Gå til innhold

Eksamen i historie. Hjelp :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå klart etter noen år med depresjon og uten jobb og skole og kavet meg inn på høyskole. Har prøvd så godt jeg har kunnet å holde følge med alt, og har klart to eksamener nå i høst med godt resultat, i to fag jeg forsto lett og interesserte meg for og jobbet mye med, men har en siste igjen nå på mandag. Jeg gruer meg så mye at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Trenger å stå på denne eksamen. Har aldri gått på høyskole tidligere, og som sagt vært uten jobb og skole grunnet psykisk sykdom, så det var en stor overgang for meg nå i høst.

Jeg har to store bøker i globalhistorie fra 1750-2000 som skulle vært lest. Har lest litt i begge, men har kanskje fokusert mest på de andre fagene. Føler ikke jeg har noe som helst oversikt, klarer ikke se sammenhenger, husker ingen detaljer. Føler det nesten er som om jeg skal ta eksamen uten å ha vært gjennom faget nå i høst. Så lite kan jeg. Kjenner det knyter seg i magen, blir kvalm av å tenke på det. Får så angst. 

Jeg må bare få den tatt og prøve å få en E i det minste. Begynner på mandag og skal leveres på onsdag kl 14.00. Men hvordan gripe av stoffet når jeg får oppgaven på mandag? Det er så mye stoff og alt står spredd i bøkene og alt henger så uløselig sammen at jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det. Noen som har tips til en eksamen de ikke har fått lest til eller ikke var forberedt til? Hvordan klare å stå? Hvordan gripe an oppgaven? 

Anonymkode: bee2a...a49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 60stp i Historie, og det er så enkelt at kan du ikke stoffet kan du ikke bløffe deg til ståkarakter. 

Historie må leses og drøftes for at man skal forstå sammenhenger. Det er ikke nok å kunne ramse opp hendelser. Men nå har du noen dager på deg, sett i gang med lesing, og følg læringsutbyttebeskrivelsene og finn ut om du kan svare på dem etter hvert som du leser. Stryker du konter du bare. 

Anonymkode: 2e1cb...2cb

Skrevet

Et tips kan være å bruke fargede post-it lapper og lage deg et system over hvor du finner div tema i de forskjellige bøkene. Samme farge for samme tema i begge bøkene. Da trenger du ikke å lese alt, men bare lage en oversikt. Når du da får oppgaven på mandag, så vet du ca hvor du finner pensum om de temaene du skal bruke i oppgaven. 

Da ville jeg startet med å lese meg opp på det du skal skrive om, før du starter med skrivingen. Da blir det lettere å komme igang ned skrivingen.

Lykke til!

Anonymkode: c3a8f...fd7

Skrevet

Les forelesningspapirer,powerpointer osv.i helgen.Da får du en oversikt.Lag gjerne tankekart for hver periode,slik at du danner deg en oversikt og ser noen sammenhenger.Når du vet temaet,går du tilbake til tankekartet som omhandler temaet.Så bygger du på ved hjelp av faglitteraturen.

Skrevet

Se filmer eller dokumentarer som omhandler historien. Lærer fortere 😉👌🏼

Anonymkode: 099b8...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...