Anonym bruker Skrevet 19. desember 2017 #1 Skrevet 19. desember 2017 På grunn av oppussing ligger vi etter med ALT. Vi har satt opp en liste over noen helt basic ting som burde være på plass til søndag, slik at vi kan senke skuldrene og nyte fridagene fullt ut når den tid kommer. Hver dag får vi gjort ca 1/3 av det vi hadde planlagt. Jeg blir stresset av det, mens mannen bare «slæpp æv, det årner sæ», før han føyer til et «man må jo kunne kose sæ i førjulstida, det er ikke noe hyggelig når du baaare stresser». Så han daffer rundt og koser seg mens han sakte løser 1 av 3 punkt på lista, og tenker at det ordner seg uansett. Jeg blir skikkelig frustrert av det, vil jo bare at vi skal legge grunnlaget for en god jul nå mens vi fortsatt kan 😢 Er det jeg eller han som er lavtfungerende i denne situasjonen? Anonymkode: 81d72...cf5
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2017 #2 Skrevet 19. desember 2017 Kommer an på hva som skal gjøres det. Er det viktig eller ikke? Og hvis det er viktig, er det viktig for deg eller for han? Når man pusser opp, er det lov å ligge litt etter Anonymkode: cd3e3...5b9
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2017 #3 Skrevet 19. desember 2017 Det kommer an på hva disse basic tingene består av synes jeg. Dere høres litt ut som meg og mannen, bare motsatt. Jeg prøver å fortelle mannen at jula er viktigst for barna, og de kommer til å huske sure/stressa eller blide/avslappede foreldre myye bedre enn om huset er strøkent og kakene perfekte. Men han er så opptatt av å ha ting sånn han er opplært til at de MÅ være til jul, og han styrer og stresser og kjefter og banner når noe går ham imot og vi andre ikke følger hans plan til punkt og prikke. Det er jo ikke hyggelig for noen. Men er de tingene dere skal gjøre helt nødvendige så forstår jeg deg altså. Da bør han heller gjøre en skikkelig innsats først og så heller kose seg og slappe av etterpå. Anonymkode: 0d2f9...13e
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2017 #4 Skrevet 19. desember 2017 Som røkla sier; umulig å svare på. Om avgjørende for deg er at alle gulv er skura, har han rett. Om avgjørende for deg er at dere har en julegave til hver unge og noe som ligner på julemiddag handla inn innen den fireogtyvende, har du rett. Anonymkode: ec9ba...280
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2017 #5 Skrevet 19. desember 2017 Det er vel kanskje en mellomting? Rent sengetøy, rent gulv/dusj/toaletter, ren kaffemaskin, mat i kjøleskapet, gaver til folk som skal ha gaver, gardin på do så ikke alle ser rett inn. I mine øyne, basic. Hi Anonymkode: 81d72...cf5
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2017 #6 Skrevet 19. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel kanskje en mellomting? Rent sengetøy, rent gulv/dusj/toaletter, ren kaffemaskin, mat i kjøleskapet, gaver til folk som skal ha gaver, gardin på do så ikke alle ser rett inn. I mine øyne, basic. Hi Anonymkode: 81d72...cf5 Dette er vel gjøremål dere gjør hver uke, bortsett fra handling av julegaver. Høres ut som noe som er mulig å få unna på et par timer. Anonymkode: 9f89d...4e2
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2017 #7 Skrevet 19. desember 2017 Nå var ikke det hele listen, da. Men det er den type ting. Og ja, stort sett ting vi måtte gjort uansett. Men nå må vi koooose oss. Hi Anonymkode: 81d72...cf5
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2017 #8 Skrevet 19. desember 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå var ikke det hele listen, da. Men det er den type ting. Og ja, stort sett ting vi måtte gjort uansett. Men nå må vi koooose oss. Hi Anonymkode: 81d72...cf5 La være å skifte sengetøy på hans side av sengen. Ikke vask ett av hans klesplagg. Ikke kjøp inn "koseting" til ham. Bli enige om at dere hver dag nå setter av f.eks. én time hvor dere begge skal jobbe så effektivt som mulig og så koser dere dere sammen etterpå, pakker inn julegaver sammen, bretter klær sammen mens dere snakker sammen og spiser litt julegaver. Skriv en liste for hva som må gjøres frem til jul av de helt grunnleggende tingene, regn ut hvor mye tid dere må bruke hver dag og så blir dere enige om at dere gjør dette sammen og blir enige om hva som skal gjøres hver dag, en liste for deg, en liste for deg. Heng den på kjøleskapet, stryk ut etterhvert som dere har fått unna gjøremålene. Da blir det også ganske tydelig hvem som ev. ikke gjør noe. Men det er da også viktig at du ikke begynner å gjøre hans ting, du må holde deg hard. Anonymkode: 4a3c3...cab
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2017 #9 Skrevet 20. desember 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette er vel gjøremål dere gjør hver uke, bortsett fra handling av julegaver. Høres ut som noe som er mulig å få unna på et par timer. Anonymkode: 9f89d...4e2 Tror ikke det så mange som skifter på sengen hver uke Anonymkode: a7d94...f82
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2017 #10 Skrevet 20. desember 2017 Men hvis det er helt basic ting, kan ikke du gjøre en av de tingene også? (Om du ikke gjør det allerede, og da mener jeg ikke handling/husvask osv). Henge opp gardiner og gardinstenger kan da du ta? Ta med ungene og gjør det til noe koselig Så kan mannen sitte der og kooose sæ, og se at du ikke trenger ham for å få ting gjort Anonymkode: f9bf6...933
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2017 #11 Skrevet 20. desember 2017 Vell, så klart kan han ta livet med ro. Han vet jo at du stresser rundt og ordner alt han ikke gjør. Gi han halve listen også gjør du din del. Kun din del også får han kjenne på at det som mangler ved at han ikke gjør han del. Anonymkode: 404de...cc4
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2017 #12 Skrevet 20. desember 2017 Pga helsen akkurat nå er det veldig mye jeg ikke kan gjøre en stund framover. Derfor blir det nødvendigvis mest på ham, mens jeg tar meg av ting som er nødt til å gjøres av meg (planlegging, administrering, baking, matlaging etc.) Hi Anonymkode: 81d72...cf5
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #13 Skrevet 21. desember 2017 Jeg er kronisk syk. Mannen er sliten etter jobb. Hadde håper på mere hjelp her hjemme men.. Vi har julegardiner og pyntet til jul. Bakt har jeg ikke. Heldighvis har barna bakt i bhg. Håper å få tatt litt på badet før søndag.Tøyet i sofaen må brettes, men jeg har feber i tillegg. Jaja.. Ho mor er blid i hvertfall, og har gitt opp med å prøve å få til så mange av de basice tinga. Barna er lykkelige over julepynten her og ser ikke at vinduene ikke er vasket. Anonymkode: 00359...f88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå