Gå til innhold

Er dette noe å melde til barnevernet? Ønsker synspunkter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Da jeg tok toget idag stod jeg ved siden av en mann. Han stod på toget og drakk øl helt åpenlyst og jeg syns han virka litt beruset, men ikke til sjenanse for noen. Så kom plutselig en gutt mellom 9-11 år gammel vil jeg tro, bort til han og jeg skjønte fort at dette var sønnen hans. Far drev å sendte meldinger med en annen mann om at de skulle møtes i bakgården bak et sted (vil ikke nevne navn), og ut ifra meldingene å tolke driver de nok med noe ulovlig (som jeg ikke kan bevise selvfølgelig). Plutselig spør han sønnen om han kikket på meldingene hans, og forteller at "du vet at det er strengt forbudt å lese meldingene til pappa", så at det er noe rart, det er jeg nesten sikker på. 

Fikk notert meg navn og telefonnummeret far og fornavn til barnet. lurer på om jeg burde sende en bekymringsmelding til barnevernet?  Skjønner at de kanskje ikke får gjort så mye, men tenker at det kanskje er greit for mor å få beskjed om at det er observert han beruset sammen med barnet? Hva tenker dere? 

Anonymkode: d9361...6a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde meldt inn bekymring og så blir det opp til å vurdere om bekymringen er alvorlig nok for å gå til undersøkelse 

Anonymkode: 3c4b8...9af

Skrevet

Jeg sa fra til konduktør en gang om noe lignende (gikk til en annen vogn slik at de det gjaldt ikke skulle vite at det var meg). Da stod politiet på neste stasjon og tok dem med seg. Viste seg at de også hadde med seg en del narkotika i bagasjen.

Så ja, jeg synes du skal melde fra. Så er det opp til fagpersonene å vurdere om det er noe de bør gå videre med eller ikke.

Anonymkode: 8b96d...8d5

Skrevet

Hvordan fikk du navn og tlf nr til far? 

Anonymkode: 68a7b...853

Skrevet

Jeg synes det høres ut som en potensiell barnevernssak, ja. Ikke feil å melde fra, så kan det i alle fall ettergås.

Anonymkode: 27df3...539

Skrevet

Hadde jeg sett noe sånn og fått greie på hvem det er, ville jeg uten tvil ha meldt barnevernet, og kanskje politiet også. Men hvordan klarte du å oppfatte navn og telefonnummer?

Skrevet

Ja, det er grunnlag for en bekymringsmelding. Det behøver ikke være noe, men det å stå og drikke øl på toget sammen med barnet ditt er såpass spesielt at det er greit å få undersøkt.

mvh

barnevernkonsulent

Anonymkode: ed588...12e

Skrevet

Ja, meld dette!

Tenk på guttens beste!

Det kan gjøre en vesentlig forskjell for han! Vi MÅ bry oss mer!!

Anonymkode: 5c91c...f9e

Skrevet

Dette ville jeg absolutt meldt ja!

Anonymkode: 328e2...3cb

Skrevet

Takk for svar alle dere! Skal fylle ut skjema for å melde nå i kveld. Til dem som lurte på hvordan jeg fikk navn og nummer, så stod nummeret hans på bagasjelappen på kofferten, og det søkte jeg opp i 1881, og deretter på Facebook for å se at det var riktig fyr sitt navn og nummer.  

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Da jeg tok toget idag stod jeg ved siden av en mann. Han stod på toget og drakk øl helt åpenlyst og jeg syns han virka litt beruset, men ikke til sjenanse for noen. Så kom plutselig en gutt mellom 9-11 år gammel vil jeg tro, bort til han og jeg skjønte fort at dette var sønnen hans. Far drev å sendte meldinger med en annen mann om at de skulle møtes i bakgården bak et sted (vil ikke nevne navn), og ut ifra meldingene å tolke driver de nok med noe ulovlig (som jeg ikke kan bevise selvfølgelig). Plutselig spør han sønnen om han kikket på meldingene hans, og forteller at "du vet at det er strengt forbudt å lese meldingene til pappa", så at det er noe rart, det er jeg nesten sikker på. 

Fikk notert meg navn og telefonnummeret far og fornavn til barnet. lurer på om jeg burde sende en bekymringsmelding til barnevernet?  Skjønner at de kanskje ikke får gjort så mye, men tenker at det kanskje er greit for mor å få beskjed om at det er observert han beruset sammen med barnet? Hva tenker dere? 

Hvordan fikk du med deg dette lurer jeg på. Du må jo ha stått utrolig nærme denne mannen?

Anonymkode: db5ca...e89

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan fikk du med deg dette lurer jeg på. Du må jo ha stått utrolig nærme denne mannen?

Anonymkode: db5ca...e89

Stod rett bak han ja. Stappfullt tog. 

Skrevet

Hei igjen, HI her. Noen som vet hvor man sender melding når man ikke vet hvilken kommune de tilhører? Adressen til vedkommende lå ikke ute på nett. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei igjen, HI her. Noen som vet hvor man sender melding når man ikke vet hvilken kommune de tilhører? Adressen til vedkommende lå ikke ute på nett. 

Send den til kommunen dere befinner dere i. Barnevernet har tilgang på folkeregisteret og kan videresende om barnet er bosatt i en annen kommune 

Anonymkode: 3c4b8...9af

Skrevet

Shit! Spioner overalt!

Anonymkode: 1cb95...a74

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Shit! Spioner overalt!

Anonymkode: 1cb95...a74

Slapp av, om du ikke står synlig beruset på toget og drikker sammen med barnet ditt bryr jeg meg fint lite om hvem du er og hva du skriver på meldingene dine. Men om du gjør det, så snur jeg ikke hodet vekk når du allerede har informert sønnen din om at det du skriver er hemmelig :)

Skrevet

dette har du rett og slett ingenting med, stakkars gutt

Anonymkode: f70ba...2c1

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du synes synd på gutten, men mener alikevel at hi ikke skal gjøre noe med det?

Anonymkode: a5c25...086

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slapp av, om du ikke står synlig beruset på toget og drikker sammen med barnet ditt bryr jeg meg fint lite om hvem du er og hva du skriver på meldingene dine. Men om du gjør det, så snur jeg ikke hodet vekk når du allerede har informert sønnen din om at det du skriver er hemmelig :)

Beruset mann sammen med med barn forstår jeg at du reagerer på.

Men at farens meldinger er private eller hemmelige er da en helt normal ting å si. Jeg sier det samme til mine barn. For alt du vet skulle det utveksles gaver i bakgården.

Anonymkode: 4044d...ba3

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beruset mann sammen med med barn forstår jeg at du reagerer på.

Men at farens meldinger er private eller hemmelige er da en helt normal ting å si. Jeg sier det samme til mine barn. For alt du vet skulle det utveksles gaver i bakgården.

Anonymkode: 4044d...ba3

Men om du, helt edru og oppegående, hadde sagt dette til dine barn hadde jeg jo ikke reagert i det hele tatt. Men denne mannen som allerede hadde dratt oppmerksomheten min, og som jeg hadde fullt innsyn på telefonen uten å i det hele tatt rikke på hodet. Ja, da leste jeg de, og jeg vil ikke gå inn i alt som stod i meldingene, men det var ikke gaver som skulle utveksles i bakgården, altså. 

Skrevet

Hei! Hva mener du? Er det far eller barnet du syns synd på?

Skrevet
På 23. desember 2017 den 19.14, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det høres ut som en potensiell barnevernssak, ja. Ikke feil å melde fra, så kan det i alle fall ettergås.

Anonymkode: 27df3...539

Høres vel også ut som en kriminalsak.

Anonymkode: aaf63...eab

Skrevet
På 23.12.2017 den 18.43, Anonym bruker skrev:

Jeg sa fra til konduktør en gang om noe lignende (gikk til en annen vogn slik at de det gjaldt ikke skulle vite at det var meg). Da stod politiet på neste stasjon og tok dem med seg. Viste seg at de også hadde med seg en del narkotika i bagasjen.

Så ja, jeg synes du skal melde fra. Så er det opp til fagpersonene å vurdere om det er noe de bør gå videre med eller ikke.

Hvordan gikk du bekreftet at de hadde med seg narkotika i bagasjen?

Anonymkode: 8f588...24f

Skrevet

Jeg meldte ifra om en synlig beruset far med barnet sitt til barnevernet. Det er jeg glad for idag da det tydeligvis var hold i min bekymring, for nå bor faren på en annen adresse enn barnet uten annet samvær enn med andre tilstede. 

Anonymkode: 1d87a...db3

Skrevet

Hvordan gikk du bekreftet at de hadde med seg narkotika i bagasjen?

Anonymkode: 8f588...24f

Jeg hadde veldig sterke mistanker ut fra det de hadde snakket om. Etter at de var tatt med av politiet og toget hadde gått videre kom konduktøren bort til meg for å takke for at jeg hadde vært så oppmerksom og at jeg hadde varslet så diskret som jeg gjorde, for da ble det minst mulig styr på toget pga. dette. Konduktøren og sa at mistankene mine hadde stemt, at de hadde det jeg trodde, dvs. narkotika, og at politiet ville sørge for at andre riktige etater ville bli kontaktet, dvs. barnevernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...