Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #1 Skrevet 22. desember 2017 Satt med en veldig sår og ekskluderende følelse rundt dette. Julebordet ble avholdt, uten et ord fra verken meg eller dem. Desverre bygger den ekskluderende følelsen seg opp enda mer. Får gode tilbakemeldinger på utført arbeid, men jeg er helt tydelig ikke en del av noe. Dette har vist seg i form av julehygge på avdeling, om jeg har tilbydd meg å ta med eller gjøre noe ekstra i diverse forbindelser, og nå i dag, at hun jeg skal følge ikke har kommet og jeg ikke har fått beskjed, selv om jeg har vært nede i resepsjonen. Spurte også om en referanse ift en stilling, for å kunne vise til at jeg fungerer i en slik stilling, men det var visst veldig vanskelig. Forventer ikke en referanse på lik linje som noen som har jobbet her i 10 år, men det må da kunne gå an å si at jobben som er gjort er godt utført og at sykdom ikke påvirker arbeidet? Har heller ikke kommet for sent eller utelatt å komme, utenom én dag med omgangssyke. Sykt barn har mannen tatt så langt det har latt seg gjøre, men jeg gikk en time tidligere én dag for å hente to febersyke barn i bhg da jeg ikke fikk tak i mannen. Sitter heller ikke med private ting på jobb (utenom nå hvor jeg snart skal etterlyse vedkommende), viser initiativ til flere og nye arbeidsoppgaver, tar ting på strak arm og gjør virkelig mitt for å få mest mulig nytte av praksisen. Føler meg veldig rådløs her nå og i dag frister det lite å komme tilbake etter jul. Hvordan hadde dere reagert på slik atferd? Er det noe man kan ta opp med saksbehandler, eller bør man fortsette å bite i det sure eplet og komme seg gjennom, bare for å ha en sjanse til og kunne få en form for referanse? Anonymkode: d73b7...df8
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #2 Skrevet 22. desember 2017 Om du er i arbeidspraksis holder du selvfølgelig ut til perioden er over Det er litt kjipt å ikke inkludere praksiseleven i noe sosialt som skjer på arbeidsplassen, men bare fortsett å gjøre jobben din skikkelig du så du får både arbeidstreningen på CV'en og en god attest når du slutter Anonymkode: 0b823...5c1
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #3 Skrevet 22. desember 2017 Hva slags stilling har du? Og hvor lenge har du vært/skal du være? dersom du er vikar eller i praksis så er det vel naturlig at du ikke blir invitert på julebord og private tilstelninger. vi har vikarer og studenter som kommer ig går og man får et annet forhold til disse enn til de som jobber her over lengre tid. Anonymkode: b3518...bdf
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #4 Skrevet 22. desember 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva slags stilling har du? Og hvor lenge har du vært/skal du være? dersom du er vikar eller i praksis så er det vel naturlig at du ikke blir invitert på julebord og private tilstelninger. vi har vikarer og studenter som kommer ig går og man får et annet forhold til disse enn til de som jobber her over lengre tid. Anonymkode: b3518...bdf Hva er naturlig med det? Er man på stedet når julebordet avholdes, burde man bli invitert. Skjønner ikke denne holdningen jeg. Hold de vi ikke kjenner utenfor. De som bare skal være her 6 mnd? Nei hvorfor skal vi invitere de? Det er ikke greit å holde noen utenfor, uansett. Her er det snakk om èn person som må se på at de andre har julebord. Èn som ikke blir inkludert. Hva koster det egentlig å invitere denne ene personen? Anonymkode: 04c64...6eb
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #5 Skrevet 22. desember 2017 Ordla meg nok litt feil her. Mente ikke at jeg ikke kommer tilbake eller å ta det opp med saksbehandler for å slippe unna, men å ta det opp for å få det på dagsorden. Kommer selvsagt tilbake. Og bare så det er sagt, jeg trives svært godt med arbeidsoppgave. Det psykososiale er en stor del av en arbeidsplass og jeg tenker at om man sier ja til å ta inn noen på praksis/utprøving, som jo ofte er over flere mnd, da forplikter man seg også til å inkludere på flere plan. For mange er det tøft nok å komme tilbake i arbeidslivet i utgangspunktet. Vedkommende jeg skulle følge i dag kom for sent og hadde ikke fått gitt beskjed. Fair enough. Dette er snakk om merkantil stilling. Anonymkode: d73b7...df8
Evablaum Skrevet 22. desember 2017 #6 Skrevet 22. desember 2017 De oppfører seg ufint. Du må bare stå i det, gjøre ditt ytterste for å faktisk få en god referanse. Ville ikke tatt det opp med noen, i fare for å gjøre vondt verre. Urettferdig, men slik er det nå en gang.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #7 Skrevet 22. desember 2017 Hadde tatt det opp på en ordentlig og rolig måte. Du har ikke gjort noe feil og fremstår som ryddig og pliktoppfyllende. Sett deg i respekt og fortell din side av saken. De burde skamme seg! Og etter at det var tatt opp hadde jeg jobbet ut perioden med hode høyt hevet. Attesten du får skal si noe om oppgavene du har gjort, og det virker som om du utfører oppgavene du er satt til på en tilfredstillende måte. Ikke gjør deg til offer, plasser problemet der det hører hjemme, hos dem. Masse lykke til! Anonymkode: 01b04...86c
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #8 Skrevet 22. desember 2017 Hos oss er det ikke vanlig at studenter eller de i arbeidstrening/praksis blir med på kurs, julebord, samlinger osv. Anonymkode: c3ce9...717
Eliseflisa Skrevet 22. desember 2017 #9 Skrevet 22. desember 2017 Hos oss hadde det vært unaturlig at de i praksis ble med på julebord... Nå så jeg ikke hvor lang praksis det var snakk om da men
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #10 Skrevet 22. desember 2017 De er ikke med på julebord de som er i arbeidspraksis hos oss heller Anonymkode: 0f423...0ef
Hurrahei Skrevet 22. desember 2017 #11 Skrevet 22. desember 2017 Så trist at det er sånn. Jeg hadde sikkert bare bitt tenna sammen og stått i det selv. Men oppfordrer deg til å ta det opp med saksbehandler. Få frem bekymringen din for referanse. Hos oss inviteres alle som en på julebord. Studenter, praksis, vikarer, faste. Skulle bare mangle.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #12 Skrevet 22. desember 2017 Av hovedinnlegget klarer så mange å la fokuset ligge på julebordet? Ikke delen om referanse eller et inkluderende arbeidsmiljø PÅ arbeidsplassen? Nevnte ingen spesifikke hendelser, men det er flere små stikk i løpet av arbeidsdagen hvor det tydelig kommer frem en ekskluderende holdning. F.eks. ikke gi beskjed om endringer. Disse ikke-beskjedene har stjålet både privat tid og arbeidstid og jeg sitter igjen med følelsen av mangel på respekt. Eller ikke bli invitert på julehygge I arbeidstiden PÅ arbeidsplassen som heller ikke koster dem en krone, og mange andre små ting. Det er noe som heter mange bekker små gjør stor å. Kanskje er det fordi det skjer så mye i desember at det kommer tydeligere frem. Uansett, det gjør noe med en, og det skapes et uheldig vi/du skille med en slik holdning. Angående delen om referanse ble dette eksplisitt gått gjennom i dialogmøtet med nav og arbeidsgiver. Vedkommende burde visst dette ville komme og hva det dreide seg om og hva slags forventninger både nav og jeg har. Dette utdypet jeg også i forespørselen direkte til vedkommende da jeg spurte om referanse til gitt jobb. Om ikke det faller sjefen naturlig å gi en referanse til en potensiell arbeidsgiver, hva blir da hensikten med opplegget? Gratis arbeidskraft til rutineoppgaver? Når jobben er utført kommer ikke forlengelse og jeg står igjen på bar bakke uten referanse på mitt arbeid og min tid? Hadde en vanskelig dag i dag, men jeg bet tenna sammen og fullførte. Det har jeg gjort til nå, og det skal jeg fortsette med. Er usikker på om jeg tar det opp med saksbehandler eller ikke. Tenker jeg ser an hvordan neste dialogmøte arter seg og får eventuelt flette det inn på en naturlig måte. At det blir mer som en opplysning fremfor en følelsesmessig sak. Anonymkode: d73b7...df8
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #13 Skrevet 22. desember 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Av hovedinnlegget klarer så mange å la fokuset ligge på julebordet? Ikke delen om referanse eller et inkluderende arbeidsmiljø PÅ arbeidsplassen? Nevnte ingen spesifikke hendelser, men det er flere små stikk i løpet av arbeidsdagen hvor det tydelig kommer frem en ekskluderende holdning. F.eks. ikke gi beskjed om endringer. Disse ikke-beskjedene har stjålet både privat tid og arbeidstid og jeg sitter igjen med følelsen av mangel på respekt. Eller ikke bli invitert på julehygge I arbeidstiden PÅ arbeidsplassen som heller ikke koster dem en krone, og mange andre små ting. Det er noe som heter mange bekker små gjør stor å. Kanskje er det fordi det skjer så mye i desember at det kommer tydeligere frem. Uansett, det gjør noe med en, og det skapes et uheldig vi/du skille med en slik holdning. Angående delen om referanse ble dette eksplisitt gått gjennom i dialogmøtet med nav og arbeidsgiver. Vedkommende burde visst dette ville komme og hva det dreide seg om og hva slags forventninger både nav og jeg har. Dette utdypet jeg også i forespørselen direkte til vedkommende da jeg spurte om referanse til gitt jobb. Om ikke det faller sjefen naturlig å gi en referanse til en potensiell arbeidsgiver, hva blir da hensikten med opplegget? Gratis arbeidskraft til rutineoppgaver? Når jobben er utført kommer ikke forlengelse og jeg står igjen på bar bakke uten referanse på mitt arbeid og min tid? Hadde en vanskelig dag i dag, men jeg bet tenna sammen og fullførte. Det har jeg gjort til nå, og det skal jeg fortsette med. Er usikker på om jeg tar det opp med saksbehandler eller ikke. Tenker jeg ser an hvordan neste dialogmøte arter seg og får eventuelt flette det inn på en naturlig måte. At det blir mer som en opplysning fremfor en følelsesmessig sak. Anonymkode: d73b7...df8 Lykke til ❤ Anonymkode: 20bd3...db5
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #14 Skrevet 22. desember 2017 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om ikke det faller sjefen naturlig å gi en referanse til en potensiell arbeidsgiver, hva blir da hensikten med opplegget? Gratis arbeidskraft til rutineoppgaver? Når jobben er utført kommer ikke forlengelse og jeg står igjen på bar bakke uten referanse på mitt arbeid og min tid? Men er du blitt forespeilet forlengelse eller jobb? Hensikten er jo at man skal prøve seg ut og se om man fungerer i jobb, få erfaring og fornyet selvtillit. Anonymkode: 0f423...0ef
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #15 Skrevet 22. desember 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men er du blitt forespeilet forlengelse eller jobb? Hensikten er jo at man skal prøve seg ut og se om man fungerer i jobb, få erfaring og fornyet selvtillit. Anonymkode: 0f423...0ef Jeg er blitt forespeilet "med mulighet for forlengelse", noe de også har gitt uttrykk for er reelt. Uansett er det ikke dét som er kjernen her, men selve referansen på allerede utført jobb. Jeg prøver meg ut, jeg får erfaring, jeg får vist for meg selv og andre at sykdommen ikke hindrer meg i annet arbeid og jeg får selvtillit på at jeg mestrer noe langt utenfor mitt fagfelt, men mtp en ny stilling er det jo viktig at man får en referanse på nettopp dette?! Eller mener du noe annet? Hva blir i så fall hensikten? Om ikke jeg får referansen har jo denne erfaringen ingen reell betydning for meg? Anonymkode: d73b7...df8
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #16 Skrevet 22. desember 2017 Du får jo ikke referanse for utplassering via NAV Anonymkode: 9e28a...474
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #17 Skrevet 22. desember 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du får jo ikke referanse for utplassering via NAV Anonymkode: 9e28a...474 Hvorfor ikke? Anonymkode: d73b7...df8
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #18 Skrevet 22. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ikke? Anonymkode: d73b7...df8 Fordi det ikke er jobb men utplassering. Ellers syns jeg du er en sutrete og nærtagende person som tror alle skal stå på pinne for deg. Ja leste din andre tråd. De gjør deg en tjeneste ved å la deg få være på arbeidstrening. Var glad for sjansen du har fått. Om du ikke møter opp etter jul er det kun du som taper på det. Anonymkode: 9e28a...474
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #19 Skrevet 22. desember 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi det ikke er jobb men utplassering. Ellers syns jeg du er en sutrete og nærtagende person som tror alle skal stå på pinne for deg. Ja leste din andre tråd. De gjør deg en tjeneste ved å la deg få være på arbeidstrening. Var glad for sjansen du har fått. Om du ikke møter opp etter jul er det kun du som taper på det. Anonymkode: 9e28a...474 Du har rett i at det ikke er en jobb, men jeg gjør en jobb. De gjør meg en tjeneste, absolutt, og til gjengjeld får de fungerende arbeidskraft tilbake som avlaster med rutineoppgaver nå, og som i tillegg sparer dem økonomisk på sikt, uten å gå nærmere inn på det. Ikke alle på utplassering er en byrde og gjør en dårlig jobb. Hensikten med en utplassering i mitt tilfelle er for å avklare hva slags jobb jeg kan utføre, uten å bli sykere. Dette ble avklart på dialogmøtet. Da ser jeg det som merkelig at dette ikke kan gås godt for av avdelingsleder i en referanse når, igjen, dette var avtalen. Mulig jeg er eller oppfattes som nærtagende her på DiB. I utgangspunktet er jeg det ikke, og i alle fall ikke sutrete, men jobbsituasjonen føles ganske håpløs for tiden. Vanskelig arbeidsmarked, spisset utdannelse som ikke lengre kan brukes, og en innsats for å komme tilbake som overhodet ikke går som avtalt, tenkt og planlagt. Trist om det skal være slik at man ikke kan lufte opplevelser, tanker og erfaringer uten å bli stemplet som nærtagende og sutrete. Morsomt at du tror jeg forventer andre skal stå på pinne for meg. Det er ganske langt fra sannheten, og jeg setter veldig pris på de gangene noen stiller opp for meg. Jeg ER glad for sjansen jeg har fått. Mulig jeg fremstår utakknemlig og hårsår, men slik er det altså ikke. Jeg opplever ikke å bli inkludert som sårt, men jeg forstår også at tiden her er kort og kanskje føles som et vindpust for dem. Man kan likevel vise respekt for andre mennesker. Selv ønsker jeg kun størst mulig utbytte av utplasseringen og å komme tilbake i ordinært arbeid raskest mulig. Anonymkode: d73b7...df8
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #20 Skrevet 22. desember 2017 Høres helt rimelig ut at man ikke inviterer noen som bare er på utplassering eller praksis til sosialt samvær. Man inviterer jo ikke nye i klassen til bursdager når de bare har gått i klassen i 6 mndr! Døh.. Anonymkode: 3ab6f...66c
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #21 Skrevet 22. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du får jo ikke referanse for utplassering via NAV Anonymkode: 9e28a...474 Selvfølgelig får man det. Og om du har lest hva HI har skrevet så var dette også tatt opp i møte mellom HI, arb.giver og Nav før Hi begynte i stillingen. Hun jobber der, hun gjør en jobb - selvfølgelig bør hun få en referanse på lik linje med alle andre som utfører en jobb. Hi har vært der i nærmere et halvt år nå, da har arb.giver absolutt nok til å skrive en referanse for henne. Veldig pussig at arb.giver ikke vil skrive en referanse. Anonymkode: bc771...c49
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #22 Skrevet 22. desember 2017 Merkelig at devikkecgir referanser. Jeg har hatt mange studenter i praksis (6 mnd) og også flere på arbeidstrening via NAV. Har alltid sagt til dd st det er viktig å gjøre en god innsats osv, slik at jeg kan gi en god referanse. Gir alltid referanse. Ikke alle er like gode alltid, men deg er en annen sak. Anonymkode: 0e29f...c4f
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #23 Skrevet 22. desember 2017 Hi - jeg ville tatt det opp med saksbehandler hos Nav, for om dette er et sted som er aktuelt for senere utplasseringer, så trenger Nav å vite at arb.giver er uvillig til å gi referanser. Ta det opp igjen med arb.giver noen uker etter nyttår når du ikke lenger er så sår mtp. at du ble utestengt fra alt det sosiale på jobb og i jobbsammenheng nå før jul. Prøv å snu dette til en erfaring, istedenfor at det bryter deg ned. Du vet i hvert fall nå at du ønsker å jobbe et sted som er mer inkluderende på generell basis. Og kanskje lærer du nå at dette ikke er riktig arbeidssted for deg. Du får erfaring med å oppføre deg profesjonelt og hyggelig, og du lærer viktigheten av å bidra til og inkludere alle i et arbeidsmiljø - selv om de rundt deg tydeligvis ikke gjør det. Det vil gjøre deg til en bedre arb.taker fremover. Anonymkode: bc771...c49
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #24 Skrevet 22. desember 2017 Du er der for å gjøre et antall oppgaver. Ikke for å få bekreftelse eller bli venninne med noen. Grow up og hold avtalene dine. Anonymkode: 59f15...a4c
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #25 Skrevet 22. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du er der for å gjøre et antall oppgaver. Ikke for å få bekreftelse eller bli venninne med noen. Grow up og hold avtalene dine. Anonymkode: 59f15...a4c Problemet er jo at arb.giver ikke holder sin avtale med både HI og Nav, det som ble avtalt før hun begynte der - at hun skal få referanser for den jobben hun gjør. Dessuten - en profesjonell og dyktig arbeidsgiver (og kolleger) støtter opp om de som jobber i bedriften og inkluderer og holder avtaler. Anonymkode: bc771...c49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå