Gå til innhold

Trenger noen tips og eksempler på kortsvaroppgave i nynorsk.


sevolix

Anbefalte innlegg

Hei dere! 
Jeg håper jeg har kommet på rett tråd. 

Jeg har fått et kortsvar på nynorsk i oppgave. Det er Knut Hamsuns "En ganske alminnelig flue av middels størrelse" jeg har fått tildelt. Vi har dog bare fått tildelt starten og slutten av teksten. Legger ved bilde. Spørsmålet vi skal svare på er hvilke typiske modernistiske trekk denne novella har. 
Her er teksten jeg har skrevet hittil:
 

En ganske almindelig flue av middels størrelse 

 

Novella «En ganske almindelig flue av middels størrelse» er ein av tekstane frå Knut Hamsun si samling Siesta, gjeven ut i 1897. Kva for typiske modernistiske trekk kan ein finne i denne teksten? 

Novella handlar om einsemd. Hamsun skildrar eit kjennskap mellom ei fluge og ein mann. Fluga kjem flygende inn i mannen sitt liv ein dag han sit og skriv. Mannen synst først ho er plagsam og irriterande, og viftar med papirsaksa for å få ho bort. Men etterkvart begynner han å relatere kjensmessig til fluga.  

Teksten er bygd opp slik at vi følger ein svært subjektiv synsvinkel gjennom mannen. Vi skjønner at mannen er både einsam og utilrekneleg ved å s kva for "upassande" forhold han har til fluga. «Jeg fikk respekt for hendes standhaftighet» og «Vore følelser blev gjensidige» viser litt av kor sinnssvak denne mannen er. Gjentatte gonger i teksten ser vi at mannen har absurde fantasiar og tankar om fluga. Intensiteten auker da fluga tar med seg ein "elskar" heim blir mannen sjalu og det oppstår eit trekantdrama. «…pludselig kastet elskeren sig over hende på en måte som fik mig til å rødme.» Teksten blir nærmast erotisk, og  

 

Jeg har fått svar å dette førsteutkastet, og det læreren skriver er at jeg må prøve å få fram underveis at dette er ulike former for modernisme, altså delkonklusjoner. Har dere noen gode tips eller eksempler på det? Jeg klarer ikke å skjønne hvordan jeg skal skrive delkonklusjoner mellom slaga. 

Og hvordan avslutter man et godt kortsvar uten å trekke med noe fra hoveddelen? Er det andre deler fra teksten jeg kan gjøre bedre?  

25520164_1739620332767389_1894571916_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...