Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julen er snart her og med det kommer en god del ting å gjøre. Her i huset har jeg stått for alle gaver, vask og baking og for det meste tatt meg av barna. Samboeren min deltar ikke akkurat noe særlig til vanlig heller, så ikke overraskende har han gjort svært lite nå også. Jeg er litt sliten av å gjøre alt alene. Tok opp dette med samboer i går og i dag sa han plutselig etter jeg hadde vasket masse, bakt i dagesvis, ikke sovet og i tillegg er syk (det er vi begge) at han ville gi meg en julegave. Jeg sa nei fordi vi ikke gir gaver i år, men så sier han at gaven er gratis. Jeg spurte hva det var og han sa han kunne gjøre det jeg skrev på en liste, for å hjelpe meg, som en julegave. Jeg ble så satt ut at jeg spurte hva han hadde tenkt jeg skulle gjøre så lenge, som var å passe barna, minst et av dem. Nå har jeg stått i dagesvis med baking, gaver, handling, planlegging, vasking og tatt meg av barna også mener samboeren at årets julegave er at han gidder å hjelpe til...... 

Hva er et passende svar til noe slikt? 

Anonymkode: 44b43...599

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første som slår meg er faktisk latterkrampe. Jeg hadde seriøst daua om mannen hadde forslått noe sånt!

Men hvis du ikke liker juleforberedelsene, hvorfor styrer du sånn? Det blir jul både uten hjemmebakst og gullrent hus. 

Senk skuldrene, spark gubben i gang og si at med hans filosofi har du kjøpt deg fri fra julepresanger i minst 10 år. 

Skrevet
4 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Det første som slår meg er faktisk latterkrampe. Jeg hadde seriøst daua om mannen hadde forslått noe sånt!

Men hvis du ikke liker juleforberedelsene, hvorfor styrer du sånn? Det blir jul både uten hjemmebakst og gullrent hus. 

Senk skuldrene, spark gubben i gang og si at med hans filosofi har du kjøpt deg fri fra julepresanger i minst 10 år. 

Vi får gjester. Jeg liker å ha det rent

Skrevet

Jeg hadde vært takknemlig jeg, og skrevet en lang liste. Tatt med ungene i skogen, tent bål, grillet pølser og kost meg imens. 

I tillegg hadde jeg skrevet liste over "gratis" ting som du trenger utenom også.

Som feks han lager fotbad til deg, masserer deg, dere ser en bra film sammen. etc

I tillegg hadde jeg skrevet handleliste og sendt han på matvarekjøp.

sendt han ut med ungene så du kan slappe av.

Utnytt situasjon og krev mer av samboer eller kvitt deg med han....

Anonymkode: e37c2...ace

Skrevet

Så lenge han slipper unna, så kan du nesten ikke klage. Sett han i sving. Enkelte ser jo ikke hva som må gjøres. Skrev en liste til mannen i går, og det ble utført uten nøling. Han er igrunn fornøyd med å få beskjed, og jeg slipper å bli sliten. Vinn vinn!

Anonymkode: 418a5...582

Skrevet

Han mener det nok vel, men ser ikke at det blir helt feil. Snakk sammen. Fortell ham hvordan du har det. 

Anonymkode: 2ccc7...f2c

Skrevet

At han skal "hjelpe til" i sitt eget hejm, til sin egen julefeiring som en "gave" til deg er jo på trynet. Da hadde jeg lagd en liste, gitt den til ham og sagt at dette må gjøres, og det er ingen gave. En gave kommer i TILLEGG til at han tar sin del av familien A/S (nå forutsetter jeg at han virkelig ikke har bidrat). 

Anonymkode: 8869d...241

Skrevet

Ts her. 

Takker for input. Det blir en lang liste dette, men skal faktisk gjøre det. Hvis han gjennomfører er det nå bra. Får litt lyst til å lage en: dette skal gjøres i 2018 og så bare skrive en liste på flere sider så han kanskje hjelper til litt utover året også. 

Jeg mener at jeg ikke har noe valg angående julegaver. Vi har stor familie på begge sider og alle forventer gaver. Overlater jeg dette til samboer blir det ingen gaver. Vask må gjøres innimellom og kjøpte julekaker smaker ikke så veldig godt. Jeg er nesten ferdig med alt nå, heldigvis. Den listen får derfor inneholde andre ting. 

Jeg sa jeg kom til å gå i går da jeg tok det opp, hvis det ikke ble noen bedring. 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ts her. 

Takker for input. Det blir en lang liste dette, men skal faktisk gjøre det. Hvis han gjennomfører er det nå bra. Får litt lyst til å lage en: dette skal gjøres i 2018 og så bare skrive en liste på flere sider så han kanskje hjelper til litt utover året også. 

Jeg mener at jeg ikke har noe valg angående julegaver. Vi har stor familie på begge sider og alle forventer gaver. Overlater jeg dette til samboer blir det ingen gaver. Vask må gjøres innimellom og kjøpte julekaker smaker ikke så veldig godt. Jeg er nesten ferdig med alt nå, heldigvis. Den listen får derfor inneholde andre ting. 

Jeg sa jeg kom til å gå i går da jeg tok det opp, hvis det ikke ble noen bedring. 

Jeg leste hovedinnlegget ditt fire ganger, for jeg var helt sikker på at noe måtte ha falt ut...

Det at han mener det er en gave til deg å skrive opp det du har gjort til jul, det er så tragisk at det kunne vært komisk hvis det ikke hadde vært så arrogant. Hadde det vært en mann som ellers bidro og gjorde sitt så hadde jeg tatt det som en god spøk. Når det er en mann som ikke gidder ta ansvar og ikke gjør sin del av oppgaver med hus, hjem og barn - da er forslaget hans rett og slett veldig, veldig frekt.

Jeg synes faktisk du bør skrive slike lister. En liste over ting han må gjøre før jul, i julen og før nyttår. Men også skrive opp en liste over hva du forventer han bidrar med uten flere oppmodninger i 2018, daglige oppgaver, ukentlige oppgaver, månedlige, sesongoppgaver. OG at du forventer han blir med i parterapi hvis han ønsker å beholde familien samlet.

Det høres ut som om dere har lagt dere til et veldig dårlig mønster. Han bidrar ikke. Du gjør alt - noe som gjør at han ikke trenger bidra og ikke forstår hvor mye du faktisk gjør. Dere kommuniserer ikke godt nok.

Hvis dere er sammen til neste år - overlat alt ansvar for kjøp av julegaver til hans familie til ham. Tilby deg da å være med på å sette opp en liste med forslag til hva han kan kjøpe (og ev. ca. pris), men la han ta seg av det. Om han da ender med å ikke kjøpe noe eller bare ræl, da lar du det bli slik og informerer du om at han hadde ansvar for de gavene og at du trodde han hadde gjort det. Ikke sy puter under armene hans noe mer, for slik det er nå surfer han bare på deg uten å bidra, og han er i tillegg frekk mot deg.

Ring familievernkontoret i morgen og bestill en time til etter nyttår, da blir det nok kortere ventetid enn om dere venter til etter nyttår med å bestille time... fordi det er så mange som ender med å krangle i ferier og høytider og dermed trenger hjelp ;)

Anonymkode: adcff...5f5

Skrevet

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men også skrive opp en liste over hva du forventer han bidrar med uten flere oppmodninger i 2018, daglige oppgaver, ukentlige oppgaver, månedlige, sesongoppgaver. OG at du forventer han blir med i parterapi hvis han ønsker å beholde familien samlet.

Dette her, TS, er din gave til din mann i år. Veiledning i å bli en bedre ektemann er den beste gaven han kan få nå når er han så langt ute å kjøre at familielivet hans står på spill.

Skrevet

Du skriver en lang liste over hva han skal gjøre hver uke i 2018, som også gjentas i 2019, 2020 osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...