Gå til innhold

Psykolog


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan går man frem for å få snakket med psykolog?

Jeg klarer ikke å "skru på hjernen" når jeg står i en situasjon. For eksempel dersom jeg blir stilt overfor et valg med flere enn en mulighet, og særlig dersom jeg ikke får alternativene servert, men må finne ut av de selv.. Jeg føler ikke jeg er konsentrert nok og fokusert nok til å klare å samle tankene og få oversikt. Jeg vet at det er mange alternativer, men hvis jeg ikke har et klart ønske selv om hva som skal være utfallet, så klarer jeg ikke (eller kanskje jeg bare tror at jeg ikke klarer?) å se hva som egentlig er alternativene, hva som er konsekvensene av de forskjellige valgene, og hva det er lurt å gjøre. Dette gjør at jeg stadig tar feil valg. I ettertid ser jeg klart å tydelig at det var feil, men jeg klarer fortsatt ikke å se hvilke spørsmål jeg kunne ha stilt meg selv for å finne ut hvordan jeg kunne ha klart å ta et bedre valg... Jeg tenker ikke bare på hva jeg vil, men hvordan det kan påvirke alle de andre, jeg lurer på hva de andre egentlig vil, om det viktigste for de er veien eller målet, og hvordan i alle dager jeg skal klare å sortere all informasjonen og ta et valg før det er for seint og ett eller annet, gjerne feil ting, bare skjer.. Dette var bare ett rotete eksempel på hvorfor jeg vurderer å få noen til å hjelpe meg med å rydde opp litt i hodet...

Anonymkode: ddd81...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man har en psykisk lidelse og rett på helsehjelp, kan man henvises fra fastlegen til DPS eller avtalespesialist.

Det du beskriver faller antagelig ikke under dette. Da er det bare å finne en privatpraktiserende psykolog og bestille seg time. Det er mye enklere og kjappere, men koster en del mer (fordi du må ta hele regninge selv). Vanlig takst er i sjiktet 600-1200 kroner per behandlingstime, litt avhengig av sted, tid på døgnet, vedkommendes kvalifikasjoner etc).

Anonymkode: e7896...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på du trenger en psykolog? Hva med en gestaltterapeut eller en coach? Eller en klok venninne?

Anonymkode: 6df62...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har antageligvis og forhåpentligvis rett i at jeg ikke har noen psykisk lidelse og at en coach eller klok venninne kunne hjulpet.. Jeg har tenkt at psykologene kanskje har litt mer utdannelse og vet hvordan de skal håndtere uventede situasjoner, men det koster tydeligvis en del, ja. Jeg tror stress og lite søvn har gjort konsentrasjonsvansker og beslutningsvegring verre etter at jeg fikk barn. Barn er ikke hovedårsaken, men jeg har naturlig nok mindre tid til overs når barna har fått sitt, noe som igjen går ut over alt. Jeg tror kanskje jeg kunne blitt mer effektiv om noen hadde hjulpet meg med å rydde litt i hodet slik at jeg lettere kunne konsentrert meg i det jeg holder på med (mindfulness?), og hvis jeg blir mer effektiv får jeg mer tid til å sove og kanskje fokus og evnen til å ta valg kommer tilbake? Problemet er at mine valg og mangel på valg går ut over både de rundt meg og evnen til å gjøre en god jobb..

Er det noen som har et tips til hvordan man kan skyve uro og usikkerhet og uløste problemer til side for lettere å fokusere på situasjonen og hva de rundt meg egentlig sier? Og hvilke spørsmål jeg skal stille meg selv for å legge vekt på de riktige tingene før jeg tar et valg?

HI

Anonymkode: ddd81...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med et konkret eksempel? Jeg sliter ikke med å ta valg i det hele tatt, så klarer ikke helt sette meg inn i hvordan du tenker.

Anonymkode: 5293c...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Dere har antageligvis og forhåpentligvis rett i at jeg ikke har noen psykisk lidelse og at en coach eller klok venninne kunne hjulpet.. Jeg har tenkt at psykologene kanskje har litt mer utdannelse og vet hvordan de skal håndtere uventede situasjoner, men det koster tydeligvis en del, ja. Jeg tror stress og lite søvn har gjort konsentrasjonsvansker og beslutningsvegring verre etter at jeg fikk barn. Barn er ikke hovedårsaken, men jeg har naturlig nok mindre tid til overs når barna har fått sitt, noe som igjen går ut over alt. Jeg tror kanskje jeg kunne blitt mer effektiv om noen hadde hjulpet meg med å rydde litt i hodet slik at jeg lettere kunne konsentrert meg i det jeg holder på med (mindfulness?), og hvis jeg blir mer effektiv får jeg mer tid til å sove og kanskje fokus og evnen til å ta valg kommer tilbake? Problemet er at mine valg og mangel på valg går ut over både de rundt meg og evnen til å gjøre en god jobb..

Er det noen som har et tips til hvordan man kan skyve uro og usikkerhet og uløste problemer til side for lettere å fokusere på situasjonen og hva de rundt meg egentlig sier? Og hvilke spørsmål jeg skal stille meg selv for å legge vekt på de riktige tingene før jeg tar et valg?

HI

Anonymkode: ddd81...e13

Jeg synes du gir et godt svar på spørsmålet selv - vil tro regelmessig praktisering av mindfulness kan hjelpe deg masse. Dersom det ikke fungerer er jeg enig i at psykolog (hvis du har råd) er et fint sted å starte, nettopp fordi de er godt kvalifiserte. Coacher kan være fine folk, men det de har med seg av helgekurs er vanligvis ikke noe jeg ville betalt for. 

Anonymkode: 59339...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med referanse til hvordan du kan skyve unna det som kverner i hodet unna for å kunne være tilstede i situasjonen så finnes det flere verktøy i mindfullness. Jeg er ingen ekspert men man har alt fra øvelser der man tvinger oppmerksomheten midlertidig over på noe fysisk i kroppen - rart triks men gjør at hjernen liksom skifter litt gir. Et annet triks er å ikke kjempe mot det som kverner i hodet men å innta rollen som nøytral og godhjertet observatør av egne tanker, det gir både en befriende distanse til egne tanker og «makt» til å ikke la seg påvirke av egne automatiserte tanker. Sikkert dårlig forklart, poenget er bare at det er veldig lett for meg å se at mindfullness kan være til nytte for deg. 

Anonymkode: 59339...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...