Gå til innhold

Hva er moderat, sterke smerter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kroniske ledd og muskelplager. Har fått tabletter av legen som jeg går på fast. En står det "mot moderate smerter" en annen står det "mot smerter" og en tredje står det "mot sterke smerter". Når bruker legen de forskjellige uttrykkene? Jeg tolker "moderate smerter" som mindre smerte en bare "smerter". og "sterke smerter" som det som verste. Men greia er at tablettene hvor det står mot smerte er Paracet, mens de mot "moderate smerter" er B-preparat. De mot "sterke smerter" har samme virkestoff som de mot moderate smerter, men er i retard kapsler. 

Ble mye dette, men er det noe som vet når legen bruker de forskjellige uttrykkene? 

Anonymkode: 4aabf...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er litt individuelt fra lege til lege. 

Jeg har skader i ryggen. Fungerer greit men får innimellom sterke smerter. (Klarer ikke gå oppreist og mister følelsen i huden på beina) Helt klart sterke smerter. Da må jeg ta et tramadolpreparat (tramadol eller nobligan) legen min skriver «mot moderate smerter»

En gang måtte jeg få resept på legevakten, han skrev «mot sterke smerter»

Jeg tenker det spiller fint liten rolle hva legen skriver. Man merker selv hvilken smertestillende man trenger.

Jeg hadde nok klart meg med «forte» piller innimellom men de spyr jeg av.

Å gradere smerte er vanskelig, folk opplever smerte forskjellig, og leger også.

Skillet mellom moderat og sterk er for meg litt ullen. Her går det på at den smerten jeg har er livshemmende når den står på. Er jeg smertefri når jeg ligger i ro har jeg jo ikke sterke smerter, men hvis jeg ikke kommer meg ut av senga uten å grine og miste følelse i huden så er den jo sterk?

 

Anonymkode: fdab8...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror det er litt individuelt fra lege til lege. 

Jeg har skader i ryggen. Fungerer greit men får innimellom sterke smerter. (Klarer ikke gå oppreist og mister følelsen i huden på beina) Helt klart sterke smerter. Da må jeg ta et tramadolpreparat (tramadol eller nobligan) legen min skriver «mot moderate smerter»

En gang måtte jeg få resept på legevakten, han skrev «mot sterke smerter»

Jeg tenker det spiller fint liten rolle hva legen skriver. Man merker selv hvilken smertestillende man trenger.

Jeg hadde nok klart meg med «forte» piller innimellom men de spyr jeg av.

Å gradere smerte er vanskelig, folk opplever smerte forskjellig, og leger også.

Skillet mellom moderat og sterk er for meg litt ullen. Her går det på at den smerten jeg har er livshemmende når den står på. Er jeg smertefri når jeg ligger i ro har jeg jo ikke sterke smerter, men hvis jeg ikke kommer meg ut av senga uten å grine og miste følelse i huden så er den jo sterk?

 

Anonymkode: fdab8...635

Er faktisk tramadol og nobligan jeg også bruker. Merkelig at ikke legen bare skriver smerter. Blir litt rart når de sterkeste tablettene er for "moderate smerte".

Anonymkode: 4aabf...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er faktisk tramadol og nobligan jeg også bruker. Merkelig at ikke legen bare skriver smerter. Blir litt rart når de sterkeste tablettene er for "moderate smerte".

Anonymkode: 4aabf...08d

I felleskatalgen står det vel, mot moderate smerter på disse to?

Dette er langt i fra de sterkeste man kan få. Fikk noen etter ulykken som slo meg helt ut, husker ikke navnet. 

Tror det bare er individuelt hva de skriver. 

Og folk tåler også forskjellige ting. Jeg tåler som sagt ikke forte-produkter. Og bortsett fra at tramadol er vanedannende så er jo det et bedre produkt å ta fremfor nsaids som er sterkt for mage og også har andre uheldige bivirkninger. 

Anonymkode: fdab8...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har paracet på resept (1g) og på de står det mot smerter, jeg har også pinex forte på resept, på de står det mot sterke smerter.

Men dette med smerte er jo individuelt, man har forskjellig opplevelse av smerte, noen tåler mye og noen tåler mindre. Vi som går med kroniske smerter får jo etterhvert en høyere tålegrense enn de som ikke er vant med smerter, man blir rett og slett litt vant til å ha vondt hele tiden.

Anonymkode: 6157e...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I felleskatalgen står det vel, mot moderate smerter på disse to?

Dette er langt i fra de sterkeste man kan få. Fikk noen etter ulykken som slo meg helt ut, husker ikke navnet. 

Tror det bare er individuelt hva de skriver. 

Og folk tåler også forskjellige ting. Jeg tåler som sagt ikke forte-produkter. Og bortsett fra at tramadol er vanedannende så er jo det et bedre produkt å ta fremfor nsaids som er sterkt for mage og også har andre uheldige bivirkninger. 

Anonymkode: fdab8...635

Nei, er nok ikke de sterkeste. Da må en bevege seg over til A-preparat, men skal vel mye til for at en får lov å bruke det fast? Tramadol er vestenlig sterkere en vanlig paracet og ibux. Jeg har gått på, og prøvd mange forskjellige tabletter. nsaids har jeg fått forbud mot å bruke fra legen, etter jeg plutselig hadde lite blod, som viste seg å være pga. blødning i tarmene. Nå går jeg fast på 3 forskjellige smertestillende. Sarotex, nobligan retard og paracet + Tramadol ved behov. Men undres stadig over begrepene som blir brukt. Det måtte vært bedre å bare skrevet "mot smerter". 

Anonymkode: 4aabf...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...