallfall aldri kommet noe godt ut av å "rense luften".

Anonymkode: 21b56...865

Ja.. men problemet er at jeg aølerede har gjort det. Har til og med invitert med på ferie. Foreslått mye. Er hyggelig etc. 

Anonymkode: 8d933...e09

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik har mannens familie også vært, men hyggeligere enn du beskriver. Det henger kanskje sammen med at han er attpåklatt som de har vært vant til å skjemme bort. At han skulle være en voksen person i et likestillt forhold ble helt feil for dem. For å forsterke inntrykket deres, har jeg hatt tøffe graviditeter som har krevd mye hvile.

Jeg har også en kronisk sykdom som ofte blusser opp når jeg endelig kan slappe av. Da må jeg hvile for å bli bedre og få mest mulig ut av ferien med barna. Mannen er svært lite flink til å fortelle om slikt. De spør hvordan det går, han svarer «bra» i stedet for å si «det går greit, Trine har en dårlig periode, så hun orker ikke så mye»

Derfor forstår jeg også hvor inntrykket kommer fra. Mye hadde vært løst om mannen var litt mer glad i å «bruke ordene sine». Samtidig er han min klippe og svigers er nok situasjonen litt mer nyansert nå enn før.

Anonymkode: 35c9a...20e

Slitsomt...

Anonymkode: 8d933...e09

Skrevet

Vurderte å feire nyttår der - tror ikke jeg har lyst til det. En annen ting er at dette søsken har en diger hund som hater barn (med hater, mener jeg knurrer, bjeffer, flekker tenner og er fryktaggressiv mot barn) og jeg har fått skylda for at vi ikke omgås den hunden. At "ingen" (jeg) ikke liker hunden, *offerrolle*. Alt skjer så diskret også, det er ingen som tar det opp. De finner bare sine egne sannheter. 

Og samma det, men i jula gir jeg gave til familiemedlemmer. Gjennomtenkte gaver jeg tror mottakerne vil ha bruk for. Med en god tanke bak. Jeg har gitt gaver til folk jeg har noe imot i år, synes det er å gå ganske langt å ikke gi til én person i en familie. Trist :(

Anonymkode: 8d933...e09

Skrevet

Beklager skrivefeilene, telefonen lever sitt eget liv;)

Anonymkode: 8d933...e09

Skrevet

Det er bare slemt gjort av dem. Synes du kan gi en tilbakemelding på det. Av og til må man bare stå opp for seg selv.

Ikke tigge om gave neste år, men heller fortelle at det er du som har stått for det de mottok i år fra sin bror - og at du neste år ikke kommer til å legge ned noe arbeid i gaver, siden de ignorerer deg totalt.

Lykke til.

Anonymkode: c1308...904

Skrevet

Drit i å bygge bro. Dette er en relasjon du ikke skal gidde å være i.

Anonymkode: 655f6...4e2

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare slemt gjort av dem. Synes du kan gi en tilbakemelding på det. Av og til må man bare stå opp for seg selv.

Ikke tigge om gave neste år, men heller fortelle at det er du som har stått for det de mottok i år fra sin bror - og at du neste år ikke kommer til å legge ned noe arbeid i gaver, siden de ignorerer deg totalt.

Lykke til.

Anonymkode: c1308...904

Ja, kommer ikke til å løfte en finger for å bygge noen bro eller noe som helst fremover. 

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Drit i å bygge bro. Dette er en relasjon du ikke skal gidde å være i.

Anonymkode: 655f6...4e2

Du har nok rett, merker at det blir for sårt. Bedre å søke avstand antakeligvis. 

Anonymkode: 8d933...e09

Skrevet

hadde dritt i det rett og slett jeg

Anonymkode: 1f0b4...60c

Skrevet

Da kan du konkludere med at du har prøvd, det funket ikke og dette ikke lenger er ditt problem. Neste jul fikser din mann, med risiko for at det da ikke blir noe evt noe kjipe greier. Ikke ditt problem og du taper jo ingenting på det heller. Bruk energien din på andre hyggelige juleting.

Anonymkode: f6f2e...62c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...