Anonym bruker Skrevet 20. desember 2017 #1 Skrevet 20. desember 2017 Jeg trenger hjelp. Gjennom hele ungdommen sleit jeg med spiseforstyrrelser. Atypisk anoreksi og alvorlig bulimi. Etter at jeg ble "frisk" har jeg fremdeles perioder hvor jeg sliter med overspising.. Jeg har også en tendens til å spise mer om jeg stresser, er trist osv. Har hatt gode perioder innimellom, men de er også basert på litt angst for "farlig" mat. Nå sliter jeg veldig med å ha rutine over matinntak og kan spise "hele tiden". Jeg er normalvektig, og vil ikke si at jeg sliter, men jeg blir sliten av at tanken på mat er i hodet hele tiden. Noen som kan relatere seg og som kanskje har noen erfaringer å dele ? Anonymkode: c3121...e22
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2017 #2 Skrevet 20. desember 2017 Kan hende du trenger hjelp av psykolog. Maten kan i noen tilfeller være et symptom på at du prøver å bearbeide vonde minner. Om ikke psykolog, kanskje hypnose er passende for deg. Husk også at det tar lang tid å innarbeide gode rutiner. Jeg er nå i en prosess med slanking. Jeg har lært at det kan ta opp til 7 år før kroppen har tilpasset seg lavere vekt. Det betyr at jeg i 7 år må jobbe for å tilpasse meg nye og gode vaner. Om det er likt for deg, vet jeg ikke. Anonymkode: fc510...044
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #3 Skrevet 21. desember 2017 Å bli frisk av spiseforstyrrelser betyr egentlig bare at man lærer seg å spise fornuftige mengder mat, altså at fornuften klarer overstyre følelser og psyke Men et problematisk forhold til mat vil man aldri bli kvitt, de psyke tankene vil alltid være der selv om du med fornuften klarer holde matinntaket på et sunt nivå Anonymkode: fa064...4df
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #4 Skrevet 21. desember 2017 Jeg tror man kan bli helt frisk. Jeg sleit med mat og følelser nesten 20 år siden. Det som hjalp meg var healing og alternativ behandling. Og at jeg var opptatt med skole. Og at ønske mitt for å bli bra var veldig stort. Bearbeide følelser. Har et helt normalt forhold til mat. Anonymkode: 6e7d9...652
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #5 Skrevet 21. desember 2017 Jeg har også bulimi, holder meg i sjakk ved å spise mye grønnsaker, det tar bort behovet for overspising. Vet ikke helt hvorfor dette funker, men det gjør det. Passer på å ikke hoppe over måltider. Magesekken tåler ikke så mye tung mat heller. Er i en vanskelig periode og kjenner meg deprimert, normalt ville jeg overspist mye usunn mat og slitt enda mer pga dårlig samvittighet. Ikke hatt det behovet nå, slutter å spise når jeg er mett. Anonymkode: 9b75d...c96
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #6 Skrevet 21. desember 2017 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan hende du trenger hjelp av psykolog. Maten kan i noen tilfeller være et symptom på at du prøver å bearbeide vonde minner. Om ikke psykolog, kanskje hypnose er passende for deg. Husk også at det tar lang tid å innarbeide gode rutiner. Jeg er nå i en prosess med slanking. Jeg har lært at det kan ta opp til 7 år før kroppen har tilpasset seg lavere vekt. Det betyr at jeg i 7 år må jobbe for å tilpasse meg nye og gode vaner. Om det er likt for deg, vet jeg ikke. Anonymkode: fc510...044 Har tenkt tanke, men vet ikke om jeg orker en gang til. Har hatt så dårlig erfaring med det tidligere. Byttet fastlege og har lurt på om jeg skal snakke med han, føler han virker som en dyktig mann. Åj, 7 år eg ganske drøyt.. Du er flink ! Håper jevn klarer å finne tilbake til den gode tiden. Føler meg litt hjelpesløs. Den dårlige samvittigheten er så plagsom. Anonymkode: c3121...e22
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #7 Skrevet 21. desember 2017 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Å bli frisk av spiseforstyrrelser betyr egentlig bare at man lærer seg å spise fornuftige mengder mat, altså at fornuften klarer overstyre følelser og psyke Men et problematisk forhold til mat vil man aldri bli kvitt, de psyke tankene vil alltid være der selv om du med fornuften klarer holde matinntaket på et sunt nivå Anonymkode: fa064...4df Det er ganske utrolig at det er sånn. Kraftige greier disse spiseforstyrrelsene. Føler ikke hodet mitt er så voldsomt fornuftig... Jeg vet hva jeg burde og hva jeg vil, men så handler hodet og kroppen i mot seg selv.. Føler meg jo bare «svak» Anonymkode: c3121...e22
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #8 Skrevet 21. desember 2017 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror man kan bli helt frisk. Jeg sleit med mat og følelser nesten 20 år siden. Det som hjalp meg var healing og alternativ behandling. Og at jeg var opptatt med skole. Og at ønske mitt for å bli bra var veldig stort. Bearbeide følelser. Har et helt normalt forhold til mat. Anonymkode: 6e7d9...652 Hadde vært intressant å prøvd.. Så bra det har hjulpet deg! Jeg har nok en del undertrykte følelser fra barndommen som jeg kanskje skulle jobbet mer med, men det er så umotiverende når jeg vet hvor vondt det er.. Er på et stadie i livet som egentlig er veldig bra, men så kommer denne mat-problematikken og tar opp unødvendig energi. Anonymkode: c3121...e22
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #9 Skrevet 21. desember 2017 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også bulimi, holder meg i sjakk ved å spise mye grønnsaker, det tar bort behovet for overspising. Vet ikke helt hvorfor dette funker, men det gjør det. Passer på å ikke hoppe over måltider. Magesekken tåler ikke så mye tung mat heller. Er i en vanskelig periode og kjenner meg deprimert, normalt ville jeg overspist mye usunn mat og slitt enda mer pga dårlig samvittighet. Ikke hatt det behovet nå, slutter å spise når jeg er mett. Anonymkode: 9b75d...c96 Kjenner meg igjen i at grønt hjelper. Det som var redningen i den gode perioden min. Spiste så mye grønnsaker, litt lindre kjøtt og veldig lite sukker. Men så snudde det og jeg finne Rikke helt veien tilbake. Så flott at du klarer å kontroll på overspisingen. Håper du kommer deg ut av depresjonen snart! Anonymkode: c3121...e22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå