Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #1 Skrevet 16. desember 2017 Hei, den siste tiden har vi hatt venninna til datteren min her mye. Far er alene om omsorgen og sliten. Han har også en autoimmun sykdom som gjør livet surt for han i tide og utide.. jeg tok en prat med faren og sa vi kunne hjelpe til litt i tøffe perioder, at jenta kunne være hos oss når hun ønsker. Jenta er 10. Vi har egne barn på 3,10,12 og en på 17 annahver helg. Vi bor på gård, jenta på 10 deler rom med vår 10årige datter. Dette vil begge jentene fortsette med og det funker fint. Nå ønsker skolen å formalisere at vi har 10 åringen, men hva er vi egentlig? Jenta har vært hos oss omtrent 4-5 døgn per uke. Hva kan jeg forvente i en prosess med bv? Vi ønsker å ha jenta her, men vi har ikke mulighet til å gi henne eget rom før om noen år. Vi har ok økonomi og jeg er hjemme stort sett hver dag. Jenta er trygg på oss og hun fungerer for oss som et av våre barn. Noe hun også anser seg om... T.T. Anonymkode: 2cd04...3f0
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #2 Skrevet 16. desember 2017 Jeg tenker at dere høres ut som et fint avlastningshjem for barnet. Dere trenger ikke være noen «superfamilie», bare en helt vanlig familie som har ekstra trygghet og kjærlighet å gi. Dere kan sikkert fortsette som før selv om dette blir formalisert. Bare vær åpne, ærlige, samarbeidsvillige og still alle spørsmål dere lurer på til barnevernet så går dette bra. Dette er jo et fantastisk tiltak som barnevernet gjerne vil skal fungere da det gir et barn en bedre og tryggere oppvekst enn alternativet. Stå på! Anonymkode: d8a91...2ea
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #3 Skrevet 16. desember 2017 Dere er venner av far som hjelper han. Skolen kan ikke bestemme at det skal formaliseres Anonymkode: c3f01...f21
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #4 Skrevet 16. desember 2017 Jeg har forresten vært i flere avlastningshjem, men aldri hatt eget rom. Kan ikke tro det skal være et krav, det er i så fall kun dersom det blir snakk om å være fosterhjem. Anonymkode: d8a91...2ea
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #5 Skrevet 16. desember 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei, den siste tiden har vi hatt venninna til datteren min her mye. Far er alene om omsorgen og sliten. Han har også en autoimmun sykdom som gjør livet surt for han i tide og utide.. jeg tok en prat med faren og sa vi kunne hjelpe til litt i tøffe perioder, at jenta kunne være hos oss når hun ønsker. Jenta er 10. Vi har egne barn på 3,10,12 og en på 17 annahver helg. Vi bor på gård, jenta på 10 deler rom med vår 10årige datter. Dette vil begge jentene fortsette med og det funker fint. Nå ønsker skolen å formalisere at vi har 10 åringen, men hva er vi egentlig? Jenta har vært hos oss omtrent 4-5 døgn per uke. Hva kan jeg forvente i en prosess med bv? Vi ønsker å ha jenta her, men vi har ikke mulighet til å gi henne eget rom før om noen år. Vi har ok økonomi og jeg er hjemme stort sett hver dag. Jenta er trygg på oss og hun fungerer for oss som et av våre barn. Noe hun også anser seg om... T.T. Anonymkode: 2cd04...3f0 Eget rom er ikke ett krav. Det vet jeg fra da sønnen min skulle i avlastningshjem hos en alenemor. Men hun trakk seg da... Anonymkode: c7356...32b
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #6 Skrevet 16. desember 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Dere er venner av far som hjelper han. Skolen kan ikke bestemme at det skal formaliseres Anonymkode: c3f01...f21 Hei, det ønsker egentlig vi også fordi vi idag ikke får noe informasjon fra skole/ppt osv... når hun er hos oss nesten hele skoleuka hver uke er det viktig at vi har et samarbeid med skole hvor alle kan være åpne. Anonymkode: 2cd04...3f0
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #7 Skrevet 16. desember 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei, det ønsker egentlig vi også fordi vi idag ikke får noe informasjon fra skole/ppt osv... når hun er hos oss nesten hele skoleuka hver uke er det viktig at vi har et samarbeid med skole hvor alle kan være åpne. Anonymkode: 2cd04...3f0 Det tror jeg ikke dere vil få om dere er besøkshjem/avlastningshjem heller. Men kan ikke far videresende da? Anonymkode: c3f01...f21
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #8 Skrevet 16. desember 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det tror jeg ikke dere vil få om dere er besøkshjem/avlastningshjem heller. Men kan ikke far videresende da? Anonymkode: c3f01...f21 Det er jo rart.. når vi har barnet mer enn far i løpet av en mnd... far gir oss kun den informasjonen han synes vi trenger, skolen vil ha helt åpne kort. Jenta trenger litt ekstra oppfølgning og se hvordan en familie lever «normalt». Hun har ikke hatt det helt lett. Anonymkode: 2cd04...3f0
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #9 Skrevet 16. desember 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det tror jeg ikke dere vil få om dere er besøkshjem/avlastningshjem heller. Men kan ikke far videresende da? Anonymkode: c3f01...f21 Far kan videresende det skriftlige, men lærer har vel ikke lov å diskutere andres barn på tlf feks. Når far ikke er tilstede i situasjoner (som lekser feks) vil det være vanskelig for han å diskutere dette på tlf eller ansikt til ansikt. Hi vet mer om situasjonen enn far. På en eller annen måte må taushetsplikten oppheves for hi. Anonymkode: ae2cb...4d9
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #10 Skrevet 16. desember 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo rart.. når vi har barnet mer enn far i løpet av en mnd... far gir oss kun den informasjonen han synes vi trenger, skolen vil ha helt åpne kort. Jenta trenger litt ekstra oppfølgning og se hvordan en familie lever «normalt». Hun har ikke hatt det helt lett. Anonymkode: 2cd04...3f0 Om man er definert som besøkshjem/avlastningshjem, så tror jeg ikke man får taushetsbelagt informasjon. Da må man ha «høyere status» som fosterhjem feks. Anonymkode: c3f01...f21
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #11 Skrevet 16. desember 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Far kan videresende det skriftlige, men lærer har vel ikke lov å diskutere andres barn på tlf feks. Når far ikke er tilstede i situasjoner (som lekser feks) vil det være vanskelig for han å diskutere dette på tlf eller ansikt til ansikt. Hi vet mer om situasjonen enn far. På en eller annen måte må taushetsplikten oppheves for hi. Anonymkode: ae2cb...4d9 Men det tror jeg ikke de har om de er definert som avlastere/besøkshjem heller. De må ha en tittel som viser at de har det daglige ansvaret. Feks fosterhjem eller beredskapshjem og det tar tid å få grunnet kurs og godkjenning osv Anonymkode: c3f01...f21
amandine Skrevet 16. desember 2017 #12 Skrevet 16. desember 2017 HI, ta denne diskusjonen med bv og ikke på nettet. Du gir ut så mye opplysninger at du gjør dette gjenkjennelig, og det vil du ikke.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #13 Skrevet 16. desember 2017 For meg så høres det jo ut som dere er mer ett fosterhjem enn ett avlastningshjem... Anonymkode: a7622...f59
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #14 Skrevet 16. desember 2017 Denne historien er ikke reell. Den er endret på alle mulige måter.... ville aldri lagt den ut om den var Ekte. Jeg tar til meg ditt råd og tenker på det Anonymkode: 2cd04...3f0
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #15 Skrevet 16. desember 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Denne historien er ikke reell. Den er endret på alle mulige måter.... ville aldri lagt den ut om den var Ekte. Jeg tar til meg ditt råd og tenker på det Anonymkode: 2cd04...3f0 Denne var til Amandine. Anonymkode: 2cd04...3f0
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #16 Skrevet 16. desember 2017 4-5 døgn per uke? Kanskje bare to netter hos faren hver uke? Dere er mye mer enn besøkshjem i alle fall. Og jeg kan jo forstå at skolen ser på det som litt problematisk at de må ta kontakt med faren, som da kanskje ikke har sett datteren på fem døgn, hvis det er noe som har skjedd feks. Men det holder ikke at faren sier at skolen skal ringe dere hvis det er noe? Akkurat ting fra bupa og PPT skjønner jeg jo at dere ikke blir involvert i. Og det kommer dere nok heller aldri til å bli. Ikke før dere evnt hadde blitt fosterforeldre, men det er vel ikke ønsket til noen kanskje. Anonymkode: 43efb...2b0
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #17 Skrevet 16. desember 2017 Høres mer ut som dere må bli fosterhjem også har far samvær. Anonymkode: 9adf0...8b8
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #18 Skrevet 16. desember 2017 Om dere vil gå inn i en prosess med bv. må det meldes inn bekymring på barnet. Det blir undersøkelse og barnets behov blir vurdert, fars omsorgsevne blir kartlagt og dere må eventuelt gjennom en godkjenningsprosess Anonymkode: 35493...823
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #19 Skrevet 16. desember 2017 Hei. Jeg jobber i ppt og i alle våre saker må uansett foreldre skrive under på fritak fra taushetsplikt slik at ppt og skole kan snakke om barnet. Der kan man også skrive inn evt. andre instanser eller mennesker som foreldrene fritar fra taushetsplikten. Tenker dette kan løses enkelt ved at far (hvis han ønsker det) fritar skole og ppt fra taushetsplikten opp mot dere. Det er kanskje dette skolen egentlig ønsker? Anonymkode: 86806...c25
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #20 Skrevet 16. desember 2017 Mulig jeg tar feil men jeg tror nok barnevernet må inn og godkjenne dere uansett om barnet skal vere så mye hos dere over lenger tid. Anonymkode: 04a06...cd2
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #21 Skrevet 16. desember 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Dere er venner av far som hjelper han. Skolen kan ikke bestemme at det skal formaliseres Anonymkode: c3f01...f21 Enig her. Anonymkode: 56fdc...314
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #22 Skrevet 16. desember 2017 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig her. Anonymkode: 56fdc...314 Så klart kan ikke skolen bestemme det. Men å oppheve taushetsplikten vil gjøre det enklere for skole og hi å samarbeide. Anonymkode: ae2cb...4d9
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #23 Skrevet 16. desember 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Mulig jeg tar feil men jeg tror nok barnevernet må inn og godkjenne dere uansett om barnet skal vere så mye hos dere over lenger tid. Anonymkode: 04a06...cd2 Om foreldrene overlater omsorgen til andre skal barnevernet godkjenne plasseringen Anonymkode: 35493...823
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2017 #24 Skrevet 16. desember 2017 Her var det mange underlige svar! Diskuter nå heller dette med rette instans. Anonymkode: 17e4f...619
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2017 #25 Skrevet 17. desember 2017 Det stemmer som det sies over her, at skolen ikke kan kreve noen slik formalisering. Far står fritt til å la barnet være mye hos nettverk. Om det blir slik at hun bor hos dere - hvilket det kanskje er i grenseland til å være - kan barneverntjenesten kreve å godkjenne dere som fosterhjem. Merk kan, ikke må kreve. Om far skriver et samtykke om at dere kan få opplysninger i hans sted, er det ingenting i veien for at skolen, PPT etc. deler opplysninger om barnet med dere og vice versa. Når det er sagt, kan det jo godt hende at familien ville ha nytte av støtte fra barneverntjenesten i en situasjon som høres ganske krevende ut. Det er ikke krav til eget rom for barn i besøkshjem, de skal ha "egnet sovested" - delt rom med jevnaldrende barn av samme kjønn er helt innafor. For barn i fosterhjem må man ha eget rom. I begge tilfeller må det legges frem politiattest og legeerklæring, samt at man må være personlig egnet. Prosessen er vesentlig mer omfattende for potensielle fosterforeldre, naturlig nok. Det er riktig at det må meldes bekymring og gjennomføres en undersøkelse rundt barnets omsorgssituasjon for at barneverntjenesten skal innvilge besøkshjem. I mange kommuner gjøres i midlertid dette forenklet om bekymringsmeldingen kommer som en søknad fra barnets forelder. Far kan eventuelt kontakte lokal barneverntjeneste og forhøre seg. Mvh barnevernkonsulent Anonymkode: 9ff9c...6cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå