Gå til innhold

Dere som tok til dere en voksen hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hadde barn.. Hvordan gikk det? Hvordan fikk dere hunden til å godta barna? Hvordan løste dere det at hunden aldri (!) Må være alene med barna? Har en på 4 og en på 2 år. Hatt hund før, men døde for et par år sida. Vurderer hund igjen, men hadde en hund på besøk (snill og grei, vant til unger) som var snill de fleste to dagene, så begynte den å knurre på babyen min. Hadde den nesten en uke. Jeg tenker at for bikkjer er det en overgang å komme til nytt sted etc. Men hvis vi skulle kjøpt en voksen hund vil jeg helst unngå knurring! Det var uprovosert, dvs at barna holdt avstand. Men hunden var så usikker og knurret . Samme skjedde da vi passet en katt en uke, snill de to første dagene, så gikk den plutselig bort til mannen min og eldste barnet og skulle bite :o gikk bare bort til dem liksom. De satt bare og lekte langt unna 

Anonymkode: a4668...62a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste jeg er helt sikker på, er at jeg ønsker en hund med tydelig kroppspråk som knurrer - enn en som ikke sier fra, ikke knurrer og plutselig får nok. 

Anonymkode: aae67...837

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det eneste jeg er helt sikker på, er at jeg ønsker en hund med tydelig kroppspråk som knurrer - enn en som ikke sier fra, ikke knurrer og plutselig får nok. 

Anonymkode: aae67...837

Ja, men så er ikke det saken heller. Én ting er en hund som knurrer på en unge som drar den i øret. Én annen ting er en hund som ligger i andre enden av rommet og knurrer på ungene som ikke så mye som har sett på hunden den dagen. 

Der er det som er spørsmålet, Hvordan får man overgangen til å funke? Og hvordan ser man at man har funnet en selvsikker hund? Før man tar den med hjem.

Skrevet

Første hunden vår var det null problemer ovenfor barn.

Den vi har nå er usikker på barn. Så der tar vi forhåndsregler når ungen vår har besøk. Både for ungene og bikkja sin del. 

Har ikke noe problem med å la hunden vår og ungen vår være alene sammen. Hunden vet å passe seg og ungen vet når man skal gå unna.

Anonymkode: fd0dd...a16

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Første hunden vår var det null problemer ovenfor barn.

Den vi har nå er usikker på barn. Så der tar vi forhåndsregler når ungen vår har besøk. Både for ungene og bikkja sin del. 

Har ikke noe problem med å la hunden vår og ungen vår være alene sammen. Hunden vet å passe seg og ungen vet når man skal gå unna.

Men du har nok ikke så små barn. Jeg er vant til å ha full kontroll på hunden, dvs jeg har hatt en "mammadalt" av en hund. Vært der jeg er. Ønsker meg vel det nå og, egentlig. Men det er jo alltid nytt med ny hund som ikke vet hva kommandoene betyr nødvendigvis. Plutselig har den listet seg inn på soverommet der ungnene leker 😅

Skrevet

Ville vært åpen med de som selger eller omplasserer hunden at dere vil prøve en periode, kanskje en måned, for å se om hunden tilpasser seg og trives. Om ikke hunden trives med barn er det feil hjem for hunden og feil hund for dere. 

Regner med de fleste som omplasserer hundene sine vil være glad for åpenhet rundt det og muligheten til å få hunden tilbake og bestemme nytt hjem om det ikke fungerer. 

Anonymkode: 0191f...3f0

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville vært åpen med de som selger eller omplasserer hunden at dere vil prøve en periode, kanskje en måned, for å se om hunden tilpasser seg og trives. Om ikke hunden trives med barn er det feil hjem for hunden og feil hund for dere. 

Regner med de fleste som omplasserer hundene sine vil være glad for åpenhet rundt det og muligheten til å få hunden tilbake og bestemme nytt hjem om det ikke fungerer. 

Anonymkode: 0191f...3f0

Ja, vi gjør det. Det er planen . Men ø sier likevel at det går bra

Skrevet

Vi tok imot en hund på 7 år for 2 år siden. Da hadde vi barn på 10 år, 4 år og nå er tredjemann snart 1år. Og en hund fra før som desverre døde for noen mnd siden.

Hunden la sin elsk på 10 åringen(som nå er 12 år) og de uadskillige nå 2 år etterpå. Hunden bryr seg kun om henne og vil ikke ha noe med oss andre i familien å gjøre. De minste barna kan ikke klappe han eller være alene med han såklart. Han avskyr de og går så fort en av de er i nærheten. De har aldri fått lov å dra han i ørene eller halen osv men han liker ikke små barn. 

Uansett så ville jeg ikke bekymret meg så veldig for knurringen. Det er hundens språk og et forvarsel om at dere må passe bedre på. 

Anonymkode: 19e55...099

Skrevet

Med så små barn hadde jeg ikke tatt til meg en voksen hund. Har selv verdens snilleste hund, men han kan faktisk knurre når han er sliten, trøtt, varm. Nå har han et fristed i stua der minste på tre ikke kommer til. Jeg synes det er slitsomt med den minste. Jeg er ikke redd noe skal skje, men jeg tar ingenting for gitt, vi snakker om en hund. Han begynner å bli gammel, hører litt dårlig og situasjoner kan oppstå der minste gjør noe feil. Tar på et sted som er vondt, kommer brått på osv. 

Eldste på syv elsker han, henne kan han ligge inntil i sofaen i timesvis. 

Å ta over en voksen hund er en fin ting, hadde likevel ventet til minste er rundt fem. 

Anonymkode: 53041...767

Skrevet

En omplasseringshund som skal bo med barn bør ha vokst opp med barn.

Min første hund kunne aldr ha bodd med små barn. Hun vokste ikke opp med barn og tålte dårlig at de var uforutsigbare.

Min andre hund fikk jeg da hun var to. Hun hadde vokst opp med barn og var fantastisk med alle barn i alle aldre.

Min nåværende hund vokser opp med barn, hunden er snill, men skjønner ikke at barna ikke er valper. Gleder meg til denne har blitt voksen og roet seg😉

Anonymkode: 642d9...04e

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du har nok ikke så små barn. Jeg er vant til å ha full kontroll på hunden, dvs jeg har hatt en "mammadalt" av en hund. Vært der jeg er. Ønsker meg vel det nå og, egentlig. Men det er jo alltid nytt med ny hund som ikke vet hva kommandoene betyr nødvendigvis. Plutselig har den listet seg inn på soverommet der ungnene leker 😅

Ungen var 3 år når vi overtok den hunden. Bikkja var 2 og i vanlig alder hvor store hanhunder blir omplassert.

Så ja... Hadde småbarn da. 

Men hadde vi ikke overtatt den, så hadde den værr avlivet. Krevde myyye trening, men det var verd det.

Skrevet

vi fikk en st bernhard når de 3 minste var 1,4 og 6, og de 2 elsde 14 og 17, gikk kjempe fint, snillere hund skal man lete lenge etter, fikk han når han var 5 år, nå er han snart 9, så håper vi får beholde han litt til :)

Anonymkode: 416fd...621

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...