Gå til innhold

Jeg gruet meg sånn til jul da jeg var liten

Anbefalte innlegg

Skrevet

For da tok faren min en akevitt og en juleøl, mens mor ofte var oppe i 1,5 glass vin.

Det var grusomt, for de brydde seg selvsagt kun om det de hadde i glasset. Hele kvelden var ødelagt og utrygg.

Hilsen ingen, noen sinne...

Det finnes nemlig nyanser og ulike former for alkoholbruk.

Anonymkode: fae11...27e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uffameg, 1,5 glass vin? 

Anonymkode: 04b7f...43d

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For da tok faren min en akevitt og en juleøl, mens mor ofte var oppe i 1,5 glass vin.

Det var grusomt, for de brydde seg selvsagt kun om det de hadde i glasset. Hele kvelden var ødelagt og utrygg.

Hvorfor var det så fælt, forandret de seg av den lille alkoholen?

Anonymkode: c9e0e...6e3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor var det så fælt, forandret de seg av den lille alkoholen?

Anonymkode: c9e0e...6e3

Det var nok ment som ironi... 

jeg tar et glass vin når barna er hjemme. De er 6 og 11. 

Jeg tar gjerne et glass vin til grillmaten en varm sommerdag på en fredag. 

Men det blir med det glasset. 

Men noen stopper ikke etter det ENE glasset, det er det problemet ligger. 

Skrevet

Mine foreldre og resten av storfamilien drakk både 1 og 2 glass vin 🎄 Har bare gode og herlige juleminner ✨❤️ 

Anonymkode: 913df...a45

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er faktisk et utrolig tåpelig innlegg og latterliggjør alle barna som faktisk vokser opp i et hjem hvor de gruer seg til jul pga alkohol. Uavhengig om det er 1 glass eller 7 glass.

Skam deg,hi!

Anonymkode: 50def...5b2

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Dette er faktisk et utrolig tåpelig innlegg og latterliggjør alle barna som faktisk vokser opp i et hjem hvor de gruer seg til jul pga alkohol. Uavhengig om det er 1 glass eller 7 glass.

Skam deg,hi!

Nei, det er ikke et tåpelig innlegg, og HI latterliggjør slett ikke barn som gruer seg til jul pga alkohol.

Hun latterliggjør derimot alle (også dibbere) som ser svart/hvitt på dette og som ikke ser nyansene.

Klart INGEN barn har tatt skade av foreldrenes helt normale omgang med alkohol.

Anonymkode: 8981c...e92

Skrevet

Hehe les hva hun skriver da:

"Hilsen ingen noensinne"

Og jeg er helt enig. Et normalt, sunt forbruk av alkohol vil aldri bli skadelig for barn å vokse opp i. 

Anonymkode: 8742d...5b1

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke et tåpelig innlegg, og HI latterliggjør slett ikke barn som gruer seg til jul pga alkohol.

Hun latterliggjør derimot alle (også dibbere) som ser svart/hvitt på dette og som ikke ser nyansene.

Og hvem bestemmer hva som er normal omgang med alkohol? Mange reagerer av bare litt alkohol, ikke nok til å bli fulle men nok til å le høyere, vitse mer, være mer høylytte, altså ikke være slik mamma og pappa vanligvis er og dermed «annerledes» for barna.

Og så er det alltid de av gjestene som ikke bare tar seg et lite glass.

Synes uansett det er en utrolig tåpelig og umoden tråd, hvem er dere til å bestemme om hvilke barn som tar skade av hva? Kanskje de ikke tar skade av at mor tar et glass med vin,men slike sarkastiske innlegg latterliggjør likevel de barna som faktisk gruer seg til jul pga foreldrenes «normale» ( overdrevne) alkoholbruk.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvem bestemmer hva som er normal omgang med alkohol? Mange reagerer av bare litt alkohol, ikke nok til å bli fulle men nok til å le høyere, vitse mer, være mer høylytte, altså ikke være slik mamma og pappa vanligvis er og dermed «annerledes» for barna.

Og så er det alltid de av gjestene som ikke bare tar seg et lite glass.

Synes uansett det er en utrolig tåpelig og umoden tråd, hvem er dere til å bestemme om hvilke barn som tar skade av hva? Kanskje de ikke tar skade av at mor tar et glass med vin,men slike sarkastiske innlegg latterliggjør likevel de barna som faktisk gruer seg til jul pga foreldrenes «normale» ( overdrevne) alkoholbruk.

Nei, det gjør de ikke. De eneste som latterliggjøres er de latterlige totalnektende nei-til-alt-og-bort-med-resten-folka.

Skrevet

En ting er ihvertfall sikkert, det blir ikke jul på dib før den evige diskusjonen om hvor egoistisk vi er som tar et glass juleøl til ribba foran ungene 🎅 

God jul 🎅🎅🎅

Skrevet

Hvis vi skal diskutere dette så vil jeg bare slå et slag for det ene glasset, eller de to! 

Vi har i utgangspunktet praktisert avholdsjul. Det har aldri vært noe problem og det er mye godt man kan drikke til julematen som er alkoholfritt. 

Men i år mine venner, etter mye om og men, har jeg bestemt meg. I år skal mor drikke billig rødvin til ribba. Av utelukkende egoistiske årsaker. Det har vært høye skuldre, utfordringer og mas hele høsten og vinteren. Og nå i desember har det toppa seg med juleforberedelser i tillegg. Jeg tror/vet at jeg blit mye hyggeligere å ha med å gjøre hvis jeg får senket skuldrene mine. Vi snakker selvsagt ikke fyll. Men jeg vet hvordan julaften er. Jeg kommer til å være kaputt kl. 18.30 og det et ikke hyggelig for noen. Jeg skal ikke traumatisert verken barn eller mann, men jeg skal være zen. Og valget står mellom et par glass rødvin eller en valium, jeg falt på vin.

Anonymkode: 6860b...80a

Skrevet

Den evige diskusjonen :) ingen barn har vondt av å se foreldre ta ett-to glass vin eller øl til maten. Men; enkelte barn har foreldre som drikker hver helg, blir beruset. Og da kan det være ekkelt og ubehagelig når de absolutt må sprette julepilsen til ribba. Måtehold over hele linja er vel stikkordet her. Og ærlig talt, man MÅ ikke drikke alkohol i jula heller. Så stort offer er det ikke for noen. Hilsen ei som tar seg både ei og to øl til pinnekjøttet, men aldri drikker noe særlig mer enn det, allround 

Skrevet

Jeg vokste opp i en storfamilie og har opplevd både og. Begge mine foreldre drakk seg stup drita hver helg, det var krangling og vold og egentlig en fæl oppvekst. Besteforeldrene mine, som  mer eller mindre har vært mitt andre sett med foreldre siden jeg er oppvokst med dem også, hadde et sunt forhold til alkohol. Min bestefar elsker å ta den konjakken eller to til jul, og det var ikke annet enn koselig å se han ha det hyggelig og kose seg som rundt juletider. Begge mine besteforeldre drakk også gjerne et glass vin til maten/på kvelden nesten daglig, men jeg har i mitt 30 år lange liv aldri sett noen av dem merkbart beruset. Jeg og søsken dro på flere årlige ferieturer til både syden, tyskland, damark med besteforeldrene våre, og det var alltid hyggelig selv om det alltid var vin eller øl på menyen hos dem da vi spiste ute. Dro vi på ferie med mamma og pappa derimot, var det bare å grue seg fra turen ble bestilt, for der var det aldri snakk om å dele én flaske vin, eller ta et par øl. 

Barn blir ikke redde av å se foreldre eller familie ta seg ett glass eller to. Redselen kommer ETTER man har opplevd en forelder etc svært beruset og får en form for negative assosiasjoner. Den dag i dag blir jeg fortsatt uvel og "redd" når jeg besøker mor og far, og far sitter med glass vin nr 2 kl 12.30 på formiddagen. Men om jeg tar turen ned trappa til besteforeldre og (hadde aldri skjedd så tidlig på dagen der men, til middag kanskje) hadde sett det samme, hadde det ikke vekket en eneste følelse i meg..

Anonymkode: bf407...721

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vokste opp i en storfamilie og har opplevd både og. Begge mine foreldre drakk seg stup drita hver helg, det var krangling og vold og egentlig en fæl oppvekst. Besteforeldrene mine, som  mer eller mindre har vært mitt andre sett med foreldre siden jeg er oppvokst med dem også, hadde et sunt forhold til alkohol. Min bestefar elsker å ta den konjakken eller to til jul, og det var ikke annet enn koselig å se han ha det hyggelig og kose seg som rundt juletider. Begge mine besteforeldre drakk også gjerne et glass vin til maten/på kvelden nesten daglig, men jeg har i mitt 30 år lange liv aldri sett noen av dem merkbart beruset. Jeg og søsken dro på flere årlige ferieturer til både syden, tyskland, damark med besteforeldrene våre, og det var alltid hyggelig selv om det alltid var vin eller øl på menyen hos dem da vi spiste ute. Dro vi på ferie med mamma og pappa derimot, var det bare å grue seg fra turen ble bestilt, for der var det aldri snakk om å dele én flaske vin, eller ta et par øl. 

Barn blir ikke redde av å se foreldre eller familie ta seg ett glass eller to. Redselen kommer ETTER man har opplevd en forelder etc svært beruset og får en form for negative assosiasjoner. Den dag i dag blir jeg fortsatt uvel og "redd" når jeg besøker mor og far, og far sitter med glass vin nr 2 kl 12.30 på formiddagen. Men om jeg tar turen ned trappa til besteforeldre og (hadde aldri skjedd så tidlig på dagen der men, til middag kanskje) hadde sett det samme, hadde det ikke vekket en eneste følelse i meg..

12.30 på ettermiddagen, vel og merke :P

Skrevet

Hei Konatil! Hold deg til bloggen.. 

Anonymkode: dab40...f49

Skrevet

Gjett om de som drikker mer enn forsvarlig kvote elsker sånne innlegg som dette. For i deres hode drikker de også bare «litt», bare moderert, bare «et glass vin», bare en øl osv. Unnskyldningene er uendelige. 

De fleste forstår at måtehold med alkohol ikke påvirker barna, men jeg har aldri møtt noen som mener de ikke er måteholdne, men derimot flere som definitivt ikke er det likevel. 

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Nei, det gjør de ikke. De eneste som latterliggjøres er de latterlige totalnektende nei-til-alt-og-bort-med-resten-folka.

Dævver. ..

Glemmer aldri ei som sa til meg at nå hadde de fått barn og da fikk hele familien beskjed at denne julaften ble d ikke akevitt til julemiddagen!

Får mark av sånne folk...

Anonymkode: 24ff0...c1e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis vi skal diskutere dette så vil jeg bare slå et slag for det ene glasset, eller de to! 

Vi har i utgangspunktet praktisert avholdsjul. Det har aldri vært noe problem og det er mye godt man kan drikke til julematen som er alkoholfritt. 

Men i år mine venner, etter mye om og men, har jeg bestemt meg. I år skal mor drikke billig rødvin til ribba. Av utelukkende egoistiske årsaker. Det har vært høye skuldre, utfordringer og mas hele høsten og vinteren. Og nå i desember har det toppa seg med juleforberedelser i tillegg. Jeg tror/vet at jeg blit mye hyggeligere å ha med å gjøre hvis jeg får senket skuldrene mine. Vi snakker selvsagt ikke fyll. Men jeg vet hvordan julaften er. Jeg kommer til å være kaputt kl. 18.30 og det et ikke hyggelig for noen. Jeg skal ikke traumatisert verken barn eller mann, men jeg skal være zen. Og valget står mellom et par glass rødvin eller en valium, jeg falt på vin.

Why avholdsjul?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Why avholdsjul?

Fordi det finnes som sagt så mange andre alternativer. Behovet er ikke der. Det er det ikke nå heller, jeg overlever selvsagt uten, men i år har jeg tatt et annet standpunkt for min egen del.

Skrevet
12 minutter siden, Twintipp skrev:

Gjett om de som drikker mer enn forsvarlig kvote elsker sånne innlegg som dette. For i deres hode drikker de også bare «litt», bare moderert, bare «et glass vin», bare en øl osv. Unnskyldningene er uendelige. 

De fleste forstår at måtehold med alkohol ikke påvirker barna, men jeg har aldri møtt noen som mener de ikke er måteholdne, men derimot flere som definitivt ikke er det likevel. 

Enig.

Disse sier som regel ofte at det "bare" drikker "et glass vin" (eller øl, eller akevitt) og så utelater de at det alltid egentlig er "bare et glass til"... uten at de holder tellingen, uten å forstå at de selv er pussa eller ordentlig beruset, for de har jo fortalt seg selv også at det bare er ett glass vin... til...

Anonymkode: a116d...5eb

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dævver. ..

Glemmer aldri ei som sa til meg at nå hadde de fått barn og da fikk hele familien beskjed at denne julaften ble d ikke akevitt til julemiddagen!

Får mark av sånne folk...

Hadde familien kommet til oss på julaften, ville de måttet klare seg uten alkohol.

Hadde vi besøkt folk som drakk, kunne vi ikke bestemme hva som ble servert.

Hadde det vært juleflatfyll, så hadde vi ikke kommet.

Anonymkode: a2038...fbd

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig.

Disse sier som regel ofte at det "bare" drikker "et glass vin" (eller øl, eller akevitt) og så utelater de at det alltid egentlig er "bare et glass til"... uten at de holder tellingen, uten å forstå at de selv er pussa eller ordentlig beruset, for de har jo fortalt seg selv også at det bare er ett glass vin... til...

Anonymkode: a116d...5eb

Men de som sier det er jo mennesker som har et alkoholproblem og som bør styre unna alkohol i begivenheter og ellers når det er barn tilstede. Man kan ha et alkoholproblem selv om man ikke er alkoholiker. Og hvis det skjer som du sier, at man tar 1 glass, så to, og vipps er på nummer 3, og tenker at ingen rundt merker det, og går løs på nr 4. Vel da har man faktisk et alkoholproblem. Men dette vet man gjerne i forkant av en julefeiring, eller en hvilken som helst event eller helg for den saks skyld. Så sant det ikke er første gangen man rører alkohol. Hvis man vet at man blir fristet til ett glass til, så lar man selvfølgelig være å drikke når det er barn tilstede. Og jeg mener veldig mange burde styre unna alkohol nettopp pga dette. 

Jeg skrev innlegget over her, og selv om jeg visste at begge mine foreldre ville bli fulle og at hele julefeiringen skulle ende i krangling blant hele familien, så gikk nok verken mamma eller pappa helhjerta inn for å bli drita og ødelegge jula for oss barna. Vi hadde foreldre som elsket oss, som gjorde absolutt alt for oss. Og de gikk nok inn for en hyggelig julekveld de også. Men som du sier, de klarte ikke å holde seg til det ene glasset. Og det klarer ingen som har et alkoholproblem, enten de er alkoholikere eller ikke. 
De aller fleste har faktisk en eller to slike i familien. Ikke kjent for å drikke mye, men når det først er alkohol på bordet, så går det unna og en eller annen får i seg for mye, og barn kan bli redde. Så jeg har full forståelse for de som velger og ha en jul uten alkohol. Da har de gjerne en eller fler i familien som muligens er utsatt for å ikke klare å stoppe etter ett glass. Eventuelt har man opplevd så mye vondt rundt juletider at man ikke ønsker å ta sjansen ? Er mange grunner til å ha en alkoholfri jul uten at det er pga hysteri. 
Jeg syntes det står mye på de som inviterer jeg. Det er mange som gir vekk vin i gave (det var min største skrekk som barn, å se vinflasker under treet, for jeg visste de ville bli drukket samme kveld) eller tar med seg en flaske konjakk til vertene. Men det er vertene som serverer. Fjerne vinflasker under treet, og beholde konjakken som  en gave man sparer til senere. Kun servere den alkoholen som vertene velger og servere. Gaver i alkohol kan gjestene ta med seg når de drar. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Avhold er i ferd med å bli en mom-shaming-greie. "Har du så mye som LUKTET på et glass lettøl?!?! Da forandrer du personlighet og selv om du ikke merker det, så merker barna dine det, allerede før du åpner kjøleskapsdøra!!" 

Anonymkode: b0717...9d4

Skrevet

jeg drikker lett både 2 og 3 øl med ungene tilstede. De er noe større da, 12 og 16 år. Jeg forandrer meg ikke av noen øl. Og viss det ikke passer seg, så kan jeg lett la være også. Hvorfor er noen så redde for et par glass eller et par øl? For eksempel i kveld, under finalen blir det nok en eller 2. Går helt fint det.

Anonymkode: 99e6e...845

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...