Gå til innhold

Vedfyring


oslofrk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fyrer sånn: Hiver inn avisstrimler, tenn briketter og små kubber med mye trekk. Når de er godt brent kan jeg legge inn større kubber og senke trekken på ovnen. Da brenner det sakte og varmer mye mer. Hold trekken slik at det er mye glør og litt flammer. Høye flammer varmer minst.

Anonymkode: 78253...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger en kubbe i bunn og en som en "bakvegg" inntil bakveggen legger jeg to tre tennbriketter som jeg tenner på. Etterpå legger jeg en kubbe over tennbrikkettene som et tak. (Som et hus med tre vegger) La døren stå på gløtt til det har tatt skikkelig fyr. 

Herlighet så vanskelig det er å beskrive uten å kunne vise! 

Anonymkode: 885fb...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannvesenet sier at for å fyre mest mulig rentbrennende skal man sette fyr øverst, viktig med godt med mellomrom mellom kubbene, og god trekk når man begynner. Hadde nylig tilsyn fra brannvesenet.

Først bygger man en "stabel", to kubber nederst, de kan være litt store, deretter to litt mindre over det (motsatt retning), og til slutt to små pinner til opptenningsved øverst. Så litt bark eller helt småpinner, med en opptenningsbrikett. Ikke bruk papir, det lager mye sot og mye aske. Tenn fyr øverst. Voila, da blir det ganske raskt god fyr!

Anonymkode: d8f5f...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...