Gå til innhold

noen som vet angående kolikk barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om å gi morsmelk erstatning isteden for brystmelk til kolikkbaby som hyler hele natta, om man kan bli kvitt kolikken da? Har hørt at kolikk kommer av det mor spiser og drikker så 😯 noen med erfaring?

Anonymkode: 7e6c0...5f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du risikerer at det blir verre...

Min datter reagerte veldig når jeg drakk melk, og morsmelkerstating er laget av kumelk.

Anonymkode: 4c255...242

Skrevet

Han ble mye verre av MME

Anonymkode: 0c9b5...aa4

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du risikerer at det blir verre...

Min datter reagerte veldig når jeg drakk melk, og morsmelkerstating er laget av kumelk.

Uff det hørtes ikke bra ut :/ men nå lager di jo mme uten melk da om det skulle være noe intoleranse for det

Skrevet

Slutt med alle melkeprodukter i minst to uker og se om det hjelper.  Leste en forskningsartikkel om at ca 40 % av alle barn med kolikk ble betydelig bedre av det. Det hjalp her.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Uff det hørtes ikke bra ut :/ men nå lager di jo mme uten melk da om det skulle være noe intoleranse for det

Det er gjerne snakk om en litt umoden tarm, og ikke allergi.

Jeg sluttet å drikke melk og spise yothurt, og datteren min ble mye mindre plaget, merket stor forskjell. Jeg spiste mat med melk i, men ikke rene melkeprodukter. 

Skrevet

Ok, jeg drikker ikke melk og spiser heller ikke yoghurt så er nok ikke det babyen reagerer på 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok, jeg drikker ikke melk og spiser heller ikke yoghurt så er nok ikke det babyen reagerer på 

Men spiser du ingen matvarer som har laktose, kasein, myse, melkeprotein osv i seg? Jeg hadde baby med kolikk. Han skrek 10-12 timer i strekk, sprutgulpet og vred seg i smerte. Hver dag. Kunne stille klokka etter han. Etter jeg kuttet ut alt av melkeprodukter ble han helt fin. Spiste jeg så mye som en raspet ostebit, eller feil type smør måtte han gjennom smertehelvete igjen. Jeg måtte gi nutramigen mme. Det er uten kumelk.

Skrevet

Ja klart jeg spiser litt norwegia, men kutter ikke ut all mat og drikke bare pga av ammepress. Har alt kuttet ut kullsyre løk og kål etter anbefaling pga det er hvisst det som skaper kolikk slik jeg har forstått 😐 så nå skal jeg prøve med mme..først melkebasert så får vi se hvis det ikke hjelper så prøver jeg mme uten melk :)

Skrevet

Her var det refluks - mme hadde ikke hjulpet på det.

Anonymkode: 8d435...688

Skrevet

Ikke noe som helst som hjelper på kolikk. Det er umodne tarmer, og det fikser seg selv etterhvert. Å bytte til mme vil ikke ha noen effekt. Mulig Minifom kan sprekke opp luften i magen litt. Evt kan dere forsøke litt sukkervann. Det virker smertelindrende for babyer. Å sykle med beina kan hjelpe. Hold ut, det går over! 

Skrevet

Men mine to første var det ingen kostholdsendring som hjalp. Nr 2 fikk sågar kolikk på sykehuset før vi reiste hjem selv om jordmor insisterte på at det var «helt umulig»!!

Med nr 1 virket ingenting, ikke minifom eller sukkervann heller. Han ble gradvis bedre etter 3 mnd alder. Nr 2 fikk behandling hos kiropraktor fra 2 ukers alder. Han reagerte veldig positivt på behandling og hadde noen veldig gode dager etter hver behandling. 

Med nr 3 la jeg om kostholdet før fødsel. Her kuttet jeg også ut all kullsyre og egg. Han fikk aldri kolikk - bank i bordet!!

Anonymkode: d56c1...bc2

Skrevet

Nr 1 skrek døgnet rundt, hun viste seg å ha melkeproteinintoleranse, så jeg kuttet ut alt av melkeprotein og fikk et barn uten smerter.

Nr 2 skriker 3-4 timer i strekk, men ikke så omfattende som søsteren. Var hos kiropraktor idag og fikk påvist KISS. Etter dagens behandling har han så langt bare grått 30 min ikveld. 

Du bør lese mer om dette, å gå over til mme vil ikke løse kolikkproblemer. Kullsyre går naturligvis ikke over i morsmelk, hvordan skulle det være mulig? Alt annet i brusen derimot, som fks koffein kan påvirke. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja klart jeg spiser litt norwegia, men kutter ikke ut all mat og drikke bare pga av ammepress. Har alt kuttet ut kullsyre løk og kål etter anbefaling pga det er hvisst det som skaper kolikk slik jeg har forstått 😐 så nå skal jeg prøve med mme..først melkebasert så får vi se hvis det ikke hjelper så prøver jeg mme uten melk :)

Hvis baby ikke tåler melkeprotein,  så hjelper det ikke å spise mindre melk, du må kutte helt. 

Har babyen din noen symptomer på refluks?  

Skrevet

Om baby har kolikk bør du prøve å kutte melkeprodukter, prøve semperdråper/minifom, få sjekket tungebåndet hos en kyndig lege, vurdert om det kan være refluks, få en time hos en kiropraktor med erfaring med spedbarn som kan se etter låsninger osv. Dette er vanlige ting som kan gi kolikk, og når man endrer det kan kolikken forsvinne. Det hjelper riktignok ikke på alle. 

Anonymkode: 0c7be...e1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...