Gå til innhold

dobelt statsborgeskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er rumensk og far til min barn er norsk. Vi vil ikke gifte med hvarendre. Er det mulig at vår barn skal ha dobel statsburgeskap? hva jeg må gjøre for at barn skal få den?

Tusen takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han får kun norsk

Anonymkode: bc885...d54

Skrevet

Jrg har dobbelt statsborgerskap og det har min datter også. Jeg har norsk mor og utenlandsk far. Vi ordnet statsborgerskap til min datter da hun var baby når vi var i min fars hjemland. Så regner med du må ordne det i Romania

Anonymkode: 12a56...4b6

Skrevet

Barnet får dobbelt statsborgerskap dersom det automatisk "arver" statsborgerskap etter deg. 

Skrevet

Det kommer an på det andre landet. Ikke alle land tillater dobbelt statsborgerskap. Kontakt den rumenske ambassaden og hør der. 

Anonymkode: 5c541...b7c

Skrevet

Norge aksepterer som regel ikke doble statsborgerskap lenger. Men du må nesten gå gjennom prosessen og høre med ambassaden. 

Skrevet

Barnet har rett til norsk statsborgerskap via sin far. Avhengig av hva reglene er i Romania, kan han/hun ha rett til Rumensk statsborgerskap via deg. Det er ok i hht norsk lov dersom man er født med denne rettigheten. Dersom dere ikke bor i Norge, må barnet søke om bibehild av det norske statsborgerskapet før han/hun fyller 21 (du burde dobbeltsjekke om det er 18 el 21, husker ikke helt)

Anonymkode: 02e68...86e

Skrevet

takk alle for svar.

jeg tror det mest rettferdig er at barn får dobelt statborgeskap. Leste på internett at barn får automatisk norsk statborgeskap hvis han eller hun har norsk far. Tror det er ikke helt rettferdig. Hvis barn er halv norsk og halv rumensk da må ha dobelt statborgeskap.Skal høre med ambassaden når barn blir født.

Skrevet
21 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Barnet får dobbelt statsborgerskap dersom det automatisk "arver" statsborgerskap etter deg. 

Hvis barn er født i Norge, han eller hun skal få automatisk norsk statborgeskap, etter far. Men jeg vil at min barn skal få dobelt statborgeskap, ikke bare norsk

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jrg har dobbelt statsborgerskap og det har min datter også. Jeg har norsk mor og utenlandsk far. Vi ordnet statsborgerskap til min datter da hun var baby når vi var i min fars hjemland. Så regner med du må ordne det i Romania

Anonymkode: 12a56...4b6

Har du født  din barn her, i Norge? og etterpå du gikk i hjemland for å ordne dobbelt statsborgeskapet? :)

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på det andre landet. Ikke alle land tillater dobbelt statsborgerskap. Kontakt den rumenske ambassaden og hør der. 

Anonymkode: 5c541...b7c

Romania tillater dobbelt statsborgeskap, Norge tillater ikke.Vi skal bo i Norge, darfor jeg lurer.

Skrevet (endret)
1 time siden, simina skrev:

Hvis barn er født i Norge, han eller hun skal få automatisk norsk statborgeskap, etter far. Men jeg vil at min barn skal få dobelt statborgeskap, ikke bare norsk

Og det er det jeg svarer deg på: Ja, barnet får dobbelt statsborgerskap dersom barnet automatisk får statsborgerskap etter deg. Dersom du må søke om at barnet også skal ha romensk statsborgerskap, vil barnet risikere å miste det norske. 

Norge tildeler ikke statsborgerskap fordi barnet blir født i Norge. Samme hvor barnet er født, får det norsk statsborgerskap dersom en av foreldrene er norsk statsborger. 

Norge tillater dobbelt statsborgerskap kun så lenge man ikke aktivt må foreta seg noe for å få det andre statsborgerskapet. 

Endret av Yellow Brick Road

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...