Gå til innhold

Vanlig å ta med seg kaka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigers inviterer svært sjelden hele familien med barnebarn til seg, men blir bedt til oss eller andre av sønnene sine til jul/ nyttår etc. Svigermor baker gjerne og tar med seg en kake i slike selskaper. Men når de drar hjem, tar de med seg ALT som måtte være igjen av kaka. Jeg er vant til å sette igjen resten når man tar med noe i et selskap, men her tenkes det tydeligvis annerledes. Jeg tar meg selv inn synes det er på grensen til frekt, da de jo kommer til ferdig dekket bord. Hva tenker dere?

Anonymkode: f9c23...792

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dersom jeg er vertinne så hadde jeg satt pris på at dersom noen tok med kake så hadde de også tatt med seg rester hjem slik at jeg ikke ble sittende igjen med X antall kakerester som uansett ikke vil bli spist..

Anonymkode: a9252...870

Skrevet

Jeg synes det er naturlig å sette den igjen om ikke annet avtales der og da, f.eks. at vertene har for mye rester selv til å greie å spise opp e.l.

Kanskje din svigermor tenker det er greit hvis hun da også tar med seg kakefatet til kaken?

Men jeg hadde ikke giddet bry meg om noen ville ha med seg hjem egne rester.

Anonymkode: 96b6d...a4e

Skrevet

Det er helt konsekvent; tar de med annet tilbehør til maten (en salat etc.) tas rubbel og bit med seg hjem. Jeg får en gjerrigknarkfølelse, men mulig jeg overdriver. Jeg er vant til det motsatte, en mamma som plutselig dukker opp med en kjele lapskaus på døra, liksom. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at dersom jeg er vertinne så hadde jeg satt pris på at dersom noen tok med kake så hadde de også tatt med seg rester hjem slik at jeg ikke ble sittende igjen med X antall kakerester som uansett ikke vil bli spist..

Anonymkode: a9252...870

Sjelden vi baker hos oss, så de tre barna våre spiser gjerne litt kakerester dagen derpå. Men når de sirlig putter hver minste smule tilbake på fatet og bærer det ut, så kan vi liksom ikke spørre heller....😄

Skrevet

Har sett begge deler bli gjort, aldri tenkt over hva som er "rett" å gjøre. 

Anonymkode: d1a34...946

Skrevet

Har også sett begge deler. Ofte opplever jeg at den som baker spør meg høflig om jeg vil ha restene, fordi det ikke er noen selvfølge. Jeg og mange med meg ønsker ikke å ende opp med matrester når vi uansett bare har kosemat én dag i uka.

Anonymkode: 9fc11...d71

Skrevet

Jeg pleier å ta med fatet og legge igjen rester. Men nærmeste familie «avtaler» vi hvem som har behov for restene eller best mulighet for å få dem spist opp. 

Også vanlig å legge igjen noe og ta med seg resten. 

Anonymkode: e56fa...2cf

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt konsekvent; tar de med annet tilbehør til maten (en salat etc.) tas rubbel og bit med seg hjem. Jeg får en gjerrigknarkfølelse, men mulig jeg overdriver. Jeg er vant til det motsatte, en mamma som plutselig dukker opp med en kjele lapskaus på døra, liksom. 

En ting er kake, men salatrester og annet tilbehørrester... det er jeg enig i virker litt pussig, ja.

Anonymkode: 96b6d...a4e

Skrevet

Enig. Det er uhøflig. 

Anonymkode: f18f4...f65

Skrevet

Jeg synes det er annerledes hvis man spør litt rundt, og tar med seg mat/ kake hvis ingen vil ha. Men jeg har alltid tenkt at hvis jeg har med meg f.eks. to oster og en flaske vin på vinkveld hos en venninne, og noe av det ikke blir åpnet eller spist opp, så lar jeg alt bli igjen uansett. Jeg ville føle meg uhøflig hvis jeg tok med meg det som ble igjen, altså. Men da ser jeg at her tenker man ulikt. 

HI

Skrevet

Det er merkelig og hvis vertinne vil bli kvitt restene kan da hun ta initiativ til å sende de med hjem. 

Bringer man noe til bordet tar man det ikke med hjem igjen. Det er uhøflig. 

Skrevet

Har vi selskap er det gjerne en del kake igjen, og da pleier jeg å dele det med familien som er på besøk. Spør om de ikke vil ha med noen rester hjem, så deler vi broderlig, samme hvem som har bakt. For da får alle litt av hver, så er det nok rester til en runde til med kake, så får alle litt, jeg slipper å sitte igjen med alt.

Anonymkode: 5fb87...f2c

Skrevet
40 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Det er merkelig og hvis vertinne vil bli kvitt restene kan da hun ta initiativ til å sende de med hjem. 

Bringer man noe til bordet tar man det ikke med hjem igjen. Det er uhøflig. 

Det mener jeg også. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...