Gå til innhold

Feriepenger og lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tjent feriepenger i 2017, men ikke rett på ferie. Får jeg lønn og feriepenger i juni 2018?

Anonymkode: 8fb12...3dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med tjent feriepenger?

Har du ikke hatt ferie i år fordi du ikke var i jobb i fjor?

Om du jobber nå i 2017 og tjener deg opp feriepenger får du selvfølgelig både ferie og feriepenger i 2018. Hvordan feriepenger og lønn betales ut varierer litt.

Om du har fastlønn er det vanlig å få bare feriepenger i juni og ingen lønn, da kan du ta ut ferie når som helst i løpet av året uten å bli trekt i lønn når ferien tas ut. Men har du timelønn er det vanlig å få lønn når du jobber, ikke få lønn når du tar ut ferie, og få feriepengene i juni. Da må du selv spare feriepengene til du faktisk tar ut ferie.

Anonymkode: a7b9a...a09

Skrevet

Jeg skal ikke ha ferie i 2018 fordi jeg ikke har opptjent ferie. Har jobbet som tilkallingsvikar. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ikke ha ferie i 2018 fordi jeg ikke har opptjent ferie. Har jobbet som tilkallingsvikar. 

Alle som jobber har krav på ferie, også vikarer.

Men om du i 2018 ikke har fast jobb, men tar løse vakter, vil du få feriepenger i juni og lønn etter hvor mange timer du jobber. 

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle som jobber har krav på ferie, også vikarer.

Men om du i 2018 ikke har fast jobb, men tar løse vakter, vil du få feriepenger i juni og lønn etter hvor mange timer du jobber. 

Jeg har kanskje krav på, men ikke lønnet. Tar ikke fem uker ulønnet ferie. Får jeg da lønn og feriepenger? Begynner i fast stilling 1. februar 

Skrevet

Ingen har lønnet ferie. All ferie er ulønna,men feriepengene opptjent fra året før går inn og kompenserer for lønnsbortfallet når du avvikler ferie. Hvis du ikke har opptjent deg feriepenger fra året før kan ikke arbeidsgiver kreve at du avvikler ferie,med mindre arbeidsplassen din holder feriestengt.

Hvis du har opptjent deg noe feriepenger kan arbeidsgiver kun kreve at du avvikler ferie ut fra hvor mye feriepenger du har opptjent. Dvs hvis du har opptjent deg feriepenger som tilsvarer 3 uker lønn,kan arbeidsgiver kun kreve at du tar ut 3 uker ferie.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kanskje krav på, men ikke lønnet. Tar ikke fem uker ulønnet ferie. Får jeg da lønn og feriepenger? Begynner i fast stilling 1. februar 

ikke før 2019 når det gjelder feriepenger

Anonymkode: 210a4...62b

Skrevet

Feriepenger opptjent året før, er lønn i ferien det påfølgende året.  

Alle har rett på ferie, men feriepenger må man jo opparbeide seg. Det har du gjort i 2017, så da er det jo ikke noe problem ? 

Anonymkode: f59fa...9cc

Skrevet
1 time siden, Spanskeflua skrev:

Ingen har lønnet ferie. All ferie er ulønna,men feriepengene opptjent fra året før går inn og kompenserer for lønnsbortfallet når du avvikler ferie. Hvis du ikke har opptjent deg feriepenger fra året før kan ikke arbeidsgiver kreve at du avvikler ferie,med mindre arbeidsplassen din holder feriestengt.

Hvis du har opptjent deg noe feriepenger kan arbeidsgiver kun kreve at du avvikler ferie ut fra hvor mye feriepenger du har opptjent. Dvs hvis du har opptjent deg feriepenger som tilsvarer 3 uker lønn,kan arbeidsgiver kun kreve at du tar ut 3 uker ferie.

Takk for svar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...