Gå til innhold

Steinerskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med Steinerskolen i Eidsvoll? Vi er ikke fornøyd med hvordan nærskolen følger opp datteren vår og vurderer å flytte henne hit. Tar også i mot erfaringer fra andre Steinerskoler:)

Anonymkode: bec09...62a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere tenk til å flytte henne til steinerskolen fordi dere ønsker opplæringen på steinermåten? Eller tror dere det er en privatskole med fler lærere og resurser? Har barna mine på en annen steinerskole og jeg lurer litt på de som flytter ungene sine til steinerskoler og tror det er som å komme til en bestillingsskole. Jeg vil ha unger på skolen med foreldre som tror på steinermåten å lære og leve på.

Anonymkode: 84022...19e

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere tenk til å flytte henne til steinerskolen fordi dere ønsker opplæringen på steinermåten? Eller tror dere det er en privatskole med fler lærere og resurser? Har barna mine på en annen steinerskole og jeg lurer litt på de som flytter ungene sine til steinerskoler og tror det er som å komme til en bestillingsskole. Jeg vil ha unger på skolen med foreldre som tror på steinermåten å lære og leve på.

Anonymkode: 84022...19e

Jeg er pedagog og vet litt om Steiner fra før, og har selsvsagt prøvd å lese meg opp litt nå. Noe synes jeg høres veldig fint ut, men andre ting er jeg mer skeptisk til, blant annet mye ved antroposofien. Jeg har skjønt at det er stor forskjell på steinerskolene, blant annet i hvor mye de vektlegger antroposofi i metodene sine. Hvordan opplever du det på dine barns skole? Ellers må jeg vel innrømme at jeg sikkert ikke hadde vurdert Steiner om ikke datteren min hadde falt utenfor i vanlig skole, men håper jo vi er velkommen likevel. 

Skrevet

Jeg har en venninne som har gått på steinerskolen, og hun lærte overhodet ingenting. Hun kunne ikke alfabetet før i 4-5 klasse og generelt hang hun langt langt etter. Hun sa skolen stort sett bare var lek og aktiviteter, og veldig lite læring. Nå er dette 20 år siden, så godt mulig steinerskolen har skjerpet seg en god del siden den tid.

Anonymkode: 2b5a2...d43

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en venninne som har gått på steinerskolen, og hun lærte overhodet ingenting. Hun kunne ikke alfabetet før i 4-5 klasse og generelt hang hun langt langt etter. Hun sa skolen stort sett bare var lek og aktiviteter, og veldig lite læring. Nå er dette 20 år siden, så godt mulig steinerskolen har skjerpet seg en god del siden den tid.

Jeg har også noen venner som har gått på Steinerskolen på Nesodden, og jeg vet at to av de ikke har klart å fullføre høyere utdannelse. Jeg har håpet at det var tilfeldig, men etter litt googling kan det se ut som om dette er ganske vanlig. Jeg er veldig fortvilet angående datteren min, og vet ærlig talt ikke hva vi skal gjøre. Har ogsp vurdert å flytte, men synes dette er litt voldsomt da jeg også har to andre barn. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også noen venner som har gått på Steinerskolen på Nesodden, og jeg vet at to av de ikke har klart å fullføre høyere utdannelse. Jeg har håpet at det var tilfeldig, men etter litt googling kan det se ut som om dette er ganske vanlig. Jeg er veldig fortvilet angående datteren min, og vet ærlig talt ikke hva vi skal gjøre. Har ogsp vurdert å flytte, men synes dette er litt voldsomt da jeg også har to andre barn. 

Men dette kan jo også bare være barn som ikke tar skole så lett, man vet jo aldri. Det er veldig forskjellig hvordan man lærer. Noen er logisk og praktisk anlagg, andre ikke... Noen lærer best med numre og læring på tavle. Andre lærer best ved å gå ut i skoge og telle kongler. Når det gjelder yngre barn er det nesten umulig å vite.. Man får liksom ikke svaret før flere år senere. 
Jeg var "hjelpelærer" i matte for et par klassevenner på vgs. Noen forstod med muntlig forklaring, mens andre var avhengig av at jeg la frem fysiske ting (f.eks et a4 ark rullet sammen, for å vise hvordan man brukte sidene i arket til å finne omkrets osv). Mens noen skjønte virkelig ingenting av praktisk læring.. Jeg kunne vise med linjal, brette arket foran øynene på dem, men de forstod fortsatt ikke sammenhengen i formelen og det fysiske.. De sistnevnte var elever som måtte pugge, pugge, pugge til de kunne alt utenat. For de kom aldri til å forstå.. Er jo disse som sliter mest på skolen. 

Noen har veldig godt av steinerskolen, for andre er det totalt ubrukelig.. Men det kan man ikke vite i en alder av 5 år..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...