Gå til innhold

Piken med svovelstilkkene - leselekse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har dette eventyret som leselekse denne uken, men har utsatt og utsatt det. Han synes det er så forferdelig trist at han ikke klarer det. Nå har vi blitt enige om å øve før skolen i morgen, fordi han ikke ville lese dette før leggetid. 

Han er flittig med leksene, så det er ikke for å skulke unna han har utsatt dette. 

Hvordan har deres barn reagert på dette eventyret? Han er 9 år. 

Selv husket jeg vi hadde "Karens jul" som tema på ungdomsskolen, og det var fælt å lese. 

Samtidig er det jo viktig at barn lærer og opplever verdens brutalitet også, ikke bare sin egen trygge hverdag.  

Anonymkode: 38b10...8f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker enda historien vi hadde om ei padde i 6.klasse. alle som plaga denne stakkars padda, og hvordan den led og led. Den ble kjørt over, mobba, stukket med pinner osv.  

Jeg var ei som elska å lese, og leste hele leseboka første dagen, og gleda meg over de ulike historiene. Så jeg grua meg nesten hele året til vi skulle ha den historien om padda.  

Og enda verre ble det da medelever lo under høytlesinga, mens jeg hadde lyst til å gråte. 

Piken med svovelstikkene er svært trist lesing for et barn, og jeg har full forståelse for at han ikke ville lese den om kvelden. Ta den i morgen, og benytt sjansen til å snakke litt om at ikke alle har det så godt som oss. 

Anonymkode: 031c0...b40

Skrevet

Stakkars gutt.

Jeg mener at når et barn har lest dette eventyret en gang, så skal det får avgjøre om det vil lese det igjen. Lærer leste det opp for oss når vi gikk på skolen. Jeg skal aldri lese det igjen....

Anonymkode: 524e7...bf6

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg husker enda historien vi hadde om ei padde i 6.klasse. alle som plaga denne stakkars padda, og hvordan den led og led. Den ble kjørt over, mobba, stukket med pinner osv.  

Jeg var ei som elska å lese, og leste hele leseboka første dagen, og gleda meg over de ulike historiene. Så jeg grua meg nesten hele året til vi skulle ha den historien om padda.  

Og enda verre ble det da medelever lo under høytlesinga, mens jeg hadde lyst til å gråte. 

Piken med svovelstikkene er svært trist lesing for et barn, og jeg har full forståelse for at han ikke ville lese den om kvelden. Ta den i morgen, og benytt sjansen til å snakke litt om at ikke alle har det så godt som oss. 

Historien om padda husker jeg også, det er Victor Hugo. Vendepunktet kommer når et trøtt og mørbanket esel som trekker en vogn, anstrenger seg for å dra vogna opp av hjulsporene for å skåne padda som ligger der. Guttene lærer en viktig lekse om medlidenhet der og da.

Anonymkode: 1fac9...75b

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Historien om padda husker jeg også, det er Victor Hugo. Vendepunktet kommer når et trøtt og mørbanket esel som trekker en vogn, anstrenger seg for å dra vogna opp av hjulsporene for å skåne padda som ligger der. Guttene lærer en viktig lekse om medlidenhet der og da.

Takk! Det visste jeg ikke! Jeg trodde den endte miserabelt, men det kan være at jeg ikke orket å lese den ferdig som 11åring. Jeg har periodevis tenkt mye på den fortellingen, da den gjorde et svært sterkt inntrykk på meg.  

Nå skal jeg søke den opp, lese den, og gi 11åringen i meg litt fred i sjelen. (Jeg har prøvd å finne den tidligere, men det har ikke vært lett når alt jeg husker er esel, padde og pinner)

Skrevet

Jeg husker da vi skulle lære å lese svensk på barneskolen. Historien het "at döda et barn" og handlet om noen som kjørte på en liten unge.

Piken med svovelstikkene er også utrolig trist. De leste den på SFO her i vinter, det ble ganske sterkt for vår datter på 6 år. 

Anonymkode: 58b42...be5

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Det visste jeg ikke! Jeg trodde den endte miserabelt, men det kan være at jeg ikke orket å lese den ferdig som 11åring. Jeg har periodevis tenkt mye på den fortellingen, da den gjorde et svært sterkt inntrykk på meg.  

Nå skal jeg søke den opp, lese den, og gi 11åringen i meg litt fred i sjelen. (Jeg har prøvd å finne den tidligere, men det har ikke vært lett når alt jeg husker er esel, padde og pinner)

Den er smertefull likevel, for gutten (Hugo selv?) innser at hans menneskelighet mindre enn eselets. 

Skrevet

Da har jeg funnet den. Og lest den igjen. 

Litr ro i sjelen fikk jeg. Men jeg står ved at det er en forferdelig tekst for en sart 11åring. Og jeg tror at intensjonen med teksten fløy langt over mitt hode den gang, og trolig for de fleste elleveåringer (?)

Men takk igjen for forfatter!

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Den er smertefull likevel, for gutten (Hugo selv?) innser at hans menneskelighet mindre enn eselets. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg husker da vi skulle lære å lese svensk på barneskolen. Historien het "at döda et barn" og handlet om noen som kjørte på en liten unge.

Piken med svovelstikkene er også utrolig trist. De leste den på SFO her i vinter, det ble ganske sterkt for vår datter på 6 år. 

HI her, Ja den husker jeg også. 

Barnet som skulle låne sukker. Og satt på gulvet og kneppet skjorten.  

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den svenske teksten leser vi på vår skole fremdeles, når elevene skal lære litt svensk. Elevene forstår og liker den godt, men de går i 9. klasse, ikke på barneskolen. 

Anonymkode: 8a362...419

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har jeg funnet den. Og lest den igjen. 

Litr ro i sjelen fikk jeg. Men jeg står ved at det er en forferdelig tekst for en sart 11åring. Og jeg tror at intensjonen med teksten fløy langt over mitt hode den gang, og trolig for de fleste elleveåringer (?)

Men takk igjen for forfatter!

Der er jeg enig!

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble så nysgjerrig på historien om padden at jeg måtte søke den opp.

Den var både grusom og vakker, og jeg er enig i at den nok er/var for tøff for en elleveåring.

Her er den, om andre vil lese den:

https://www.google.no/amp/s/valkyriana.wordpress.com/2008/04/23/om-grusomhet-2/amp/

Anonymkode: 8a362...419

Får fortsatt tårer i øynene av den der, ja... I sær når gutten slenger fra seg steinen han hadde tenkt å kaste på padda.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gutten min har dette eventyret som leselekse denne uken, men har utsatt og utsatt det. Han synes det er så forferdelig trist at han ikke klarer det. Nå har vi blitt enige om å øve før skolen i morgen, fordi han ikke ville lese dette før leggetid. 

Han er flittig med leksene, så det er ikke for å skulke unna han har utsatt dette. 

Hvordan har deres barn reagert på dette eventyret? Han er 9 år. 

Selv husket jeg vi hadde "Karens jul" som tema på ungdomsskolen, og det var fælt å lese. 

Samtidig er det jo viktig at barn lærer og opplever verdens brutalitet også, ikke bare sin egen trygge hverdag.  

Karens jul husker jeg og 😢

Anonymkode: b491a...825

Skrevet

Men alt er jo ikke fryd og gammen,bruk heller anledningen til å drøfte hva en kan gjøre for å hjelpe de som ikke har det bra.

Tror vi leste om piken med svovelstikkene i 1 klasse (husker vi tegnet den etterpå), og den har jo sånn sett en lykkelig slutt når hun møter mormor i himmelen

Anonymkode: b1a39...340

Skrevet

Piken med svovelstikkene og andre tragedier passer ikke for alle barn. Noen tar elendighet inn over seg og klarer ikke å slippe det. Jeg har hatt noen slike runder her i huset, men har innsett at frøknas følsomhet er en del av hennes personlighet. Hun går med hjertet sitt utenpå, som mormor sier. Det hjelper ingenting å prate om hva som kan gjøres annerledes, for det er så mange barn og dyr som har lidd og lider i dag, og skjebnene deres går hardt inn på henne.

Anonymkode: 6c1c4...f2b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud .. den padda husker jeg nå og:/

Anonymkode: 7b38f...3c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...