Gå til innhold

ADHD, umoden eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Famler meg frem i blinde uten kart og kompass her. Barnet mitt viser liten empati, ser ikke andres følelser/behov, konsekvenser og kjeft fungerer ikke, sliter med sosiale koder, overganger, må ha rutiner/struktur, ukeplan/månedsplan. Mye energi/indre motor, men kan sitte (nesten) stille med ting som intresserer han. Knallgod hukommelse, vet hvilken dag/ dato/mnd vi er i. Utforskende, utadvent og veldig høflig. Har eieforhold til leker i bhg og blir stresset hvis han ikke får akkurat de. Leker ikke med dem alltid, bare *vokter* dem så ingen andre skal leke med dem.

Hjemme argumenterer han for alt og gir seg ikke om det er noe han vil. Ser ikke konsekvenser for egen handling, kun situasjonen i nuet. Snakker mye, buser ut og prater i munnen på andre og avbryter, tar mye plass og krever mye oppmerksomhet. Sier ofte *klarer ikke* og vil ha hjelp til små og store ting. Urolig, løper/klatrer når det ikke er nødvendig. Henger etter når det gjelder språkforståelse.

Høres dette kjent ut for noen? Noen gode råd på veien? Henvisning er sendt til BUP for utredning men dette skjer ikke før til våren. Han er snart 6 år gammel.

Anonymkode: 621f6...267

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres akkurat ut som mitt barn som nettopp har fått diagnosen ADHD. 

Mitt beste råd: Forberedelse og KOMMUNIKASJON. Les dere opp på hvordan man burde kommunisere med barn med adhd og om kommunikasjon med barn med språkvansker. Dette er det aller, aller viktigste, egentlig i all oppdragelse. Det er viktig med korte og konkrete beskjeder, gi barnet god tid til tilbakemelding, vær konkret, direkte og ikke minst klar i språket.

Anonymkode: a35f3...709

Skrevet

Min sønn har noen av de samme utfordringene. Han skal utredes for autisme.

Anonymkode: 2ab23...c5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...