Gå til innhold

Noen som har barn med støttekontakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange timer per uke har dere?

Datteren vår på 6 år har ADHD og vi har søkt om støttekontakt. Er snakk om å ta henne med ut for å avlaste oss og lillesøster da livet er ganske kaotisk når eldste er hjemme, pluss st hun tre er sosial trening og aktiviseribg. Har møte med kommunen til uka. Hvor mange timer kan vi forvente å få?

Anonymkode: 4d934...75e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår 7 åring har 3 timer i uka med en støttekontakt gruppe bestående av flere voksne og andre barn med ulike behov. De deltar da på ulike aktiviteter. 

Anonymkode: 94776...9a0

Skrevet

Støttekontakt for et barn på 6 år med ADHD... ??? Trodde det skulle "mer" til for å få en støttekontakt? 

Har dere familie eller venner som kan ta henne med av og til på en tur eller noe? 

Anonymkode: 7bcb7...2a3

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Støttekontakt for et barn på 6 år med ADHD... ??? Trodde det skulle "mer" til for å få en støttekontakt? 

Har dere familie eller venner som kan ta henne med av og til på en tur eller noe? 

Hva vet du om hverdagen vår?

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du forstår ikke at det er veldig mange graderinger av adhd-diagnosen? Eller at det kan være andre utfordringer i familien som gjør at de trenger litt avlastning? Eller at dette er forebyggende av andre årsaker som vi ikke kjenner?

Tror du ikke familie og venner stiller opp om de kan?

Det er lov å tenke litt selv, før du slenger på så mange spørsmålstegn...

Anonymkode: ae623...05a

Skrevet

Vårt barn på 12 år med ADHD har støttekontakt 3t en kveld i uka. Ikke gruppe, bare de to. Vi har vært kjempeheldig med støttekontakten og det fungerer veldig fint😊

Anonymkode: 8c050...004

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vårt barn på 12 år med ADHD har støttekontakt 3t en kveld i uka. Ikke gruppe, bare de to. Vi har vært kjempeheldig med støttekontakten og det fungerer veldig fint😊

Anonymkode: 8c050...004

Takk for svar!

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du forstår ikke at det er veldig mange graderinger av adhd-diagnosen? Eller at det kan være andre utfordringer i familien som gjør at de trenger litt avlastning? Eller at dette er forebyggende av andre årsaker som vi ikke kjenner?

Tror du ikke familie og venner stiller opp om de kan?

Det er lov å tenke litt selv, før du slenger på så mange spørsmålstegn...

Takk, som om jeg skulle sagt det selv. For å sette det litt i perspektiv (til hun over her altså): har du mulighet til å gjøre husarbeid mens ungene er våkne? Til å dusje? Til å lese fem min i et blad? Til å snu ryggen til et minutt? Det har ikke jeg.

Skrevet

En støttekontakt er ingen avlaster for familien.. da søker man avlastning! 

En støttekontakt bistår barnet på fritid 😃

Anonymkode: 0a45b...001

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En støttekontakt er ingen avlaster for familien.. da søker man avlastning! 

En støttekontakt bistår barnet på fritid 😃

Anonymkode: 0a45b...001

Korrekt, først og fremst for barnets del. Men så er den positive bivirkningen for hele familien at det også vil fungere som en avlastning. To fluer i ett smekk.

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk, som om jeg skulle sagt det selv. For å sette det litt i perspektiv (til hun over her altså): har du mulighet til å gjøre husarbeid mens ungene er våkne? Til å dusje? Til å lese fem min i et blad? Til å snu ryggen til et minutt? Det har ikke jeg.

Jeg kunne ikke la være å svare hun anonyme over her, for jeg synes det blir for dumt. Jeg har ikke barn med spesielle utfordringer selv, men jobbet full tid og vel så det med et barn med en slik diagnose for mange år siden, bodde hos familien. Det var nettopp slik du forteller. Man kunne ikke forlate barnet eller ta øynene fra det ett minutt, man var hundre prosent på absolutt hvert eneste minutt, og i tillegg måtte man hele tiden prøve å ligge i forkant for å avverge mulige kriser eller farlige situasjoner som barnet ellers kunne sette seg i. Bare det å få gått på do var et risikospill, for man ante ikke hva som skjedde på den tiden man var der, uansett hvor rask man var. Det var ikke bare-bare å få familie og venner til å passe det barnet, det var svært få som turde, selv om barnet var lite utagerende. Få orket å være så på hvert eneste minutt, for ansvaret for det var enormt. De færreste hadde hjem hvor de kunne ha med barnet heller, for skulle de hatt barnet på overnatting så måtte de ha gått gjennom hele boligen for å fjerne ting som andre foreldre ikke tenker kan være farlig. Smårollinger i verste utforskerfasen er bagateller ift. det barnet jeg hadde erfaring med.

Du har all min sympati. Veldig bra dere nå søker om støttekontakt, det vil gi dere et minimum av pusterom. Vurder om dere kan trenge avlastning f.eks. en helg i måneden også, for slik dere har det er beintøft, og som du sier så har dere jo et barn til som også trenger sine foreldre.

Håper dere får god hjelp! :)

Skrevet

Mitt barn er moderat psykisk utviklingshemmet og har støttekontakt 3t i uken. Ser ut til at det er det som er det normale å få. De andre jeg vet om som har diagnose barn(down syndrom, autisme, p.u) har også 3 t i uken. Dette er alle barn i barneskolealder

Anonymkode: c47a6...658

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne ikke la være å svare hun anonyme over her, for jeg synes det blir for dumt. Jeg har ikke barn med spesielle utfordringer selv, men jobbet full tid og vel så det med et barn med en slik diagnose for mange år siden, bodde hos familien. Det var nettopp slik du forteller. Man kunne ikke forlate barnet eller ta øynene fra det ett minutt, man var hundre prosent på absolutt hvert eneste minutt, og i tillegg måtte man hele tiden prøve å ligge i forkant for å avverge mulige kriser eller farlige situasjoner som barnet ellers kunne sette seg i. Bare det å få gått på do var et risikospill, for man ante ikke hva som skjedde på den tiden man var der, uansett hvor rask man var. Det var ikke bare-bare å få familie og venner til å passe det barnet, det var svært få som turde, selv om barnet var lite utagerende. Få orket å være så på hvert eneste minutt, for ansvaret for det var enormt. De færreste hadde hjem hvor de kunne ha med barnet heller, for skulle de hatt barnet på overnatting så måtte de ha gått gjennom hele boligen for å fjerne ting som andre foreldre ikke tenker kan være farlig. Smårollinger i verste utforskerfasen er bagateller ift. det barnet jeg hadde erfaring med.

Du har all min sympati. Veldig bra dere nå søker om støttekontakt, det vil gi dere et minimum av pusterom. Vurder om dere kan trenge avlastning f.eks. en helg i måneden også, for slik dere har det er beintøft, og som du sier så har dere jo et barn til som også trenger sine foreldre.

Håper dere får god hjelp! :)

Tusen takk for et veldig fint svar :-)

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Korrekt, først og fremst for barnets del. Men så er den positive bivirkningen for hele familien at det også vil fungere som en avlastning. To fluer i ett smekk.

På hjemmesiden til kommunen min står det at et formål også kan være å avlaste familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...