Gå til innhold

Barn som hater middag. Flere som har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frustrerende. Lager mye forskjellig. Forsøkt pure av grønnsaker, skjære i biter, med saus, uten saus, barnet får bli med å lage. Hun spiser ikke. Har nå resignert. Helsestasjonen sier at så lenge hun spiser vanlig mat og sunt er ikke middag noe å stresse med. Hun spiser variert pålegg på brød. Makrell i tomat, fiskepudding, leverpostei, oster, kjøttpålegg osv. Men er maten varm gidder hun ikke. 

Hun er nå 3,5 år. Og synes det er leit da middagen liksom skal være en fin familiestund der vi koser oss. Hun sitter med oss men spiser altså ikke. Eneste hun kan spise er kjøttsuppe. Da spiser hun alt, purreløk, kålrot osv. Men hun spiser den ikke flere dager på rad. 

Jeg styrer ikke med maten. Jeg serverer, og oppmuntrer til å smake, to ganger. Har forsøkt innimellom å «leke i henne mat» men det funker ikke.

Noen som har hatt et slikt barn? Har det endret seg?

Hun legger fint på seg og er frisk og normal på alt. Det er ingen bekymring knyttet til det, bare litt frustrasjon. 

Eldste har alltid spist middag så dette er uvant. 

Anonymkode: 6ca34...d65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fire barn, et som er kjempekresen på middag.

Hun spiser sånt som alle barn liker, pizza, pølser, kjøttboller, osv, men veldig kresen på hverdagsmat.

Jeg gidder ikke styre så mye med det, i dag spiste hele familien spagetti, kjøttdeig med tomatsaus og stekte grønnsaker. Hun spiste to skiver grovt brød med fiskepudding og cherrytomater på siden.

Anonymkode: 94b1e...f43

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fire barn, et som er kjempekresen på middag.

Hun spiser sånt som alle barn liker, pizza, pølser, kjøttboller, osv, men veldig kresen på hverdagsmat.

Jeg gidder ikke styre så mye med det, i dag spiste hele familien spagetti, kjøttdeig med tomatsaus og stekte grønnsaker. Hun spiste to skiver grovt brød med fiskepudding og cherrytomater på siden.

Anonymkode: 94b1e...f43

Min spiser ikke sånt som de fleste barn spiser en gang. Men brødmat liker hun, og hun er allsidig og lett i matveien der. Aldri vanskelig å finne noe til henne på feks et koldtbord. 

Synes bare denne middagsnekten er rar siden hun ikke oppleves som spesielt kresen. 

HI

Anonymkode: 6ca34...d65

Skrevet

6 åringen min er også slik. Hater varmmat. Ikke noe å stresse med sier HS. 

Skrevet

Min 7 klassing er slik ennå 🙈. Alltid vært en kamp med middag....de to andre barna mine spiser alt.

Anonymkode: ce055...644

Skrevet

Omvendt her. Full påleggsnekt (kan spise litt rent brød men det begrenser seg jo mens middag går vanligvis fint ned (jeg lager mye forskjellig, så av og til skjærer det seg jo). 

Anonymkode: 310d4...de8

Skrevet

Min misliker middag. Selv er jeg middagsperson, mens min mor og bror er mer glad i brødmat, så jeg er vant til at ikke alle liker varm mat. Jeg tar det ikke så tungt, barnet spiser variert og sunt. Favoritten er skive med makrell, og det eneste hun spiser fra middagen er som regel grønnsakene. 

Min mor er 70, og tar seg helst heller ei skive med ost enn middagen, men hun spiser jo høflig middag blant andre. 

Anonymkode: 0f41e...a54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...