Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #1 Skrevet 22. desember 2017 Dette året skal vi feire sammen med blant andre min mor. Min mann bruker å drikke en øl til maten, og en cognac til kaffen. Jeg mener at det er helt innafor, men min mor er hysterisk, og mener at Juleaften er barnas dag, og da skal det ikke nytes alkohol over hode. Hvordan gjør dere det? Anonymkode: fdd3b...1d0
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #2 Skrevet 22. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Dette året skal vi feire sammen med blant andre min mor. Min mann bruker å drikke en øl til maten, og en cognac til kaffen. Jeg mener at det er helt innafor, men min mor er hysterisk, og mener at Juleaften er barnas dag, og da skal det ikke nytes alkohol over hode. Hvordan gjør dere det? Anonymkode: fdd3b...1d0 Tenker det er innafor. Her tar vi en øl etter de yngste er i seng. Ikke fordi vi er hysteriske, men ingen av oss liker alkohol til maten. Anonymkode: 52f53...7bf
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #3 Skrevet 22. desember 2017 I min familie er vi vant til litt alkohol, men i de mengdene din man drikker, pluss en akevitt eller to til maten. Selv om vi har vært "barnløs" endel år nå, før neste generasjon har kommet trippende, så har det ikke vært noe mer alkohol de siste årene. Har din mor dårlige erfaringer med alkohol? Drakk hennes far mye? Hennes onkel? Det er lov å ta hensyn også. Jeg har aldri rørt alkohol på julaften, selv om jeg er 33, og det blir en fin jul uansett. Anonymkode: 927ec...47a
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #4 Skrevet 22. desember 2017 Jeg tenker det er innafor med en øl/glass vin, en akevitt og en cognac eller likør til kaffen. Anonymkode: 544d8...e0e
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #5 Skrevet 22. desember 2017 Jeg drikker en øl til maten, kanskje et glass vin til kaffe og pakker, og sikkert et glass vin til etter at barna har lagt seg. Det er vel det nivået mannen og de andre gjestene ligger på også. Og det syns jeg er helt innafor. Anonymkode: 6c8ac...b1a
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #6 Skrevet 22. desember 2017 Uproblematisk alkoholmengde. Omtrent det samme som er vanlig i min familie. Jeg kan aldri huske at noen har virket påvirket eller oppførte seg ekkelt. Julen er for hele familien, ikke bare barna. Du får ta en snakk med henne om hvorfor hun reagerer slik og om at din mann også har sine tradisjoner, så alt foregår ikke slik som i hennes hjem. Sålenge han ikke blir merkbart påvirket er det jo uproblematisk. Anonymkode: 8629c...dc6
Lessismore Skrevet 22. desember 2017 #7 Skrevet 22. desember 2017 Jeg syns ikke det gjør noe at barn ser at mor og far kan ta et glass vin eller en cognac, uten at de mister alle hemninger for det. Å farliggjøre normal alkoholbruk tror jeg er en bjørnetjeneste. Her tar både mannen og jeg et glass vin til julematen, og ingen av barna reagerer på det.
Optatium Skrevet 22. desember 2017 #8 Skrevet 22. desember 2017 1-2 enheter ned vin eller øl, pluss en akevitt eller to til maten. En likør eller konjakk, kanskje en øl til etterpå. Helt vanlig her, over mange timer. Aldri hatt noen som har vært påvirket.
Superdolly Skrevet 22. desember 2017 #9 Skrevet 22. desember 2017 Vi serverer både øl og akevitt til julemiddagen og en konjakk eller likør til kaffen. Aldri har noen blitt fulle eller synlig påvirket av dette. Jeg tror heller ikke at barna har tatt noen som helst skade av å se det.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 22. desember 2017 #10 Skrevet 22. desember 2017 Man burde begrense alkoholmengden til at man er seg selv med GOD margin.Barn plukker opp små endringer i oppførsel før vi voksne kjenner effekten av alkohol. Jeg begynner å kjenne effektene av alkohol etter 3 enheter og velger derfor å begrense meg til én enhet. Da føler jeg at jeg har god nok margin. Men folk er forskjellige, noen tåler mer og noen tåler mindre. Mannen min blir ALDRI synlig full, selv ikke etter en hel flaske vin, så han kan fint ta to glass.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #11 Skrevet 22. desember 2017 Jeg og min mann drikker ikke alkohol julaften, mest fordi vi ikke vant til det da vi begge har vært sjåfører for gamle tanter og besteforeldre. Anonymkode: e9a72...f08
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #12 Skrevet 22. desember 2017 Det går helt fint. Be henne om å ta seg en bolle. Anonymkode: 35956...f70
Yellow Brick Road Skrevet 22. desember 2017 #13 Skrevet 22. desember 2017 En øl til maten, en akevitt og en cognac er helt innafor i vårt hus. Men man må jo respektere at din mor har andre tanker om det. Er det mor som er vertinne i jula, så må dere som gjester respektere hennes grenser, er det dere som er verter, så må mor respektere deres grenser. Så sant din mor ikke har noe traumatiske opplevelser som gjør dette med alkohol veldig vanskelig for henne, da kan man jo vurdere å ta litt ekstra hensyn.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #14 Skrevet 22. desember 2017 Ingen alkohol her. Serverer munkholm . Anonymkode: 33670...0c7
amandine Skrevet 22. desember 2017 #15 Skrevet 22. desember 2017 Clausthaler til middag, noen tar en akevitt, noen tar et glass konjakk eller likør til kaffen og jeg avslutter med er glass vin helt til slutt når roen senker seg. Ingen er synlig påvirket.
frk Nilsen Skrevet 22. desember 2017 #16 Skrevet 22. desember 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg drikker en øl til maten, kanskje et glass vin til kaffe og pakker, og sikkert et glass vin til etter at barna har lagt seg. Det er vel det nivået mannen og de andre gjestene ligger på også. Og det syns jeg er helt innafor. Anonymkode: 6c8ac...b1a Samme her, ingen av oss drikker aquavite eller cognac, men kan godt tenkes vi tar et glass portvin til desserten (nå ble jeg 75år)
Gjest Skrekkøgla Skrevet 22. desember 2017 #17 Skrevet 22. desember 2017 En juleøl til maten, ellers brus til ungene er lagt. Da kan jeg ta meg en til to øl til. Mannen det samme, pluss en akevitt til maten.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #18 Skrevet 22. desember 2017 1-2 enheter fordelt over en lang kveld synes jeg er OK. Anonymkode: 94946...731
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #19 Skrevet 22. desember 2017 Innafor, men ikke mer! Kan ha en like fin jul uten alkohol også, heldigvis Anonymkode: 21e4f...eaa
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #20 Skrevet 22. desember 2017 Her blir det 1 juleøl før maten(den pleier jeg å drikke imens jeg ordner julematen) også blir det 1alkoholfri juleøl til maten/brus og en aqvavit. Til dessert blir det kaffe. Jeg og mannen er ikke så glad i likører å slikt, men synes 1 mørk juleøl og 1 aqvavit hører til julematen Den mengden synes jeg er helt innafor. Sånn var det også når vi var barn, litt alkohol som tilbehør. Anonymkode: a640e...fd3
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #21 Skrevet 22. desember 2017 Hvorfor kan dere ikke utsette alkoholen til ungene er i seng? Anonymkode: 0b318...46b
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #22 Skrevet 22. desember 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor kan dere ikke utsette alkoholen til ungene er i seng? Anonymkode: 0b318...46b For vår del: 1. Det er ingen fornuftig grunn til det. Vi tror ikke noe som helst på at barn tar skade av å vite at mor og far og oldemor av og til drikker alkohol. 2. Det er kombinasjonen julemat og juleøl som er god. Det er mye bedre å nyte dette sammen enn hver for seg. Anonymkode: 54def...a80
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #23 Skrevet 22. desember 2017 Her drikker alle voksne,bortsett fra to stykk sjafører ca 2 enheter til middagen og et glass portvin til dessert. Muligens et glass vin til gaveåpningen. Vokst opp med dette selv og ingen i familien har problemer m alkohol... Anonymkode: db4fb...d22
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #24 Skrevet 22. desember 2017 Hvor mye er en enhet? 2-3 dl? Anonymkode: 5b6e0...929
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #25 Skrevet 22. desember 2017 helt greit med 1 eller 2 glass med alkehol med barn til stede Anonymkode: d953d...df5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå