Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #1 Skrevet 18. desember 2017 Vi bor i et borettslag, i rekkehus. I rekka vår er det 4 enheter. 2 av enhetene er bosatt av muslimske familier. Det bor barn som går på skole og i bhg i begge. Mens de aller fleste rundt oss har hengt en stjerne i vinduet, pynta en busk i hagen, satt opp adventsstake o.l. så viser 2 av naboene våre altså at de IKKE gidder å bli med på norske tradisjoner. En av de har til og med en haug med søppel (etter oppussing) stående utenfor døren, mot oss. Jeg forstår at de ikke er Kristne og at de sånn sett ikke feirer jul. Men noe belysning i den mørke tida, en adventsstake osv synes jeg godt de kunne satt fram. Jeg synes det er ughyggelig, og mangel på integrering/respekt. 6 Boligene våre koster rundt 6 mill, så det er ikke økonomien det står på. Anonymkode: 72236...679
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #2 Skrevet 18. desember 2017 Søpla kunne de kvittet seg med, men resten har du rett og slett ingenting med. Stjerne og adventsstake har vel en religiøs betydning, og det skjønner jeg godt at de ikke vil ha om de har en annen religion. Pynte busk i hagen har ikke jeg heller gjort, selv om vi feirer jul som bare det. Anonymkode: 41f88...f60
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #3 Skrevet 18. desember 2017 Syns ikke man skal pålegge noen å pynte til jul inni i sine egne hjem, og jeg tenker det er helt greit at de som ikke feirer jul velger å la være. Men det søppelet... Om det hadde ligget lenge nok hadde jeg nok irritert meg over det uansett om det var jul eller ikke. Anonymkode: e1662...917
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #4 Skrevet 18. desember 2017 Vi skal feire jul hos min mor og jeg gidder ikke å pynte til jul i år. Helnorsk er jeg å 🤔 du har lite med hva andre gjør i sitt eget hjem,bruk energien på noe fornuftig heller. Anonymkode: 46c30...159
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #5 Skrevet 18. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Syns ikke man skal pålegge noen å pynte til jul inni i sine egne hjem, og jeg tenker det er helt greit at de som ikke feirer jul velger å la være. Men det søppelet... Om det hadde ligget lenge nok hadde jeg nok irritert meg over det uansett om det var jul eller ikke. Anonymkode: e1662...917 Synes bare det ser ut som en slags demonstrasjon mot jula... Anonymkode: 72236...679
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #6 Skrevet 18. desember 2017 Vi bør i et helnorskt nabolag. Eneboliger og rekkehus. Fra vindet mitt ser jeg ikke mindre enn 3 - tre- hus som ikke har pyntet til jul. Ingen stjerner eller lys eller noe. Aldri slått meg at de er dårlig integrert.. Anonymkode: 034ca...5ac
Mummy79 Skrevet 18. desember 2017 #7 Skrevet 18. desember 2017 (endret) Du vil ikke ha integrering, men assimilering. Hvorfor skal de pynte hvis det ikke har noen betydning for deres kultur eller religion? Bare late som for å tilfredsstille deg? Endret 18. desember 2017 av Mummy79
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #8 Skrevet 18. desember 2017 Dette har ingenting med integrering og gjøre. Da er jeg og elendig integrert, for ingen stjerne eller lys her. Jeg har pyntet inne i boligen min. Men var ikke klar over at det å være norsk, betyr at jeg må pynte med lys i vinduet mitt. Anonymkode: 4affa...ede
Hannasbananas Skrevet 18. desember 2017 #9 Skrevet 18. desember 2017 2 minutter siden, Mummy79 skrev: Du vil ikke ha integrering, men assimilering. Hvorfor skal de pynte hvis det ikke har noen betydning for deres kultur eller religion? Bare late som for å tilfredsstille deg? Det er mange som ikke har skjønt forskjellen på integrering og assimilering, gitt... 🤦🏻♀️
litekreativtbrukernavn Skrevet 18. desember 2017 #10 Skrevet 18. desember 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi bor i et borettslag, i rekkehus. I rekka vår er det 4 enheter. 2 av enhetene er bosatt av muslimske familier. Det bor barn som går på skole og i bhg i begge. Mens de aller fleste rundt oss har hengt en stjerne i vinduet, pynta en busk i hagen, satt opp adventsstake o.l. så viser 2 av naboene våre altså at de IKKE gidder å bli med på norske tradisjoner. En av de har til og med en haug med søppel (etter oppussing) stående utenfor døren, mot oss. Jeg forstår at de ikke er Kristne og at de sånn sett ikke feirer jul. Men noe belysning i den mørke tida, en adventsstake osv synes jeg godt de kunne satt fram. Jeg synes det er ughyggelig, og mangel på integrering/respekt. 6 Boligene våre koster rundt 6 mill, så det er ikke økonomien det står på. Anonymkode: 72236...679 Du kan jo ikke ta dette så personlig?!🤦🏻♀️ Hva sto det et annet sted i tråen...🤔 "som en demonstrasjon"? Altså, dette har ikke noe med integrering å gjøre, hvorvidt de pynter til norsk jul eller ikke. Det er jo like unaturlig for de å gjøre det, som det er for deg å pynte til id. -Men hvis du er så himla opptatt av integrering, inviter disse familiene inn på baking av julebakst før jul da vel? Så kan du lære de om serinakaker , og kanskje de kan lære deg en oppskrift på en hellidagsrett de har? (det er mer riktig å kalle integrering.)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #11 Skrevet 18. desember 2017 Øh.... hva har du med hvordan andre pynter til jul? Eller: hvordan de pynter til en høytid de mest sannsynlig ikke feirer? Hvor stort er egoet ditt siden du mener at du har noe som helst med dette? Skjønner ar søppla ikke er stas, men vettu hva! Å plages av at andre ikke pynter til jul er bare tragisk. Spesielt når du vet at de er muslimer 😒 Anonymkode: 142c7...6c5
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #12 Skrevet 18. desember 2017 Julepynt må da regnes som valgfri privatsak og ikke noe naboen har noe med... Eller skal vi legge til en bolk om pynting til jul i introduksjonskurs for innvandrere (fnis...)? En leksjon tar for seg adventsstaker og kanskje en time om dorullnisser? Anonymkode: 8eed5...061
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #13 Skrevet 18. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi bor i et borettslag, i rekkehus. I rekka vår er det 4 enheter. 2 av enhetene er bosatt av muslimske familier. Det bor barn som går på skole og i bhg i begge. Mens de aller fleste rundt oss har hengt en stjerne i vinduet, pynta en busk i hagen, satt opp adventsstake o.l. så viser 2 av naboene våre altså at de IKKE gidder å bli med på norske tradisjoner. En av de har til og med en haug med søppel (etter oppussing) stående utenfor døren, mot oss. Jeg forstår at de ikke er Kristne og at de sånn sett ikke feirer jul. Men noe belysning i den mørke tida, en adventsstake osv synes jeg godt de kunne satt fram. Jeg synes det er ughyggelig, og mangel på integrering/respekt. 6 Boligene våre koster rundt 6 mill, så det er ikke økonomien det står på. Anonymkode: 72236...679 Du er syk i hodet. Jeg er norsk og pynter heller ikke huset utenpå til jul. Selv om jeg feirer jul, holder jeg pynten innendørs. Hva folk gjør i sitt eget hjem har du ikke noe med. Integrering betyr heller ikke å følge andres familietradisjoner. Anonymkode: 020d8...4a1
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #14 Skrevet 18. desember 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Julepynt må da regnes som valgfri privatsak og ikke noe naboen har noe med... Eller skal vi legge til en bolk om pynting til jul i introduksjonskurs for innvandrere (fnis...)? En leksjon tar for seg adventsstaker og kanskje en time om dorullnisser? Anonymkode: 8eed5...061 LYSFAT!!!! Anonymkode: 020d8...4a1
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #15 Skrevet 18. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Synes bare det ser ut som en slags demonstrasjon mot jula... Anonymkode: 72236...679 Lurer på hva du ville synes om innkjørselen min. Helårsdemonstrasjon, kanskje? For her er det like rotete på 17.mai også... Anonymkode: 020d8...4a1
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #16 Skrevet 18. desember 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er syk i hodet. Jeg er norsk og pynter heller ikke huset utenpå til jul. Selv om jeg feirer jul, holder jeg pynten innendørs. Hva folk gjør i sitt eget hjem har du ikke noe med. Integrering betyr heller ikke å følge andres familietradisjoner. Anonymkode: 020d8...4a1 Syk i hodet faktisk.... dagens. Har forresten litt vondt i halsen om det telles? Anonymkode: 72236...679
MollyOdd Skrevet 18. desember 2017 #17 Skrevet 18. desember 2017 At du må fortelle hvor mye rekkehuset ditt koster sier vel mer om hvor dum du er😂 Hadde det vært mer forståelig at de ikke pyntet om det koster 4 mill? Jeg synes synd på naboene dine som må leve med deg i nabolaget. Håper dette er trolling!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #18 Skrevet 18. desember 2017 1 minutt siden, MollyOdd skrev: At du må fortelle hvor mye rekkehuset ditt koster sier vel mer om hvor dum du er😂 Hadde det vært mer forståelig at de ikke pyntet om det koster 4 mill? Jeg synes synd på naboene dine som må leve med deg i nabolaget. Håper dette er trolling! Dette er første jula de bor der, så jeg vet hva de betalte. Poenget var at det ikke står på økonomien. Men helt ok at jeg er den eneste som synes det er uhyggelig med søppel utenfor julepyntede hjem. Synes synd på ungene også som ikke får ta del i noe av det majoriteten gjør. Anonymkode: 72236...679
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #19 Skrevet 18. desember 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er første jula de bor der, så jeg vet hva de betalte. Poenget var at det ikke står på økonomien. Men helt ok at jeg er den eneste som synes det er uhyggelig med søppel utenfor julepyntede hjem. Synes synd på ungene også som ikke får ta del i noe av det majoriteten gjør. Anonymkode: 72236...679 Hva vet du om det? Du legger veldig mye i noe veldig overfladisk. Jeg er muslim, barna mine får delta i alle julearrangement på skolen. Vi skal ha pepperkakebaking hjemme med venner og god middag på juleaften. De får tom julegaver. Men dette ser du ikke på utsiden av rekkehuset mitt. Du ser heller ingenting når vi feirer Eid. Jeg er ikke opptatt å vise eller bevise noe for noen som helst. Det du bedriver med er sosial kontroll, noe som er et kjent problem i mange muslimske land. Det står jeg bevisst imot, så du kan være trygg på at her i huset er vi meget godt integrert! Anonymkode: bb418...a16
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #20 Skrevet 18. desember 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva vet du om det? Du legger veldig mye i noe veldig overfladisk. Jeg er muslim, barna mine får delta i alle julearrangement på skolen. Vi skal ha pepperkakebaking hjemme med venner og god middag på juleaften. De får tom julegaver. Men dette ser du ikke på utsiden av rekkehuset mitt. Du ser heller ingenting når vi feirer Eid. Jeg er ikke opptatt å vise eller bevise noe for noen som helst. Det du bedriver med er sosial kontroll, noe som er et kjent problem i mange muslimske land. Det står jeg bevisst imot, så du kan være trygg på at her i huset er vi meget godt integrert! Anonymkode: bb418...a16 Jeg vet jo når de feirer Eid. De hadde masse gjester, pyntet seg på sin måte. Ønsket de en hyggelig feiring. Anonymkode: 72236...679
Pobie Skrevet 18. desember 2017 #21 Skrevet 18. desember 2017 Vi er norske og har ikke pyntet med stjerne eller adventsstake fordi vi rett og slett ikke vil. Det er det faktisk ingen andre som har noe med å gjøre. Selvfølgelig skal det ikke være noe krav om at muslimer skal pynte til jul som alle andre.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2017 #22 Skrevet 18. desember 2017 Oppussingssøppel? Da er det mange uintegrerte nordmenn, gitt. Anonymkode: 4a9c7...cd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå