Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #1 Skrevet 22. desember 2017 Er det slik at "søsken er det fineste du kan gi ditt barn?" Eller hva tenker dere? Anonymkode: 13fa1...df7
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #2 Skrevet 22. desember 2017 Ja og nei. For noen den beste gaven. Andre den verste. Men jeg mener et søsken ikke er en gave man gir et annet barn. Det er dere som avgjør om dere vil ha ett eller fler barn. Personlig mener jeg søsken gir god sosial trening. På godt og vondt. Anonymkode: c1e9e...28a
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #3 Skrevet 22. desember 2017 En gave? Nei, det tenker jeg ikke. Men at gutta mine på tross av aldersforskjellen på over 5 år har veldig godt av hverandre på mange vis er det ingen tvil om. Eldste har hatt en del problemer med å sette grenser sosialt sett og det å få en lillebror har vært en enorm trening for han. Ikke at man skal få søsken for den del, men det er jo bare en av de positive sidene. Så er de så utrolig glade i hverandre, passer på hverandre og leker med hverandre. De koser seg i hverandres selskap. Å ha søsken kan være fint det Ville ikke valgt å ha enebarn! Anonymkode: 66a63...b8d
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #4 Skrevet 22. desember 2017 En får unger fordi en selv vil ha unger,ikke som en gave til andre. Mange søsken leker lite med hverandre (en gutt på 7 år og lillesøster på 4 år er ikke nødvendigvis lekekamerater) og noen regelrett hater hverandre. Mine barn er svært gode venner (foreløpig),men lillesøster var ikke «gratis lekekompis og sosial trening» for eldste,vi ville ha et til barn fordi meg og mannen ønsket det. Selv har jeg lite kontakt med mine søsken, kranglet mye i oppveksten og snakker sammen noen ganger i året. Anonymkode: a79c9...6f8
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #5 Skrevet 22. desember 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det slik at "søsken er det fineste du kan gi ditt barn?" Eller hva tenker dere? Anonymkode: 13fa1...df7 Nei, man setter ikke mennesker til verden for å ha en funksjon. Man setter mennesker til verden fordi man selv lengter etter dette barnet og har sett for seg en familie med 2, 3, 4 barn (eller annet valgfritt tall). Anonymkode: e3b83...37d
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #6 Skrevet 22. desember 2017 For oss var det der beste som kunne skjedd familien, å få søsken Anonymkode: 80ed3...fc9
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #7 Skrevet 22. desember 2017 Broren min var en gave i den forstand at han er en positiv ressurs og en glede i livet mitt. Søsteren min kunne jeg fint klart meg uten. Anonymkode: 5ae2c...b3b
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #8 Skrevet 22. desember 2017 De fleste barn har godt av å vokse opp med søsken. Det er mye positivt ved å ha søsken, man lærer å dele, at man ikke er senter i universet alene, lærer å løse konflikter, har noen å dele opplevelser som ferier o.l. med, har en alliert "mot" foreldrene osv osv. Men man har ingen garantier for hvordan et søskenforhold blir. Jeg har selv tre søsken, den ene søsteren min er min beste venninne som jeg snakker med hver eneste dag og deler nesten alt med. Vi har like gamle barn som også har stor glede av hverandre. Men den andre søsteren min har jeg ikke så nært forhold til, vi er ikke uvenner eller noe, men er veldig forskjellig av personlighet og lever helt forskjellige liv. Vi snakker sammen kanskje en gang i måneden. Anonymkode: a7bc7...888
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #9 Skrevet 22. desember 2017 Jeg er der du der. Riktig nok har jeg tatt dette valget på egenhånd. Har ett barn jeg har 100% aleneansvar for, og jeg ønsker så sårt at hun skal ha et søsken. Jeg er selv oppvokst med en bror, og selv om vi ofte var bitre fiender i barndommen, så var vi samtidig gode venner og det er vi den dag i dag og. I mine tanker går det både på de småtingene, som f.eks i middager familiesammenkomster etc, så har man alltid ett annet barn man kan være med fremfor å sitte alene med de voksne. Men også andre ting som hvordan det første barnet vil endre seg dersom søsken kommer. Jeg merker veldig godt på min hvor avhengig hun er av meg. Hvordan hun får oppmerksomheten på så og si alt. Jeg tenker at hun har godt av å få et søsken slik at hun vokser med å lære å dele. Ikke bare ting, men oppmerksomhet og kjærlig. Rett og slett at ikke verden sentrer seg rundt henne (Jeg gjør jo selvfølgelig den innsatsen jeg kan for å lære henne alt dette uten søsken i bildet). Jeg er evig takknemmelig for at jeg fikk vokse opp med et søsken. Bodde hos en familie i utlandet et år. Bodde hos "bestemor", men også hos den ene datteren ut av 5 barn. Alle 5 søsknene er i 50-60 åra nå men har fortsatt et veldig tett forhold. Vi feiret jul hos "bestemor" og som hun sa det selv, hun kunne ikke vært mer takknemmelig for familien sin. Var mye rart (mildt sagt) innenfor den familien, men likevel. "Bestemor" hadde vel 17 barnebarn, nå har hun også 9 oldebarn. "Bestemor" har besøk så og si hver eneste dag. Det er alltid noe som skjer, bursdager, helligdager eller bare en vanlig playdate mellom cousins. Jeg ønsker meg en stor famlilie. Ikke bare fordi jeg vil ha barn selv, men fordi jeg vil ha barnebarn og ha en stor familie rundt meg den dagen jeg blir gammel. Anonymkode: e781f...a49
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #10 Skrevet 22. desember 2017 Det største gaven er vel en god og trygg oppvekst med mye kjærlighet, en oppvekst som lærer barna å bli trygge på seg selv, være god mot andre, lære seg å jobbe for å oppnå det de vil, gode sosialt, en sunn livsstil. Anonymkode: 39bee...044
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå