Gå til innhold

Spiser babyen min på 10 mnd litt lite?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Står opp kl 7

Frokost kl 08 : 1 brødskive og vann + mm etterpå

Tar seg en lur fra ca  kl 09-11

Lunsj kl 12 : Grøt 0,5 dl grøtpulver laget på 1 dl vann + smoothie og vann som tørstedrikk 

Lur 13-14.30

Middag kl 15: 1/3 av et middagsglass og/eller middag som vi spiser. Vann å drikke og mm etterpå

Kvelds kl 18 : Grøt 0,5 dl grøtpulver laget på 1 dl vann. Mm etterpå 

Legges kl 19

Han krever en del pupp på kveld/natt så lurer på om han er sulten eller bare vil ha for kosens skyld. 

Han er en stor og rund gutt som legger godt på seg til hver kontroll så er ikke bekymret der. Tenker mer i forhold til antall oppvåkninger. Er det noe jeg kan gjøre annerledes tenker Dere? 

 

Anonymkode: 5d122...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo 12 timer uten mat på en bitteliten mage, sammen med at søvnmønsteret ikke er utviklet enda. Hvis han går godt opp i vekt får han nok mat. Det kan godt være han er sulten til natta, eller så vil han ha kos, eller så våkner han av andre ting. 

Anonymkode: ee6f8...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo 12 timer uten mat på en bitteliten mage, sammen med at søvnmønsteret ikke er utviklet enda. Hvis han går godt opp i vekt får han nok mat. Det kan godt være han er sulten til natta, eller så vil han ha kos, eller så våkner han av andre ting. 

Anonymkode: ee6f8...6eb

Ja blir 12 timer uten mat. Men er vel ikke vanlig å tilby mat etter leggetid og på natta? Altså han får pupp så mye han vil ha men klarer ikke helt å tolke om det er sult eller kos. 

H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de tar til seg mye næring gjennom nattamminga. Alle mine har økt matinntaket betraktelig da vi sluttet med nattamming. 

Men så lenge du trives med amming, og barnet vokser, så er det ikke noen hast enda.  Jeg ammet mine til hhv 14mnd, 12mnd og 14mnd. Inkludert på natta. 

Anonymkode: 6b6fd...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at de tar til seg mye næring gjennom nattamminga. Alle mine har økt matinntaket betraktelig da vi sluttet med nattamming. 

Men så lenge du trives med amming, og barnet vokser, så er det ikke noen hast enda.  Jeg ammet mine til hhv 14mnd, 12mnd og 14mnd. Inkludert på natta. 

Anonymkode: 6b6fd...c63

Trives egentlig ikke med nattamming lenger. Jeg sov godt før men nå er søvnkvaliteten min veldig dårlig pga ammingen. Dessuten blir jeg liggende på soverommet stort sett fra 19-23. Tenkte kanskje at vis han spiser mer på dagen så kanskje han er roligere på kveld/natt. Men da må jeg jo starte i andre enden. Dvs kutte ut nattamming. Får ikke akkurat tvunget i han mer mat på dagen. 

H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns lunsj virker litt lite, han kan godt spise mer grøt enn det der. Og hvorfor kun 1/3 middagsglass til middag? Hvorfor ikke et helt glass?

Hvis han ikke spiser mer fordi han er mett kan du jo ikke tvinge i han mer mat, men hvis han vil spise mer ville jeg gitt han mer. 

Synes også han sover veldig mye på dagtid. Han burde ikke sove mer enn 2,5 timer til sammen på den alderen, og det er maks. Da min gutt var 10 mnd sov han 20 minutter om morgenen (vekte han) og 1,5-2 timer på ettermiddag.

Kan godt hende han våkner mye fordi han sover for mye på dagtid og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trives egentlig ikke med nattamming lenger. Jeg sov godt før men nå er søvnkvaliteten min veldig dårlig pga ammingen. Dessuten blir jeg liggende på soverommet stort sett fra 19-23. Tenkte kanskje at vis han spiser mer på dagen så kanskje han er roligere på kveld/natt. Men da må jeg jo starte i andre enden. Dvs kutte ut nattamming. Får ikke akkurat tvunget i han mer mat på dagen. 

H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

Jeg har måttet starte i natt-enden med mine. Da har de temmelig fort økt matinntaket på dagtid. 

Anonymkode: 6b6fd...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pobie skrev:

Syns lunsj virker litt lite, han kan godt spise mer grøt enn det der. Og hvorfor kun 1/3 middagsglass til middag? Hvorfor ikke et helt glass?

Hvis han ikke spiser mer fordi han er mett kan du jo ikke tvinge i han mer mat, men hvis han vil spise mer ville jeg gitt han mer. 

Synes også han sover veldig mye på dagtid. Han burde ikke sove mer enn 2,5 timer til sammen på den alderen, og det er maks. Da min gutt var 10 mnd sov han 20 minutter om morgenen (vekte han) og 1,5-2 timer på ettermiddag.

Kan godt hende han våkner mye fordi han sover for mye på dagtid og.

Han vil ikke ha mer grøt og så ikke mulig å gi mer. Når det gjelder middagsglass så vil han aldri ha mer enn 1/3. Jeg hadde jo gitt han mer mat om han ville hatt. Har prøvd men om jeg får presset i han mer så gulper han bare. 

Må jeg vekke han fra morgenluren kanskje? Gjort det før hvis vi har hatt en avtale midt i og han blir sur og grinete hele dagen men det er kanskje bare en fase han nå igjennom?

H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Må jeg vekke han fra morgenluren kanskje? Gjort det før hvis vi har hatt en avtale midt i og han blir sur og grinete hele dagen men det er kanskje bare en fase han nå igjennom?

H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

Men han sover jo godt på natta?, sånn utenom amminga?

Jeg ville ikke endret dagsovinga var jeg deg. Noen barn sover mye på dagen, andre lite. 

Anonymkode: 6b6fd...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har måttet starte i natt-enden med mine. Da har de temmelig fort økt matinntaket på dagtid. 

Anonymkode: 6b6fd...c63

Hvordan gjorde du det? Han her blir helt hysterisk om han ikke får puppen på kveld/natt så jeg klarer aldri å gjennomføre. Han er ikke mottagelig for annen trøst om det er puppen han vil ha. Bare slår etter meg og dytter meg bort og hylgriner. Roer seg så fort han får puppen og sovner på et blunk. Synes dette er så vanskelig. Eldstemann sluttet med nattpupp av seg selv etter 8 mnd og var sluttet med puppen hele ved 10 mnd av eget ønske. Tok flaske og smokk. Så uvant med han her som er så avhengig av puppen. I tillegg tar han ikke flaske eller smokk så føler meg helt tom for ideer. 

H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men han sover jo godt på natta?, sånn utenom amminga?

Jeg ville ikke endret dagsovinga var jeg deg. Noen barn sover mye på dagen, andre lite. 

Anonymkode: 6b6fd...c63

Ja det gjør han. Oppvåkningene hans handler nok om at jeg har snudd meg og han vil ha pupp. Han er aldri våken på natta og krever noe annet enn nærhet

 H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan gjorde du det? Han her blir helt hysterisk om han ikke får puppen på kveld/natt så jeg klarer aldri å gjennomføre. Han er ikke mottagelig for annen trøst om det er puppen han vil ha. Bare slår etter meg og dytter meg bort og hylgriner. Roer seg så fort han får puppen og sovner på et blunk. Synes dette er så vanskelig. Eldstemann sluttet med nattpupp av seg selv etter 8 mnd og var sluttet med puppen hele ved 10 mnd av eget ønske. Tok flaske og smokk. Så uvant med han her som er så avhengig av puppen. I tillegg tar han ikke flaske eller smokk så føler meg helt tom for ideer. 

H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

Jeg har latt far gjøre det. Mine barn blir krakilske etter pupp om jeg er i nærheten. Men når jeg ikke er der, har de frest litt etter pupp, men roet seg etter veldig få minutter.  Den ene ville ha litt vann første natta,  men ikke de to andre. 

Far har tatt dem med på helgetur, og fikset avvenninga da. 

Det har funket gull for oss.  Ikke dermed sagt at det er løsningen for deg. 😊

Vi har forresten fortsatt med samsoving etterpå. Uten problemer og uten søking etter pupp. Og jeg var smokk for mine på slutten..

Anonymkode: 6b6fd...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han vil ikke ha mer grøt og så ikke mulig å gi mer. Når det gjelder middagsglass så vil han aldri ha mer enn 1/3. Jeg hadde jo gitt han mer mat om han ville hatt. Har prøvd men om jeg får presset i han mer så gulper han bare. 

Må jeg vekke han fra morgenluren kanskje? Gjort det før hvis vi har hatt en avtale midt i og han blir sur og grinete hele dagen men det er kanskje bare en fase han nå igjennom?

H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

Bare nevnte det siden du spurte om han spiser for lite. Hvis han ikke vil ha mer spiser han ikke for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har latt far gjøre det. Mine barn blir krakilske etter pupp om jeg er i nærheten. Men når jeg ikke er der, har de frest litt etter pupp, men roet seg etter veldig få minutter.  Den ene ville ha litt vann første natta,  men ikke de to andre. 

Far har tatt dem med på helgetur, og fikset avvenninga da. 

Det har funket gull for oss.  Ikke dermed sagt at det er løsningen for deg. 😊

Vi har forresten fortsatt med samsoving etterpå. Uten problemer og uten søking etter pupp. Og jeg var smokk for mine på slutten..

Anonymkode: 6b6fd...c63

Ok. Ja reise bort ja. Men sluttet du helt å amme Da? Jeg har mye melk så måtte pumpet en hel del hele helgen. Aldri vært borte fra minsten så lenge før(max et par timer) men det er kanskje løsningen? Kanskje litt brutalt å forsvinne to dager sånn plutselig? Og hva skjedde når du kom hjem? Ville han ha puppen igjen eller hva var status? Sorry mange spørsmål 😯

H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Ja reise bort ja. Men sluttet du helt å amme Da? Jeg har mye melk så måtte pumpet en hel del hele helgen. Aldri vært borte fra minsten så lenge før(max et par timer) men det er kanskje løsningen? Kanskje litt brutalt å forsvinne to dager sånn plutselig? Og hva skjedde når du kom hjem? Ville han ha puppen igjen eller hva var status? Sorry mange spørsmål 😯

H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

For oss funket det bra. Babyene våre har vært helt fortrolige med far, det er jo en forutsetning. 

Jeg avsluttet all amming samtidig. Nattamminga har liksom aldri plaget meg, så når jeg får nok er det fordi jeg får aversjon mot hele amminga. Barnet blir brått for stort, eller spiser for mye av meg osv, du skjønner sikkert hva jeg mener. 

Faren og barnet har dratt på helgetur til svigers. Da har barnet vært i nye omgivelser uten puppassosisjon, og mye oppmerksomhet på dagtid fra far og besteforeldre. 

Jeg har jo fått spreng, så det har vært nødvendig med et par dusjer for å lette trykket, men det har ikke vært så ille som jeg hadde trodd. 

Det har funket rett og slett gått "skuffende" bra 😂. Barna har vist gjensynsglede på søndagen, men ikke mer enn far får når han kommer fra jobb 😂. Det ene barnet lette etter puppen første natt det lå inntil meg igjen, men det var egentlig mest uvant for meg å berolige det uten å slenge ut puppen i halvsøvne... barnet gråt aldri, og godtok overraskende lett at puppen ikke ble tilbudt. 

En forutsetning er jo at far er en trygg omsorgsperson for barnet. Men for oss har dette vært løsningen med alle tre barna. Da er det liksom ikke barnet som blir nektet pupp, men puppen som bare ikke er der. 

 

Med hvert barn har det gått så lett, at jeg har tenkt "hvorfor gjorde vi det ikke et par uker før, før jeg ble møkklei". 😊

 

Bare å spørre hvis du lurer på noe mer. 😊

Anonymkode: 6b6fd...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å fortsette med amming på dagtid. Det har fordeler både for deg og barnet om du fortsetter. 

Helsestasjonen har nok informasjon og verktøy til hvordan dere skal avvenne på natt. Er en fordel om far (uten mulighet for amming), bidrar. Men det kan ta en uke å få det til, så dere må finne en egnet uke. Og dere må være forberedt på protester.

Lykke til!

Anonymkode: d39b4...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For oss funket det bra. Babyene våre har vært helt fortrolige med far, det er jo en forutsetning. 

Jeg avsluttet all amming samtidig. Nattamminga har liksom aldri plaget meg, så når jeg får nok er det fordi jeg får aversjon mot hele amminga. Barnet blir brått for stort, eller spiser for mye av meg osv, du skjønner sikkert hva jeg mener. 

Faren og barnet har dratt på helgetur til svigers. Da har barnet vært i nye omgivelser uten puppassosisjon, og mye oppmerksomhet på dagtid fra far og besteforeldre. 

Jeg har jo fått spreng, så det har vært nødvendig med et par dusjer for å lette trykket, men det har ikke vært så ille som jeg hadde trodd. 

Det har funket rett og slett gått "skuffende" bra 😂. Barna har vist gjensynsglede på søndagen, men ikke mer enn far får når han kommer fra jobb 😂. Det ene barnet lette etter puppen første natt det lå inntil meg igjen, men det var egentlig mest uvant for meg å berolige det uten å slenge ut puppen i halvsøvne... barnet gråt aldri, og godtok overraskende lett at puppen ikke ble tilbudt. 

En forutsetning er jo at far er en trygg omsorgsperson for barnet. Men for oss har dette vært løsningen med alle tre barna. Da er det liksom ikke barnet som blir nektet pupp, men puppen som bare ikke er der. 

 

Med hvert barn har det gått så lett, at jeg har tenkt "hvorfor gjorde vi det ikke et par uker før, før jeg ble møkklei". 😊

 

Bare å spørre hvis du lurer på noe mer. 😊

Anonymkode: 6b6fd...c63

Ok. Det hørtes jo ut som dette var riktig gjort. Far her er en del borte med jobb(reising osv) Men babyen er helt trygg på han når han er hjemme. Det frister veldig å ta samme løsning som dere men er så redd for at det skal oppleves traumatisk for han å ikke se meg en hel helg.  Jeg ikke hvorfor jeg Tror det. Førstemann var på overnatting flere ganger før han var 1 år siden han tok flaske og det gikk kjempefint. Så skjønner ikke hvorfor jeg har blitt så hønemor til andremann. 

Jeg er egentlig ferdig med amming selv. Altså det gjør meg ingenting å slutte. Baby krabber,reiser seg opp og går rundt bordet. Han begynner å bli stor nå. Føler det puppegreine egentlig bare holder han igjen fra å sove uforstyrret. 

Takk for et godt tips. Tenker det er sånn vi må gjøre det. Men drøyer det et par mnd så får han bli nærmere ett år. Er ikke det ok?

H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Takk for et godt tips. Tenker det er sånn vi må gjøre det. Men drøyer det et par mnd så får han bli nærmere ett år. Er ikke det ok?

H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

Det må du nesten føle på selv. Mine var 14mnd, 12mnd og 14mnd. Er anbefalt å amme til 12 mnd, men det viktigste er jo de første 6mnd. 

Anonymkode: 6b6fd...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2017 den 10.19, Anonym bruker skrev:

Står opp kl 7

Frokost kl 08 : 1 brødskive og vann + mm etterpå

Tar seg en lur fra ca  kl 09-11

Lunsj kl 12 : Grøt 0,5 dl grøtpulver laget på 1 dl vann + smoothie og vann som tørstedrikk 

Lur 13-14.30

Middag kl 15: 1/3 av et middagsglass og/eller middag som vi spiser. Vann å drikke og mm etterpå

Kvelds kl 18 : Grøt 0,5 dl grøtpulver laget på 1 dl vann. Mm etterpå 

Legges kl 19

Han krever en del pupp på kveld/natt så lurer på om han er sulten eller bare vil ha for kosens skyld. 

Han er en stor og rund gutt som legger godt på seg til hver kontroll så er ikke bekymret der. Tenker mer i forhold til antall oppvåkninger. Er det noe jeg kan gjøre annerledes tenker Dere? 

 

Anonymkode: 5d122...4f9

Babyen min er også glad i pupp. jeg gir 2-3 mellommåltider og 3 store.

8-9 pupp av og til en ypugurt  pose 

10-11 grøt 2 dl vann blandes ut med grøtpulver av og til fruktpose/glass 

12/13 liten lur 1-1,5 time +pupp

14-15 middag av glass spiser ca halve + en brødskive og en fruktpose/glass med frukt og grønt eller av min middag. 

liten middagslur av og til fra 30 min til 1,5 t + pupp

litt maissnack juice mellom

19-20 god natt grøt 2 dl vann blandes ut med grøtpukver. pupp så seng

Anonymkode: 1985e...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

reagerer mer på hvor mye han sover på dagen.. min spiste ikke noe mer den tiden.. 

Anonymkode: 68757...5e9

Ok det er bare ca da. Noen ganger sover han fra 9-11 andre ganger blir det bare 30 min på den luren. Samme med ettermiddagen. Sov han lite første lur så sover han lenge på andre lur. 

H.i

Anonymkode: 5d122...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...